Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Formula Karting Grand Prix Bilzen

Ruben in ware thriller naar 4e Formula Karting titel

Bilzen (Be), 18 december 2021

De slotdag van het Formula Karting Benelux kampioenschap 2021 beloofde een ware thriller te gaan worden, met nog 4 rijders die kans maakten op het kampioenschap, te weten Guillermo van Pamelen die de leiding in het klassement in handen had, Rico Haarbosch op slechts 2 punten achterstand, Vica Schledz als outsider op 11 punten achterstand en ik zelf met gelijke punten als Guillermo. Op de vrijdag voor de wedstrijd had ik zes heats geboekt om te trainen, ik was al meer dan twee jaar niet meer in Bilzen geweest en vond dit vroeger altijd een hele lastige baan. Daarnaast was er vorige week een 4-uurs race geweest waarin de meeste concurrenten reeds hadden gereden, dus was het zaak om die achterstand een beetje in te halen. Ondanks een nog steeds erg pijnlijke lies was ik vastberaden om er het maximale uit te halen en mijn huid heel duur te verkopen met de jonge generatie op komst.

211218 fk bilzen 1

De training ging best lekker en op zaterdagochtend was het gezellig druk op de kartbaan, gelukkig kon de laatste race gewoon doorgaan ondanks de oplopende besmettingscijfers. Gezien de kartverschillen in de training was de kartloting vandaag ook weer belangrijk. Echter was er vandaag voor de laatste race een speciale battle kwalificatie met dubbele punten voor de laatste race, niet helemaal fair gezien dit de enige race was waar die opzet dit jaar werd gehanteerd, en dus een voordeel voor de mensen die vaak of graag in Bilzen rijden. Ik begon de dag prima met een 2e startplek achter mijn BlueStar teamgenoot Yoan Medart. In de tweede ronde kon ik hem mooi inhalen na het nemen van de shortcut, maar een ronde later haalde Yoan mij terug in en door die acties verloren we wel wat tijd op onder meer de snelle Limburger Christian Douven die een ronde later ook de shortcut nam en de eerste plek in de race overnam. Ik kon in het restant van de race de 3e plek vasthouden ondanks een ongelukkige aanvaring met Mats de Jong en de druk van Eliano de Vos achter me.

211218 fk bilzen 2

Vica begon de dag sterk met een overwinning op een baan waar hij graag rijdt, hij was duidelijk zo scherp als een mes vandaag en dus konden we hem nog niet uitvlakken in de titelstrijd. Ook Rico begon sterk met een 2e plek achter Vica, terwijl Guillermo met een 6e plek wat puntjes moest inleveren in die race. Ik zat opnieuw in race drie en had wederom een goede kwalificatie, slechts 1 honderdste achter Vica en samen met hem probeerde ik meteen weg te komen bij de rest. Dit lukte prima, want Rico ging vol in de aanval bij Eliano achter mij, en werd even later teruggefloten door de wedstrijdleiding door een te harde inhaalactie, al was hij het daar zelf niet mee eens. Ik reed een eenzame race op plek 2 terwijl Mats van de schermutselingen profiteerde door 3e te worden, Rico eindigde op plek 5 terwijl Vica de race won en Guillermo het zwaar had met een mindere kart en als 9e over de streep kwam.

211218 fk bilzen 3

In race 4 zette Vica zijn zegereeks voort, terwijl Mats op plek 2 eindigde en Guillermo op drie. Rico kwam na een hele lastige kwalificatie buiten de top 10 als 6e over de streep. In race 5 moest ik voor de 3e keer aantreden en had ik een mindere kart, waarmee ik nog een 5e plek kon behalen en daarmee de schade kon beperken. De belangrijke 6e race was de laatste heat voor de finale, hierin zaten zowel Rico, Vica, Guillermo als ik. Ik kon de beste zaken doen door vanaf plek 4 mezelf op te werken naar een 2e plek in de wedstrijd, via de shortcut haalde ik Guillermo en Logan Sougné in, terwijl Vica en Rico achter me in het middenveld reden. Christian reed op kop een hele sterke race en ik kon het gat naar hem nog dichten. In de laatste twee ronden hield hij alles knap dicht, waardoor ik met een undercut in de allerlaatste bocht nog wel zij aan zij met hem over de finish kon komen, maar ik finishte op minder dan 6 honderdste van een seconde als tweede.

211218 fk bilzen 4

Voor de finale stond ik daardoor op een derde plek achter Vica en Christian en zag het er erg goed uit gezien mijn voorsprong op zowel Rico als Guillermo op plek 5 en 7. Op een normale racedag was de buit zeker binnen geweest maar nu konden de dubbele punten in de finalerace nog roet in het eten gooien. In de eerste battle moest ik tegen Lucas Vankrevelen en die wist ik met ruime marge te verslaan. Daarna moest ik meteen tegen Rico en voor de zoveelste keer dit jaar volgde er een hele spannende en belangrijke battle. Dit keer trok ik met een tiende aan het kortste eind, een knap rondje van Rico en daarmee had ik niet zo’n top kart voor de finale. Ik mocht echter wel op plek 5 starten en gelukkig voor mij won Vica de laatste battle van Rico waardoor mijn kansen op de titel nog steeds goed bleven. Ik had twee scenario’s in mijn hoofd die beiden goed zouden zijn, namelijk dat ik de 5e plek (of beter) zou vasthouden en daarmee de 3e of 4e plek in het dagklassement zou veiligstellen, dan was ik sowieso kampioen ongeacht het resultaat van Rico. Als Rico de finale niet zou winnen en Yoan zou in de top 4 blijven (hij startte als 4e) mocht ik zelfs verder terugzakken, zolang ik maar voor Eliano bleef in het dagklassement en dat leek realistisch gezien de grote achterstand.

