Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Formula Karting race 8

Ruben bestolen van overwinning in Brussel
Brussel (Be), 5 oktober 2019

De 8e race van het seizoen Formula Karting 2019 werd verreden bij FKI te Brussel, een baan die nooit hetzelfde is en altijd garant staat voor leuke races. Met nog 3 wedstrijd te gaan in het kampioenschap is het ongelooflijk spannend, Opnithi en ik hebben allebei een race gemist en dat zorgt ervoor dat de top 3 in het klassement (inclusief Mats) binnen een punt van elkaar staat. FKI is een baan waar wij alle drie erg sterk zijn, en al snel bleek dat ook vandaag de podiumplekken tussen ons drie verdeeld zouden gaan worden. De dag begon op een kletsnatte baan buiten, het was dan wel droog, maar door de regenval van afgelopen nacht was het in de eerste races regenrijden en dat maakte het extra uitdagend. In race 1 ging Opnithi er met de pole position en de winst vandoor, hij moest nog wel even verdedigen om Logan van zich af te houden, en dat gaf mij vanaf plek 3 de kans om aan te sluiten en Logan nog in te halen, zo begon ik prima met een 2e plek. Mats had een mindere start doordat hij weliswaar een snelle kart had, maar de tank lekte benzine en die kwam op zijn achterwiel waardoor hij lastig te besturen was.

191005 fki 1

In race 2 had ik een mindere kart, maar ik wist er nog wel een 3e startpositie uit te halen. In de race werd ik al snel ingehaald door Rico Haarbosch, terug van weggeweest, hij deed weer eens een race mee als dagrijder. In het 2e deel van de race nam ik mijn longcut om Mats te pareren die achter mij ook een longcut had genomen. Ik kwam net achter hem weer de baan op en moest alle zeilen bijzetten om in de buurt te blijven. Dat lukte en in de laatste ronde kon ik zelfs weer aansluiten. Dit dwong Mats om op het buitenstuk te verdedigen, en daar was het nog nat buiten de ideale lijn waardoor hij bij de 1e de beste bocht rechtdoor ging en ik de 4e plek kon overnemen zonder er veel voor te hoeven doen. Een lastige keuze voor Mats, want als hij de binnenkant niet had gekozen dan had ik dat wellicht geprobeerd. Guillermo won de 2e race met een hele sterke wedstrijd. In race 3 had ik een goede kart, zo goed dat ik in de kwalificatie het gat met de rijder voor me niet goed inschatte en aan het einde van de ronde achter hem kwam vast te zitten. Hiermee verloor ik veel tijd en dit kostte me ook nog de pole position op enkele duizendsten. Guillermo stond opnieuw vooraan maar gelukkig kon ik hem tijdens de race inhalen en de overwinning vrij makkelijk veiligstellen. Guillermo en Rico vochten een mooi duel uit om plek 2 waarbij Guillermo aan het langste eind trok, terwijl Opnithi even vast kwam te staan in een duel met Christian Douven en daardoor veel punten verloor.

191005 fki 2

Ik stond hierdoor aan kop van het klassement maar wist dat ik in race 4 mijn slechtste kart zou krijgen, kart 8 reed al de hele dag achteraan en ook ik kwam er niet verder mee dan een 11e plaats nadat ik vanaf de 16e en laatste plek had moeten vertrekken. De bandenspanning van de linker achterband was te laag waardoor de kart veel onderstuur had. Gelukkig kreeg Opnithi deze kart ook nog in de laatste race, tenminste dat dacht ik. Opeens werd na mijn race de kart echter de werkplaats ingereden en werd de bandenspanning flink opgepompt. Nadat in FK1 en FK2 al 7 mensen met deze kart hadden moeten rijden (allemaal in de achterhoede) werd met nog 2 races te gaan opeens de beslissing gemaakt om de bandenspanning aan te passen. Een bizarre beslissing die enorm oneerlijk aanvoelde voor iedereen die al met die kart gereden had, zeker omdat de kart nu opeens 1 van de snelste op de baan was. Persoonlijk vond ik het een onbegrijpelijke en zeer oneerlijke beslissing van de organisatie die een grote invloed had op het dagresultaat en daarmee het kampioenschap. Als reden werd gegeven dat de veiligheid in het geding was, en dat terwijl er prima met die kart te rijden viel (ik was er nota bene net uitgestapt in een race waarin ik van P16 naar P11 reed) en andere karts met hetzelfde euvel of een benzinelek werd niks mee gedaan.

