Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Polish Indoor Kart Championship

Ruben komt te laat op stoom in Polen
Szczecin, 28-29 april 2018

180429 pikc focus

Op donderdag 26 april reed ik samen met Nick van Overveld eind van de dag weg vanuit Nederland naar Polen, onderweg naar het Polish Indoor Kart Championship. Ik ging voor de 5e achtereenvolgende keer proberen een podiumplaats te veroveren op deze enorm sterk bezette KWC qualifier en Nick ging als marshall mee om de organisatie te helpen. Na een lange rit kwamen we ’s nachts aan in Polen en op vrijdag kon er getraind worden. De meeste van mijn concurrenten hadden op donderdag al flink getraind en dus begon ik met een achterstand aan de laatste trainingsdag. Ik had 2 heats in iedere richting en er waren niet alleen nieuwe (snellere) karts, maar ook was de baan helemaal vernieuwd inclusief een stukje buitenbaan. Een prachtige baan maar het was niet makkelijk om gelijk de snelheid te vinden die nodig was om mee te kunnen met de andere toppers. Ik was echt nog aan het zoeken en buiten lag er steeds water op de baan dat uit de plastic bakken kwam, dit maakte het ook niet makkelijker. Na mijn 2 heats had ik een redelijk goed gevoel maar wist ik ook dat ik eigenlijk nog niet 100% uit de karts haalde.

180429 pikc e2

Op zaterdag verzamelden 160 rijders voor de briefing om 7 uur ’s ochtends, dit keer iedereen in 1 klasse met aparte prijzen voor masters, junioren, mini’s en dames. Er waren steeds 8 groepen van 20 rijders en iedereen ging 4 kwalificatieraces rijden. Voor de top 64 was er vervolgens op zondagmiddag een halve finale gepland en de finale voor de top 16 stond op de rol voor zondagavond. Ik had 4 zware groepen geloot en dus hoopte ik dat de kartloting een beetje mee zou zitten. De eerste race was tegengesteld en hier had ik een lekker kartje. Met een veilige kwalificatieronde maakte ik geen fouten en pakte ik direct pole position. In de race ging het alleen nog maar beter en al snel kon ik een klein gaatje slaan naar de Duitser Lars Ole Jens en landgenoot Romano Franssen achter me. Met de snelste raceronde in de laatste ronde verzekerde ik me van het maximale puntenaantal en dus een heel mooi begin. Het pitstop systeem was ook iets aangepast want je hoefde nu niet meer op een knop te drukken maar enkel te zorgen dat je 20 seconden in de pits stond, dit werd gemeten door de tijdwaarneming via de transponder en je kon de tijd zien meelopen op een groot scherm. Om precies op (of net boven de) 20 seconden te zitten moest je bij 16-17 seconden vertrekken en dat kon dus wel riskant zijn.

180429 pikc edyta

Het was lekker weer en gedurende de dag werd het steeds warmer op en rond de baan. Dit zorgde ervoor dat de grip steeds meer toenam en hierdoor gingen de karts bepaald niet lekkerder rijden. Dit zorgde er ook voor dat ik niet met mijn favoriete agressieve rijstijl kon rijden. In race 2 gingen we de normale richting uit en dit was een hele lastige race voor mij. Ik kwalificeerde als 6e met de sterke Pool Grzyb op pole en daar achter mijn Belgische BlueStar teamgenoten Yoan Medart en Mathias Grooten die dit weekend ook alle drie enorm sterk waren. In de race had ik het gevoel dat ik met de toegenomen grip ik nog niet alles uit de kart haalde, met veel moeite wist ik de 5e plek nog te pakken, ook doordat dit echt wel een mindere kart was. Mijn 3e race was ook geen gemakkelijke, ik kwalificeerde opnieuw rond plek 5/6 en moest alle zeilen bijzetten om de koplopers te kunnen volgen. Dit lukte net niet en daardoor bleef ik steken op plek 5. In de laatste ronde probeerde ik anders te rijden en plots reed ik de snelste raceronde, nu wist ik zeker dat ik in deze race niet alles uit de kart had gehaald, 5e worden met snelste rondetijd is absoluut geen goed resultaat. Door een straf van een van de rijders voor me schoof ik nog door naar plek 4 wat resulteerde in een 11e plaats na dag 1. Op zich niet heel dramatisch, en ik had wel het idee dat ik in de laatste race wat gevonden had, maar het gat naar de top 3 (met Yoan, Mathias en regerend kampioen Sebastian Papke uit Duitsland) was wel al erg groot.

180429 pikc ruben e1

Op zondag ging ik vol goede moed de 4e race in. Dit keer moest ik het opnieuw opnemen tegen Mathias en nog een andere groep goede rijders. Ik had nu een gemiddelde kart en kon op plek 2 kwalificeren achter Mathias. Mathias zijn kart was iets beter dan die van mij, maar ik kon hem in de race toch volgen en ik merkte dat mijn racepace weer helemaal terug was waar hij moet zijn! Ik reed de snelste raceronde en finishte kort achter Mathias op plek 2. Ondanks dat ik niet gewonnen had kon ik zeker leven met dit resultaat en ik steeg naar plek 9 in de rangschikking. De top 64 ging door en ik zat samen met onder meer de nummers 1 en 5 uit de stand in de halve finale A. Hierin werd het knock-out kwalificatie systeem toegepast zoals dat ook op het WK gebruikelijk is, de organisatie gebruikte dit kampioenschap echt als een blauwdruk voor het KWC dat hier in juli zal plaatsvinden. Dit ging heel erg goed en ik schakelde onder meer de snelle Duitser Dennis Höller uit. In de finale van de battle moest ik tegen Yoan en die verloor ik. Ik startte zo opnieuw vanaf 2 en de race was heel erg spannend. Vanaf ronde 1 tot en met de laatste ronden kon ik aandringen, maar Yoan hield de deur op bepalende momenten slim dicht waardoor ik niet kon inhalen. Zeker aan het einde van het rechte stuk kwam mijn kart topsnelheid tekort om mezelf goed te positioneren. In de bochten lag mijn kart wel beter en zo kon ik nog wel de snelste raceronde rijden, voor de 4e keer in 5 races dit weekend en dat gaf vertrouwen!