211218 fk bilzen 5

De race verliep echter knotsgek, in het begin kon ik mooi meegaan met Yoan maar na een ronde of tien moest ik hem laten gaan terwijl Mats mij van achteraf begon te bestoken met snelle rondetijden. Op dat moment zat Rico nog vlak achter Vica aan de kop van de race dus had ik er alle belang bij om mijn 5e plek vast te houden. Na een shortcut van Mats counterde ik hem en kon ik net voor Mats blijven. Bij de 2e shortcut lukte dat echter niet meer, en door onze battle hadden de rijders achter ons de kans om dichterbij te komen. Vica reed aan kop van de wedstrijd inmiddels weg van de rest waardoor ik een zorg minder had, maar de spanning was zeker nog niet voorbij omdat Mats dacht dat hij gefinisht was en mij daarmee flink ophield. Hierdoor kwam ik opeens in het gedrang te zitten tussen allerlei rijders die verder naar achter waren gestart, en kwam Eliano opeens voor ons de shortcut uit. Ik was meer aan het rekenen dan op mijn lijnen aan het letten, maar als ik goed had geteld kwam ik nu precies gelijk met Eliano en had ik betere resultaten waardoor ik alsnog 5e zou blijven in de dagrangschikking. Dat terwijl Yoan nog steeds op plek 4 reed en daarmee Rico achter zich hield in de stand. Ik besloot daarom geen risico meer te nemen in een poging om alsnog Mats in te halen en finishte de finale slechts op plek 9, maar het was genoeg!

211218 fk bilzen 6

Een ongekende ontknoping en doordat ik zover was teruggezakt dachten veel mensen dat Rico kampioen was. Gelukkig had ik niet verkeerd gerekend en klopte het inderdaad dat ik gelijk kwam met Rico in het kampioenschap, waarbij mijn resultaten met 1 overwinning en drie tweede plaatsen beter waren dan de 1e plaats en 1 tweede plaats van Rico. Een super spannend slot wat niemand had kunnen bedenken, want zelf Vica was door zijn soevereine dagoverwinning genaderd tot op 1 punt en kaapte daarmee de 3e plek in de eindstand nog weg voor de neus van Guillermo die ondanks een top seizoen met maar liefst drie overwinningen (de meeste van alle rijders) zelfs helemaal naast het podium eindigde. Het toonde aan hoe hoog dit jaar het niveau van Formula Karting Benelux was en ondanks dat het mij niet altijd meezat, kon ik toch constant genoeg presteren en precies genoeg punten verzamelen om voor het 4e jaar op rij ongeslagen te blijven! Een super mooie titel die naast het PIKC kampioenschap 2021 een prominent plekje krijgt in mijn prijzenkast! Dank aan de organisatie en wedstrijdleiding voor het neerzetten van opnieuw een top kampioenschap en tot volgende jaar!

211218 fk bilzen 7211218 fk bilzen 8

Swedish Rental Kart Championship 2021

Ruben voor het derde jaar op rij naar 2e plek in Zweden

Kungälv (Se), 11-12 december 2021

Voor het derde jaar op rij reisde ik richting Gothenburg om deel te nemen aan het Swedish Rental Kart Championship. Na de twee voorjaarsedities begin 2019 en 2020 was het kampioenschap nu uitgesteld tot het einde van het jaar vanwege de Corona maatregelen. Samen met mijn ma gingen we de donderdag voor het raceweekend weg en maakten we er een lang weekend Gothenburg van. Dat was extra leuk omdat er in Zweden nauwelijks Corona maatregelen golden terwijl er in Nederland weer een gedeeltelijke lockdown was. Op vrijdag gingen we voor het eerst weer naar de baan in Kungälv, een half uurtje ten noorden van Gothenburg. Ik deed de nodige heats want ondanks dat de baan niet veranderd was, was het lekker om weer even in te komen in het rijden met elektrische karts, zeker omdat er ook nieuwe karts waren dit jaar.

211212 srkc 1

De nieuwe elektrische Sodi karts hadden een systeem waarbij je de kart in verschillende modi kon zetten die zorgden voor gereduceerd vermogen waarmee 10kg gewicht werd gesimuleerd. Ik kon haast niet geloven dat dit accuraat was, maar na het een aantal keer in de training geprobeerd te hebben, bleek het verschil toch minimaal. Toch reed ik gewoon met lood in de kart omdat dat iets beter voelde. Vanwege Corona was de indeling van het weekend een beetje op de schop gegaan, eerst reden de junioren en in het 2e deel van de dag mochten wij aantreden. We begonnen weer met twee heats van 8 minuten waarbij alleen de snelste rondetijd van belang was. De kartloting was nu extra belangrijk en mede daardoor kon ik in de 1e heat de beste tijd afsnoepen van debutant en oude bekende Amandio Costa Paz, maar werd ik in de 2e heat door een jonge local verslagen in een veel mindere kart.

211212 srkc 5

Gelukkig gingen we vanaf heat 3 weer echt racen met een hotlap kwalificatie en 1 verplichte longcut. De races gingen top, ondanks een paar sterke groepen wist ik alle drie mijn kwalificatie races te winnen en stond ik na dag 1 aan de leiding in de tussenstand na aftrek van 1 schrapresultaat. Op zondag begon de jeugd met hun laatste races en daarbij was het de Belgische Pool Adam Szurpit die een knappe overwinning boekte! Daarna was het wederom de beurt aan ons met een halve finale in een nieuwe format. We moesten dit keer 8 ronden rijden in 8 verschillende karts, verdeeld over 3 groepen. Ik zat bij onder meer Amandio en Adam in de groep die beiden zeer sterk voor de dag kwamen. Ik reed niet mijn beste rondjes, maar kon nog wel een 2e plek veiligstellen achter Amandio en slechts een paar tienden voor Adam die zijn ritme uit de junioren wedstrijden uit de ochtend knap meenam naar de senioren op 90kg. De andere halve finales werden gewonnen door de Deen Nikolaj Marsengo die ook aan de leiding ging en de kampioen van 2019, thuisrijder Erkin Bour.

