ZIKK race 7
Ronde voorsprong niet genoeg om Auto Sturm af te schudden
Middelburg, 21 januari 2019Net terug uit Engeland stond alweer de volgende race op het menu, race 7 van het ZIKK-seizoen markeerde het halfweg punt en voor ons hoog tijd om weer wat punten goed te maken aangezien we op plek 3 wat waren afgezakt in de stand. Ik mocht voor het eerst dit seizoen kwalificeren en had een kart die op nieuwe achterbanden stond. Dit bleek een hele goede te zijn en in 4 keer 5 minuten viel er steeds een aantal teams af. Ik zag al snel dat de pole position met deze kart geen probleem zou zijn en probeerde mijn nieuwe banden te sparen door niet alle ronden te rijden. Uiteindelijk was een 41.9 genoeg om met 4 tiende voorsprong pole position te pakken. In de eerste stint hadden we het geluk dat we opnieuw van deze kart konden profiteren en ik probeerde dan ook een zo groot mogelijke voorsprong op te bouwen. Gezien onze onfortuinlijke finish buiten het podium in race 6, hadden we vandaag geen strafseconden en dus leek een overwinning na deze eerste stint zeer goed mogelijk. Dave ging als 2e en reed een keurige stint, hij had een prima kart al bleek er nog een kanon in het veld te zitten. Daar maakte Klaver 4 met Mike Bartelen dankbaar gebruik van door niet alleen de snelste rondetijd van mij af te pakken (41.85 om 41.88) maar ook door een hele hoop tijd goed te maken in de 2e stint. Bij onze 2e wissel probeerden we deze kart te pakken, maar dat pakte anders uit, het lotingssysteem was ons niet gunstig gezind en dat kwam ons heel duur te staan. In plaats van de beste karts hadden we een van de slechtste en Mika moest hierin de 3e stint gaan rijden. Auto Sturm kon onze 1e kart pakken en die konden daar met Patrick Bakker een hele lange stint in gaan rijden.
Opeens leek onze 1e plek toch nog in gevaar te komen, hadden we eerst ruim een ronde voorsprong op Auto Sturm, nu kwamen ze met een seconde per ronde dichterbij en dan gaat het hard. Gelukkig hadden we Marcel nog achter de hand voor de 4e en laatste stint, maar met nog zo’n 30 minuten op de klok had Patrick het gat inmiddels helemaal gedicht en was het spannend wat voor karts we in de laatste stint zouden gaan krijgen. Marcel moest het opnemen tegen Joris dus qua rijders was het in ieder geval erg close. Dat bleken ook de karts te zijn dit keer, Joris kwam ongeveer een halve seconde voor Marcel de baan op en dat bleef in de eerste 5 ronden zo. We zaten net te ver om aan te vallen en Joris had het vertrouwen om niet te gaan verdedigen maar om zijn eigen lijnen te rijden en te proberen een gaatje te slaan. Heel knap en zowaar slaagde hij er ook nog in een tiende voor tiende weg te lopen. We moesten allebei nog een longcut nemen maar die kon ons niet meer helpen, Auto Sturm stelde een hele belangrijke overwinning veilig en wij moesten tevreden zijn met een 2e plek. Klaver 4 had aan het einde van de race Mcomm, die een hele sterke race reden, nog weten te achterhalen voor een 3e podiumplek, en zo blijven zij ook goed in het kampioenschap staan op plek 2. De volgende race is op 4 maart, in de tussentijd worden onder meer het individueel Zeeuws Kampioenschap en de Indoor European Kart Challenge verreden bij IKM.
Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap race 1
Veersedam beleeft perfecte seizoenstart met overwinning
Middelburg, 17 september 2018
Het nieuwe ZIKK seizoen ging van start op maandag 17 september. Dit jaar een volle startgrid, want er was besloten om de A-poule en B-poule samen te voegen in één vol veld. Helaas waren er maar 5 teams die gingen strijden voor de titel in de hoofdklasse, maar door het grote aantal teams op de grid was er wel volop actie op de baan en veel publiek langs de baan, waardoor het een stuk leuker was dan vorig seizoen met slechts 7 teams op de baan. Vorig jaar toen we onze titel weer waren kwijtgespeeld aan Auto Sturm, die dit jaar in dezelfde samenstelling hun titel gingen verdedigen. Ons team was min of meer onveranderd, al rijdt Leroy dit jaar wegens drukte op zijn zaak niet mee. Gelukkig was hij wel aanwezig om ons te supporteren vandaag, want hij blijft natuurlijk gewoon onderdeel van ons team. Net als Cuma, die dit jaar juist wel weer van plan is om mee te gaan racen. Vandaag was de samenstelling echter Guillermo, Dave, Mika en ik, terwijl Marcel op zee zat voor zijn werk en Peter als vanouds als coach langs de baan.
Peter had het vandaag druk, want met 14 karts op de baan was de wisselperiode een hele happening. De pits was 16 minuten open ieder half uur, en de kwalificatie voorafgaand aan de race was 2 ronden vanuit de pits in je eigen kart. Mika deed voor ons de kwalificatie en zette ons op de 3e plek, achter Patrick Bakker van Auto Sturm en Tim Leloux van De Looff. In de eerste stint kwam Mika netjes naar plek 2 met een hele mooie inhaalactie. Patrick was niet bij te houden, hij ging er als een raket vandoor en zette de snelste raceronde op 42.66, een tijd die vanaf de 2e stint onhaalbaar leek. We verloren een seconde of 8 en Dave ging bij ons als 2e. Dave had zich goed voorbereid nadat hij vorig seizoen het 2e deel van het seizoen niet veel meer had gereden. Dat was te zien want hij was meteen snel en constant. Auto Sturm had een lastige kart waarmee Mike Sturm veel tijd verloor, Dave en Klaver 4 met Danny van Domburgh liepen snel in en Dave kon aansluiten na een minuutje of 10. Hij opende de aanval maar Mike ging zoals verwacht in de verdediging. Vervolgens doken wij de longcut in en probeerden daarna de snelle tijden weer op te pakken.
Dat lukte goed en Auto Sturm en Klaver 4 knokten nog een rondje of 2 door, waarna Mike het liet lopen en Danny de leiding in handen nam. Dave reed het gat van zo’n 12 seconden weer bijna helemaal dicht en dus hadden we een mooie uitgangspositie voor het 2e uur. Ik ging als 3e en na een goede wissel van ons team kregen we de kart van Patrick uit het eerste uur te pakken. Dit bleek een echt kanon te zijn want ik kon meteen 42ers rijden terwijl de rest van het veld in de 43 half of 43 hoog zat. Ik kwam zelfs nog tot op 6 honderdsten van de snelste raceronde en kon zowel Auto Sturm als Klaver 4 op de baan inhalen. Zij moesten beiden nog een longcut (die ongeveer 12 seconden kort) nemen en dus zaten we op rozen voor de overwinning. Guillermo ging als 4e en had een flinke voorsprong die hij nog wat verder kon uitbouwen. Met meer dan 30 seconden voorsprong op Auto Sturm wonnen we de 1e race van het seizoen. Een hele mooie teamprestatie en een veel betere start van het seizoen dan vorig jaar, we zijn weer helemaal terug en dat is vooral binnen ons eigen team goed te merken aan de teamspirit. Hopelijk kunnen we dit het hele seizoen vasthouden. Klaver 4 eindigde op een verdienstelijke 3e plek, niet ver achter Auto Sturm en vlak voor De Looff die na een lekke band halverwege de race met invaller Ian nog enorm goed terugkwamen in de laatste stint.
ZIKK finalerace
Veersedam/Kastaci finisht seizoen sterk met overwinning
Middelburg, 17 juni 2018De finale race van het ZIKK seizoen 2017/2018 was voor de titel niet meer van belang, Auto Sturm had hun sterke seizoen reeds vorige wedstrijd bekroond met het zekerstellen van hun 1e titel. Toch was de laatste race er eentje die voor ons belangrijk was, want niet alleen wilden we voor het 13e jaar op rij een top 2 klassering veiligstellen, ook wilden we graag nog een 4e overwinning toevoegen aan ons wisselende seizoen met veel ups en downs. Ik had de eer om voor de 4e race op rij de kwalificatie te doen voor ons team en dat was dit keer een ouderwets rondje, allemaal 1 voor 1 in dezelfde kart. Ik was niet helemaal zeker van mijn zaak, want het was al meer dan 2 maanden geleden dat ik in deze richting nog had gereden, maar het moest in 1 rondje gebeuren. Lorenzo had voor Team Next de voorlopig snelste tijd op de klokken gezet met een 42.89. Mijn 1e bocht ging niet vlekkeloos, maar de rest van mijn ronde was vrij goed en ik pakte de 1e tijd af van Lorenzo met een 42.85. Maar de leider in de stand mocht als laatste en Auto Sturm zette IEKC kampioen Patrick in. Hij kwam net niet aan mijn tijd en nestelde zich tussen mij en Lorenzo met een 42.87, heel close maar de pole was gelukkig voor ons!