191005 fki podium

Helaas kon ik er niks aan doen en moest ik me focussen op de laatste race om de schade te beperken. Opnithi kon hier natuurlijk zelf niks aan doen en maakte dankbaar gebruik van deze situatie door de laatste race als 2e te eindigen en daarmee de dagzege te pakken. Ik eindigde met een middelmatige kart op plek 5, wat genoeg was om de 2e plek in het dagklassement te pakken met gelijke punten met Mats, we hadden beiden 1 overwinning maar mijn 2e plek uit race 1 gaf de doorslag. Een vervelend einde dus van deze leuke racedag. Het kampioenschap blijft spannend, met nog 2 races te gaan sta ik nu op 2 punten achter Opnithi, de volgende race is in het Nederlandse Roosendaal begin november.

ZIKK race 1

Veersedam zet de toon met overwinning in openingsrace
Middelburg, 23 september

Voor het 17e jaar op rij, ja 17 jaar, begon ik aan een nieuw seizoen Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap voor teams. Na 1 jaar ereklasse (destijd B-poule) in 2003/2004 reed ik vanaf 2004/2005 in de hoofdklasse (A-poule). Begin 2005 stapte ik halverwege dat seizoen over naar het team van Veersedam en daar rijd ik nu nog steeds met veel plezier. Het team heeft er de laatste jaren wat nieuwe jonge rijders bij gekregen maar de basis is nog steeds hetzelfde, een echte vriendengroep uit de omgeving van Middelburg die allemaal fanatiek zijn en graag willen winnen, maar ook met gezelligheid na de race (en inmiddels 10 titels). Van het originele team is nog steeds een groot deel intact en dat maakt het extra speciaal. Op 23 september begon het seizoen 2019/2020 en voor de race trainden we nog een heatje, dat voelde goed. Marcel ging vandaag kwalificeren en dat was 2 ronden in je eigen kart. Hij zette een goede 2e ronde neer maar Patrick Bakker van Auto Sturm, de tweevoudig en regerend kampioen, pakte met 0.005 seconde de pole position en het extra puntje voor onze neus weg. Marcel was echter scherp bij de start en pakte al in de eerste bocht de leiding in de wedstrijd. Na wat geduw en getrek viel Patrick even later die ronde wat plaatsen terug en zo kon Marcel een kleine voorsprong opbouwen. Patrick pakte in de eerste stint nog wel met 2 honderdste de snelste raceronde en de 2e plek op dat moment, maar kwam niet meer bij Marcel in de buurt. Met zo'n 7 seconden voorsprong ging Guillermo als 2e de baan op en hij werd achtervolgd door Joris Sturm en Mike Bartelen van Auto Sturm en Black Flagg.

190923 zikk race 1

Joris moest even op gang komen maar liet daarna weer hele scherpe tijden zien waarmee hij tijd op iedereen pakte, zijn sterke vorm van vorig jaar trok hij moeiteloos door naar het nieuwe seizoen. Ik maakte me klaar voor de 3e stint en ging er vrij snel in. De wissel pakte verkeerd uit, want we kregen een mindere kart mee en zag Joris al snel langszij komen. Hij moest toen nog wisselen en ik kwam zij aan zij met Nick van Overveld op de baan te zitten. Hierbij gaf Nick netjes ruimte, ik kon de koppositie weer terugpakken. Nick had ook geen beste kart en moest langzaam maar zeker afhaken. Met constante tijden kon ik weer een voorsprong van zo'n 7 seconden opbouwen terwijl Black Flagg met Wouter Verbaarschot naar Nick toe ging. Het zou op de laatste stint aankomen, waarbij Mika het voor ons mocht gaan afmaken. Hij kreeg de kart van Joris, maar ook Mike Sturm en Danny van Domburgh (Black Flagg) hadden een goede kart en het werd weer akelig spannend. Langzaam maar zeker kroop Mike richting Mika en dan te weten dat alle drie de teams de longcut nog moesten nemen, dat maakte het voor ons extra lastig. Met nog een kleine tien minuten te gaan kwam Auto Sturm aansluiten en begonnen wij te verdedigen. Een geluk voor ons beiden was dat Black Flagg al snel naar binnen dook voor de longcut (in plaats van te wachten tot ze er bijna achter zaten), en daarmee wat ruimte aan ons gaf.