211212 srkc 2

De finale begon weer met een knock-out kwalificatie en telde mee voor dubbele punten. In de battles moest ik meteen tegen mijn oude vriend en rivaal Rickard Javanainen, de Zweed met wie ik in 2016 nog het WK podium deelde in Italië. Ik kon hem gelukkig verslaan en moest het daarna opnemen tegen de jonge Deen Victor Sparholt. Het was heel close maar net genoeg om hem te verslaan, terwijl Amandio Nikolaj er verrassend genoeg uitknikkerde maar wel de mindere kart meenam in de hoop die na de laatste battle aan mij te kunnen geven. De spanning was groot want de winnaar van deze battle had super goede papieren om de eindoverwinning te pakken, de overwinning in de finale zou voor ons beiden volstaan. Helaas legde ik het nipt af, met 1 kart was ik nog wel sneller, maar in zijn totaliteit kwam ik een tiende tekort en wist ik dus dat het een lastig verhaal zou gaan worden.

211212 srkc 6

Ik was meteen scherp want de eerste ronde zou wellicht mijn enige kans zijn. De stilstaande start verliep goed en ik zat op de bumper van Amandio. De eerste inhaalmogelijkheid lag echter pas na een bocht of vier, en toen was er al een klein gaatje aanwezig. Ik moest me dus richten op de mannen achter me en het podium veiligstellen. Nikolaj drong meteen aan en was sneller dan mij. Ik wist dat het niet uitmaakte of hij voor of direct achter me zou eindigen, want in beide gevallen zou hij 2e worden en ik derde. Hij besloot redelijk snel de 2 verplichte longcuts te nemen en ik counterde die waarna ik zij aan zij met hem uit de longcut kwam. In de volgende bocht zat ik aan de buitenkant en probeerde ik buitenom mee te rijden, om zo de volgende bocht weer aan de binnenkant te zitten. Hierbij volgde het nodige duw en trekwerk waarbij ik uiteindelijk P2 kon vasthouden maar vervolgens een geel blauwe vlag te zien kreeg. Ik wist niet wat die betekende maar liet Nikolaj voor de zekerheid voorbij omdat het voor mijn eindklassering toch niet uitmaakte. In het vervolg van de race kon ik Victor en Erkin afhouden en mijn eindpodium veiligstellen.

211212 srkc 4

Na de finish bleek dat Nikolaj zowel een valse start had gemaakt als ook een penalty had gekregen voor de actie op mij, en daarom viel hij zelfs helemaal terug tot buiten het podium en eindigde ik het weekend voor het derde jaar op rij op een tweede plaats. Wederom was het heel erg close, maar dit keer was ik fair & square verslagen door Amandio die daarmee de verdiende winnaar was. Erkin mocht de derde trede van het podium beklimmen, een mooie prestatie van deze sympathieke Zweed. Al met al weer een mooi weekend in Zweden, hopelijk kan ik in de toekomst deze titel alsnog toevoegen aan mijn palmares.

211212 srkc 3

Formula Karting Grand Prix Poperinge

Ruben verliest complete voorsprong na pechdag in Poperinge

Poperinge (Be), 4 december 2021

In het eerste weekend van december was de voorlaatste race van Formula Karting Benelux 2021. Terwijl in Nederland veel sportevenementen alweer aan banden zijn gelegd, is er in België gelukkig nog een stuk meer mogelijk en dus was het mooi dat er vandaag een Grand Prix bij onze zuiderburen op het programma stond. Op vrijdag 3 december ging ik samen met Eliano richting Worldkarts in Poperinge om te trainen! De baan ligt voor ons niet naast de deur en daarom rijden we er niet regelmatig, zaak dus om de avond vooraf voldoende te trainen. Helaas speelde na 2 heats mijn liesblessure weer op waar ik sinds de Formula Karting Grand Prix van Lelystad al last van heb. De training ging verder goed, dus ik besloot het hierbij te laten.

211204 fk poperinge 1

Op zaterdagochtend ging ik met goede moed de wedstrijd in, Poperinge is een circuit waar ik in de laatste 2 edities van Formula Karting heel goed had gepresteerd, en ik wist dat ik vandaag met een overwinning de titel al kon veiligstellen met nog 1 race te gaan. Daarnaast was het doorgaan van de laatste Grand Prix in Bilzen ongewis vanwege eventueel nieuwe Corona maatregelen die nog in de lucht hingen, vandaar dat ik sowieso de leiding in de stand niet wilde verliezen vandaag. In de eerste race had ik geen beste start, ik kwalificeerde als 7e en kon in de race nog een plekje winnen door op een goed moment de verplichte shortcut te nemen, maar meer dan een 6e plek zat er niet in. In race 2 had ik een iets betere kart maar dit keer was mijn kwalificatie niet goed genoeg, een 8e plek, maar ik was gebrand om zo snel mogelijk plekken goed te maken. Met een aantal gewaagde inhaalacties vocht ik mijn weg naar voren en door een late shortcut kon ik zelfs nog 4 plekken goed maken, maar de 4e plek was nog steeds geen top resultaat. Christian en Eliano gingen na 2 wedstrijden aan de leiding met beiden een 1e en een 2e plek, met Rico daar vlak achter op plek 3.