Ik mocht dit keer geen kart kiezen zoals bij het IEKC of de knock-out kwalificatie en kreeg een matige kart toebedeeld. Ik probeerde in de eerste ronden de binnenkant nog een beetje af te schermen, al verdedigde ik niet volle bak, want we wonnen wel tijd op sommige andere teams zoals de Looff die het helemaal niet hadden getroffen met hun kart. Patrick kwam mij na een tijdje voorbij en nam daarna meteen afstand, terwijl ook Lorenzo aansloot. Ook hem kon ik een tijdje afhouden maar na een minuut of 15 vond ook hij zijn weg langs mij. De 4e die was komen aansluiten was Ian van KCR, Ian rijdt de laatste tijd erg sterk in Middelburg en ook nu was hij weer goed op stoom. Ik probeerde nu vooral de schade te beperken qua rondetijden en dat lukte goed, Ian kon mij daardoor ook inhalen en zo zakten we terug naar plek 4. Na de 1e wissel lagen we weer terug op plek 1, met de wissels hadden we KCR weer teruggepakt en zowel Auto Sturm (30 seconden) als Team Next (10 seconden) hadden erestraf.
Auto Sturm had met Nick de kart van Mats (de Looff) overgenomen en die zakte daarin nog verder terug naar achter. Guillermo reed op plek 1 erg sterk met een lekker kartje. Hij kon de voorsprong ietsje uitbreiden terwijl Danny met Team Next weer naar de 2e plek kwam. Daar achter deed ook KZW het goed en ook Eliano reed de Looff weer terug in de wedstrijd. Net voor het einde van de 2e stint namen wij onze longcut om daarmee een goede positie op de baan te pakken voor de 2e wissel. Dit betaalde zich uit, want we konden de 1e kart van Auto Sturm pakken en daarin mocht Marcel het gaan proberen. Aanvankelijk had hij nog wat moeite om hele scherpe tijden neer te zetten, maar naar mate de stint vorderde kwam hij beter en beter in de wedstrijd en deed daarbij goede zaken. We naderden Team Next die nog een longcut moesten nemen (14 seconden tijdsverlies) en dus zag het er goed uit met Mika nog als laatste rijder achter de hand. KZW had de 3e plek inmiddels in handen en Mika ging weg voor de laatste stint van dit seizoen, Mellanie reed voor Team Next en die ging ook erg goed in een mindere kart.
Mika knokte voor wat hij waard was en zag al snel Mellanie naar binnen duiken voor de longcut. Zo kwamen we weer aan de leiding en ondanks dat Mika niet super hard reed kwam de overwinning absoluut niet meer in gevaar. Een hele mooie race om het seizoen mee af te sluiten, en vanzelfsprekend pakten we daarmee ook de 2e plek in de eindstand wat toch wel tot enige tevredenheid leidde binnen ons team. Helaas hebben de 3 zwarte vlaggen ons dit jaar de kans op de titel gekost, maar Auto Sturm reed een knap seizoen en pakt verdiend de titel, loon na werken voor hun. De 3e plek in het kampioen was voor het nieuwe team van Team Next. Volgend jaar zullen wij opnieuw aan de start staan voor revanche, voor dit jaar wil ik al mijn teamgenoten; Leroy, Peter, Guillermo, Dave, Cuma, Mika en Marcel bedanken. Daarnaast gaat mijn dank uit naar onze sponsoren Veersedam Auto en Autobedrijf Kastaci.
ZIKK race 12
Auto Sturm kampioen
Middelburg, 14 mei 2018De voorlaatste race van het ZIKK seizoen 17/18 was op maandag 14 mei. Voor de derde race op rij moest ik kwalificeren en na wat kunst en vliegwerk lukte het me om op tijd aanwezig te zijn op de kartbaan. Ik kon meteen instappen voor een 10 minuten durende kwalificatie in de tegengestelde richting. Ik had geen super kart, maar het extra punt voor pole position was super belangrijk voor ons en dus probeerde ik er alles aan te doen om toch pole te pakken. Dit lukte niet, want Ian ging er met de pole position vandoor voor KCR. Op plek 2 stond Nick Auto Sturm en daarachter kwamen wij. Omdat KCR niet aan het reglement had voldaan qua kwalificaties (4 rijders moeten 3 keer kwalificeren) moesten zijn achteraan starten en startte ik vanaf plek 2. Nick ging gelijk flink in de verdediging vanaf de start en dat deed veel teams besluiten om een vroege longcut te nemen. Na een aantal pogingen kon ik Nick opkomen rechte stuk buitenom inhalen, een mooie actie al zeg ik het zelf. Na wat verdedigend werk konden de teams van KCR en team Next met Mike Dijkgraaf aan het stuur er langs glippen en zo reden we op plek 3. Niet veel later pakte ik plek 2 terug en ging Nick ook naar binnen voor de longcut. De rust keerde terug in de race en Ian reed dus alweer op kop met goede tijden, ik kon daar achter redelijk in de buurt blijven al kon ik niet voorkomen dat Ian de snelste raceronde zou rijden.
Na een half uurtje ging Guillermo als 2e en wij moesten een 30 seconden erestraf incasseren door de overwinning van vorige race. Dit deed ons wel zeer want we vielen helemaal terug naar de laatste stek. Guillermo had het lastig deze race terwijl Auto Sturm met Patrick Bakker de weg naar voren alweer had gevonden. Auto Sturm kon vandaag al de titel veiligstellen, maar dan moesten ze wel een aantal posities voor ons eindigen en dus gaven we de strijd zeker nog niet op. Marcel had als 3e een middelmatige kart en kon hier wel wat terrein mee goedmaken, maar verder dan plek 5 kwamen we nog niet naar voren en het verschil met de top 3 was groot. Als laatste hadden wij nog Mika achter de hand terwijl Auto Sturm alweer in de top 3 was aanbeland. Het draaide uit op een strijd om de overwinning tussen KZW met Mike Bartelen aan het stuur en Auto Sturm. Wonnen ze een positie dan zou het voor ons einde verhaal zijn, want voor ons zat er niet meer dan een 5e plek in vandaag, dus het was billenknijpen. Als de stand zo zou blijven dan hadden we nog een kleine theoretische kans. Maar Auto Sturm pakte knap de overwinning en stelde daarmee met nog 1 race te gaan de titel al veilig, erg zuur voor ons, maar heel erg sterk van hun en dus kunnen zij zich voor het eerst Zeeuws Indoor Kart Kampioen voor teams noemen, een beloning voor hun vele trainingen! KZW en Team Next vulden de overige plaatsen op het podium en daarmee is de strijd om plek 2 in het kampioenschap ook nog open. De beslissing daarin zal vallen tijdens de finalerace op zondag 17 juni.
ZIKK race 9
Veersedam zet stap in goede richting met overwinning
Middelburg, 5 maart 2018
Op maandag 5 maart was de 9e race van het seizoen en voor het eerst werd er gereden op de aangepaste baan die er sinds het IEKC van vorige maand lag. In ons team hadden we problemen om de line-up voor elkaar te krijgen, door verschillende redenen en door het feit dat we tegenwoordig al voor de start van de race moeten opgeven wie er wel of niet gaat rijden, konden er maar 3 van onze reguliere rijders aan de start verschijnen. Daarom deden we een beroep op mijn BlueStar teamgenoot Opnithi Puyato, de jonge en snelle Belg kwam helemaal naar Middelburg om ons uit de brand te helpen! Mika deed de kwalificatie en pakte daarin de 2e tijd. Hij knokte voor wat hij waard was met onder meer Mike van Auto Sturm achter hem, en bleef in de buurt van de 1e plek. Guillermo ging als 2e en we konden een goede kart pakken. Hier maakte Guillermo goed gebruik van. We hadden vandaag geen strafseconden en dus kwamen we al snel na onze wissel aan de leiding van de wedstrijd. We consolideerden onze voorsprong. Auto Sturm had ondanks flink wat erestraf de vaart er weer goed inzitten en was op weg naar voren, terwijl team Next zich ook nestelde in de voorste regionen. Ik ging als 3e en had niet zo’n lekkere kart. Ik moest daarom vooral de schade zien te beperken en dat lukte prima. Auto Sturm was wel wat sneller, Patrick kwam achter mij te rijden maar lag nog een ronde achter. Om onze overwinning niet in gevaar te brengen, we hadden die punten heel hard nodig, verdedigde ik niet al te veel op Auto Sturm, waardoor zij hun opmars richting podium verder konden zetten. Op plek 3 reed op dat moment de Looff. Opnithi was inmiddels ook gearriveerd en nam de 4e en laatste stint voor zijn rekening, terwijl ik aan het einde van mijn stint nog de long-cut had genomen. Opnithi reed in een middelmatige kart een prima stint, team Next kwam weliswaar nog dichterbij, maar de overwinning kwam niet meer in gevaar. Zo wonnen wij de race, voor team Next. Op een 3e plek was het Auto Sturm die met de laatste wissel de 3e plek kon overnemen, Dennie kwam nog dichtbij plek 2 maar behield uiteindelijk de 3e en laatste podiumplek. We naderen Auto Sturm nu weer tot op 10 punten, waardoor de spanning nog zeker niet weg is met nog 4 wedstrijden te gaan.