190923 zikk race podium

Mike kwam er zo snel niet langs en omdat we veel tijd verloren op Black Flagg ging hij al na 2 ronden de longcut in. Hij kwam net voor Danny weer de baan op en een ronde later stonden wij binnen. Het was even nagelbijten maar het kwam net goed, we konden voor Auto Sturm weer de kop pakken, al was het heel nipt. In de resterende minuten hield Mika alles vakkundig dicht, geen gemakkelijke opdracht met 2 teams hijgend in je nek, maar hij hield zijn hoofd koel en maakte geen enkele fout. Zo wonnen wij de eerste race van het seizoen, een heerlijke start en dat werd gevierd met het team, met de aanwezigheid van Leroy, Dave, Cuma en uiteraard coach Peter hadden we weer het teamgevoel dat we nastreven en in deze eerste race lieten we onze intenties zien voor de rest van dit jaar. Zeker is wel dat de concurrentie weer ijzersterk is en dat het vast een spannend jaar gaat worden. Vanaf de volgende race zullen er forse tijdstraffen op basis van de kampioenschapsstand worden ingevoerd, ik ben benieuwd wat dat voor impact zal hebben op het wedstrijdverloop.

190923 zikk race uitslag

Poeldijk 500

The Dutch Value wint opnieuw met overmacht in Poeldijk
Poeldijk, 21 september 2019

190921 500 poeldijk dutch value

De Poeldijk 500 is de afgelopen jaren een bekend nummer in mijn agenda en is dan ook een race die ik altijd erg graag meepak. Samen met Rico en Lorenzo, dezelfde opstelling als vorig jaar en als in 2016, reed ik onder The Dutch Value mee. De baan was voor het eerst sinds een aantal jaar aangepast en er waren nieuwe karts (met veel minder kartverschillen dan voorheen), een mooi uitgangspunt van deze endurance race die zo'n 10 uur zou gaan duren. Er waren maar liefst 19 teams van de partij en er werd een korte kwalificatiesessie gereden. Net als vorig jaar was het Raymond Vis van Westland Racing die er met de pole position vandoor ging, hij perste er een knappe ronde uit waarmee hij Rico een tiende te snel af was. Er volgde daarna traditiegetrouw een Le Mans start waarbij de gordel vastklikken cruciaal was. Rico zat als eerste in zijn kart maar we kregen de gordel niet snel vast, daardoor gingen we pas als 3e de baan op. Rico zou Rico echter niet zijn als hij binnen no time weer op jacht ging naar de leiding in de race en binnen een aantal ronden had hij die dan ook al te pakken. Langzaam maar zeker kon hij wegreden van Westland.

190921 500 poeldijk podium1

Ieder uur werd er van kart gewisseld zodat we met 10 verschillende karts reden en ondertussen moest er ieder uur nog 1 extra rijderswissel gemaakt worden. Dat betekende veel korte stints en Lorenzo ging steeds na Rico en ik na Lorenzo. Zo kregen we iedere keer de kart voor of na een teamgenoot en dat zette ons op scherp om elkaar tot het uiterste te pushen in iedere kart. Na een aantal uur liep onze voorsprong al snel uit naar meer dan een ronde en was de uitdaging vooral om de voorsprong zo groot mogelijk te maken en om met iedere kart een goede tijd neer te zetten. Uiteindelijk reden Rico en ik in dezelfde kart 68.136 (ik) en daarna Rico 68.135, een tijd die uren later ook de snelste raceronde bleek te zijn. Rond 6 uur 's avonds werd het buffet geopend, dat smaakte heerlijk tussen het rijden door. De finishvlag viel uiteindelijk een kwartiertje voor de klok van 10 uur 's avonds. Voor de 4e keer wonnen we de race (in ieder geval voor mij was het de 4e keer, Rico en Lorenzo hebben wellicht al vaker gewonnen), dit keer met ruim 5 ronden voorsprong op plek 2, een hele mooie marge. De 2e en 3e plek op het erepodium waren voor Westland Racing en team DRS, van harte proficiat met deze mooie podiumplaatsen!