211204 fk poperinge 2

In race 3 stelde ik een beetje orde op zaken door een mooie pole position te verzilveren in een race overwinning. Tijdens de race kwam Rico vanaf een 3e startplek nog heel dichtbij, maar ik kon hem er achter houden met een verschil van een kleine 4 tienden aan de meet. In race 4 kwam ik Rico opnieuw tegen en dit keer kwalificeerde ik achter hem op plek 2. Hij had 1 van de top karts geloot en verdween al snel aan de horizon. Ik had een mindere kart en een super rondje in de kwalificatie zorgde ervoor dat ik toch nog kans had op een podiumplek in race 4. Bram Gelten zat vanaf ronde 1 op mijn bumper, ik wist dat ik niet te snel de shortcut mocht nemen, want dan zou ik Bram vrij baan geven om tot het einde door te rijden en het verschil te maken. Ik verdedigde mijn positie waar nodig en Bram koos ervoor om in de 3e ronde door de shortcut te gaan. Ik wist nu dat ik een top rondje zou moeten rijden want de pace van Bram was beter. Ik nam meteen de ronde erna een shortcut en dat was net genoeg om Bram voor te blijven. Ondanks de druk op mijn achterbumper kon ik hem er de hele heat achter houden en een mooie 2e plek veiligstellen, duidelijk het maximaal haalbare resultaat.

211204 fk poperinge 3

In de 5e race zaten bijna alle toppers bij elkaar, van de kanshebbers op de titel zaten alleen Guillermo en Christian in de andere groep. Daar profiteerde Guillermo maximaal van, na een mindere 1e race knokte hij zich gedurende de dag heel sterk terug en streed nu met Rico om de dagzege. Rico en ik kwalificeerde slechts op plek 6 en 10 in race 5, en daardoor werd voor mij zelfs het podium een lastig verhaal vandaag. Opnieuw had ik geen goede kart, op race 3 na had ik geen enkele van de 4 a 5 snelste karts gehad en dus was het redden wat er te redden viel. Ik kon in de race wederom een aantal plekken goedmaken en finishte op een magere 7e plek, het was duidelijk niet de dag geworden waar ik op gehoopt had en eindigde in het dagklassement slechts als 6e.

211204 fk poperinge 4

Vica die voor vandaag 2e stond in het klassement had ook een lastige dag en kwam vandaag niet verder dan een 11e plek, waardoor hij 2 plekken verloor in de tussenstand. De mannen die duidelijk de beste zaken deden waren Guillermo en Rico die met een 1e en 2e plek weer helemaal meedoen in de strijd om het kampioenschap met nog slechts 1 race te gaan. Sterker nog, Guillermo kwam zelfs gelijk in punten te staan met mij, en doordat hij meer overwinningen had dan mij nam hij zelfs de leiding in het klassement weer over, met Rico volgend op slechts 2 puntjes achterstand. Hier baalde ik van gezien het nog niet helemaal 100% zeker was dat de laatste race door zou kunnen gaan. Daarnaast is Bilzen normaal gesproken een lastigere baan dan Poperinge voor mij, dus ik had het hier vandaag graag al beslist. De finale staat gepland op zaterdag 18 december.

211204 fk poperinge 5

Formula Karting Grand Prix Lelystad

Ruben breidt leiding verder uit in Flevoland
Lelystad, 20 november 2021

Voor de 6e race van het Formula Karting seizoen 2021 waren we te gast bij het kleine outdoor circuit van Kartcentrum Lelystad in Flevoland. Een primeur voor Formula Karting Benelux dat niet eerder om de punten streed op dit circuit. We reden vandaag in de VT250 karts, wat vooraf werd verkocht als zeer speciale en snelle karts, waarvoor ze een prijs voor 10 minuten training van maar liefst 35 euro probeerden te rechtvaardigen. Al snel bleek dat de VT250 karts niet helemaal was waarop de meeste rijders gehoopt hadden. Niet alleen leken de karts een nogal vreemde tandwielverhouding te hebben voor het korte circuit van Lelystad, maar vooral ook bleek de staat van de karts niet best, wat tot grote kartverschillen en veel kapotte karts leidde.

In de eerste race was het meteen raak toen Christian Douven het veld aanvoerde maar zijn kart het begaf, daarmee was één van de kanshebbers op de dagzege direct uitgeschakeld. In mijn eerste race kreeg ik een kart waarbij de stoel niet versteld kon worden, daarbij was de stoel ook stuk en kon je hem zomaar achterover kantelen. Ik zat daarom te ver van mijn stuur en moest hard werken om toch fatsoenlijke tijden te rijden. Ik kwalificeerde als derde en kon na een mooi gevecht de tweede plek afsnoepen van Esmee de Vilder die erg sterk reed vandaag, terwijl Bram Gelten aan kop van de race zijn eerste overwinning veiligstelde. In mijn tweede race moest ik Rico Haarbosch voor laten gaan die sterk reed en net als Guillermo van Pamelen de dag begon met twee overwinningen. Ik kwam niet helemaal heelhuids uit de strijd, want tijdens race 2 schoot er iets in mijn lies wat enorm pijnlijk was, waarschijnlijk een blessure als gevolg van overbelasting met hardlopen. Rico zag een 3e overwinning aan zijn neus voorbij gaan toen hij vergat op tijd in te stappen voor race 3, al knokt hij zich vanaf plek 8 nog wel mooi terug naar een 3e plek in de race. In mijn 3e race startte ik vanaf plek 3 in een mindere kart en wist die zelfs om te zetten in een 2e plek na een mooie gevecht met Lucas Vankrevelen en Eliano de Vos, een resultaat waar ik heel blij mee was en wat me uitzicht gaf op het podium!