180429 pikc e4

Na de halve finale duurde het lang voordat ook de andere 3 halve finales waren afgewerkt. Ik maakte nog even van de gelegenheid gebruik om lekker te gaan zwemmen in het zwembad van het hotel samen met een hoop andere (Nederlandse) rijders. De hele accommodatie en de leuke groep rijders maakt dit weekend altijd heel speciaal. Voor de finale stond ik 7e en realistisch gezien had ik nauwelijks kan meer op het podium, dus moest ik voor de 5e plek gaan die nog wel binnen bereik lag. De titelstrijd zou gaan tussen Yoan, Mathias, Sebastian en Rico Haarbosch. Rico had de minste punten en nadat Sebastian en Yoan 1e en 2e waren geworden in de kwalificatie leek de titelstrijd tussen hun te gaan, en zouden Mathias en Rico om de 3e plek gaan strijden. Ik had eerst nog mijn Belgische Deloitte collega Peter Neefs uitgeschakeld en verloor toen van Mathias, waardoor ik als 7e moest starten. In de race had ik een mooie gevecht met Romano waarbij we elkaar een aantal keer fair & square inhaalden, uiteindelijk wist Romano met een iets betere pitstop voor mij te eindigden en zich daarmee te verzekeren van plek 6 in de race en de eindstand, voor mij zat er dit jaar helaas niet meer in dan plek 7, maar met het oog op het WK zie ik het zeker positief in.

180429 pikc e3

Dan de strijd om de podiumplaatsen. Sebastian reed vanaf het begin van de wedstrijd lichtjes weg van de rest en had ook de snelste raceronde in de handen, dit was voor hem genoeg voor de titel, maar achter hem lagen de tijden dicht bij elkaar en zodra iemand de snelste raceronde zou afpakken dan was Yoan, die met een voorsprong de finale in was gegaan, weer kampioen en dus bleef het spannend tot het laatste nippertje. Doordat er meerdere mensen in de race waren voor het podium was het lastig om de punten al tijdens de race uit te rekenen, niet iedereen was hiervan op de hoogte. Rico werkte zich op naar voren en probeerde nog een 3e plek uit het vuur te slepen, al waren zijn kansen klein gezien de achterstand van 4 punten op Mathias. In de laatste ronde bereikte de finale zijn climax toen Rico uit de pits kwam en buiten probeerde mee te rijden met Yoan. Hij kwam hierdoor voor Yoan, de Pool Grzyb glipte mee en Yoan kon zijn titelkansen wel vergeten. Rico kreeg meteen oranje al waren de meningen hierover verdeeld. Hij gaf hier geen gehoor aan tijdens de laatste ronde en werd hiervoor na de race alsnog 2 plekken teruggezet (achter Yoan). Teleurstelling en vreugde liepen door elkaar heen maar het was uiteindelijk Sebastian Papke die voor de 4e keer in 5 jaar tijd werd gekroond tot Pools kampioen, een geweldig knappe prestatie ook al was hij dit jaar zeker niet zo dominant als de afgelopen jaren en had hij ook het nodige geluk. Yoan en Mathias eindigden op plek 2 en 3 met mixed feelings. Rico en Michael Grzyb eindigden net naast het podium. Vooral de prestatie van Grzyb was indrukwekkend, hij is de eerste Pool die er in de laatste jaren in is geslaagd om zich te bemoeien met de strijd om de podiumplaatsen en werd dan ook verdiend kampioen bij de Poolse rijders, waarbij de top 3 ook rechtstreeks geplaatst is voor het WK. De kampioenen bij de dames, junioren en mini’s waren respectievelijk Mellanie Motz (NL), Wojtek Grzyb (PL) en Wouter Poleij (NL). Wouter maakte eveneens grote indruk door als 12-jarige zich zomaar te plaatsen voor de halve finales tussen een hele hoop Europese toprijders, een prestatie van formaat!! Al met al weer een bewogen weekend en ik kijk al uit naar het WK dat hier eind juli zal plaatsvinden.

180429 pikc ef

ZIKK race 11

Veersedam zet stap in goede richting met overwinning
Middelburg, 16 april 2018

Op maandag 16 april was race 11 in de strijd om het Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap voor teams bij Indoor Karting Middelburg. Door de zwarte vlag van vorige race hadden wij geen erestraf en dus wisten we wat ons vandaag te doen stond, winnen. We reden vandaag een knock-out kwalificatie waarin teams tegen elkaar reden in hotlaps en er steeds teams afvielen. Ik mocht voor de 2e race op rij kwalificeren en mocht het als eerst opnemen tegen Mats van De Looff en Joris van Auto Sturm. Omdat het aantal teams oneven is, is er 1 ‘koppel’ van 3 en daarvan gingen de 2 snelsten door. Geen gemakkelijke loting en gezien ik niet meer recent getraind had was de one-lap wel een uitdaging. Mats had gelukkig ook niet getraind en ik was na 3 hotlaps de snelste van ons 3. Auto Sturm lag er meteen uit. In de volgende ronde won ik vrij gemakkelijk van ’t Begin Domburg en in de finale moest ik tegen Mike Bartelen van KZW. Na 1 rondje werd de kwalificatie kort stilgelegd want er was blijkbaar een fout gemaakt en had eigenlijk niet Mike maar Mats door moeten gaan. Dus reden we de finale opnieuw en ik versloeg Mats nog een keer, goed voor 1 extra puntje. Een mooie bonus is dat de winnaar steeds zijn kart mag kiezen en dus had ik een hele lekkere kart voor de eerste stint.

180416 zikk 11 helmen

In het eerste half uur kon ik een mooi stuk wegrijden van de rest en ook gelijk de snelste raceronde veiligstellen. Na mij ging Guillermo en die had een lekkere voorsprong op de rest van het veld. Hij deed geen gekke dingen en reed een mooie stint waarbij hij de voorsprong consolideerde. In de 3e stint reed Marcel en die was ook weer snel als vanouds. Het leek daarom een makkelijke overwinning te gaan worden en we keken met name naar de verrichtingen van Auto Sturm omdat we op hun punten moesten goedmaken. Zij waren vandaag ook weer sterk en kwamen vrij makkelijk weer naar voren opzetten. Zo sterk zelfs dat ze in de laatste stint nog in de buurt kwamen, maar echt een gevaar voor de overwinning werden ze niet meer aangezien Mika ook een goede stint reed en de overwinning in race 11 definitief veiligstelde. Achter Auto Sturm was het De Looff met naast Mats ook nog de jonge mannen Tim, Eliano en Wouter die sterk naar plek 3 reden. Zo pakten we weer 5 waardevolle punten terug in de stand om het kampioenschap, met nog 2 races te gaan is het gat nu 9 punten en hebben we dus nog zeker kans op de titel.