ZIKK race 4
Veersedam pakt belangrijke punten
Middelburg, 13 november 2017Op maandag 13 november was de 4e wedstrijd van het seizoen en dit keer reden we in de tegengestelde richting. We hadden de vorige race gewonnen en daarom moesten we vandaag 30 strafseconden incasseren, het zou dus een uitdagende race worden. Marcel was er vandaag opnieuw bij en die deed de kwalificatie van 10 minuten. Het was heel spannend want de snelste teams zaten op enkele honderdsten van elkaar. Marcel had even de snelste tijd maar zakte toen weer terug naar plek 3, en daar zouden we ook blijven. De pole position ging verrassend naar KZW met Wouter Verbaarschot, terwijl Nobby van de Port een knappe 2e plek pakte voor ’t Begin Domburg. Bij de start liet Marcel een klein beetje ruimte en daar dook Joris van Auto Sturm meteen in. Zo waren de 2 teams vooraan weg en moest Marcel zich even herpakken. Dat ging goed want een aantal minuten later pakte hij de 3e plek terug en kon langzaam maar zeker wegrijden van Joris die Team Next van zich af moest slaan.
In de 2e stint ging Guillermo voor ons rijden en we kwamen op plek 6 de baan weer op na de erestraf. Team Next ging de fout in want zij kwamen binnen terwijl het rood was, hierdoor maakten zij het zichzelf erg lastig want ze verloren kostbare tijd. Guillermo had er zin in vandaag want hij reed al vanaf zijn 1e ronde hard en kon daarmee al snel de 5e plek terugpakken. We liepen in op de teams voor ons al werd er door veel teams hard gereden in de 2e stint. Zo ging Patrick hard voor Auto Sturm en ondanks dat zij 20 strafseconden hadden lagen ze alweer op plek 3. KZW en De Looff reden een stuk voor de rest al verloren ze wel wat tijd. ’t Begin Domburg bleef ook goed meedoen en streed nog om de podiumplaatsen. Lorenzo reed voor Team Next en verbeterde de snelste raceronde naar een 42.9, Guillermo bleef daar net 0,006 seconde boven. De 2e wissel was spannend en de longcut werd tactisch ingezet door onder meer Auto Sturm, om op een betere positie op de baan te komen. Als antwoord daarop namen wij ook de longcut en hadden even later een goede wissel waardoor we ook in de 3e stint een prima kart hadden. De tijden waren opeens een stuk langzamer en Mika had het bij ons ook lastig. Dennie reed voor Auto Sturm en had Sylvana op zijn bumper die voor ’t Begin Domburg reed. Op plek 5 reden wij daar een seconde of 3 achter. Mike Bartelen reed voor KZW en bouwde de voorsprong verder uit, zij leken op de overwinning af te gaan.
Toen de laatste wissel, en opnieuw ging er een team de fout in met het rode licht, nu was het Auto Sturm die niet goed aan het opletten was en zo kregen wij een plekje cadeau. Ik ging als 4e en laatste en kon ik mijn 1e ronde meteen ’t Begin Domburg inhalen voor de 3e plek, maar ik werd nog achtervolgd door Danny van Team Next die vergelijkbare rondetijden reed. Mijn stint was redelijk goed, maar vooral in het begin nog niet constant genoeg en er is dus nog ruimte voor verbetering. De 3e plek kwam echter niet meer in gevaar, en dat was gewoon een prima resultaat. Aan de kop van de wedstrijd was het echter nog niet beslist, want Mats had zijn zinnen gezet om de overwinning voor de Looff. Hij moest van ver komen maar reed het gat helemaal dicht met sterke tijden (snelste raceronde van 42.8) en kon met nog 7 minuten te gaan aanvallen. KZW verdedigde heel goed, maar met nog 2 ronden te gaan kon Mats zich er toch langswurmen en de kop definitief in handen nemen. Een spannende ontknoping. Met onze 3e plek nemen we de leiding in het klassement weer over van Auto Sturm, op de voet gevolgd door Team Next en de Looff.
ZIKK finalerace
Veersedam maakt uniek rijtje compleet met 10e titel
Middelburg, 18 juni 2017Op zondag 18 juni was het zover, de grote finalerace van het ZIKK-seizoen 2016/2017. Enkele seconden scheidden ons vorige race van het vroegtijdig veiligstellen van de titel, en dus kwam het dan toch weer op de laatste race aan. Zo’n laatste race is altijd anders dan anders, ook al stonden wij er uitstekend voor, je weet dat de zenuwen net iets hoger zijn dan normaal en het moet dan toch maar weer even allemaal gebeuren, er mag niks fout gaan want de concurrent staat te loeren op iedere misstap. Die concurrentie was vandaag vooral team Haarbosch, zij waren de enige nog overgebleven concurrent en voor hun was het vandaag ook alles of niks. Tegelijkertijd speelde zich om plek 3 in de eindstand nog een spannend duel af tussen Auto Sturm en Klaver 4. Ik ging vandaag de kwalificatie doen, voor het eerst dit seizoen en tot ons genoegen kon Marcel last minute nog aanhaken om de race ook mee te rijden. De kwalificatie was ongelooflijk spannend, de top 4 kwalificeerde binnen een halve tiende van elkaar, maar helaas was ik wel de 4e van dit groepje, Lorenzo pakte pole position voor Haarbosch, Patrick 2 voor Klaver 4 en Mike 3 voor Auto Sturm, gelijk de 4 hoofdrolspelers van vandaag bij elkaar. In de eerste ronde was er meteen actie toen Mike de aanval opende op Patrick, deze aanval mislukte en ik kon profiteren door erlangs te glippen. Een ronde later pakte ik direct Patrick met een mooie late uitremactie eind rechte stuk, en zo werkte ik me op naar plek 2.
Lorenzo had een klein gaatje geslagen en met de warmte die duidelijk een rol speelde probeerde ik constante tijden te rijden en het gaatje te dichten. Dit ging langzaam maar zeker, tiende voor tiende. Een aantal keer wisselden we de snelste raceronde uit en uiteindelijk kon ik hem met 43.0 een tijdje vasthouden. Voor ons was deze snelste ronde heel belangrijk, aangezien een extra puntje zou betekenen dat we aan een 5e plek altijd genoeg zouden hebben in plaats van een 4e stek, net iets meer marge dus, want we hadden nog 20 seconden erestraf te incasseren. Ik kon Lorenzo bijhalen en net voor de kartwissels besloot ik hem in te halen, zodat ik hem niet veel kans gaf om in mijn slipstream nog de snelste raceronde terug te pakken. Dave stond klaar voor stint 2 en we waren als één van de eerste topteams binnen om geen risico te nemen om te laat te pitten. Dave had een redelijk goede kart en maakte daar heel goed gebruik van. We kwamen op plek 5 te liggen en Dave begon het gaatje naar de top 4 te dichten. Hij reed weer een strakke stint en die bracht ons helemaal terug in de strijd om de podium posities. Danny reed na een 30 seconden erestraf voor Haarbosch ook goede tijden, en zo bleef het ongenadig spannend. Marcel ging bij ons als 3e en had mijn kart. Hij moest hier wel even in zoeken, maar de tijden liepen over het gehele veld op en dus waren zijn rondetijden weliswaar niet zo snel meer als ik in het begin van de race in deze kart kon rijden, maar we doken wel weer de top 3 in.
Klaver 4 voerde het veld aan maar we kwamen dichterbij, Ivo had het lastig voor Haarbosch en dus zag het er beter en beter uit voor ons, we hadden de wedstrijd onder controle. De laatste wissel verliep voor ons prima, Mika was onderweg en opende vanaf plek 2 de jacht op Wouter van Klaver 4. Na onze longcut kwamen we op de baan net voor team Haarbosch met Rico aan het stuur. Zij waren nog op weg naar een eventuele podiumplaats maar Mika verdedigde even zijn plekje en Rico dook ook de longcut in. Hij kwam toen achter Eliano van de Looff en die liet even zien hoe je moet verdedigen, tot groot genoegen van het publiek gaf hij Rico geen kans om plek 4 nog weg te kapen. Ondertussen wisten wij dat plek 2 voor ons vandaag het eindstation was, maar dat betekende wel dat de champagne ontkurkt kon worden want het was ons gelukt. Voor de tiende keer in de historie van het Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap voor teams wisten we met Veersedam / Kastaci de felbegeerde titel in de wacht te slepen. Een unieke reeks die bij ons uitgebreid werd gevierd. De buit was wederom binnen en nu voor het eerst met Mika in het team. Na de prijsuitreiking en de BBQ hebben we nog uitgebreid nagekaart en nagenoten op de kartbaan. De 2e plek ging verdiend naar team Haarbosch, terwijl Auto Sturm aan het langste eind trok wat betreft plek 3 in de eindstand, voor hun loon na werken en ook felicitaties aan hun! Wij kijken uit naar volgend seizoen, wanneer het jonge talent Guilermo van Pamelen bij ons zal debuteren! Voor dit seizoen wil ik nog graag onze sponsoren Veersedam Auto en Autobedrijf Kastaci bedanken, en zeker ook onze coach Peter Nagelkerke en teammaten Cuma Kastaci, Leroy Wehmuller, Dave Adriaanse, Mika Mathia en Marcel Kouijzer!