211120 fk 6

Daarvoor moest ik in de laatste race nog wel een puntje goed maken op Bram Gelten, maar met opnieuw een overwinning sprong Bram zelf naar plek 2 in de eindstand en moest hij alleen Guillermo vandaag voor zich dulden, een heel knap resultaat van beide mannen waardoor ze ook goede zaken doen in het algemeen klassement. Mijn laatste race begon goed met een 4e startplek in opnieuw een slechte kart. Ik kon in de eerste ronden zelfs oprukken naar plek 2, maar kwam even later in de verdrukking aan de buitenkant van bocht 1 na een inhaalactie van Guillermo en verloor maar liefst 5 plekken. Na een gevecht met Rico en enkele positiewisselingen eindigde ik de laatste heat op een 7e plek, waardoor ik de laatste podiumplek aan Rico moest laten. Ik eindigde in de dagrangschikking op plek 4, twee plekjes voor Vica Schledz die vandaag een dag met wisselend geluk en wisselende resultaten kende en daardoor twee plekjes zakt in het klassement ten koste van Rico en Guillermo. Met nog 2 races te gaan heb ik nu 11 punten voorsprong op Rico en 12 op zowel Guillermo als Vica, met de Belgische Grand Prix' van Poperinge en Bilzen nog voor de boeg! Een heel spannende ontknoping nadert! Bij de junioren was Talent Factory rijder Max op den Kamp vandaag de sterkste en hield daarmee zijn kansen op de titel nog in leven, al staat Jarno Hermans er daar het beste voor. Hij maakte vandaag weer eens een uitstapje naar Formula Karting Benelux in de hoop dat hij in de laatste race genoeg punten zal scoren om de FK Junioren titel veilig te stellen!

211120 fk 6 podium

ZIKK race 4

Veersedam treft het niet in 4e race ZIKK
Middelburg, 15 november 2021

Op maandagavond 15 november was race 4 van het ZIKK seizoen 2021/2022. Ondanks de nieuwe Corona maatregelen kon de 4e race gelukkig doorgaan zoals gepland, ook al moest om 20 uur de kantine dicht en konden we na de race helaas geen gezellige nazit hebben met een portie bitterballen. De race ging dus wel gewoon door en rond half 8 gingen alle teams naar beneden voor een kwalificatie met 2 rijders per team. In twee verschillende karts moest ieder team om de beurt met twee rijders een rondje kwalificeren, voor ons waren dat Guillermo en ik zelf. Na even geduld mochten we de kart betreden en dat ging goed, beiden noteerden we de snelste tijd tot dan toe in onze kart en alleen Auto Sturm met Rico en Patrick waren nog na ons. Dat waren geduchte tegenstanders maar helaas werkte de tijdwaarneming niet mee werd hun ronde niet geregistreerd. Er werd besloten dat ze nog een rondje mochten rijden maar dan wisselen van kart. Niet helemaal eerlijk want na een rondje warm rijden heb je toch wel het nodige voordeel, ook al is de kart anders. Gelukkig kwamen ze niet in de buurt van onze tijden en pakten wij een belangrijk extra puntje!

Ik nam de start van de race voor mijn rekening en werd vanaf de eerste bocht gelijk vol onder druk gezet door Rico. Een aantal rondjes hield ik de deur een beetje dicht, maar Rico vond netjes een gaatje en nam de leiding al vrij snel over. Ook Mike Bartelen van Klaver 4 ging mij even later voorbij, en ik had al door dat ik een dramatische kart had geloot. Een kart waarmee we zo'n 6 tot 7 tienden per ronde verloren en daarmee gelijk heel veel kostbare seconden moesten prijsgeven. Na het inlassen van de verplichte erestraf ging de kart nog minder hard en moest ik lijdzaam toezien hij Rico meteen een mooie voorsprong op ons pakte ondanks hun 40 seconden erestraf. In de tweede stint ging Marcel in de kart en die reed een super sterke stint, hij bracht ons weer helemaal terug in de wedstrijd en verkleinde het gat naar de teams voor ons. Al snel lagen we weer in de top 5, maar vanaf dat moment werden de concurrenten om ons heen sterker en was het lastiger om verder op te klimmen.

Gelukkig hadden we Guillermo en Mika nog achter de hand, en ook Guillermo reed weer een hele goede stint. We kwamen terug naar de 3e plek in de wedstrijd maar moesten nog wel zien af te rekenen met SpareRib Express die al een longcut hadden genomen. Klaver 4 reed aan kop van de wedstrijd sterke rondetijden en laatste rijder Danny van Domburg liet de overwinning voor hun niet meer in gevaar komen. Joris Sturm reed ook netjes bij Auto Sturm en stelde de tweede plek veilig. Mika mocht bij ons proberen om een gat te trekken naar Nobby van de Port om zo nog de 3e plek te kunnen pakken. Nobby reed echter ook goede rondetijden en wist dichterbij te komen aan Mika, de 3e plek leek daarom lastig te worden. We hadden echter nog een tactische joker achter de hand met de longcut en probeerden te verdedigen zodat Danny in de slotfase zou aansluiten en SpareRib Express op een ronde zou zetten, waarna wij dan in de laatste ronde (terwijl SpareRib Express al was afgevlagd) nog de longcut namen. Deze truc had ik zelf vorig jaar ook al eens uitgehaald maar dit keer was het wel extra lastig omdat we Danny er niet te vroeg bij wilden laten komen, want dan zou de kans bijna 100% zijn dat wij ook op een ronde zouden worden gezet, waarmee de strategie niet zou werken of we zelfs onze longcut niet meer zouden kunnen nemen.