180416 zikk 11

Formula Karting race 3 FKI

Ruben scoort derde overwinning op rij na duel met Mats
Brussel, 14 april 2018

180414 fk3 fki buiten

Op zaterdag 14 april was de 3e wedstrijd van het Formula Karting seizoen en gezien mijn 26e verjaardag een dag eerder begon ik de dag met een traktatie op de kartbaan van FKI Brussel. Er waren nieuwe karts en ik was zeer benieuwd hoe deze zouden aanvoelen. We deden allemaal 2 trainingsheats en er was weer een nieuwe lay-out tevoorschijn getoverd. Ik zat er direct lekker bij en gelukkig reden de nieuwe karts ongeveer hetzelfde als de oude, want dat lag me erg goed. Er stonden vandaag 5 heats op het programma waarbij we telkens een hotlap kwalificatie moesten rijden en daarna een race waarin 1 shortcut genomen mocht worden. In race 1 wist Cedric Wauters pole position te pakken en ik zat op plek 2 vlak achter hem, ook Mats zat er vlakbij, want de top 3 zat binnen 3 honderdsten van een seconde. In de race bleven we dan ook dicht bij elkaar, maar de posities veranderden niet. In race 2 was het Mats die al snel de leiding in handen nam en die niet meer afstond. Ik kon in de race redelijk volgen maar moest opnieuw mijn 2e plek zien veilig te stellen, in dit geval was het Yoan die op mijn bumper aan het pushen was, maar ik kon hem erachter houden.

180414 fk2 3 fki

In race 3 had ik een iets mindere kwalificatie en stond ik ‘slechts’ 3e op de grid, Mats had in deze race een mindere kart en ik wist dus dat nu mijn kans was op punten op hem te pakken. Opnithi reed echter op kop van de race en verdween al snel aan de horizon. Ik kwam toen achter Yoan te zitten die alles stevig dichthield, ook met de shortcut kwam ik er helaas net niet voorbij en dus moest ik zorgen dat ik achter me Dylan van het lijf hield. Een interessante race, waarbij Mats nog een 5e plek kon veiligstellen. Het bleef zodoende spannend en ondanks mijn 3e plek kwam ik aan kop te staan. In de 4e race had ik een slechte kart waarmee nog niemand in de top 10 was gefinisht. Onder meer Yoan en Christian Douven waren hiermee in het achterveld blijven steken en dus hoopte ik er een top 10 plek uit te halen en daarmee de schade van mijn halve schrapresultaat te beperken. Maar wonder boven wonder kwalificeerde ik als 1e, na een geweldige hotlap mocht ik als eerste oplijnen. In de race was het enorm spannend want de mannen achter me waren allemaal sneller. Ik nam in de 2e ronde (de 1e ronde mocht niet) al mijn shortcut en Mats probeerde door te rijden. Na een aantal ronden kwam hij achterblijvers tegen en nam hij ook de shortcut, en gelukkig kon ik net voor hem blijven. Toch kon ik een groot deel van de race vrij rijden aangezien veel mensen achter mij heftig met elkaar in gevecht gingen en door constant te rijden kon ik constant ontsnappen aan de aanvallers achter me. Ondanks dat ik de langzaamste uit de top 12 was won ik de race en verstevigde ik mijn leidende positie in de stand.

180414 fk1 3 fki

In race 5 moest ik bij Mats in de buurt zien te blijven want hij had een goede kart, en in de kwalificatie stond ik achter hem op plek 2. Op snelheid konden we weg rijden van de rest, maar Mats wilde de grens opzoeken en probeerde expres te vertragen om zo de druk op mij op te voeren. Het was enorm spannend en ik moest dan ook gaan verdedigen met nog enkele ronden te gaan, gelukkig waren er geen mensen meer die nog een shortcut moesten nemen op dat moment, en dus kon ik mijn 2e plek en daarmee de dagzege veiligstellen. Hier was ik super blij mee, mijn 3e zege op rij en wat een fantastische start van het kampioenschap! Met Yoan vandaag op slechts een 6e plek pakte ik zeer waardevolle punten in de strijd om het kampioenschap. Dylan de Wolf bekroonde een hele sterke dag met een 3e plek op het podium. Het partnership van Formula Karting met Circuitvanhout was helaas gestopt door prijsverhogingen en dus kwam de organisatie met prachtige andere prijzen op de proppen! Steve Kolela boekte vandaag zijn eerste overwinning in de Formula Karting 2 divisie, voor Tim van den Acker en Glenn de Maere, proficiat aan deze snelle rijders.

180414 fk steve ruben 3 fki

ZIKK race 10

2 waarschuwingen doen Veersedam de das om in ijzersterke race
Middelburg, 26 maart 2018

Met nog slechts 4 races te gaan nadert het ZIKK seizoen zijn ontknoping. Realistisch gezien strijden Auto Sturm en wij nog om de titel en we wilden vandaag alles op alles zetten om met 30 strafseconden toch voor Auto Sturm te eindigen die er in het klassement nog wat beter voorstaan dan ons. Ik ging voor het eerst dit jaar kwalificeren en we reden een 3x5 minuten afvalkwalificatie in omgekeerde richting. Ik zat er gelijk lekker in en pakte 3 keer de snelste tijd en dus een extra puntje voor de pole position. Auto Sturm ging er al in het 2e deel uit en ik wist dus dat er in de eerste stint wat te halen viel. Ik ging er vol voor en kon al snel uitlopen op de rest van het veld, al bleven Danny van Domburgh van de Next en Mike Bartelen van KZW in redelijk in de buurt. Patrick stapte al snel bij Auto Sturm in en ook op hem konden we nog wat tijd pakken, na de 1e wissel hadden we de extra erestraf van 20 seconden al gedicht en lagen we voor onze grote rivaal. Guillermo ging als 2e en kreeg wel direct Patrick achter zich aan, die kwam al snel langszij en dat was het een kwestie van in de buurt blijven en de schade beperken. Dat deed Guillermo goed en dus bleven alle opties open.

