Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

TKC Lauf 5 Grimma

Ruben met Duitse vrienden naar podium in Grimma
Grimma (De), 23 augustus 2020

Nadat ik het podium in Roosendaal afstapte van de Formula Karting Grand Prix op 22 augustus kleedde ik me om en ging ik op weg naar Duitsland, een stuk van zo'n 700km moest ik afleggen tot mijn volgende bestemming, Grimma! Hier zou ik op zondag meedoen aan de 5e race van de Team Kart Cup, het grote endurance kampioenschap voor huurkarts in Duitsland waar ik ook vorig jaar al eens aan had meegedaan in Grimma. Ook nu reed ik samen met Michael Schöttler, Fabian Siegman en Nicole Egner (onder de teamnaam Vaillant-E). Midden in de nacht kwam ik aan en kon ik nog een paar uurtjes slapen, en rond 8 uur 's ochtends gingen we richting de kartbaan om ons daar op te maken voor een 7 uur durende endurance race. Gister hadden mijn teamgenoten al de 4e race van het kampioenschap gehad en daarin waren ze knap 2e geworden in een heel sterk veld. Afgelopen woensdag was ik nog speciaal heen en weer gereden vanuit Nederland om een uur te trainen, en dat had me zeker geholpen (ondanks dat het een beetje gekkenwerk was). In de training ging het erg lekker, maar we hadden geen goede kart en we besloten dat Fabian de 1e van 3 kwalificatie sessies zou doen. Hij strandde helaas in Q1 met een 17e tijd (terwijl de top 14 doorging) en we hadden dus een lastige 1e stint voor de boeg.

200823 tkc 1

Fabian moest ook starten en na een minuut of 20 wisselden we zodat ik met deze kart kon proberen de schade te beperken. Dat ging goed en ik baande me snel een weg naar voren, na 1 kartwissel kregen we een iets betere kart en al snel hadden we weer zicht op een podiumplek. De maximale rijtijd was 80 minuten in 1 stint en nadat ik die bijna had voltooid nam Michael het van mij over. Ook hij ging als vanouds hard (nadat hij in de training nog even op gang moest komen) en nestelde ons team op een voorlopig 2e plek in de wedstrijd, ondanks dat hij op 95kg reed (in plaats van 85kg) waarop een deel van de race gereden moest worden. We zaten achter de leiders in het kampioenschap, de sterke ploeg van Scharmüller. Nicole en Fabian gingen na Michael en zij konden ons mooi handhaven in de top 3. Het was lekker weer en alleen aan het einde van de race was er nog een kleine kans op regen voorspeld. In mijn 2e stint mocht ik nog zo'n 70 minuten rijden met het oog op de maximale rijtijd van 2,5 uur in de gehele race. Ook deze stint ging lekker al kon ik niet veel tijd goedmaken op de koplopers, maar ik kon wel verder weglopen van de teams achter ons, met daarbij onder meer de bekenden van Formiko met onder meer Christian Wolf.

200823 tkc 2200823 tkc 3

Aan het eind van de race barstte dan toch nog een regenbui los, en toevallig was net Michael ingestapt, een specialist in de regen. Hij regende in 10 minuten tijd kletsnat en daarmee bleef de baan ook tot het einde toe nat. We konden hiermee nog flink wat tijd winnen, maar we zaten op een rondje van de nummers 1 en dat maakten we zeker niet meer goed. Scharmüller werd de verdiende winnaar maar we konden tevreden zijn met een mooie podiumplek. Een leuke race op een hele gave baan met een professionele organisatie in handen van de sympathieke Thomas Schaller, zelf ook verdienstelijk coureur. Ik wil mijn teamgenoten en hun sponsoren bedanken dat ik met hun mee mocht rijden en wens hun alvast veel succes voor de rest van het seizoen, ook in het kampioenschap staan ze knap 2e! Ik vervolgende mijn vakantie richting Polen, waar het volgende grote kampioenschap op de planning stond!