ZIKK race 11
Veersedam weer stapje dichter bij 10e titel na 5e overwinning
Middelburg, 8 mei 2017Op maandag 8 mei was de op 2 na laatste race van het ZIKK seizoen 2016/2017 bij IKM. Wij hadden vandaag geen strafseconden na de teleurstellend verlopen race van vorige keer, terwijl onze enige reële overgebleven concurrent voor de titel, Haarbosch Racing, vandaag 30 seconden erestraf moest incasseren. Rico wist voor Haarbosch wel pole position te pakken net voor Marcel. Marcel was echter bij de les toen de race van start ging en plaatste direct een geslaagde aanval in bocht 1. Rico viel even terug naar plek 3 want ook Joris van Auto Sturm glipte mee en Marcel had direct een gat geslagen. Toen Rico een minuut of 10 later pas weer kwam aansluiten hield Marcel de deur even een aantal rondjes dicht, maar Rico kwam er op zijn beurt ook weer langs en opnieuw ging Joris mee die nu zelfs naar de leiding in de race ging. Hij ging verdedigen en daarop besloten wij een longcut te nemen. Rico kon uiteindelijk nog wel wat uitlopen, maar na hun erestraf vielen ze wel ver terug. Cuma kwam aan de leiding van race omdat ook Auto Sturm 10 strafseconden had, maar Dennie kon voor hun wel weer aansluiten en ook de koppositie overnemen.
Het veld bleef relatief dicht bij elkaar en ik ging als 3e rijden bij ons. Ik had Nick van Auto Sturm die ook vroeg hadden gewisseld meteen in het vizier, maar in het begin ontliepen onze tijden elkaar nauwelijks iets. Na verloop van tijd kon ik nog een paar tienden vinden en kon ik toch het gaatje dichten en de kop weer overpakken. Ondertussen probeerde Lorenzo bij Haarbosch zich naar voren te rijden en hij kwam weer naar plek 5 toe. Klaver 4 en De Looff streden op dat moment om plek 3 en verloren wat tijd. Haarbosch reed deze race overigens met een oude bekende, Ivo maakte zijn rentree door Selina te vervangen, leuk om hem weer eens in actie te zien bij IKM en ondanks dat hij even moest zoeken naar constante tijden zat de snelheid er nog goed in! Mika ging bij ons als 4e en laatste en omdat Sturm nog een longcut moest nemen en we al een aantal seconden voorsprong hadden konden we de race relatief makkelijk uitrijden in winnende positie. De ogen waren gericht op plaatsen 2 tot en met 5, maar op een 5e plek kon Haarbosch geen potten meer breken en ondanks de snelste ronde en pole position van Rico scoorden ze dus niet zoveel punten. De Looff en Klaver 4 legden uiteindelijk nog beslag op plek 2 en 3 na duels met Annelien, vooral Tim van De Looff reed weer een hele sterke stint. Met nog 2 races te gaan is onze voorsprong nu weer 17 punten op de eerste achtervolger. De volgende race is over 3 weken op 29 mei.
ZIKK race 10
Veersedam loopt averij op in titelstrijd
Middelburg, 10 april 2017Op maandag 10 april was de 10e wedstrijd in het ZIKK-seizoen 2016/2017. Met de overwinning van de vorige race op zak weet je altijd dat er een lastige race te wachten staat, en dit was vandaag voor ons niet anders. Marcel was er niet bij en dus was onze line-up vandaag Cuma, Leroy, Mika en ik. Cuma deed de kwalificatie en had hierin moeite met de kart, we kwalificeerden in de middenmoot en moesten dus meteen een inhaalslagje gaan maken. Cuma deed dit wel weer heel sterk, hij werkte zich tijdens de stint op naar plek 2 en alleen Haarbosch met Danny reed nog voor ons. Na de 1e wissel vielen we zoals verwacht ver terug, met 30 seconden aan je broek is het weer opnieuw beginnen en Leroy ging als 2e. Hij kende een hele moeizame stint, we konden niet veel goedmaken en lagen rond de 7e plek. Bij de 2e wissel moesten we een risico nemen, te lang wachten was geen optie maar we moesten ook oppassen om geen matige kart te pakken. Dit gebeurde uiteindelijk wel, en ik moest in een middenmotor gaan proberen om terrein terug te winnen. Ik kon Patrick van Klaver 4 vrij snel inhalen en maakte veel goed op de nummers 3, 4 en 5. Haarbosch reed ver voor de rest en ook de Looff was sterk, deze 2 teams leken out of the picture maar we wilden nog niet opgeven voor het podium. Dit bleek echter te hoog gegrepen voor vandaag.
Mika ging als laatste maar kende ook niet zijn beste stint van het seizoen, vanaf plek 6 hadden we de nummers 4 en 5 nog wel in het vizier, maar echt de trekker overhalen konden we niet. Tot overmaat van ramp werden we ook nog een dwarsgezeten door Rico die het nodig vond om na het op een ronde zetten van Mika, de handrem even flink aan te trekken en ons flink was seconden te doen verliezen. Niet bepaald sportief, maar de wedstrijdleiding besloot het reglement hierin niet te erkennen en liet Haarbosch er met een waarschuwing vanaf komen. Klaver 4 kon hierdoor onze 6e plek nog afpakken en zo draaide het uit op een teleurstellende race. Auto Sturm pakte achter Haarbosch en De Looff de 3e podiumplek en verstevigen daarmee weer hun 3e plek in het kampioenschap. Een schrapresultaat voor ons, en we konden deze vooral aan onszelf wijten vandaag, we waren niet snel genoeg en zullen de komende 3 races beter moeten doen om onze voorsprong van nu 7 punten in het klassement weer verder uit te breiden.
ZIKK Finale race 13
Veersedam herovert titel na bloedstollende slotrace
Middelburg, 18 juni 2016Het ZIKK seizoen 2015/2016 kende zijn conclusie op zaterdagavond 18 juni te Indoor Karting Middelburg. Terwijl ’t Begin Domburg de titel in de ereklasse veilig stelde verzamelden alle teams uit de hoofdklasse zich rond het vallen van de avond om eerst te genieten van een Amerikaans buffet. Eens dit achter de kiezen was konden we ons opmaken voor de laatste kwalificatie van het seizoen, allemaal 1 rondje in dezelfde kart. De titelstrijd was zenuwslopend, Snap On en wij stonden voor de kwalificatie gelijk en ook Klaver 4 maakte nog kans op het kampioenschap, zij hadden weliswaar 10 punten achterstand maar geen strafseconden, terwijl Snap On (30) en wij (10) wel strafseconden hadden vandaag. De beste papieren leken in onze handen maar we moesten het eerst nog maar weer eens waarmaken. Snap On moest als eerste kwalificeren maar wij lieten onze keuze niet van hun afhangen en hadden al besloten dat Dave het net als de afgelopen 2 races zou doen. We waren allemaal behoorlijk nerveus en het was superknap dat Dave juist op dit moment zijn beste kwalificatie van het seizoen neerzette. Een 2e tijd achter Lorenzo van Snap On was gunstig en achter ons stond Klaver 4 met Mike. Klaver 4 miste vandaag Patrick Bakker maar ze hadden nog steeds een sterk viertal in handen met invaller Danny.
De start van de race verliep zonder veel gekkigheden, de top 3 weekte zich meteen los van de rest van het veld en Mike kon na ruim 10 minuten Dave inhalen. Dave reed uitstekende tijden en hield de achterstand op Lorenzo beperkt, dat terwijl Lorenzo het tempo er heel goed in had zitten. De eerste stops naderden en nog meer dan anders stond iedereen op scherp om geen tactische fouten te maken. De tactiek die we met hulp van Peter bijna altijd vlekkeloos uitvoeren was dit seizoen ook weer onze kracht, een goede kart bemachtigen is altijd belangrijk. Cuma en Marcel stonden klaar voor stint 2 en we besloten op het laatste moment om Cuma als 2e te laten rijden. We namen de kart van Klaver 4 over en lagen op een 4e plek ondanks het incasseren van de erestraf. Cuma besefte dat we het ons vandaag niet konden permitteren om tijd te verliezen met inhalen en ging resoluut Klaver 4.2 en Ritel Racing voorbij. Dit was cruciaal want Ivo reed voor Snap On op zo’n 9 seconden achterstand. Ivo kwam even later met iets meer moeite langs Ritel, zij moesten onder meer even van hun gas door een oranje vlag en zo liep Cuma verder weg naar 12 seconden voorsprong.
Wat een laatste uur stond er op ons te wachten, Marcel en ik moesten Selina en Rico van het lijf zien te houden en er ondertussen ook nog eens voor zorgen dat we de 2e plek pakten, want finishen op plek 3 met Snap On op 4 zou nog gevaarlijk kunnen zijn als Snap On ook de snelste ronde zou pakken, en die hadden ze op dat moment in handen. Klaver 4 reed soeverein op kop en wachtte af wat er achter hun gebeurde. Onze 2e wissel pakte niet super uit want ik kreeg een matige kart, terwijl er ook een hele goede klaar stond. Een klein risico om binnen te komen, maar de tijd tikte weg en we wisten ook dat er vandaag relatief weinig kartverschillen waren en dat we dus met een mindere kart nog overeind konden blijven. Ik merkte al direct dat het lastig zou worden om de voorsprong van 11 seconden op dat moment intact te houden, Rico reed ook goede tijden achter mij. Ik haalde zonder problemen De Looff, die ons even geleden nog waren gepasseerd, in voor plek 2. Nu was het een strijd van man tegen man, Rico naderde tot op 5 seconden, tiende voor tiende sloop hij dichterbij en scherpte de snelste raceronde nog met enkele duizendsten aan.