190921 500 poeldijk podium2

8h Mariembourg

BlueStar pakt 2e plek na spannende strijd onder de zon
Mariembourg (Be), 15 september 2019

190915 8h mariembourg bluestar

Op de 3e zondag van september reed ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een race op een echt outdoor circuit. Na vroeger veel in de MKS, Kings of Karting en met mijn Rotax max buiten te hebben gereden heb ik me de afgelopen jaren met name gefocust op indoor kart wedstrjiden. Samen met mijn BlueStar teamgenoten Opnithi Puyato en Christian Douven stond ik vandaag met de 390cc Sodi Karts aan de start van de 8 uurs race georganiseerd door LCDK in een groot deelnemersveld van zo'n 30 teams. Er was 10 minuten kwalificatie en die deed ik omdat ik de enige van ons team was die al eens op deze baan had gereden. Het ging gelijk goed, maar de kartverschillen waren wel relatief groot, ik belandde op een 9e plek van de circa 20 teams die in de 85kg klasse reden, verder waren er ook nog 2 lichtere gewichtsklasses met een stuk minder deelnemers. We wisselden tijdens de race zo'n 8 keer van kart en waren daarnaast vrij om zelf de rijderswissels in te vullen in een separate pitstraat. We kozen er daarom voor om alle 3 1 lange stint te rijden om zo pitstoptijd uit te sparen. Ik probeerde in de eerste stint samen te werken met een aantal rijders die ongeveer dezelfde snelheid als mij hadden, al was het lastig omdat ik in de slipstream niet bij kon blijven op het rechte stuk. Uiteindelijk konden we de schade beperken met deze mindere kart en ging ik in de 2e kart al snel richting de kop van het veld. Het buitenrijden blijft erg leuk omdat de snelheden wat hoger liggen, maar de kart is in mijn ogen wel meer bepalend omdat fouten minder snel afgestraft worden en je met een mindere kart weinig kan uitrichten op de lange brede stukken. In mijn 3e kart kon ik de leiding in onze klasse overnemen waarmee we op de 2e plek overal kwamen te liggen (1 65kg team zat nog voor ons).

190915 8h mariembourg ruben

Na mij was het de beurt aan Opnithi na ruim 2 en een half uur. Hij ging gelijk lekker al was er een probleem met de transponder waardoor het lang duurde voordat de stand correct werd weergegeven. De top 3 lag dicht bij elkaar en halverwege de race zat er slechts enkele seconden tussen. Wel verloren we steeds wat tijd in de pitstraat waarbij de kartwissel werd getimed door de organisatie met een stopwatch, geen ideaal systeem. Christian ging als 3e en laatste, ook hij moest tijdens de race de baan nog leren kennen terwijl onze rivalen de baan op hun duimpje kenden, daaronder meerdere teams van LCDK die ook de race organiseerden. Het kwam op het laatste uur aan, waarbij de top 3 nog steeds binnen 20 seconden zat, waarbij wij op kop lagen. Helaas ging het bij de laatste wissel mis in de pits, voor ons was een achterblijver gespint die de pitingang blokkeerde, hierdoor werd de stopwatch nog niet ingedrukt en verloren we ruim 10 seconden, dat terwijl we zo'n 5 seconden voorsprong hadden op P1. Als 2e kwamen we weer terug de baan op achter LCDK. Christian deed er alles aan om de koppositie terug te pakken, maar we verloren nog een seconde of 3 en finishte vlak achter LCDK op plek 2, een heel mooi resultaat maar wel erg zuur tegelijkertijd, gezien de laatste wissel hadden we eigenlijk moeten winnen. Toch smaakte deze outdoor race wel weer naar meer, wellicht dat ik meer van dit soort races zal meepakken het komende jaar.