Marcel ging bij ons als 3e en met een goede wissel konden we onze 1e kart weer terugkrijgen. Dit pakte goed uit want Marcel stormde naar voren en bracht ons terug op podiumkoers, alleen Auto Sturm met Nick van Overveld en KZW met Jarno Hermans lagen na de laatste wissel nog voor ons, maar wij hadden de jarige Mika nog achter de hand. Al snel kon Mika het gat dichten naar Jarno. Die was slim en verdedigde niet, zo konden ze samen het gat naar Nick overbruggen met Mika voorop. Ondertussen was Lorenzo nog ver weg maar wel snel, hij had voor de Next al zijn longcut genomen en hoopte op tijdsverlies bij de koplopers. En dat kwam er ook. Wij lagen in uitstekende positie, ware het niet dat we in de 1e stint een waarschuwing hadden opgelopen omdat we nog moesten wegen toen de pits al open was, een hele domme fout en die kwam ons nu duur te staan, want we konden ons niets veroorloven. We namen de longcut iets te laat en hierdoor waren Jarno (die wel snel de longcut nam) en Lorenzo al gevlogen. Toch kon het nog een goed resultaat worden als we Sturm konden pakken, maar na de longcut kwamen we er weer achter en dus moesten we risico gaan nemen. Mika probeerde het, maar de actie mislukte en daarbovenop kregen we van de wedstrijdleiding opnieuw een waarschuwing en dat betekende een zwarte vlag. We vielen terug naar plek 6 en dat leek toch wel het einde van onze titelkansen. Hoewel je nooit mag opgeven weten we dat het nu wel erg moeilijk wordt. Extreem jammer dus dat deze goede race niet bekroond werd met een bijpassend resultaat. De Next won de race terwijl KZW en Auto Sturm 3e werden. De 11e race zal worden verreden op maandag 16 april.

Spanish National Qualifier Series

Ruben grijpt net naast 10e NQS zege in Madrid
Madrid, 25 maart 2018

Voor het eerst deed ik dit weekend mee aan het Open Spaans kampioenschap indoorkarten dat werd verreden op de prachtige baan van Karting Rivas in Madrid, de baan waar ik afgelopen jaar voor het eerst werd gekroond tot wereldkampioen indoorkarten! Ik probeer ieder jaar weer nieuwe races op te zoeken met andere banen en andere tegenstanders, want daar wordt je als rijders altijd beter van. De eerste wedstrijden waar ik dan naar kijk zijn de NQS (National Qualifier Series) van het KWC, omdat dit vaak goed georganiseerde wedstrijden zijn met een hoog niveau qua deelnemers. Samen met mijn vriend en teammaat Rico Haarbosch besloten we ons in te schrijven voor dit evenement en we gingen per vliegtuig richting Madrid. Mijn vader en opa gingen ook mee, dat maakte de reis nog extra speciaal want mijn opa is inmiddels 93 jaar, en zij waren een dag eerder al vooruit gereisd. Rond het half 12 kwamen we aan op de kartbaan die na het WK zowaar een mooie make-over had ondergaan, de kantine en briefing ruimtes waren flink opgeknapt en het was heel gaaf om hier weer terug te zijn.

180325 rivas 1

Op zaterdag waren er enkel trainingssessies, en het was een warm weerzien met vele baanjongens en rijders van de kartbaan. Hoe we met z’n tweeën ontvangen werden was ongelooflijk, alsof we supersterren waren want het hele weekend werden we regelmatig gevraagd om op de foto te gaan, dit had ik zelfs nog nooit meegemaakt. De trainingen gingen erg goed, de baan was iets aangepast met een aantal extra chicanes door middel van grote tractorbanden. Op zaterdag spetterde het zowaar een beetje en er werd besloten dat er niet boven werd gereden omdat dat te glad zou zijn. Hierdoor kwam er een leuke bocht bij midden in de spiraalbocht. We reden met de Sodi karts, niet de Subaru karts van het WK en ik vond die Sodi karts prima rijden. Na 4 heats in elke richting was het wel mooi geweest en genoten we ’s avonds nog even van het lekkere Spaanse eten.

180325 rivas 2

Zondag was het kampioenschap en dat kende een bijzondere opzet. Iedereen reed op 90kg, de groep van zo’n 70 rijders werd op basis van loting verdeeld in groepjes van 4. In jouw groep reed je 4 heats (2 in iedere richting) met 4 verschillende karts die iedereen doorwisselde, en de snelste tijden werden bij elkaar opgeteld. Vervolgens gingen de nummers 1 en 2 uit iedere groep door en verder nog de 6 tijdssnelsten die 3e waren. Daarna volgde een knock-out fase met hotlaps in elkaars kart, zoals op het WK tegenwoordig wordt gebruikt in de kwalificatie voor de finale. Ik kwalificeerde me gemakkelijk voor de knock-out fase, met meer dan 2 seconden voorsprong op de nummer 2 in mijn groep en met veruit de snelste tijd van alle rijders. Ook Rico ging eenvoudig door net als alle Spaanse favorieten, waaronder Fernando Lara, Christian Perez, Jon del Valle, Jonathan Crespo, Victor Plaza en Jorge Suarez (de winnaar van vorig jaar). In de eerste ronde van de knock-out fase werden de nummers 1 van de groepen geloot tegen een nummer 2. Toch moest je een beetje geluk hebben met de plek die je in het schema kreeg, want in de 2e ronde kon je tegen alle andere groepswinnaars uitkomen.

180325 rivas 3
De eerste 2 battles werden op de omgekeerde baan verreden en dat ging heel goed, ik won 2 keer met vrij groot verschil en kwam toen uit tegen Christian Perez in de normale richting. Nu moest ik echt op mijn hoede zijn, want slechts 10 rijders waren over en Christian kende ik nog goed van het WK waar hij ook erg sterk was. In de eerste run waren we ongeveer even snel, maar in de betere kart kon ik toch een halve seconde pakken en zo kwalificeerde ik me voor de finale met de beste 5 rijders. Daarin stonden verder Jon del Valle, Rico, Fernando Lara en Busian Fontan. We gingen nu in de omgekeerde richting alle 5 5 hotlaps rijden in 5 karts. Nu kwam het er echt op aan, want vandaag werd er niet geracet maar bepaalde de tijd de uitslag. Mijn eerste ronde was helaas in de minste kart en ik moest als eerste de baan op, dit was een lastige situatie en ik reed dan ook niet de snelste ronde in deze kart. Ronde 2 was goed maar ik zag al op het scorebord dat de tijden heel dicht bij elkaar lagen. In de 3e ronde maakte ik mijn enige kleine foutje van de dag, dit kostte me een tiende vermoed ik, daar baalde ik van. In de laatste 2 karts had ik foutloze ronden en toen was het snel rekenen om de uitslag te bepalen. Al snel zag ik dat ik niet gewonnen had, een enorme teleurstelling want zeker vandaag had dat erin gezeten, maar zowel Rico als Jon waren sneller al zat de top 3 binnen 2 en een halve tiende, heel erg close! Rico had een hele sterke finale gereden en ging er met de dagzege vandoor en gezien het vandaag op tijd ging kon niemand daar iets op afdingen. Jon del Valle had ook een verrassend sterke finale gereden en pakte de 2e plek, op een tiende van Rico en dus ook een hele sterke prestatie van deze jonge Spanjaard. Ik eindigde op een 3e plek wat ook een hele mooie prestatie was uiteraard, het was even balen maar al snel kon ik wel leven met opnieuw een top 3 klassering, mijn 15e in 16 deelnames aan de KWC National Qualifier Series in 5 verschillende landen. Al met al was het een heel gaaf weekend en zeker voor herhaling vatbaar.