De laatste nog in leven zijnde nagels werden stukgebeten want de laatste wisselperiode naderde, wederom was een goede wissel cruciaal. Opnieuw hadden we de pech dat we de mindere kart van de 2 hadden en Marcel ging de baan op. Rico liep nog een paar rondjes hard in en dook toen ook de pits in. Het wachten was op de groene lamp, Selina tegen Marcel en ook Snap On had nu geen geluk met hun kart, zij namen die van mij over. Groen en weg was ze, maar Marcel zat er net voor, zo’n anderhalve seconde. Nu was het wachten op de eerste rondetijden en die ontliepen elkaar niet veel. Gelukkig was Marcel marginaal sneller en kon zijn tijden nog wat aanscherpen. We liepen honderdste voor honderdste weg en de nummer 4, Auto Sturm, leek geen roet meer in het eten te kunnen gooien voor ons. Klaver 4 was op dat moment zo goed als zeker van de dagzege, maar dat was voor hun in deze situatie niet genoeg. Marcel hield zijn hoofd koel en reed gedecideerd richting de finish. En jawel, het zwart/wit geblokt werd gezwaaid en we waren op 1 puntje opnieuw kampioen, kampioen voor de 9e keer! Een enorme golf van ontlading en blijdschap schoot door ons heen en de vreugde was groot. Na 2 jaar 2e te zijn geworden zijn we terug aan de top en dat terwijl we vorige zomer nog bijna hadden besloten om te stoppen, gelukkig dat we dat niet hebben gedaan!!
De concurrenten waren uiterst sportief en kwamen ons meteen feliciteren, dat getuigt van veel respect en dat is wederzijds. Na 2 titels werd Snap On nu weer 2e en even later maakte de ervaren man van het eerste uur, Ivo, bekend dat dit ook zijn laatste seizoen voor Snap On in het ZIKK was geweest. Met een emotionele maar hele mooie speech nam hij afscheid tijdens de prijsuitreiking, en zoals hij zelf ook al aangaf hebben we vele mooie jaren met elkaar gestreden op de baan, talloze races werden betwist en ook vandaag was er weer één om niet snel te vergeten. Na een woordje van organisator Joop werden er prachtige goodie-bags uitgedeeld door de titelsponsor van het ZIKK, Akkerdaas Tweewielers had een heel erg gaaf prijzenpakket samengesteld voor alle podiumgangers, echt top! Ondertussen werden aan onze statafel de eerste bierflesjes geopend en werd er tot in de late uurtjes feest gevierd waarbij de kampioensbeker zelfs nog even oog in oog kwam te staan met het voormalige stadhuis op de markt van Middelburg. Triomfantelijk fietsten coach Peter en ik door de straten van Middelburg wat nog maar eens aangeeft hoe blij we waren met deze titel. Tien jaar na onze 1e hebben we er weer eentje bij en om dat met deze vriendenclub van Veersedam/Kastaci te doen is waanzinnig gaaf!
ZIKK race 5
Veersedam snel maar voor het eerst sinds maanden naast podium
Middelburg, 7 december 2015Op maandag 7 december verzamelde de ZIKK familie weer bij Indoor Karting Middelburg voor de laatste race van 2015. Met 30 strafseconden wisten we dat het voor ons vandaag niet makkelijk zou worden, zeker nu Snap On en Klaver 4 geen tijdstraffen hadden moesten we van goede huizen komen om nog in de buurt van het podium te komen. Marcel begon en kwalificeerde in de battle kwalificatie als 3e nadat hij van Mike Bartelen (Klaver 4) had verloren, die verloor vervolgens om pole-position van Selina Balneger (Snap On). In het eerste half uur hadden we zeker niet de beste kart, Selina viel bij de start gelijk helemaal terug naar plek 7 en Mike Sturm (Auto Sturm) en Mika Mathia (’t Begin Domburg) kwamen naar voren toe. Selina reed zich met een shortcut weer terug naar P1 en de rest bleef in de buurt. Marcel en Mike hadden duidelijk mindere karts en vielen een beetje terug naar posities rond plek 4/5. Na de eerste wissels lagen wij stijf achteraan en kon Cuma beginnen aan een inhaalslag. De tijden lagen in de 42.2-42.4 heel dicht bij elkaar en niemand kon echt veel verschil maken. Aan kop reed Annelien (Snap On) met daar achter Mellanie (Klaver 4).
Cuma kon een tweetal plekjes goedmaken en ik kon vanaf plek 7 beginnen aan mijn stint. We hadden een prima kart en binnen enkele ronden had ik de snelste raceronde van 41.9 te pakken. Met leuke inhaalacties werkte ik ons op naar de top 3 en het was genieten in mijn stint. Met 41.6 stond de snelste ronde op onze naam en Dave kon de laatste 25 minuten volmaken. We werden nog wel aangevallen door onder meer Luc v/d Male (invaller Auto Sturm). Ze probeerden ons via een short-cut in te halen, maar Dave counterde goed en met nog 2 minuten op de klok hielden we onze positie. Helaas liet Dave het gat iets te ver openstaan en kon Luc hiervan profiteren door ons in te halen. Erg zuur en eigenlijk mag dit op ons niveau niet gebeuren, maar de inhaalactie was netjes en dat mag ook gezegd worden. Hierdoor stonden we voor het eerst sinds 18 mei weer eens naast het podium. Met het ingaan van de korte winterstop staan we nu op de 2e positie in het algemeen klassement.
BEKC race 8
Seizoen eindigt zoals het begonnen was
Genk, 14 november 2015De laatste race van het BEKC seizoen 2015 zit erop, een heel lastig seizoen voor ons (Veersedam Auto – Kastaci Auto) met regelmatig pech, veel regen en wisselende resultaten. Met het ingaan van de laatste race waren onze kansen op een top 3 klassering in de eindrangschikking helaas al verkeken, en dus moesten we gewoon voor dagsucces gaan tijdens race 8 te Genk. We wisten dat ook dit lastig ging worden, gezien het gigantisch grote deelnemersveld van niet minder dan 40 teams! Hieronder vele Europese toprijders die veelal als gelegenheidsteam meereden. Vanwege mijn werk kon ik er dit weekend pas vanaf zaterdag eind van de middag bij zijn. Op vrijdag en zaterdagmorgen was het voornamelijk droog en onze Gillard deed het onder deze omstandigheden erg goed. Dave was ook pas op zaterdag van de partij maar had ’s ochtends al direct een lekker gevoel. Net voor de kwalificatie begon het echter, zoals bijna iedere race dit jaar, te regenen.
Leon was de man voor de kwalificatie, weer terug van weggeweest. We hadden wat kleine problemen met de motor waardoor we aan het einde niet meer voor een verbetering van onze tijd konden gaan, hierdoor zakten we iets terug naar een 14e startplek. Toen de race begon rond een uur of 5 was het nog iets harder gaan regenen, de baan was zeiknat en het leek er geenszins op dat dit nog voor het einde van de wedstrijd zou gaan veranderen. Leon had weer eens een hele goede start en manoeuvreerde zich direct langs 4 opponenten. In het begin van de race was het wel knokken met de kart, waarvan de afstelling niet helemaal optimaal was. Doordat we nauwelijks onder deze omstandigheden hadden kunnen trainen moesten we een beetje gokken en dat pakte niet super uit.
Leon bleef echter knokken en bleef rond plek 10-12 rijden, regelmatig viel er een team uit dus ook op de baan blijven en niet stuk gaan leverde al positiewinst op. Na ongeveer een uur en 10 minuten ging ik rijden als 2e en ik had veel last van de motor, waarschijnlijk omdat er water in de motor kwam. Na een tijdje werd dit minder en kon ik vrij goede tijden rijden, we schoven de top 10 weer binnen. Door 1 uitstapje naast de baan verloren we helaas de 8e plek, en na onze 2e stop in de laatste 10 minuten kwamen we op plek 9 te liggen. Niet een resultaat waar je direct heel warm of koud van wordt, maar van de reguliere teams die normaal in het BEKC reden lagen we wel 2e achter MD Racing.
Zo sloten we het seizoen af op een nat Genk, zoals het ook begon. Helaas dit jaar maar 1 podiumplaats, dit is natuurlijk niet wat we ervan gehoopt hadden aan het begin van het jaar. De snelheid zat er vaak heel erg goed in, in zowel Spa als Emmen (2x) waren we ontzettend snel en hadden we telkens kans op de overwinning, maar pech of kleine tegenslagen gooiden telkens roet in het eten. Toch heb ik genoten van alle weekenden, zowel op als naast de baan, want het rijden blijft erg vet en zeker met zo’n gaaf Zeeuws team met Leon, Dave, Cuma en Nick (monteur)! Bij deze wil ik graag Veersedam Auto, Kastaci Auto en KCR bedanken voor de ondersteuning tijdens het seizoen, hopelijk sta ik volgend jaar opnieuw aan de start en kan ik dan alsnog mijn 1e overwinning scoren en voor de titel strijden.