190915 mariembourg podium 1
190915 mariembourg podium 2

Indoor Kart World Championship 2019

Ruben na enerverende week voor het eerst in 4 jaar naast podium
Charlotte (USA), 23-27 juli 2019

Voor het 12e jaar op rij deed ik in juli mee aan het wereldkampioenschap indoorkarten, het ultieme kampioenschap voor de fanatieke indoorkarter, het kampioenschap met de meeste prestige en een ieder jaar weer een geweldig internationaal deelnemersveld. Voor het eerst sinds 2010 werd het WK weer georganiseerd in de Verenigde Staten, een mooie stap na 4 jaar op rij strijden op Europese bodem. Wat niet ontkend kan worden is dat de reis naar de VS een (financiële) barrière vormt voor veel Europese en tegenwoordig ook Zuid-Amerikaanse rijders, hierdoor lag het deelnemersaantal dit jaar met 70 rijders een stuk onder het niveau van de afgelopen jaren waarbij telkens 120-170 rijders aan de start verschenen. Dit heeft uiteraard ook invloed op het niveau, maar ook in 2019 prijkten er op de deelnemerslijst van het WK wederom een hele hoop toprijders uit allerlei verschillende landen met daarbij enkele gevestigde namen als ook nieuwe talenten die een gooi gingen doen naar de titel. Na een aantal dagen van intensieve training was het op dinsdag 23 juli zover, in Charlotte, North Carolina op de fantastisch kartbaan van Victory Lane Karting ging het WK van start met de eerste van 8 ronden kwalificatieraces.

wk19 entree

De baan was ruim een minuut lang en iedere dag werden er 2 races verreden waarbij steeds per dag werd gewisseld van rijrichting. Wat typerend was voor deze baan is dat de omstandigheden tijdens de wedstrijden sterk veranderden, dit had niet alleen invloed op de rondetijden die flink omlaag gingen gedurende de wedstrijden en gedurende de dag, maar ook op de onderlinge verschillen tussen de karts. Maar hoe de karts of de omstandigheden ook veranderen, zaak was om iedere race weer het beste uit het moment te halen, gegeven de groep en de kart die je op dat moment geloot had. Dit is iets dat ik de afgelopen 10 jaar wel geleerd heb en tijdens dag 1 had ik een vliegende start. In race 1 wist ik vanaf een 2e startplek de Amerikaan Ryan Curtin in te halen en hoefde ik geen risico te nemen met de pitstop, in race 2 raakte ik verwikkeld in een prachtige strijd met de Duitser Dennis Höller, absoluut 1 van de titelfavorieten en ook een rijder die al 2 keer in de top 5 finishte op de WK’s van 2016 en 2017. Na een aantal inhaalacties won ik de race en sloot ik dag 1 af als enige rijder met 2 overwinningen. Dag 2 begon minder goed, ik lootte een duidelijk mindere kart en kwalificeerde me op plek 2. Gedurende de race werden de rijders om mij heen sneller en probeerde ik me voorin te handhaven. Na mijn pitstop werd ik helaas geraakt door een achterblijver (die daarvoor ook een penalty kreeg) waardoor ik niet kon voorkomen dat ik spinde. Dit kostte me veel tijd waardoor ik terugviel naar een 7e plek. Ik kon nog 2 plaatsen goedmaken maar finishte teleurgesteld als 5e. In race 4 kon ik gelukkig mijn dag nog goed afsluiten door de perfecte score te behalen in race 4 met pole position, de overwinning en ook nog de snelste raceronde die ik in de laatste ronde pakte. De extra punten voor pole position en snelste ronde waren enorm belangrijk omdat veel toppers hun heats wonnen, hierdoor maakten de extra puntjes het verschil in de top van het klassement dat ik na 2 dagen aanvoerde.