180325 rivas 4

Formula Karting race 2

Ruben geeft sterke seizoensstart vervolg in Duitsland
Daytona Essen, 10 maart 2018

180310 fk essen 1

De 2e race van het Formula Karting seizoen 2018 vond plaats in het Duitse Essen, de enige race dit jaar in Duitsland op de langste indoor kartbaan van Europa. Het buitenstuk bleef vandaag gesloten, maar dat maakte de baan er zeker niet minder uitdagend door. Er was weer een vol startveld, ook Benjamin Kaivers die vorige race nog verstek moest laten gaan was nu van de partij. We reden allemaal 4 wedstrijden met het volledige deelnemersveld op de baan, het minste resultaat werd maar voor de helft meegerekend. Mijn eerste race was een hele leuke, ik kwalificeerde op plek 2 achter Nick van Ostade en kon hem na een aantal ronden inhalen met een gewaagde inhaalactie. Toen vervolgens Selina Balneger achter Nick ook in de aanval ging had ik een gaatje. Ondanks dat ik zeker niet de snelste op de baan was kon ik toch voorkomen dat de anderen nog aansloten, en zo pakte ik de eerste overwinning van de dag. In race 2 had ik een kart die een stuk minder goed was, hiermee kwalificeerde ik net buiten de top 5. In de wedstrijd kon ik nog wel een plekje opschuiven door de Belg Cedric Wauters in te halen, maar ik hoopte dat dit wel mijn halve schrapresultaat zou worden, ik zakte naar plek 2 in de stand achter Nick die de race won. In de 3e race had ik een gemiddelde kart en kwalificeerde ik rond de 6e plek. Opnieuw kon ik een plekje opschuiven door nu met de shortcut Cedric in te halen. Voor mij was een flinke strijd tussen Yoan Medart, Mats de Jong en Selina om plek 2, waarbij Yoan en Selina Mats nog wisten in te halen. Ik kon hiervan niet profiteren maar met een 5e plek hield ik nog wel kans op de overwinning. Thom van Dijk won de 3e race met grote voorsprong.

180310 fk essen 3

De laatste race was heel spannend. Zowel Yoan, Thom, Nick, Mats, Selina en ik konden allemaal nog winnen. Mats kwalificeerde op pole position, terwijl ik (2e) en Yoan (3e) daar heel nipt achter stonden. De spanning was om te snijden, en ik wist dat ik Mats voorbij moest steken om nog kans te maken op de dag overwinning, want anders zou Mats mij voorbij gaan. Yoan drong aan en Mats hield de deur goed dicht. Ik probeerde om een klein beetje afstand te nemen en dat pakte goed uit, Mats ging ietsje wijder en ik kon daardoor van een klein afstandje hem voorbij gaan en de leiding in handen nemen. Ze bleven in de buurt maar toen ook Yoan in de aanval ging kon ik een klein gaatje slaan en de overwinning in de heat veiligstellen. De dagzege was echter nog niet binnen want zodra Yoan Mats zou inhalen, zou hij alsnog de winnaar worden. Ondanks een aantal verwoede pogingen bleef Yoan erachter en dat betekende dat ik mijn 2e overwinning op rij pakte, een heel mooi resultaat. Yoan eindigde voor Mats nog wel als 2e, waardoor hij met 2 2e plaatsen ook veel punten heeft gescoord. De volgende wedstrijd is op 14 april bij FKI Brussel.

180310 fk essen 2

ZIKK race 9

Veersedam zet stap in goede richting met overwinning

Middelburg, 5 maart 2018

Op maandag 5 maart was de 9e race van het seizoen en voor het eerst werd er gereden op de aangepaste baan die er sinds het IEKC van vorige maand lag. In ons team hadden we problemen om de line-up voor elkaar te krijgen, door verschillende redenen en door het feit dat we tegenwoordig al voor de start van de race moeten opgeven wie er wel of niet gaat rijden, konden er maar 3 van onze reguliere rijders aan de start verschijnen. Daarom deden we een beroep op mijn BlueStar teamgenoot Opnithi Puyato, de jonge en snelle Belg kwam helemaal naar Middelburg om ons uit de brand te helpen! Mika deed de kwalificatie en pakte daarin de 2e tijd. Hij knokte voor wat hij waard was met onder meer Mike van Auto Sturm achter hem, en bleef in de buurt van de 1e plek. Guillermo ging als 2e en we konden een goede kart pakken. Hier maakte Guillermo goed gebruik van. We hadden vandaag geen strafseconden en dus kwamen we al snel na onze wissel aan de leiding van de wedstrijd. We consolideerden onze voorsprong. Auto Sturm had ondanks flink wat erestraf de vaart er weer goed inzitten en was op weg naar voren, terwijl team Next zich ook nestelde in de voorste regionen. Ik ging als 3e en had niet zo’n lekkere kart. Ik moest daarom vooral de schade zien te beperken en dat lukte prima. Auto Sturm was wel wat sneller, Patrick kwam achter mij te rijden maar lag nog een ronde achter. Om onze overwinning niet in gevaar te brengen, we hadden die punten heel hard nodig, verdedigde ik niet al te veel op Auto Sturm, waardoor zij hun opmars richting podium verder konden zetten. Op plek 3 reed op dat moment de Looff. Opnithi was inmiddels ook gearriveerd en nam de 4e en laatste stint voor zijn rekening, terwijl ik aan het einde van mijn stint nog de long-cut had genomen. Opnithi reed in een middelmatige kart een prima stint, team Next kwam weliswaar nog dichterbij, maar de overwinning kwam niet meer in gevaar. Zo wonnen wij de race, voor team Next. Op een 3e plek was het Auto Sturm die met de laatste wissel de 3e plek kon overnemen, Dennie kwam nog dichtbij plek 2 maar behield uiteindelijk de 3e en laatste podiumplek. We naderen Auto Sturm nu weer tot op 10 punten, waardoor de spanning nog zeker niet weg is met nog 4 wedstrijden te gaan.