ZIKK race 4
Veersedam met dubbelslag terug op 1
Indoor Karting Middelburg, 9 november 2015De 4e race van het seizoen 2015/2016 werd op maandag 9 november verreden in omgekeerde rijrichting. Cuma was de man voor de kwalificatie vandaag. We hadden de pech dat we in de battle kwalificatie in de 1e ronde gelijk tegen 2 teams moesten waarvan er maar 1 door ging. Cuma redde het net niet tegen ’t Begin Domburg (Jacco) en daarom startten we als snelste afvaller als 5e. Cuma begon de race sterk, maar viel even terug door wat geduw en getrek met Mike van Auto Sturm die ons terug inhaalde, uiteindelijk resulterend in een waarschuwing voor ons. Daarna maakte Cuma zich even kwaad en reed zich snel voorbij de groep waarin hij in het beginfase zat. Zo creëerde hij een vrije baan en rust en begon super tijden te klokken. Hiermee begon hij al snel in te lopen op de top 3 die wel wat was weg gelopen, met daarin Lorenzo van Snap On, Jacco van ’t Begin en polesitter Patrick van Klaver 4. Cuma haalde Patrick nog in en zette de snelste raceronde op 42.22. Dave maakte zich klaar voor de 2e stint.
Met een mooie late wissel konden we Dave de baan op sturen met een prima kart. Na 20 seconden erestraf werden we losgelaten door Joop en kon Dave beginnen aan zijn stint. Hij trok zijn hoge niveau van de vorige race door naar deze race, terwijl Dave geen uitgesproken liefhebber is van de omgekeerde richting. Dit was aan zijn tijden niet te zien want die waren samen met Annelien van Snap On het snelste van iedereen. Ondanks de 20 seconden straf lagen we alweer in de top 5 en Dave reed ons moeiteloos weer richting de top 3. Alleen Klaver 4, ’t Begin en Auto Sturm zaten nog voor ons toen de pits bijna open ging. Met een vernuftig tactisch plannetje waarbij we de shortcut namen om Auto Sturm in te halen en daarna even 2 seconden vertraagden omdat de pits nog niet open was, kwamen we perfect uit voor de wissel. Marcel stond te popelen om te vertrekken en mocht dat doen in de kart van Cuma.
Ons plan kwam precies uit zoals we het in gedachten hadden en Marcel had nog voor het einde van de wisselperiode al veel tijd goedgemaakt. Mike van Klaver 4 werd snel ingehaald en niet veel later volgde ’t Begin Domburg, het jeugdige team dat ook aan een hele sterke race bezig was. Marcel was het snelste op de baan en ik kon daardoor relaxed instappen op P1. Ook de 3e wissel was weer goed getimed, want ik kreeg een lekker kartje mee en kon nog de snelste ronde op 42.10 (3x) zetten en de voorsprong naar een halve minuut brengen, een fantastische race met super teamwork en allemaal hele constante en snelle tijden. Winnen is het leukste dat er is en zeker als je dat met je beste vrienden kan doen!!
In de laatste stint was er nog veel te doen over de strijd om P3 tussen Auto Sturm en Klaver 4. ’t Begin Domburg liet er geen twijfel over bestaan, Nobby, Malcolm, Jacco en Rick pakten keurig P2, maar Wouter van Klaver 4 zorgde voor veel discussie met een aantal inhaalpogingen in de laatste raceronden. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding na de race Klaver 4 terug te zetten naar P7 en zo werd Auto Sturm met invaller Bart-Jan (die de geblesseerde Nick vervangt) 3e. Na 4 races staat Veersedam-Kastaci weer bovenaan in de stand, zagen ook Leroy en Peter die vandaag vanaf de kant hun steentje bijdroegen. Nadat het bier en de bitterballen (letterlijk) de tafel over waren gevlogen begaven we ons weer huiswaarts. De laatste ZIKK race van 2015 is op maandag 7 december.
ZIKK race 3
Last-minute deelname resulteert in podium
Middelburg, 19 oktober 2015Op maandag 19 oktober was race 3 van het ZIKK 2015 gepland bij Indoor Karting Middelburg. Voor ons team kwam die planning uitermate slecht uit, want Marcel kon niet van de partij zijn en ik zelf had vandaag maar liefst 2 tentamens, waarvan de laatste pas begon om half 7 ’s avonds. Gezien deze tentamens in Rotterdam gemaakt moesten worden en normaal 3 uur duren leek het uitgesloten dat ik mee zou doen, en daarom hadden we Leon gevraagd als vervanger. Echter hadden we de deur nog wel op een kier laten staan wat betreft mijn deelname, mocht ik het toch halen dan zou ik de laatste stint nog rijden. Terwijl ik mijn hersens liet kraken over financieel economische problemen in de tentamenzaal in Rotterdam zette Dave zijn helm op voor de kwalificatie van 10 minuten. Deze was buitengewoon spannend maar niet perfect voor ons, we moesten starten vanaf plek 7.
Mijn tentamen ging lekker en ik vorderde snel. Ondertussen had Dave het op zijn heupen gekregen en was aan een indrukwekkende opmars bezig, hij haalde de ene na de andere rijder in en vocht zich naar een knappe 1e plaats toe!! Ondertussen noteerde hij ook als enige een 41.9 en Leroy ging als 2e rijden. Ik had mijn tentamen verrassend snel afgerond en stapte in de auto op weg naar Middelburg, terwijl Leroy zich klaarmaakte om in de kart te stappen. Ook Leroy reed weer eens een opvallend goede stint, hij handhaafde ons voorin ondanks 10 seconden erestraf die we moesten incasseren. Cuma ging als 3e en kwam als 2e te liggen. Invaller Rico reed voor Snap On de overwinning veilig, zij hadden vandaag geen erestraf en maakten daar handig gebruik van, Rico pakte met ook een 41.9 nog nipt de snelste ronde af.
Terwijl de 3e stint vorderde naderde ik de kartbaan, en toen ik aankwam had ik nog net genoeg tijd om me om te kleden voordat de pitstraat opende. Ik had het dus gered tot mijn eigen verbazing en kon gelijk instappen voor stint 4. Een lastige kart maar ik kon nog tot op een tiende van de snelste raceronde komen met 42.0 en daarmee vrij eenvoudig P2 veiligstellen. Zo pakten we ons beste resultaat van het seizoen en ons 3e podium op rij, hier waren we erg blij mee!!
BEKC race 7, Spa-Francorchamps
Veersedam-Kastaci met FA Kart in de Ardennen
Spa-Francorchamps, 3 oktober 2015Op vrijdag 2 oktober ging ik samen met Dave, Ellen en Nick met een volgeladen auto richting Spa voor race 7 van het BEKC. De auto zat vol met kartspullen, maar onze Gillard was in Zeeland achtergebleven. We reden dit weekend met een door Edward Terol geprepareerde FA Kart, we waren erg benieuwd hoe dat zou zijn. Op vrijdag hadden Dave en ik helaas weinig trainingsmeters, toen we aankwamen was er eerst een middagpauze en vervolgens was het om kwart over 4 al afgelopen. Maar we hadden wel degelijk enkele waardevolle meters kunnen maken. De kart had heel veel grip, dat was fijn, maar ook even wennen, zeker qua sturen moest ik me heel erg aanpassen aan de kart. Dit ging echter iedere sessie beter, en we hadden er aan het eind van de middag geen slecht gevoel over. Cuma sloot zich in de loop van de avond ook aan bij het gezelschap en we ging op zaterdag vol goede moed van start.
We hadden zoals gebruikelijk 3 sessies alvorens de kwalificatie zou starten en we deden er allemaal 1. In de laatste sessie leken we de afstelling voor elkaar te hebben, ik kon op oude banden hele goede tijden klokken en we keken met vertrouwen richting kwalificatie. Dit bleek terecht, want in de kwalificatie pakte ik voor de 2e keer dit seizoen pole position! Ik nam ook de start van de race en kwam redelijk goed weg, op P3 kwam ik de eerste bocht uit en ik kon meteen aandringen bij de koplopers. Na wat positiewisselingen kwam ik wederom op plek 3 te liggen, achter 2 gelegenheidsrijders Noah Lhoez en Max Timmersmans. Bij deze mannen leek het alsof ze dachten dat ze in een sprintrace zaten, want in het eerste half uur begonnen ze zelfs al te verdedigen om maar de leiding te kunnen houden. Ik liet me hierin net iets teveel meeslepen, want ik voelde dat de kart erg lekker lag en wilde graag een constant tempo rijden. Daarom nam ik net iets teveel risico om mijn plek te behouden en schoot ik even van de baan af.
Dit kwam ons duur te staan, ik verloor ruim 30 seconden. Ik kon vanaf dat moment wel een goed tempo rijden en tijd goedmaken, en na onze eerste tankstop bij 1 uur en 15 minuten wedstrijd kwam Cuma terug de baan op als 5e. Cuma had slechts 15 minuten getraind dus moest logischerwijs (zeker in een nieuwe kart) nog even zoeken naar het juiste ritme. Hij reed dezelfde tijden als de rijders op P4 en 6, alleen de top 3 reed op dat moment ietsje harder en lag inmiddels een rondje voor ons. Met nog ongeveer een uur te gaan ging ik opnieuw rijden en ik kon direct mijn tempo van het eerste uur weer oppakken, sterker nog, ik verbeterde mijn snelste rondetijden en begon in te lopen op de top 4. De kart bleef in het laatste uur, terwijl de avond viel en het donker werd, ontzettend lekker rijden. Terwijl veel teams terugvielen in rondetijden kon ik als enige onder de 46 blijven rijden. Ik pakte P4 nog terug, maar voor de top 3 had ik net wat tijd te weinig. Helaas bleek achteraf dat mijn uitstapje in het begin van de race ons waarschijnlijk P2 heeft gekost. Jammer, maar desondanks waren we zeer tevreden over 1. Het halen van de finish, en 2. Onze pace, de kart lag super en we konden de hele race lang pushen zonder dat de banden eraan gingen.