Het was dus een risico maar wel leuk om te proberen, en Mika voerde de tactiek bijna perfect uit. Helaas zwaaide de wedstrijdleiding in de laatste ronde van Danny geen blauw voor Nobby en daarom mochten zowel Mika als Nobby nog een ronde afmaken terwijl Danny daar pal achter werd afgevlagd. Er ontstond toen enige verwarring doordat de teams weer pas laat in de ronde werden tegengehouden met een rode vlag, waardoor wij na onze longcut tussen de teams in kwamen te rijden die al gefinisht waren. Nobby maakte (in onze ogen) de fout door van zijn gas te gaan en werd vervolgens net als Danny en de overige rijders die afgevlagd waren, tegengehouden met een rode vlag, terwijl wij nog in onze laatste ronde zaten. Na enige verwarring bij de wedstrijdleiding mochten we alsnog onze ronde afmaken en werden we mooi als 3e geklasseerd. Onze strategie leek dus alsnog goed uit te pakken, en zelfs als beide teams niet waren doorgereden bij de rode vlag waren wij alsnog eerder over de streep gekomen in de voorlaatste ronde, onze 3e plek was wat ons betreft dus onomstreden. De wedstrijdleiding dacht daar kennelijk ook zo over door ons als 3e naar voren te roepen op het podium, maar kwam daar enige tijd later toch weer op terug met als argument dat zij de fout hadden gemaakt om SpareRib Express tegen te houden met een rode vlag. Al met al dus weer een heel rommelig einde met onduidelijke beslissingen, maar we werden teruggezet naar plek 4 en dus een slecht resultaat wat bijna volledig te wijten was aan de hele matige eerste kart. Hopelijk hebben we de volgende race iets meer fortuin.

211115 zikk

12 uur Dolhain

BlueStar op waarde geklopt bij 12h HDKart
Dolhain (Be), 6 november 2021

Voor de derde keer deed ik op zaterdag 6 november mee aan de 12 uur van Dolhain. De vorige twee keren (in 2015 en 2016) wist ik beide keren te winnen met BlueStar en ook vandaag gingen we voor niks minder dan de winst in een top team samen met Vica Schledz, Yoan Medart en Christian Douven, de volledige top 4 van de recente Formula Karting race in Dolhain. In de trainingen bleek al meteen dat er een sterk veld aan de start stond met onder meer 3 BlueStar teams, de Duits/Belgische combinatie Outsiders met Thomas Haglestein, Marc Schings en Benjamin Kaivers en de Belgen van Hola Lulu Racing met Matts Breckpot, Dylan de Wolf en Arnaud Teuwen. In een one-lap kwalificatie moesten alle teams één voor één een snelle ronde neerzetten in dezelfde kart, Vica deed dat bij ons en kwalificeerde zich als 3e. Dylan de Wolf pakte pole position voor Hola Lulu.

In de eerste stint had Hola Lulu meteen een hele goede kart en die gingen er dan ook als een haas vandoor. Wij hadden een veel lastigere kart en Vica kon de schade gelukkig goed beperken. Alle zestien teams reden in alle karts, en dat betekende dat er om, de pak hem beet, 40 minuten van kart werd gewisseld. Bij de 2e wissel werd er voor het eerst getankt en daarna iedere 3 stints, en bij een tankstop mocht er niet van rijder gewisseld worden. Dat hield in dat er steeds een enkele en dan weer een dubbele stint moest worden gereden. Verder moesten we ook drie stints op 95kg rijden in plaats van 85kg, en die probeerden we te doen met de beste kart zodat we daar zo min mogelijk last van hadden.

211106 12h dolhain uitslag

In de eerste helft van de race liep het nog niet helemaal zoals gewenst, we kwamen op plek 3 te liggen en verloren terrein op de Outsiders en Hola Lulu, zeker op die eerste was dat zorgelijk omdat we bijna allemaal dezelfde karts als hun gehad hadden. Gelukkig hadden we wel een stint meer op 95kg afgewerkt, maar we moesten nog wel meer dan een halve ronde goedmaken. Mijn eerste (dubbele) stint was niet helemaal naar tevredenheid, het eerste deel was op 85kg en de tweede aflossing op 95kg. De tijden waren niet slecht, maar in beide karts net een tiende te langzaam vergeleken met Marc Schings en Benjamin Kaivers die de kart voor mij hadden gehad.

In de tweede helft van de race wonnen we veel tijd terug op Hola Lulu, onder meer in de tweede dubbele stint van Christian en in mijn tweede stint op 85kg. We kwamen weer terug tot in dezelfde ronde van de leiders (Outsiders) en kregen Hola Lulu in zicht voor plek 2, maar beide teams hadden nog een goede laatste kart. Vica reed onze laatste stint en ondanks een sterke afsluiting, konden we de 2e plek niet meer terugpakken. Op net iets minder dan een ronde achterstand finishten we op plek 3, net achter Hola Lulu. De Outsiders waren vandaag duidelijk de sterkste, zeker hun stints op 95kg waren indrukwekkend en zo pakten zij verdiend de overwinning. De strijd om plek 2 was spannend en een dubbeltje op zijn kant, maar ook Hola Lulu was vandaag weer sterk als vanouds en dus moesten wij ons tevreden stellen met plek 3. Niet helemaal waarvoor we gekomen waren, maar gezien alle teams met dezelfde karts gereden hadden waren we op waarde verslagen. Hopelijk kunnen we in de volgende endurance races revanche nemen!

211106 12h dolhain podium

ZIKK race 3

Lastige openingsfase nekt Veersedam in race 3
Middelburg, 25 oktober 2021

De derde race van het ZIKK seizoen 2021/2022 was er weer eentje in de normale rijrichting en vandaag maakte Romano voor het eerst dit seizoen zijn opwachting. Verder reden Eliano, Guillermo en ik en Guillermo deed de hotlap kwalificatie, alle teams om de beurt in dezelfde kart. Guillermo kwalificeerde op plek 4 en er was daarom werk aan de winkel, Klaver 4 pakte pole position met Danny van Domburgh, net voor Patrick Bakker van Auto Sturm en Peter van Dongen van 't Begin Domburg. In de openingsfase van de race haalde Guillermo Peter netjes in eind rechte stuk. De wedstrijdleiding had blijkbaar iets anders gezien en gaf totaal onverwachts een oranje vlag. Zuur, want dit koste kostbare seconden en Peter reed ook nog eens een verdedigende lijn waardoor de koplopers snel weg konden rijden.