180305 zikk race 9

Indoor European Kart Challenge

Ruben rijdt fantastisch weekend maar verspeelt titelkansen in shoot-out
Middelburg, 17/18 februari 2018

De tweede editie van de Indoor European Kart Challenge maakte heel wat los in de indoorkart wereld. Al weken van te voren was duidelijk dat er een enorm sterk startveld naar Indoor Karting Middelburg zou komen om te strijden voor de titel en hele mooie geldprijzen die ongekend zijn voor onze relatief kleine en voor veel mensen onbekende sport. Veel toprijders van de afgelopen WK’s waren aanwezig en vanaf woensdag 14 februari kon er al getraind worden op het aangepaste circuit. In totaal kwamen er zo’n 100 rijders aan de start uit alle uithoeken van Europe en zelfs 2 toppers uit Colombia maakten de oversteek over de oceaan om deel te nemen. Ik had mijn zinnen gezet op een topklassering aangezien Middelburg nog steeds een baan is waar ik heel graag rijd en waar ook mijn roots liggen. Wat ik vooraf al wist werd tijdens de trainingsdagen nog eens bevestigd, de tijden van de toprijders lagen heel erg dicht bij elkaar en er was niemand die er ver bovenuit stak. Dat betekende dat kleine dingen de doorslag zouden gaan geven, naast het rijden van goede kwalificaties en slimme en constante races hoort daar ook een tikkeltje geluk van de groeps- en kartloting bij. Ik reed aanzienlijk minder trainingssessies dan mijn meeste concurrenten maar toch had ik er een heel goed gevoel over en was ik klaar voor de eerste 5 heats die op zaterdag gepland waren.

180218 iekc00003

Ook Omroep Zeeland was het IEKC niet ontgaan want met cameraploeg waren zij aanwezig om verslag te doen van de sfeer op het kampioenschap en die was heel erg goed. Het is altijd leuk om internationale vrienden weer te zien en iedereen keek uit naar een mooie tweedaagse strijd op het asfalt. Het tijdschema werd strak gehandhaafd en dat was ook nodig want er werden maar liefst 60 races verreden in 1 weekend tijd. Met zo’n groot aantal races weet je dat er van alles gaat gebeuren, als rijder is het dan zaak om uit de problemen te blijven, goed te scoren met alle karts die je krijgt en je vooral niet gek te laten maken door discussies of door andere rijders. Ik kwam de eerste dag goed door al had ik een paar races waar ik heel hard moest werken om een podiumplaats te pakken. Uiteindelijk stond ik wel gewoon 5 keer op het podium ondanks dat ik een aantal zeer sterke groepen had en ook wat lastige karts. Ik had een aantal spannende gevechten met onder meer bekende concurrenten als Mike Bartelen en Mike Sturm. Met 2 overwinningen en 3 3e plaatsen stond ik op plaats 9 en had ik dus nog alle kans om op zondag voor de titel te gaan strijden. De Duitser Michael Schöttler stond er na de eerste dag als beste voor, maar ook de Belg Mats de Jong stond in de top 3 en maakte een hele sterke indruk. Er was een aantal discussies over karts die er al dan niet gedurende de dag uitgehaald moesten worden, uiteindelijk maakte de wedstrijdleiding daarin een beslissing die voor de één gunstiger was dan voor de ander, maar dit soort situaties blijven altijd lastig en uiteindelijk moet je het toch doen met de kart die je krijgt en daar het beste van maken.

180218 iekc00008

Op zondag was wel te zien dat sommige karts een stuk beter liepen dan de dag ervoor en dan kan het wel frustrerend zijn dat jouw naaste concurrenten een heat makkelijk winnen in een kart waarmee jij een dag eerder hebt moeten vechten voor een 3e plek. Ik focuste me echter weer op mijn eigen races en dat ging goed. Van de 3 resterende heats wist ik er op zondag 2 te winnen door Romano Franssen en de Duitser Tobias Laube achter me te houden en 1 race als 2e af te sluiten na opnieuw een spannend duel met Mike Bartelen. Ik steeg in het klassement naar de 5e plek en voelde dat ik er in iedere kart het maximale uit haalde. Van de 8 races werd het slechtste resultaat geschrapt en vervolgens gingen de beste 45 rijders door naar de halve finales. Ik zat in de 2e halve finale die in plaats van 16 ronden zoals in de heats, 31 ronden zou duren. De heats waren om en om in de gewone en tegengestelde richting en de halve finale zou in de omgekeerde racerichting verreden worden. De kartloting was nu heel erg belangrijk, want niet alleen waren de groepen heel erg sterk, ook telden de punten dubbel en kon je deze race niet schrappen. Ik lootte een prima kart en die kon ik ook wel gebruiken, want een aantal grote concurrenten zoals Lorenzo Stolk en de Belg Mathias Grooten hadden ook hele goede karts. Na de kwalificatie stond geen van ons drie echter op de eerste plaats, want het grote kleine talent Eliano de Vos ging er brutaal met de pole position vandoor. Net als in de voorrondes mocht je 1 shortcut nemen en ik was in dubio of ik deze in de eerste ronde moest gaan nemen of niet. Ik besloot achter Eliano aan de shortcut in te gaan en haalde hem direct de bocht erna in. Dit bleek een gouden zet, want Mathias en Lorenzo reden nog even door, maar kwamen al snel achterblijvers tegen die al wel de shortcut hadden genomen, en zo hadden ze geen kans om het verschil te maken en kwamen ze allebei achter mij de shortcut uit. Ik had de wedstrijd onder controle en Lorenzo kon zich nestelen op plek 2 en mij zo nu en dan bestoken. Kort daar achter vochten Mathias en Eliano om plek 3. Omdat nog niet iedereen de shortcut had genomen moest ik het tempo hoog houden en dus was het af en toe tricky omdat ik wist dat Lorenzo loerde op de aanval. Uiteindelijk wist ik op de goede moment de binnenkant van de bochten goed af te schermen en won ik de race inclusief het halve puntje voor de snelste ronde.

