Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

6 uurs race Silver Hotel & Gokart Centre

Eerste internationale race van het jaar eindigt succesvol
Szczecin (Pl), 20 juni 2021

Op 20 juni 2021 ging het kartseizoen 2021 dan eindelijk na heel lang wachten dan toch echt van start voor mij. Na enkele fun wedstrijdjes op het outdoor circuit van Berghem konden we eindelijk weer een mooie race meedoen op een indoor circuit, en wel in het Poolse Szczecin op de mooie baan van Silver Hotel & Gokart Centre. Het was nog even spannend met de Corona maatregelen en eventuele grenscontroles, maar we kwamen zonder moeite aan op de kartbaan na een lange rit en hadden heel veel zin om te gaan racen. We zijn in dit geval Eliano de Vos en ik. Samen met onze Poolse vriend Maksimilian Bergiel vormden we dit weekend een gelegenheidsteam. Na enkele trainingsheats voelde het meteen weer vertrouwd op de baan waar we de afgelopen jaren al verschillende grote wedstrijden hadden gereden. We reden vandaag alleen op het binnen circuit want het buitenstuk werd verbouwd. Dertien teams stonden aan de start en behalve ons team waren dat voornamelijk Poolse teams en een sterk team uit Duitsland met viervoudig open Pools kampioen Sebastian Papke erbij. Ik deed de kwalificatie die in 3 verschillende karts moest worden gereden, en ik kon de pole position bemachtigen na 3 goede hotlaps.

In de race waren de stints drie kwartier en na iedere stint werd er van kart gewisseld. Onze eerste kart was meteen een goede en daarom kon ik direct een voorsprong opbouwen. Na mij ging Maks en vervolgens Eliano. Ook zij reden hele goede stints en daarmee liepen we verder uit op de naaste belagers die met name uit Polen kwamen. Halverwege de race was er een spannend moment want toen werd er door middel van een safety kart van richting gewisseld. Die safety kart kwam daarbij voor de leider in de wedstrijd de baan op. Ieder team moest echter een aantal extra pitstops doen, zogenaamde jokers. Hier kon je dus tactisch mee spelen om te voorkomen dat je halverwege aan de leiding zou liggen en daarmee tijd zou verliezen, want achter de safety kart kan iedereen het gat naar de leider dichtrijden. Als één van de weinige teams hadden wij dit goed in de gaten en door enkele extra pitstops alvast te doen, lagen we even niet aan de leiding van de race en wonnen we hier de nodige tijd mee, nog een opsteker.

210620 6h szczecin 1

In het 2e deel van de race konden we onze voorsprong vasthouden en zelfs nog iets verder uitlopen. Het waren met name Hussarya Poland (met de lokale rijders Dawid Hojczyk en Adrian Ziejewski) en Top1 Team (ook uit Polen met de snelle rijders Dawid Chart en Adam Szydlowski) die onze tijden af en toe goed konden pareren. In de laatste uren van de race werd het steeds warmer tot wel 35 graden dus dat maakte de stints nog redelijk zwaar, vooral omdat we al een tijdje geen lange endurance races meer gedaan hadden! Uiteindelijk wisten we in de laatste stints de voorsprong uit te breiden tot meer dan een ronde en pakten we een hele mooie overwinning in deze 6-uurs race. De race was gelijk een goede training met het oog op het Polish Indoor Kart Championship dat gepland staat later deze zomer eind augustus.

210620 6h szczecin 2

Stoneman Arduenna Zilver

Ruben met fietsvrienden de Ardennen in
11-12 juni 2021

210612 stoneman arduenna 04

In het weekend van 11 en 12 juni 2021 ging ik samen met 6 fietsvrienden richting de Ardennen voor een fantastisch mountainbike avontuur. In 2017 had ik samen met mijn kart- en fietsmaat Jodey meegedaan aan de Stoneman Challenge, een georganiseerde toertocht over 1 van de 5 Stoneman MTB routes in Europa, namelijk de Stoneman Miriquidi in Duitsland en Tsjechië. Na 3 keer die route gedaan te hebben, ging de tocht in 2020 niet door vanwege Corona en ook in 2021 werd hij uitgesteld, dus namen we zelf het heft in handen en gingen we op pad op 1 van de andere Stoneman parcoursen, namelijk die in de Ardennen. Op zaterdagochtend vertrok ik samen met Jodey en 5 Belgische fietsvrienden voor weer een mooi avontuur. De eerste dag bestond uit een rit van zo’n 100 kilometer met daarbij bijna 3000 hoogtemeters, een hele opgave maar gelukkig hadden we wel erg lekker weer!

210612 stoneman arduenna 1

Mijn benen voelden vandaag erg goed, ik kon op de klimmetjes lekker naar boven knallen en het fietsen ging heerlijk. Iedere stempelpost gaf weer even voldoening na een stuk afzien, en wat was het parcours mooi. Qua hoogte zit je in de Ardennen iets lager dan in het Ertsgebergte, maar ook deze omgeving is fantastisch en de vele single tracks en onverharde afdalingen zijn echt super om als mountainbike liefhebber te doen. Daarbij komt ook dat de gehele route van bijna 180km perfect is uitgepijld en je dus geen GPS nodig hebt, dat is uniek aan de Stoneman met zo’n lang parcours. De eerste dag kwamen we allemaal goed door en dus lieten we de speciaalbiertjes ’s avonds smaken. De volgende dag vertrokken we weer vroeg en vandaag stond er nog zo’n 80km op de rol. Mijn benen voelden aanzienlijk zwaarder en ik kon goed merken dat ik gister met mijn krachten had gesmeten.

210612 stoneman arduenna 2

Op sommige stukken, bijvoorbeeld naar de Hoge Venen (het hoogste punt van heel België), moest ik flink op de tanden bijten om niet te moeten lossen bij de rest van de groep. Later op de dag toen het iets warmer werd kwam ik er wat beter in, maar ik was maar wat blij toen we de 8e en laatste stempelpost gehad hadden en onze zilveren Stoneman steen in ontvangst mochten nemen! Na 2x brons (Stoneman in 3 dagen) en 1x goud (Stoneman in 1 dag) was dit mijn eerste zilveren steen! Een echte aanrader voor wie niet zo ver weg wil maar toch heel veel kilometers aan mountainbike plezier wil beleven!