wk19 horeca

Op dag 3 reed ik voor het eerst tegen Michael Schöttler, een Duitse rijder die voor het eerst meedeed aan het WK maar die wel al eens op het podium stond tijdens het sterk bezette IEKC en die zeer veel indruk maakte in al zijn races tot nu toe deze week. Ik kwalificeerde op plek 2 achter hem en kon in de eerste helft van de race flink aandringen. In het 2e deel sloeg hij een heel klein gaatje en ging toen zijn eigen lijn rijden, daardoor ging hij nog een stukje harder en moest ik afhaken. In de middagrace pakte ik een belangrijke 4e overwinning, met pole position maar tot mijn frustratie niet de snelste ronde door een klein misverstandje, ik dacht namelijk dat ik de snelste ronde in handen had en liet me daardoor een klein beetje terugzakken om de laatste ronde te verdedigen op de verrassend snelle Duitser Michael Bräutigam op plek 2, maar achteraf bleek hij met 1 honderdste de snelste ronde te hebben. Hierdoor stond ik na dag 3 op plek 3 in de rangschikking op respectievelijk 4 en 5 punten van Schöttler en Höller die beiden zeer sterk scoorden vandaag. Andere toppers die er goed voor stonden waren de Belg Mats de Jong, de Amerikaan Fred Ogrim, tevens eigenaar van Victory Lane Karting en de Duitsers Bräutigam en Tobias Laube.

wk19 nl deelnemers

In race 7 lootte ik mijn tweede slechte kart en die kon ik niet echt gebruiken want vandaag had ik twee zware groepen. Gelukkig kwalificeerde ik achter de Belg Stefan Verhofste op plek 2 wat me toch een goede uitgangspositie voor de race gaf. Ik kon Stefan inhalen en zowaar kwam ik aan de leiding van de race. Niet veel later kwam ook Mats er voorbij en die reed snel het gat naar mij dicht. In een poging om een undercut te doen nam hij zijn stop maar dat ging helemaal mis, hij miste de knop waardoor hij heel veel punten verloor in het klassement gezien een eerdere 6e plek in ronde 1. Ik maakte niet veel later ook mijn stop en kon de race uitrijden op plek 1, een super resultaat gezien ik met deze kart slechts de 8e snelste tijd van de groep had. Helaas ging het in race 8 toch nog mis, ik kon nog een heleboel goede karts trekken maar helaas had ik 1 van de 2 mindere karts die ik nog kon hebben, en juist nu ik mijn zwaarste groep trof reed deze kart ook nog eens niet mee in de race ervoor. Dit betekende koude banden en dat was al de hele week een enorm nadeel gebleken op deze baan. Ik deed alles wat ik kon maar meer dan een 5e startpositie zat er niet in. In de race reed de top 4 weg van de rest en toen de nummers 2 tot en met 4 na hun pitstop vlak achter elkaar kwamen te zitten besloot ik lang door te rijden. Het was een gecalculeerde gok aangezien een 5e plek voor mij geschrapt zou worden, dus ik had weinig te verliezen. Het leverde me uiteindelijk geen positiewinst meer op en doordat ik veel risico nam in de pits kreeg ik ook nog een penalty waardoor dit overduidelijk mijn schrapresultaat was. Dit betekende dat ik nu opeens tegen een fikse achterstand van 19 respectievelijk 9 punten aankeek ten opzichte van Schöttler en Höller die nog steeds het klassement aanvoerde. Met nog 1 dag te gaan waren mijn kansen op een 3e achtereenvolgende titel opeens enorm geslonken en dat was balen.

wk19 ruben

Op zaterdagochtend was het wederom erg warm en was ik helemaal opgeladen om nog 1 dag te vlammen en er alles uit te halen. In de halve finale was er voor het eerst deze week een battle kwalificatie waarbij je telkens tegen 1 andere rijder uitkwam en de snelste rijder in elkaar kart 2 na vliegende ronden door ging naar de volgende ronde. Op deze manier kon je steeds je kart kiezen waarmee je verder ging en verdiende je ook een punt voor het klassement per gewonnen duel. Hierdoor had je als rijder de situatie meer in de hand. Ik versloeg in mijn eerste duels achtereenvolgens de Amerikanen Vadim Apolka en Mike Ibach met ruime marge en kwam daarna uit tegen landgenoot Bram Gelten die bezig was aan een heel sterk WK. Deze keer was de marge een stuk kleiner met anderhalve tiende maar genoeg om het in de finale op te mogen nemen tegen Tobias Laube, ook hem versloeg ik met zo’n 2 en een halve tiende. Ik had mezelf op deze manier verzekerd van een goede kart, hier kon ik in de race goed gebruik van maken en ik kon de race met grote voorsprong en de snelste raceronde winnen, voor het 4e jaar op rij won ik mijn halve finale. De andere drie halve finales werden allemaal gewonnen door Duitse opponenten, achtereenvolgens Schöttler, Höller en Bräutigam, met deze drie leek ik te gaan uitmaken wie er dit jaar op het eindpodium kon plaatsnemen met Schöttler als grote favoriet voor de titel gezien zijn huidige vorm en voorsprong van 11 punten op de nummer 2.