180218 iekc00009

Michael Schöttler en Patrick Bakker wonnen de andere 2 halve finales en dat waren ook de enige 2 rijders die nog voor mij stonden in het algemeen klassement, slechts een half puntje stond ik achter op Michael en 1 punt op Patrick, mijn uitgangspositie was dus vele malen beter dan vorig jaar toen ik in nagenoeg kansloze positie stond maar met een overwinning in de finale nog wel een podiumplek (3e) pakte. Nu was er geen kartloting voor de finale maar een kwalificatie allemaal om de beurt in dezelfde kart. Een veel eerlijker systeem en dus had de organisatie zeker geluisterd naar de adviezen van de rijders en zelf ook geëvalueerd. 15 rijders waren er over en vanaf plek 15 in de stand ging iedereen 1 voor 1 richting de nummer 1 in de stand. Er werden zeer wisselende tijden neergezet die verrassend ver uit elkaar lagen. Ik was er helemaal klaar voor maar mijn ronde draaide uit op een deceptie. Iedereen rijdt in dezelfde kart dus eigenlijk mag je geen excuses zoeken, maar ik had wel enorm veel last van het feit dat er een kart werd gebruikt met een extreem grote stoel. Omdat ik altijd rijd zonder inzetstoel zat ik nu niet stabiel en hierdoor had ik totaal geen goed gevoel in de kart en dat resulteerde in een paar kleine foutjes waardoor ik slechts de 13e tijd reed op 3 tiende van de pole tijd van regerend kampioen Rico Haarbosch die een heel knap rondje reed. Een grote teleurstelling want mijn uitstekende uitgangspositie was in deze ronde veranderd naar een vrijwel kansloze positie. Ik was hier wel enigszins teleurgesteld in de organisatie dat ze besloten op zo’n cruciaal moment waarbij het draait om honderdsten van seconden deze kart in te zetten, terwijl er ook genoeg normale karts waren die het weekend nog niet hadden gereden.

180218 iekc00010

Omdat ik nu pas als 13e mocht kiezen had ik 1 van de minste karts van het veld, ik moest gaan knokken voor wat ik waard was om toch nog zoveel mogelijk punten te pakken. Ik had zin in de finale en wilde er het beste van gaan maken, de finale werd in de normale richting verreden en bestond uit 46 ronden met 1 shortcut. In de eerste bocht wist ik al de Belg Benjamin Kaivers in te halen en ik besloot om mijn shortcut dit keer niet in het begin te nemen en te gokken op gevechten tussen mensen die de shortcut wel vroeg namen. Dit gebeurde inderdaad en ook mijn pace was nog verrassend goed, op de top 4 na kon ik de tijden van de rest matchen en dat was zeer positief en bood nog kansen om naar voren te komen. De Belg Yoan Medart ging in gevecht met Tobias Laube en ook die kon ik zo passeren, door een late shortcut te nemen, en Dennis Höller wist ik op de baan in te halen. Met nog 10 ronden te gaan naderde ik de nummers 5 tot en met 8, Mathias Grooten, Michael Schöttler, Eliano de Vos en Mats de Jong. Aan kop was Rico met de beste kart hard weggereden van de rest, voor hem had het veel weg van de WK finale van vorig jaar, hij stelde een 2e plek veilig. Patrick reed op plek 2 een eenzame race maar wist dat dit hem genoeg punten zou brengen om kampioen te worden, want Mike Sturm en Lorenzo Stolk op 3 en 4 reden ook een hele sterke finale maar konden hem niet meer bedreigen. Ik kwam nog naast Eliano en Mats de laatste ronde, maar kon ze net niet inhalen en eindigde daarmee de finale op plek 9.

180218 iekc00011

Dit was genoeg om de 6e plek in de eindstand te behouden en zo kon ik toch nog een redelijke klassering uit het vuur slepen. Desalniettemin was het natuurlijk flink balen dat ik naast de titel had gegrepen, want voor de finale lag die voor het grijpen gezien mijn puntentotaal. Maar ook dat hoort bij topsport en als je ziet welke rijders er voor je staan, dan is het winnen van de titel ook geen 1-2-3tje, de top 15 bestond uit stuk voor stuk toppers en ik was trots op de races die ik dit weekend gereden heb. Op een paar kleine verbeterpuntjes na mag de organisatie onder leiding van Ingmar Zonder, Lee-Roy Djemani, Cuma Kastaci en Joop Stolk in mijn ogen ook heel tevreden zijn. Alom was na afloop bewondering te horen en te lezen over het hoge niveau van rijders dat er dit weekend aanwezig was en het is gaaf om daar onderdeel van uit te maken. Ik wil Patrick Bakker feliciteren met deze hele mooie titel, hij bleef het hele weekend koel en wist vanaf een 10e plek op zaterdagavond zich op te werken naar de 1e plek op zondagavond, het moment dat telt, een hele mooie titel voor hem. Rico en Michael legden beslag op plek 2 en 3, ook zij hebben een heel mooi kampioenschap gereden. Ik kijk nu al uit naar de 3e editie van volgend jaar en hoop dat ik dan een goed weekend kan bekronen met een bijpassend eindresultaat!

Foto’s met dank aan: Vienna Bos and MAD Brothers’ Racing Team

180218 iekc00012

Formula Karting race 1

Ruben begint nieuw seizoen ijzersterk in Dolhain
Hurricane Kart Dolhain, 10 februari 2018

Het 3e seizoen Formula Karting ging van start op zaterdag 10 februari in het Waalse Dolhain (Be). Na de initiatie van het kampioenschap in 2016, het jaar dat ik ook direct de titel won, werd er in 2017 een succesvol vervolg gegeven aan dit meerdaagse kampioenschap dat wordt verreden op meerdere banen in Nederland, België en Duitsland. Vorig jaar moest ik mezelf tevreden stellen met een 2e plek achter Rico Haarbosch, de omgekeerde top 2 van het jaar ervoor met beide jaren Mats de Jong op plek 3. Nu het kampioenschap zijn 3e jaar ingaat zijn er wederom een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Vanaf nu rijden er 24 seizoensrijders mee, een vaste groep waarbij geen dagrijders meer worden toegelaten, een goede zaak omdat dagrijders altijd een invloed hebben op de uitkomst van het kampioenschap. Net als vorig jaar staat er een heel erg sterk veld aan de start met een aantal toprijders uit de lage landen en ook een aantal aanstormende talenten. Verrassend is dat de kampioen van 2017 zijn titel niet verdedigd, maar daarvoor in de plaats komt Benjamin Kaivers als sterke nieuwe deelnemer naar voren, al moest hij de eerste race, uitgerekend op zijn thuisbaan, verstek laten gaan. Verder is dit jaar een 2e kampioenschap, Formula Karting 2 geïntroduceerd met daarbij wel de mogelijkheid om je in te schrijven als dagrijder, de FK2 klasse zou als opstapklasse gezien kunnen worden naar de FK1.