200823 tkc 4
200823 tkc 5

5. TKC Lauf - 12 Stunden Nachtrennen

Ruben met Duitse vrienden naar 2e plek in sterk bezette nachtrace
Grimma (De), 15/16 juni 2019

In het weekend van 15 en 16 juni deed ik op uitnodiging mee aan de 5e race van het Duitse endurance kart kampioenschap TKC, 1 van de toonaangevende Duitse huurkart kampioenschappen. Ik reed mee in het team van Kartbahn Allemannenring waarin Michael Schöttler, Fabian Siegmann en Nicole Egner normaal met z’n drieën uitkomen. Doorgaans zijn het 7-uurs races maar voor deze 12 uurs race zochten ze versterking van een 4e rijder, ik wilde deze sympathieke rijders die ik vooral ken van het IEKC daarbij graag helpen! Ik had eenmaal eerder in Grimma gereden tijdens de 24 uur van Grimma in 2017 die halverwege werd afgebroken vanwege problemen met het tijdwaarnemingssysteem. Na een uurtje training op zaterdagmiddag had ik een goed gevoel bij de baan waar ik 2 jaar geleden nog veel moeite mee had. We hadden vervolgens nog 80 minuten training waarbij we de puntjes op de i konden zetten. De kwalificatie bestond uit 3 delen waarbij 2 keer 7 teams na 5 minuten zouden afvallen en vervolgens de 5 resterende teams in 1 kart 1 rondje zouden strijden om pole position. Fabian kwam probleemloos door Q1, ik deed Q2 en wist daarin nipt P4 te pakken, en Michael mocht de hotlap doen. Hij deed dit prima door een 3e startplek te pakken achter de snelle Duitsers Dominik Schnitzler op 1 en Maximilian Beer op 2. Beer ken ik al sinds 2011 toen we samen streden om het podium op het WK in Eupen, hij werd destijds 2e en ik 3e. Een toprijder die zijn snelheid nog niet kwijt is bleek ook weer dit weekend.

190616 grimma family

De race bestond uit 12 stints van een uur in 12 verschillende karts, waarbij op volgorde werd doorgewisseld. Verder zaten er allerlei tactische elementen in zoals een maximale rijtijd aan 1 stuk van 85 minuten, maximale totaaltijd per rijder, 1 verplichte korte stint van 20-30 minuten, 1 van 35-45 minuten en een verplichte stint van minimaal 77 minuten op 95kg in plaats van 85. Michael begon de race en reed met een trio op kop weg van de rest van het veld, hij was enorm sterk want zijn kart was de minste van de 3. Ik ging als 2e en kon tot op 1 tiende van de tijd van Michael komen in dezelfde kart, daar was ik erg blij mee, zeker gezien de rondetijden van zo’n 73 seconden. Gedurende de nacht werden de posities een beetje door elkaar geschud door de tactische elementen, maar onze snelheid bleef bij alle 4 de rijders goed. Ondertussen kon ik lekker aan mijn Duitse taal werken door het hele weekend Duits te spreken, een leuke taal die ik graag beter wil leren. Maar het ging dit weekend om het resultaat en na mijn 1e stint van ruim 80 minuten deed ik nog 2 lange stints waarbij ik veelal in de slechte karts reed en schade probeerde te beperken.

190616 podium grima 12h

Dat lukte heel goed en we klommen gedurende de race op naar plek 3. In de laatste anderhalf uur begon het zowaar nog te regenen. Door problemen met de lichtinstallatie tijdens de kwalificatie was er ruim anderhalf uur vertraging opgelopen en dat zorgde er nu voor dat we nog op een bak regen getrakteerd werden. Hier maakte Michael dankbaar gebruik van, want hij moest zijn 3e stint nog doen op 95kg en reed de sterren van de hemel. Met meer gewicht was hij toch veruit het snelste op de baan en maakte heel veel tijd goed. Hierdoor stelden we plek 2 veilig, want de koplopers, kampioenschapsleider Scharmuller met onder meer Beer waren te sterk voor de andere teams en wonnen de race dan ook met meer dan 2 ronden voorsprong op ons. Door de goede laatste stint van Michael werden wij 2e op meer dan een ronde voorsprong van P3, dat was MR performance die in de slotfase KRS Kartteam met onder meer Felix Hahn en Michael Joussen had gepasseerd. Een hele leuke race en heel gaaf om in dit super gemotiveerde team mee te rijden, waarvoor dank aan Michael, Fabian en Nicole!