Met nog 1 race te gaan is er qua klassement weinig meer te redden, dit seizoen zat het bepaald niet mee op veel momenten, maar qua snelheid zaten we er bijna altijd goed bij. Tijdens de laatste race in Genk willen we graag nog eens knallen en dan wel voor het bijbehorende resultaat gaan!!
ZIKK race 2
Veersedam wederom naar podium, De Looff wint
Middelburg, 28 september 2015Op maandag 28 september stond de eerste tegendraadse wedstrijd van het nieuwe ZIKK seizoen op het programma. Altijd leuk om te horen dat een deel van de rijders deze richting veel leuker vind en een ander deze variant liever kwijt dan rijk is. Alle meningen ten spijt, er werd nou eenmaal in deze richting gereden en daar moesten alle rijders het mee doen. Marcel liet in de kwalificatie al gelijk zien dat hij zich moeiteloos aanpast aan de rijrichting. Na de pole position in race 1 over 1 rondje was hij nu ook de sterkste in de 3x 5 minuten afvalkwalificatie. Wouter van Klaver 4 en Selina van Snap On stonden achter Marcel opgelijnd. In tegenstelling tot race 1 kon Marcel in de race nu wel een gaatje slaan richting de concurrentie, met een mooie snelste tijd van 42.10 bouwde hij ronde voor ronde een mooie voorsprong op van in totaal zo’n 6 seconden. Calvin reed een sterke stint voor Klaver 4.2, hij rukte op naar plaats 2.
Na de 1e wissels werd het veld door de erestraffen lekker door elkaar geschud en kwam Klaver 4.2 op kop te liggen, net voor ’t Begin Domburg en de Looff. Bij de 1e wissels wachtten veel teams erg lang, hierdoor konden wij niet langer doorrijden en besloten te wisselen, dit leverde ons een koude kart op die niet de allersnelste was. Auto Sturm wachtte te lang en kreeg zwart voor te laat wisselen, zij hadden zich de eerste twee races van het seizoen waarschijnlijk anders voorgesteld. Dave worstelde in stint 2 met de koude kart, hij reed zoals altijd zeer constant, maar de tijden van Snap On lagen buiten ons bereik, en zo deed Annelien de langere erestraf teniet en haalde ons in. Klaver 4 reed met Mellanie ook iets harder dan ons, maar zij kwamen niet zo hard dichterbij. We reden relatief lang door om voor de 3e stint toch een lekkere kart te bemachtigen, en dat lukte.
Ik ging als 3e rijden en moest vanaf plek 5 een weg naar voren zien te vinden. Patrick was snel op plek 6 en pakte met een 42.08 de snelste rondetijd van ons af. Ik kon na een paar minuten ook die tijden rijden en naderde Ivo van Snap On die ik vervolgens zonder veel moeite inhaalde. Ondertussen had ik de snelste rondetijd teruggepakt met 42.06 en die zou ook bij ons blijven, wederom een extra punt. Even later zat ik achter Mo van Klaver 4.2, die verdedigden net als voor P1 en 2 flink. Gelukkig verspeelde ik hier niet veel tijd en was ik er binnen 3 bochten langs met een gewaagde inhaalactie in bocht 2. Wederom waren we gedwongen om vroeger te wisselen dan we wilden, aangezien bijna niemand naar binnen ging, we hadden ons rekenwerk echter feilloos op orde en wisselden precies op tijd. ’t Begin Domburg ging ditmaal de mist in en kreeg ook zwart, heel erg zonde want ze lagen op koers voor een podiumplek.
Cuma had hierdoor niet bepaald het kartje dat we gewenst hadden, en Klaver 4 stapte achter ons in mijn kart. Patrick was in ons spoor gebleven en dus moest Mike nog een gaatje van een seconde of 7 dichtrijden. Het gevecht tussen ons ging om P2, want Snap On kwam er niet meer aan te pas op plek 4, en Loonbedrijf de Looff had een hele sterke race gereden met Adriaan, Jan-Willem en Tim, en Johan kon de race zonder problemen uitrijden op P1. Mike sloot met nog 8 minuten te gaan aan bij Cuma, en die liet geen kans om hem op de baan in te halen. Met het nemen van de short cut hadden ze ons echter toch te pakken, net als vorige race deed de short cut ons dus de das om. Aan de ene kant leuk die short cut, maar verdedigen is er daardoor tegenwoordig niet echt meer bij, wat heel jammer is natuurlijk! Desalniettemin gaan de complimenten uit naar Klaver 4 die ondanks 30 strafseconden de overwinning maar net misliepen en heel netjes 2e werden, wij pakten dan wel 2 extra punten en opnieuw P3, toch waren we hier niet helemaal tevreden over gezien het resultaat van concurrent Klaver 4. Teambaas David de Looff was terecht content over het weerzien van zijn team op het hoogste schavot, deze trouwe deelnemers aan het ZIKK stonden dik verdiend weer eens bovenaan!
BEKC race 1
Wel de snelheid, niet het resultaat
Genk, 21 februari 2015Op vrijdag 20 februari ging ik samen met Cuma Kastaci, Leon de Visser en Nick van Overveld richting Genk voor de 1e race van het nieuwe BEKC seizoen. Na vorig seizoen voor Rocli Racing te hebben gereden met Praga was het dit jaar in meerdere opzichten terugkeren naar het oude nest. Ik reed weer voor Veersedam-Kastaci, Veersedam het team waar ik al sinds mijn 12e voor rijd. Daarnaast rijden we dit jaar met een nieuw Gillard frame, ook hier rijd ik al sinds jongs af aan mee, vooral in outdoor wedstrijden en nu ook de voorremmen weer afgeschaft zijn was ik weer terug bij de basis. Met Nick als monteur en Cuma, Leon en Dave als snelle teamgenoten ging ik dit seizoen met veel nieuwe energie en motivatie tegemoet. We worden dit jaar ondersteund door Ton van der Hof van KCR. Op vrijdag hadden we een trainingsdag die helemaal in het nat werd afgewerkt, de snelheid zat er goed in en we deden veel vertrouwen op voor de racedag van morgen.
Op zaterdag is er zoals vorig jaar ook al bleek nog maar weinig tijd om veel te proberen, kleine veranderingen konden natuurlijk nog wel getest worden en die konden later op de dag wel eens de doorslag gaan geven. Na een gebroken achteras in de trainingen konden we in de laatste sessie nog even op droog rijden. Echter vlak voor de kwalificatie begon het weer te regenen, maar niet erg hard, en daarom startten alle topteams de kwalificatie op slicks. Leon en ik zaten telkens dicht bij elkaar, en net als vorig jaar toen Leon alle 8 races voor Veersedam-Kastaci kwalificeerde, ging hij ook nu de quali rijden. De baan was nog glad en Leon zette ons op een 6e plek op de startgrid, in een veld van 20 teams. Pole position was er voor de gelegenheidsrijder uit Zweden, Viktor Oberg. Van de klassementsteams stond MD Racing er het beste voor op plek 3.
Nog voor de start van de race begon het weer flink te regenen en de race zou op regenbanden van start gaan voor alle teams. Leon had weer eens een hele goede start en lag al snel op plek 3, achter MD Racing en Berghmans. Deze twee teams reden net een tandje harder, en dus moest Leon die schade zien te beperken. Ondertussen kwam Oberg weer opzetten nadat hij vanuit de pits met motorproblemen moest starten. Hij was een stuk sneller dan de rest en maakte moeiteloos zijn achterstand goed. Na een goed uur rijden was de baan nog steeds zeiknat, en net toen ik wilde instappen begon het weer te regenen. Ik had geen regenpak aangetrokken en had hier ook geen tijd meer voor, want Leon kwam de tankzone binnenrijden. Na de wissel ging het echter helemaal mis, want de kart wilde niet meer starten, de accu bleek het probleem. Nick haalde snel een andere accu, waardoor we toch nog verder konden, weliswaar met flink tijdsverlies.
In de stromende regen was ik al snel helemaal doorweekt en kreeg het dan ook flink koud. Ook de motor had last van de kou en de regen en hield af en toe in. Toch kon ik nog prima tijden rijden en wat tijd goedmaken op de meeste teams. Na onze 2e pitstop bleef ik rijden en ondertussen was duidelijk dat PDB Racing met Oberg de race ging winnen, voor MD Racing en Berghmans. Met nog zo’n 15 minuten te gaan lagen wij net in de top 10, maar bleef mijn gas hangen en werd het steeds gevaarlijker rijden. Ik besloot binnen te komen maar we konden de problemen niet verhelpen. Ik ging wel weer de baan op, het was niet lang meer, en gebruikte de aan/uit knop als het ware als gaspedaal, en stuurde met 1 hand. Zo bracht ik de kart nog op een 13e plek over de finish, bijna 10kg te zwaar vanwege al het water in mijn pak. Nadat ik weer was opgedroogd en opgewarmd kwam het besef dat we vandaag een podiumplek en dus dure punten waren misgelopen, heel erg zonde! Ondanks het tegenvallende resultaat beloofde de snelheid het hele weekend veel goeds voor de rest van het seizoen, we zaten er telkens uitstekend bij. Volgende race in Emmen begin april zullen ook Dave (net terug van vakantie) en Cuma hun opwachting maken, we zullen er dan alles aan doen om terug te slaan!