In een iets te enthousiaste poging van Guillermo ging het daarna mis doordat we nog een keer oranje kregen. Dit betekende niet alleen dat we heel lang moesten inhouden omdat Peter even stil was komen te staan, ook kregen we zwart voor de 2e oranje vlag in 1 race en daardoor waren we in één klap kansloos voor de overwinning. Ook moesten we nog 40 seconden incasseren en zo lagen we aan het einde van het eerste half uur ver achteraan. Romano ging als 2e en kon goede tijden rijden, hij was één van de snelste mannen op de baan, echter waren de verschillen klein en maakten we dus maar langzaam tijd goed. Eliano bracht ons in de 3e stint helemaal terug in de wedstrijd, met ijzersterke tijden klom hij snel op in de ranglijst en kregen we ook Auto Sturm weer in het vizier.

Auto Sturm was bij de 2e wissel bestraft voor het te vroeg naar binnen rijden, en daarmee hadden ze een hoop tijd verloren. We kwamen op een 4e plek te liggen, maar het verschil naar de koplopers was nog groot. Ik mocht de laatste stint doen vandaag en had dezelfde kart als Romano. Hiermee kon ik de top 3 nog naderen, maar meer dan dat zat er ook niet in. We moesten onze longcut nog nemen en Auto Sturm had ondertussen weer afstand genomen, Joris was met een hele lekkere kart sterk onderweg en kwam zelfs nog dicht bij de leiders in de race van SpareRib Express. Ze kwamen er echter niet meer bij en zodoende eindigde SpareRib Express op plek 1, voor Auto Sturm en Klaver 4 die ondanks minder erestraf geen aanspraak konden maken op de overwinning. Voor ons een zure 4e plek, want zonder het tijdsverlies in de eerste stint had een overwinning er zeker ingezeten. Achteraf baarde de wedstrijdleiding opnieuw opzien door zonder enige toelichting de nummers 1 en 2 in de wedstrijd op het podium om te draaien. Een hele merkwaardige beslissing waar een woordje uitleg op zijn minst op zijn plaats was geweest. Al met al dus geen beste avond voor het klassement voor ons, maar wel weer een avond die ons team even op scherp zette, snel op naar de volgende wedstrijd!

Indoor European Kart Challenge 2021

Ruben knokt zich naar 4e podium in 5 jaar
Middelburg, 9-10 oktober 2021

Het eerste lustrum van de Indoor European Kart Challenge (IEKC) bij Indoor Karting Middelburg vond plaats in het najaar. Normaal gesproken stond de 5e editie van het kampioenschap al in het eerste kwartaal op de planning, maar door Corona was er uitstel geweest. Dit leek ook zijn invloed te hebben op het deelnemersveld, want verschillende rijders die zich oorspronkelijk hadden ingeschreven kwamen uiteindelijk niet opdagen. Er stonden daarom slechts 48 rijders aan de start, een stuk minder dan de afgelopen jaren. Gelukkig waren er nog genoeg goede rijders om er een mooi kampioenschap van te maken. Op donderdag en vrijdag werd er getraind en op zaterdag gingen we van start met de eerste van maar liefst tien voorronden. Er waren per ronde zes groepen geloot, maar door de vele no shows waren er enkele groepen bij waarin maar zes rijders zaten, terwijl andere groepen uit tien rijders bestonden. Mijn eerste race met tien rijders wist ik te winnen, nipt voor mijn BlueStar teamgenoot Vica Schledz die sterk kwam opzetten tijdens de race.

211010 eikc div overall 01211010 eikc div overall 02211010 eikc div overall 03

Gelukkig besloot de organisatie meteen in te grijpen en werd er besloten om de groepen vanaf race twee opnieuw te loten en daarmee uit te gaan van 4 groepen per ronde met 12 rijders. Dit maakte de races in het vervolg een stuk leuker en eerlijker. In race 2 en 3 wist ik opnieuw te winnen, ondanks dat ik niet de beste karts had geloot en daarmee stond ik aan de leiding van het kampioenschap. Er was echter nog een lange weg te gaan en tijdens race 4 moest ik voor het eerst de overwinning laten lopen, ondanks opnieuw een pole position wist Vica me dit keer te verslaan na een spannende battle met onder meer Tim Leloux. In race 5 had ik een hele goede kart en kon ik gemakkelijk de maximale score binnentikken inclusief pole position en snelste raceronde. Omdat we dit weekend zoveel (maar liefst 12) races moesten rijden, was ik op het idee gekomen om mijn arsenaal aan kartpakken weer eens uit de kast te trekken en iedere race in een ander pak te verschijnen. Een hoop verkleedwerk dus, maar zeker leuk om nog eens wat oude herinneringen op te halen en mijn oude (nog bijna allemaal perfect passende) kartpakken weer eens aan te hebben. In race 6 had ik een iets mindere kart waarmee ik nog 2e kon worden en na een spannende battle in de laatste race met Rico Haarbosch en Danny van Domburgh sloot ik de dag af met 4 overwinningen en 3 tweede plaatsen!

211010 eikc div overall 04211010 eikc div overall 05211010 eikc div overall 06

Op dag twee ging het echt om de knikkers en hadden we eerst nog de laatste drie voorrondes af te werken. Dit ging niet helemaal volgens plan, want juist in een aantal zwaardere groepen had ik lastige karts waardoor het lastig was om overwinningen te scoren terwijl mijn grootste rivalen Rico en Danny dat wel deden. Ik finishte op een tweede, vierde en tweede plek en daarmee raakte het kampioenschap een beetje uit zicht. Als derde ging ik door naar de halve finale, waarvan er vier waren. In die halve finale moesten we allemaal om de beurt in dezelfde kart kwalificeren, ik pakte hierbij overtuigend pole position. In de race had ik helaas één van de mindere karts geloot en kwam de snelle Belg Arnaud Teuwen al snel op mijn bumper. Met een vroege pitstop probeerde hij een undercut te maken maar ik counterde hem goed en kon voor hem blijven. Met nog flink wat ronden te gaan moest ik echter in de verdediging, maar ik kon niet te extreem verdedigen want er moesten nog veel mensen pitten die dan mogelijk voor mij zouden kunnen komen. Uiteindelijk wist Arnaud er langs te komen en konden we als 1e en 2e (op gepaste afstand) finishen. Hierdoor hield ik mijn kansen op plek 2 in de eindstand in ieder geval in leven. De titel leek ver weg, want Rico wist wel zijn halve finale te winnen en liep dus nog een paar puntjes verder uit.

