Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

mariëmbourg

8h Mariembourg

BlueStar pakt 2e plek na spannende strijd onder de zon
Mariembourg (Be), 15 september 2019

190915 8h mariembourg bluestar

Op de 3e zondag van september reed ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een race op een echt outdoor circuit. Na vroeger veel in de MKS, Kings of Karting en met mijn Rotax max buiten te hebben gereden heb ik me de afgelopen jaren met name gefocust op indoor kart wedstrjiden. Samen met mijn BlueStar teamgenoten Opnithi Puyato en Christian Douven stond ik vandaag met de 390cc Sodi Karts aan de start van de 8 uurs race georganiseerd door LCDK in een groot deelnemersveld van zo'n 30 teams. Er was 10 minuten kwalificatie en die deed ik omdat ik de enige van ons team was die al eens op deze baan had gereden. Het ging gelijk goed, maar de kartverschillen waren wel relatief groot, ik belandde op een 9e plek van de circa 20 teams die in de 85kg klasse reden, verder waren er ook nog 2 lichtere gewichtsklasses met een stuk minder deelnemers. We wisselden tijdens de race zo'n 8 keer van kart en waren daarnaast vrij om zelf de rijderswissels in te vullen in een separate pitstraat. We kozen er daarom voor om alle 3 1 lange stint te rijden om zo pitstoptijd uit te sparen. Ik probeerde in de eerste stint samen te werken met een aantal rijders die ongeveer dezelfde snelheid als mij hadden, al was het lastig omdat ik in de slipstream niet bij kon blijven op het rechte stuk. Uiteindelijk konden we de schade beperken met deze mindere kart en ging ik in de 2e kart al snel richting de kop van het veld. Het buitenrijden blijft erg leuk omdat de snelheden wat hoger liggen, maar de kart is in mijn ogen wel meer bepalend omdat fouten minder snel afgestraft worden en je met een mindere kart weinig kan uitrichten op de lange brede stukken. In mijn 3e kart kon ik de leiding in onze klasse overnemen waarmee we op de 2e plek overal kwamen te liggen (1 65kg team zat nog voor ons).

190915 8h mariembourg ruben

Na mij was het de beurt aan Opnithi na ruim 2 en een half uur. Hij ging gelijk lekker al was er een probleem met de transponder waardoor het lang duurde voordat de stand correct werd weergegeven. De top 3 lag dicht bij elkaar en halverwege de race zat er slechts enkele seconden tussen. Wel verloren we steeds wat tijd in de pitstraat waarbij de kartwissel werd getimed door de organisatie met een stopwatch, geen ideaal systeem. Christian ging als 3e en laatste, ook hij moest tijdens de race de baan nog leren kennen terwijl onze rivalen de baan op hun duimpje kenden, daaronder meerdere teams van LCDK die ook de race organiseerden. Het kwam op het laatste uur aan, waarbij de top 3 nog steeds binnen 20 seconden zat, waarbij wij op kop lagen. Helaas ging het bij de laatste wissel mis in de pits, voor ons was een achterblijver gespint die de pitingang blokkeerde, hierdoor werd de stopwatch nog niet ingedrukt en verloren we ruim 10 seconden, dat terwijl we zo'n 5 seconden voorsprong hadden op P1. Als 2e kwamen we weer terug de baan op achter LCDK. Christian deed er alles aan om de koppositie terug te pakken, maar we verloren nog een seconde of 3 en finishte vlak achter LCDK op plek 2, een heel mooi resultaat maar wel erg zuur tegelijkertijd, gezien de laatste wissel hadden we eigenlijk moeten winnen. Toch smaakte deze outdoor race wel weer naar meer, wellicht dat ik meer van dit soort races zal meepakken het komende jaar.

190915 mariembourg podium 1
190915 mariembourg podium 2

BEKC race 2

Veersedam 5e na lastige race
Mariembourg, 19 maart 2016

Op zaterdag 19 maart was race 2 van het BEKC seizoen 2016 en dit keer moesten we helemaal richting de Franse grens naar het circuit van Mariembourg, nieuwe op de kalender. Dit weekend was ik samen met Nick en op vrijdagmorgen gingen we met de bus naar het Zuiden. Het was een eind rijden maar dan heb je ook wat, de baan is prachtig en biedt veel uitdaging. Op vrijdag hebben we lekker kunnen trainen, het tempo en het gevoel was goed en op zaterdag kregen we nog hulp van monteur Luk die namens de Feyter voor ons sleutelde deze keer. Op zaterdag hadden we vooral met nieuwe banden wat problemen om de juiste afstelling te vinden, we probeerden vanalles maar gedurende de dag zakten we een beetje terug in pace vergeleken met de competitie. Waar we ’s ochtends nog ruim de snelste waren kwam ik in de kwalificatie met een langzamere tijd niet verder dan P6. We maakten nog enkele kleine aanpassingen aan de kart en gingen vol goede moed de wedstrijd in met 13 teams aan de start.

Mijn start was matig, en vanaf ongeveer plek 8 kwam ik langzaam maar zeker naar voren toe. Sloebs en Berghmans reden aan kop echter een stuk harder dan de rest en ik kwam in een groepje te zitten met K-suckers, GS1 en MD Racing en we streden voor plek 4. We kwamen duidelijk snelheid tekort om ons te kunnen bemoeien met de strijd om de overwinning. Het was dus zaak om geen fouten te maken en in ieder geval de schade te beperken door in een redelijke positie over de finish te komen, iets waar het vorig jaar soms aan ontbrak. De pitstops verliepen vlekkeloos en een tweetal Iame teams kende wat problemen, hierdoor kwamen wij op plek 4 te liggen. GS1 had op P3 wat afstand genomen en de top 3 was beslist, met Sloebs op kop. Wij vochten met MD Racing om de 4e plaats en in de laatste 15 minuten van de race werd het donkerder en donkerder op de baan. De baan was totaal niet verlicht en dus was het de laatste minuten echt oppassen want het zicht werd steeds slechter. Zelfs met helder vizier was het heel lastig inschatten wanneer je moest remmen. Met de 2e pitstop had ik MD Racing nog ingehaald maar ze hadden nog iets meer snelheid en ik kon ze er helaas net niet achter houden. Een 5e plek was dus het eindresultaat, zeker wel teleurstellend maar voor het kampioenschap niet dramatisch aangezien we nog steeds 1e staan in de Rotax Max klasse.