Na een aantal trainingsheats begon de 1e van 8 manches, waarvan iedere rijder er 5 zou rijden. Voor mij een belangrijke dag want vorig jaar verpeste ik in mijn 1e twee wedstrijden meteen mijn kans om kampioen te worden, en dat wilde ik dit jaar zeker niet laten gebeuren. Dolhain is nooit 1 van mijn favoriete banen geweest maar ik had erg veel zin in de eerste race. Ik kwalificeerde in de 1 ronde kwalificatie als 3e achter Mats en achter de talentvolle thuisrijder Bastien Cabrera (ook BlueStar junior rijder). Mats had vorig jaar met veel overtuiging het Belgian National Championship gewonnen in Dolhain en was daarom zeker één van de favorieten. De andere grote favoriet, thuisrijder en BlueStar teamgenoot Yoan Medart kwalificeerde in een goede kart slechts als 7e. Hij kwam tijdens de race wel snel naar voren terwijl Mats aan kop een gaatje sloeg. Ik ging met Bastien mee en alle rijders moesten een pitstop maken en mochten eenmaal de shortcut nemen tijdens de race. Ik nam de shortcut iets eerder dan Bastien en we reden ongeveer gelijke tijden. Thom van Dijk en Yoan reden daar weer achter en Yoan probeerde met een vroege pitstop een undercut te maken. Hij nam daarbij heel veel risico en wist daarmee Thom in te halen met de pitstop.

Niet veel later maakte ik ook mijn pitstop, want ik zag dat Yoan iets sneller was, en zij aan zij kwam ik de pits uit. Ik wist in de 1e bocht buitenom mee te rijden en had zo het voordeel voor de bocht erna, en zo behield ik mijn plaats. Bastien stopte een aantal ronden later en kwam precies tussen mij en Yoan nadat Yoan en Thom nog een keer over en weer van positie hadden gewisseld. Zo pakte het goed uit voor mij en was ik zeer tevreden met een 2e plek in de eerste race. In race 2 had ik een fantastisch duel met zowel Yoan als Mats. Dit keer startte Yoan vanaf 1 en ik zat hem de hele wedstrijd op zijn hielen, terwijl Mats in de beste kart van ons 3 bij mij aandrong. Mats wist via zijn pitstop nipt voor mij te komen, bumper aan bumper passeerden we de streep. Ondanks dat ik slechts 3e werd had ik wel genoten van de race en kon ik mezelf weinig verwijten. In race 3 wist ik het tij te keren door een hele strakke overwinning te scoren, net voor Mats, gevolgd door een hele makkelijke overwinning in race 4 waarbij Mats slechts 4e werd. In de laatste race had ik nog een iets mindere kart, maar Mats had een hele slechte en ik stond inmiddels voor hem in het klassement.

180210 fk dolhain

Het leek er dus op dat ik nu vooral rekening moest houden met Yoan, die werd 3e in zijn 3e race, maar had nog 2 relatief makkelijke groep. Hij ging echter in de 4e race na opnieuw een slechte kwalificatie de mist in met de pitstop. Hij miste de knop, moest uitstappen en kreeg hiervoor een penalty, weg kansen op de dagzege. In mijn laatste race had ik wederom een hele goede kwalificatie en met een matige kart kon ik toch de 3e startplek pakken achter de Belgen Thomas Haglestein en Jelle Soeffers. In de eerste ronde wist ik meteen Jelle in te halen en kon vervolgens een mooi tempo neerzetten waarmee ik mijn 2e plek veiligstelde. Thomas reed net voor me en stond ook nog goed in het klassement, terwijl Mats het zwaar had met een hele lastige kart. Yoan reed in de laatste race en wist nog een mooie overwinning te pakken, hiermee wist hij de schade enorm te beperken en zelfs nog 2e te worden in het dagklassement, een sterke revanche. Ik was heel blij met mijn overwinning van vandaag, het ging erg lekker op een baan waar ik vroeger nog wel eens moeite mee had en kon constant uit de problemen blijven en zodoende maximaal scoren. Voor Mats was het zuur toen hij hoorde dat hij met gelijke punten maar door 1 overwinning minder 4e werd, Thomas ging er vandoor met een hele knappe 3e plek tijdens zijn Formula Karting debuut. De FK2 race werd gewonnen door Cedric de Stoop, gevolgd door twee andere Belgen, Steve Kolela en Dave Singelee. Volgende maand is de 2e race in het Duitse Essen.

ZIKK race 8

Veersedam de mist in, titel verder uit beeld
Middelburg, 5 februari 2018

Op maandag 5 februari was de 8e wedstrijd van het ZIKK seizoen 2017/2018. Guillermo begon voor ons de kwalificatie en deed dat andermaal uitstekend. Opnieuw wist Guillermo een pole position te pakken en bewees zo zijn waarde als jong talent in ons team. In de eerste stint kon hij een mooie voorsprong opbouwen, en die konden we goed gebruiken, want tijdens de 1e wissel moesten we 20 seconden erestraf incasseren. Dave ging als 2e en Guillermo had voorlopig de snelste raceronde gezet op 42.4. Dave kwam zelfs voor onze grote concurrent Auto Sturm de baan op, zij hadden maar 10 seconden erestraf gehad maar Mike ging Dave wel direct voorbij en liep heel langzaam weg. Veel teams stonden te azen op de 2 goede karts die tijdens de 2e stint binnen stonden, zo ook wij. Zodra de pits openging gaven wij direct aan Dave aan dat hij binnen kon komen om te wisselen, maar wat we even over het hoofd hadden gezien was dat Wouter van de Looff al binnen was gekomen, de leiders in de wedstrijd. Dave volgde onze instructies om binnen te komen op en vergat daarbij nog even te checken of de lamp niet op rood stond. Een grote fout waarbij het hele team schuldig was.

We moesten ruim 30 seconden wachten achter Mats van de Looff en gingen toen opnieuw de baan op. Vervolgens ging het van kwaad tot erger want voor stint 3 hadden we ook nog eens veruit de slechtste kart te pakken. Ik kon hier niks anders mee doen dan de schade beperken en kon slechts 1 plekje winnen. Mika ging als 6e de baan op voor de laatste stint en kon daar weinig meer aan veranderen. Ondertussen profiteerde Auto Sturm optimaal, in de laatste stint troefden zij De Looff nog af voor de overwinning, zij zitten nu in een zetel op weg naar de titel. Met nog 5 races te gaan is onze achterstand nu 14 punten, en met slechts 7 teams en de kleine verschillen in punten is dat een heel lastige opgave om nog te overbruggen. Een grote teleurstelling maar zo lang we nog kans hebben op de titel zullen we uiteraard niet opgeven. Achter Auto Sturm en de Looff werd KZW 3e. De volgende race is begin maart, dan waarschijnlijk op een vernieuwde piste.

180205 zikk