190616 grimma ruben

24 uur van Grimma

Bizar einde aan 24 uurs race in Duitsland
Grimma, 26 & 27 augustus 2017

Op vrijdag 25 augustus ging ik voor het eerst naar Grimma om daar met BlueStar mee te gaan rijden tijdens de 24 uur van Grimma. Een grote race in Duitsland met veel Duitse topteams aan de start. Een heel eind rijden voor ons, maar het leek ons zeker de moeite waard om eens aan deel te nemen. Samen met Rico, Yoan en Mathias hadden we ons ingeschreven en hadden we één van de Duitse toprijders uit Duitsland, Dennis Höller, bereid gevonden om met ons mee te rijden. Mathias moest door omstandigheden worden afgewisseld door Mats, een goede vervanger en dus hadden we een heel sterk team staan. Tijdens de trainingen op vrijdagavond ging het heel lekker maar bleek ook dat de concurrentie sterk was. Op zaterdag begon de dag met een vrije training en daarna de kwalificatie die Dennis ging doen. Een spectaculaire sessie met lichte regen in het begin, daarna een opdrogende baan en helemaal aan het einde van de sessie kwam er weer een droge lijn. In eerste instantie leek dit slecht voor ons uit te pakken aangezien we te ver van achteren vertrokken om in de 1e ronde een snelle tijd neer te zetten, maar Dennis wist helemaal aan het einde te profiteren van de opdrogende baan en knalde in de ‘dying seconds’ naar de pole position, fantastisch. We moesten alle 5 een totale rijtijd hebben die binnen het uur van elkaar lag, en dus moest ik veel rijden in het begin van de race omdat ik al op zaterdagavond de race moest verlaten helaas.

170825 grimma bluestar

Ik ging de race starten en met de Le Mans start was ik als eerste weg en kon de slijtageslag echt losbarsten. In de eerste stint was er in eerste instantie een felle strijd waarbij er af en toe contact was en waarbij ik ook iets terugviel. Onze startpositie deed onze kart beter lijken dan hij daadwerkelijk was, ik kon op plek 6 settelen en constante tijden neerzetten. In stint 2 wisselden veel mensen direct van rijder maar ik ging door, voor een stint van in totaal 3 uur. We pakten daarin de leiding maar virtueel lagen we rond de 2e of 3e plek. Na mij ging Rico voor een stint van 1 uur op 95kg (in plaats van 80) want dit moesten we ook 4 stints doen. Dit ging heel goed en het was ondertussen wel lastig te bepalen waar we exact lagen ten opzichte van onze concurrenten vanwege de verschillende strategieën. Na Rico ging ik opnieuw voor anderhalve stint en toen zat mijn rijtijd er alweer op. We lagen op dat moment op een 2e plek in de wedstrijd en Yoan ging rijden. Mats was net aangekomen en was ook klaar om te gaan knallen.

170825 start

Ik ging er toen alweer vandoor en liet de mannen aan hun lot over, niet de allerleukste manier om de race te verlaten maar ik had op zondag nog plannen om een halve marathon te lopen. In de nacht deden we hele goede zaken in de stints op 95kg en ook toen Dennis ging rijden en enorm snel was. Bij het opkomen van de zon in de morgen ging het echter helemaal mis. Het tijdwaarnemingsysteem gaf de geest en opeens lag de race stil. En het duurde en duurde en uiteindelijk kwam de organisatie met het droevige nieuws dat de race helaas niet hervat kon worden. De servers van het tijdwaarnemingsysteem zouden het niet toelaten om het systeem opnieuw op te starten en dus zag de organisatie geen kans om de 8 nog resterende uren vol te maken. Vanwege de vertekende stand van dat moment door verschillend aantal wissels en verschillende rijtijden op 95kg werd er ook geen prijsuitreiking gedaan. Een situatie waar niemand rekening mee had gehouden, er waren eigenlijk alleen maar verliezers. Het was duidelijk dat we streden om de podiumplaatsen (we lagen op dat moment op plek 3) en misschien zelfs wel de overwinning, maar dat was lastig om exact te zeggen. Al met al een bizar einde van de race waar niemand op had gehoopt. Hopelijk kunnen we volgend jaar alsnog een gooi doen naar de overwinning.