Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

ZIKK race 4

Veersedam treft het niet in 4e race ZIKK
Middelburg, 15 november 2021

Op maandagavond 15 november was race 4 van het ZIKK seizoen 2021/2022. Ondanks de nieuwe Corona maatregelen kon de 4e race gelukkig doorgaan zoals gepland, ook al moest om 20 uur de kantine dicht en konden we na de race helaas geen gezellige nazit hebben met een portie bitterballen. De race ging dus wel gewoon door en rond half 8 gingen alle teams naar beneden voor een kwalificatie met 2 rijders per team. In twee verschillende karts moest ieder team om de beurt met twee rijders een rondje kwalificeren, voor ons waren dat Guillermo en ik zelf. Na even geduld mochten we de kart betreden en dat ging goed, beiden noteerden we de snelste tijd tot dan toe in onze kart en alleen Auto Sturm met Rico en Patrick waren nog na ons. Dat waren geduchte tegenstanders maar helaas werkte de tijdwaarneming niet mee werd hun ronde niet geregistreerd. Er werd besloten dat ze nog een rondje mochten rijden maar dan wisselen van kart. Niet helemaal eerlijk want na een rondje warm rijden heb je toch wel het nodige voordeel, ook al is de kart anders. Gelukkig kwamen ze niet in de buurt van onze tijden en pakten wij een belangrijk extra puntje!

Ik nam de start van de race voor mijn rekening en werd vanaf de eerste bocht gelijk vol onder druk gezet door Rico. Een aantal rondjes hield ik de deur een beetje dicht, maar Rico vond netjes een gaatje en nam de leiding al vrij snel over. Ook Mike Bartelen van Klaver 4 ging mij even later voorbij, en ik had al door dat ik een dramatische kart had geloot. Een kart waarmee we zo'n 6 tot 7 tienden per ronde verloren en daarmee gelijk heel veel kostbare seconden moesten prijsgeven. Na het inlassen van de verplichte erestraf ging de kart nog minder hard en moest ik lijdzaam toezien hij Rico meteen een mooie voorsprong op ons pakte ondanks hun 40 seconden erestraf. In de tweede stint ging Marcel in de kart en die reed een super sterke stint, hij bracht ons weer helemaal terug in de wedstrijd en verkleinde het gat naar de teams voor ons. Al snel lagen we weer in de top 5, maar vanaf dat moment werden de concurrenten om ons heen sterker en was het lastiger om verder op te klimmen.

Gelukkig hadden we Guillermo en Mika nog achter de hand, en ook Guillermo reed weer een hele goede stint. We kwamen terug naar de 3e plek in de wedstrijd maar moesten nog wel zien af te rekenen met SpareRib Express die al een longcut hadden genomen. Klaver 4 reed aan kop van de wedstrijd sterke rondetijden en laatste rijder Danny van Domburg liet de overwinning voor hun niet meer in gevaar komen. Joris Sturm reed ook netjes bij Auto Sturm en stelde de tweede plek veilig. Mika mocht bij ons proberen om een gat te trekken naar Nobby van de Port om zo nog de 3e plek te kunnen pakken. Nobby reed echter ook goede rondetijden en wist dichterbij te komen aan Mika, de 3e plek leek daarom lastig te worden. We hadden echter nog een tactische joker achter de hand met de longcut en probeerden te verdedigen zodat Danny in de slotfase zou aansluiten en SpareRib Express op een ronde zou zetten, waarna wij dan in de laatste ronde (terwijl SpareRib Express al was afgevlagd) nog de longcut namen. Deze truc had ik zelf vorig jaar ook al eens uitgehaald maar dit keer was het wel extra lastig omdat we Danny er niet te vroeg bij wilden laten komen, want dan zou de kans bijna 100% zijn dat wij ook op een ronde zouden worden gezet, waarmee de strategie niet zou werken of we zelfs onze longcut niet meer zouden kunnen nemen.

Het was dus een risico maar wel leuk om te proberen, en Mika voerde de tactiek bijna perfect uit. Helaas zwaaide de wedstrijdleiding in de laatste ronde van Danny geen blauw voor Nobby en daarom mochten zowel Mika als Nobby nog een ronde afmaken terwijl Danny daar pal achter werd afgevlagd. Er ontstond toen enige verwarring doordat de teams weer pas laat in de ronde werden tegengehouden met een rode vlag, waardoor wij na onze longcut tussen de teams in kwamen te rijden die al gefinisht waren. Nobby maakte (in onze ogen) de fout door van zijn gas te gaan en werd vervolgens net als Danny en de overige rijders die afgevlagd waren, tegengehouden met een rode vlag, terwijl wij nog in onze laatste ronde zaten. Na enige verwarring bij de wedstrijdleiding mochten we alsnog onze ronde afmaken en werden we mooi als 3e geklasseerd. Onze strategie leek dus alsnog goed uit te pakken, en zelfs als beide teams niet waren doorgereden bij de rode vlag waren wij alsnog eerder over de streep gekomen in de voorlaatste ronde, onze 3e plek was wat ons betreft dus onomstreden. De wedstrijdleiding dacht daar kennelijk ook zo over door ons als 3e naar voren te roepen op het podium, maar kwam daar enige tijd later toch weer op terug met als argument dat zij de fout hadden gemaakt om SpareRib Express tegen te houden met een rode vlag. Al met al dus weer een heel rommelig einde met onduidelijke beslissingen, maar we werden teruggezet naar plek 4 en dus een slecht resultaat wat bijna volledig te wijten was aan de hele matige eerste kart. Hopelijk hebben we de volgende race iets meer fortuin.

211115 zikk