211010 eikc div overall 07211010 eikc div overall 08211010 eikc div overall 09

Voor de finale was er nog enige discussie over het format, maar uiteindelijk werd het reglement gevolgd en werd er een battle kwalificatie gedaan met de beste 14 rijders. Daarbij wist ik mijn eerste drie ronden te winnen tegen Jarno Hermans, Christian Douven en Danny, waardoor ik het (niet voor het eerst dit jaar) mocht opnemen tegen Rico. In tegenstelling tot het PIKC wist Rico me nu net wel te verslaan en had hij de eerste kartkeuze. In de race kon Rico al snel een gaatje slaan en ging zo onbedreigd op weg naar zijn 4e titel in 5 jaar tijd, ongelooflijk knap, er lijkt momenteel in Middelburg niemand te zijn die hem op snelheid kan verslaan. Ik was afhankelijk van wat Danny ging doen voor plek 2, want ik had nog wat punten te overbruggen. Ik kon makkelijk wegrijden van de rest en zag ondertussen dat achter mij, Christian en Vica opschoven naar voren en daarmee kreeg ik de 2e plek in de eindstand in handen.

211010 eikc div overall 10211010 eikc div overall 11211010 eikc div overall 12

Mijn 4e podium in 5 jaar IEKC en daar was ik toch wel erg blij mee gezien ook wel de moeilijke loting die ik had gehad. Het was enorm spannend om plek 3, maar uiteindelijk was het Vica die knap derde werd, Danny 4e en Christian wist Arnaud net te verslaan voor plek 5. De top drie kreeg mooie trofeeën en ook nog prijzengeld! De winnaars in de overige categorieën waren Dennie Sturm bij de Masters, Vica bij de junioren en Esmee de Vilder bij de dames, allen gefeliciteerd! Hopelijk zijn er volgend jaar weer wat meer rijders aan de start te vinden om er weer een mooie 6e editie van te maken.

211010 eikc podium

ZIKK race 2

Veersedam Racing grijpt leiding in kampioenschap na sterke zege
Middelburg, 4 oktober 2021

Op maandagavond 4 oktober werd het ZIKK-seizoen 2021-2022 voortgezet bij Indoor Karting Middelburg. De eerste race dit seizoen in tegengestelde richting en bij ons team maakte Eliano de Vos zijn debuut. De kwalificatie bestond uit drie delen van telkens drie minuten waarbij er in de eerste en tweede sessie vier teams afvielen. Guillermo en Eliano noteerden beiden de snelste tijd en daarmee gingen we door naar de laatste sessie met de snelste drie teams. Ik mocht de laatste sessie doen en kon met 4 tiende voorsprong pole position pakken op Auto Sturm (P2) en Klaver 4 (P3). We hadden in tegenstelling tot race 1 een goede kart geloot en daar maakten we optimaal gebruik van door in de eerste stint niet alleen veel tijd te winnen, maar naast de pole position grepen we ook de snelste raceronde zo bleek later en daarmee het tweede extra punt van de avond.

211004 zikk race 2 uitslag

Aan het einde van mijn stint moesten we de erestraf van 30 seconden inlassen omdat we 2e staan in het klassement, terwijl Auto Sturm en Veersedam Auto respectievelijk 40 en 20 seconden moesten incasseren. Wij kwamen op plek 5 te liggen en doken even daarna naar binnen voor de eerste kart- en rijderswissel. Eliano ging als tweede bij ons en kon meteen constante tijden neerzetten. Hij won terrein terug en klom op naar een 2e plek achter de leiders Klaver 4 die nog een seconde of 15 voor lagen. Tijdens de 2e wisselperiode maakten we een goede wissel en kregen we onze startkart weer terug. Daar wist Guillermo wel raad mee en met fantastische tijden kon hij het gat naar de koplopers binnen no time dichten en vervolgens ook de leiding in de race weer terug overnemen. Rico Haarbosch reed bij Auto Sturm en reed ook goede tijden waarmee hij Auto Sturm weer terug naar de 4e plek in de wedstrijd bracht, weliswaar op bijna een ronde achterstand van ons.

211004 zikk race 2 podium

Klaver 4 had met Jarno Hermans nog een sterke laatste rijder achter de hand en ondanks de snelle tijden die nog werden gereden door Sparerib Xpress en Auto Sturm kwam hun tweede plek niet meer in gevaar. Marcel reed bij ons de laatste stint en had na het nemen van de verplichte longcut nog een comfortabele voorsprong van zo'n 12 seconden op Klaver 4 die hij nog een klein beetje verder uitbreidde. Een mooie overwinning dus voor ons met de maximale score en daarmee nemen we direct de leiding in het klassement weer terug over van Auto Sturm. Auto Sturm vocht met Mike Sturm in de laatste stint om plek 3 in de wedstrijd maar ze kwamen net iets tekort ten opzichte van Sparerib Xpress die er met een mooie podiumplek vandoor gingen. Veersedam Auto (of Veersedam Oldies) reed vandaag een mooie wedstrijd en finishte achter Auto Sturm op plek 5. De volgende race is op maandag 25 oktober.