BEKC race 2
Superrace eindigt in tranen
Emmen 11 april 2015Op donderdag 9 april ging ik samen met Cuma en Nick richting het Drentse Emmen voor race 2 van het BEKC seizoen 2015. Het weekend voordien waren we al gaan trainen in Emmen en op vrijdag stond er opnieuw een lange en zonnige trainingsdag op de rol. Net als vorige week ging het erg goed en met monteur Edward Terol aan onze zijde sleutelden we aan de afstelling tot in de kleinste details. Op zaterdag hadden we nog 3 trainingssessies. Hierin werkten we nog wat aan de fine tuning, en Cuma en ik zaten qua tijden heel erg dicht bij elkaar. We hoopten dat de bewolking van vandaag niet zou veranderen in neerslag, want het ging lekker op droog. Echter in de loop van de dag begon het toch te regenen. We sloegen de laatste training over en ging de natte kwalificatie in vertrouwende op de afstelling die Edward had klaargezet. Dit bleek uitstekend uit te pakken, want ik ging er vandoor met de pole position voor Veersedam-Kastaci, we hadden daarbij 2 tienden voorsprong op Sloebs racing en al een halve seconde op de verrassende nummer 3, IKM Racing (de enige Iame X30 in het veld).
Na het bestuderen van de buienradar was het voor ons duidelijk dat het eerste deel van de race in de regen zou worden verreden. Het was echter droog vlak voor de start, en dat zorgde voor veel commotie in de pits. Het was dat de mensen van de organisatie het parc ferme niet op tijd sloot, anders had 75% van de teams te laat geweest. Wij niet, want we hadden gekozen voor regenbanden, en de regen kwam net voor de start over de baan neervallen. Enkele teams stonden nog op slicks maar de topteams allemaal niet. Bij de start kwam ik na bocht 1 op plek 4 door, maar na een ronde of 2 lag ik alweer op P2. Ik had even tijd nodig om Franky van Sloebs in te halen, maar ook dat lukte na een minuutje of 10 en ik ging er als een speer vandoor. De kart lag top en niemand kon ons tempo bijbenen. Alleen Lorenzo van IKM was in staat om nog redelijk in de buurt te blijven, al had ik al snel een seconde of 15 voorsprong.
Na een goed half uur racen schoot ik eind rechte stuk van de baan, net iets te laat geremd, en in het spekgladde gras moest ik uitstappen en mijn kart terug naar de baan duwen. Lorenzo kwam er langs en we vielen terug naar P2. Ik kon mijn tempo daarna weer redelijk oppakken en we probeerden de eerste tankstop zo lang mogelijk te rekken. Na maar liefst 1 uur en 40 minuten kwam ik eindelijk binnen voor onze 1e (en als het goed is enige) tankstop. De baan was langzaam aan het opdrogen en dus ging ik nog even door in deze 3 uurs race. Terwijl Cuma zich klaarmaakte lagen we inmiddels weer op kop met 45 seconden voorsprong op IKM en ruim een ronde op Sloebs en ruim 3 ronden op de ranglijstaanvoerders Berghmans en MD Racing. Onze afstelling was fantastisch, maar toen sloeg het noodlot toch toe. Net na het verstrijken van de 2 uur wedstrijd raakte ik waarschijnlijk met de onderkant van de kart de kerbs, en knapte de ketting.
Om het nog vervelender te maken sloeg deze kapotte ketting ook nog eens een gat in de radiateur en dat betekende een abrupt einde race. Dit was gigantisch balen, Cuma stond klaar om de overwinning binnen te halen, we lagen er royaal voor, maar een ongelukkig moment deed ons wederom de das om, een domper in ons kampioenschap, zeker gezien we vandaag gewoon hadden moeten winnen. GS1 Racing won de wedstrijd voor Sloebs en de sterk rijdende mannen van SignMind. IKM viel terug naar plek 5 door het maken van een extra tankstop. De volgende race is over 4 weken in Emsbüren, dan moeten we dan die eerste overwinning van het jaar maar binnenslepen.
BEKC race 3, Kartworld Emsbüren
Gifbeker nog niet leeg voor Veersedam-Kastaci
Emsbüren, 9 mei 2015Op donderdag 7 mei gingen we met ons team richting Hengelo om de volgende dag vroeg te beginnen met trainen in het Duitse Emsbüren. Daar stond een dag later de 3e race van het BEKC op het programma. De training op vrijdag verliep redelijk, we hadden wat kleine probleempjes en het was zoeken naar de laatste tienden, maar we hadden goede hoop op zaterdag, de baan ligt ons traditiegetrouw altijd goed. Op zaterdag kwamen we telkens was te kort op de snelste teams, en ook in de kwalificatie bleek dit met een 5e plaats (4e Rotax). Weliswaar stonden andere teams die meestreden voor het kampioenschap zoals Sloebs, MD Racing en Berghmans rond of vlak achter ons. We maakten ons op voor de wedstrijd en pasten nog een aantal dingen aan aan de afstelling, met behulp van de data-analyse van monteur Edward Tirol hadden we goede hoop om mee te strijden voor de podiumplaatsen.
Echter na de opwarmrondes, vlak voordat we op mochten rijden naar de startgrid, wilde de motor niet meer starten. Na meerdere pogingen kwam er rook uit de startknop en er leek kortsluiting te zijn. Ik duwde de kart zo snel mogelijk richting de pits, maar de andere teams gingen al van start. We probeerden het euvel te vinden, maar dit bleek uitermate lastig te zijn op snel te vinden, laat staan op te lossen. Uiteindelijk zijn we de race helemaal niet meer van start gegaan. Een vrij dramatisch weekend dus, de teleurstelling was enorm, niet eens deelnemen aan de race terwijl je de andere teams ziet rijden is echt verschrikkelijk. Zeker gezien de wisselende weersomstandigheden tijdens de race hadden we nog zeker mee kunnen spelen om de overwinning, die ging uiteindelijk naar MD Racing voor Berghmans en Sloebs. Onze kansen op de titel zijn compleet verkeken na 3 waardeloze resultaten, wat een pechseizoen. We zullen ons vanaf nu moeten richten op dagsuccessen.
BEKC race 6, Circuit Pottendijk
Pech houdt maar niet op
Emmen, 12 september 2015Voor de 2e keer dit seizoen gingen we richting Emmen voor de BEKC. Nadat ik de races in Hahn en Genk (3e en 4e) had gemist was het nu tijd voor race 6 van de 8. Samen met Dave, Cuma en Nick gingen we richting Drenthe om daar samen met team KCR te strijden voor de prijzen dit weekend. Op vrijdag probeerden we vele dingen om de afstelling te verbeteren en dit lukte dan ook, en ook op zaterdag ochtend en middag was het gevoel positief en we hadden zin in de wedstrijd. De kwalificatie viel met een 4e plaats algemeen en 3e Rotax een beetje tegen, maar onze racesnelheid leek goed! Voor het eerst dit seizoen ging Cuma starten, hij kwam prima weg van zijn plek en kon direct aanpikken bij GS1 en Sloebs die voor ons reden. MD Racing zat op plek 5 en moest langzaam afhaken, Cuma kon de 2 eerste Rotaxen net niet bijhouden maar wel een heel mooi tempo rijden. Hij liet ze niet ver wegrijden en klokte constante tijden, de afstelling leek goed uit te pakken.
Na ruim een uur rijden was Lorenzo voor IKM de koploper en begonnen de eerste tankstops. Ik stond klaar om over te nemen van Cuma, de wissel was niet optimaal. Cuma verremde zich voor de weegbrug, het tanken duurde net iets te lang en ik kreeg de kart even niet gestart, hierdoor kwamen we opeens op een ronde te liggen van Sloebs, en een seconde of 10 achter MD op plek 4 algemeen. GS1 had een nog slechtere stop en lag nu een halve ronde achter ons, samen met hun en Sloebs was ik gelijk de snelste op de baan. Ik kon MD inhalen en reed snel van ze weg. Rico reed voor IKM maar zij kregen minder en minder grip, en ik kon in een uur tijd een ronde achterstand ongedaan maken. Met nog 55 minuten te gaan begon het te druppelen en was onze positie opeens zeer kansrijk voor de overwinning. Alleen Sloebs lag (virtueel) nog voor ons, maar zij hadden al hun wissels al gemaakt, en een bandenwissel zou voor hun dus veel tijdsverlies betekenen, terwijl wij nog 2 keer moesten binnenkomen.
Na een paar rondjes toen het harder begon te regenen riep Cuma me op het perfecte moment binnen. Na de tankstop wisselden we de banden en de stop was perfect getimed. We leken in leidende positie de baan weer op te gaan, ware het niet dat het onvoorstelbare weer gebeurde, de startmotor had het begeven en we kregen de kart niet meer aan de praat. Ongelooflijk, weer een uitvalbeurt en net als de vorige keer in Emmen in een zeer kansrijke positie. Ondanks dat het voor het kampioenschap al lang niet meer uitmaakte was het ongeloof groot, een enorme deceptie want we wilden zo graag eens een race winnen dit weekend! Zwaar teleurgesteld zagen we hoe GS1 uiteindelijke de race won (zij lagen op het moment van de wissel nog meer dan een halve ronde achter ons! Hopelijk kunnen we tijdens de laatste 2 races dit seizoen wel de finishvlag halen.