wk19 groep

De nummers 17 tot en met 32 uit de stand gingen uitvechten welke 8 rijders zich nog mochten voegen bij de overige 16 finalisten, landgenoot Guillermo van Pamelen won deze battle en verzekerde zich daarmee ook van het eindpodium bij de junioren. In de battle om de eerste 16 startposities was het opnieuw Schöttler die domineerde. Ik won mijn eerste ronde van de Duitser André Lohse maar ging in de 2e omloop helaas nipt onderuit tegen Mats waardoor ik enkele puntjes misliep. Ik startte de finale vanaf plek 6 en had een prima kart, dus ik ging er vol voor. Schöttler had moeite om in het begin het tempo hoog te houden en hierdoor doken Bräutigam, Laube en Höller allemaal snel de pits in om vrije baan op te zoeken. Hiermee namen ze een groot risico om achterblijvers tegen te komen. Ik kon vervolgens het gat dichten op Mats en hem na een aantal ronden inhalen, terwijl van achteraf de Amerikaan Jerott King kwam opstomen. Nadat ik Mats voorbij was zat ik een seconde of 2 achter Schöttler, maar die begon opeens te versnellen. Langzaam maar zeker verdween hij uit mijn zicht en dus moest ik zorgen dat ik de gestopte Duitsers zou pakken om alsnog een podiumplek veilig te stellen. Ik was sneller dan Laube en Höller, maar Bräutigam verpestte het feest door keihard door te rijden en zelfs Schöttler te bedreigen voor de overwinning in de finale. Ik kon plek 3 veiligstellen voor King en Höller, maar daarmee kwam ik net 3 punten te kort om Höller nog in te halen. Of ik het podium nog ging halen hing nu af van wie de race won. Dit pakte verkeerd uit, Schöttler nam geen enkel risico, en geef hem eens ongelijk, en kwam daarmee 1 seconde achter Bräutigam weer de baan op, dit was voor mij funest want nu sprong Bräutigam 2 punten over mij. Een enorme teleurstelling want na een geweldige finaledag glipte een 7e podium op het KWC me toch nog door de vingers, heel erg zuur.

wk19 finalisten

Michael Schöttler werd mijn opvolger en de 1e Duitse wereldkampioen, een enorm knappe prestatie en hij had het dik verdiend met 7 overwinningen deze week. Ik kwam nog het dichtst bij met 6 overwinningen maar stond wel achter de drie Duitsers op plek 4, Höller pakte na 4 sterke jaren verdiend zijn eerste podium en was daar erg blij mee, en de grote verrassing Bräutigam werd 3e op zijn eerste WK. Hij had ongetwijfeld de wind mee deze week, maar hij reed ook super sterk en dus een mooie 3e plek voor hem. Mats trof het niet met zijn kart in de finale ondanks dat hij tot de finale van de battle reikte, hij koos achteraf wellicht een aantal keer de verkeerde kart en viel in de finale terug, wel pakte hij nog een knappe 5e eindpositie, al had hij deze week ongetwijfeld op meer gehoopt. De kampioen bij de junioren was de Amerikaan Roman Hanes, voor één van de lokale talenten Aidan Kennedy en Guillermo heel netjes op 3. Fred Ogrim werd kampioen bij de masters boven 40 jaar en de Nederlandse Selina Balneger voor het 5e jaar op rij kampioen bij de dames, al was daar met 3 dames dit jaar helaas niet veel tegenstand. Wel stond Selina weer heel knap in de finale tussen alle mannen. Het teamkampioenschap was een prooi voor de Duitsers Bräutigam, Laube, Lohse en Schöttler, waarbij ik 2e werd in een gelegenheidsteam met Bram, Dennis en de Colombiaan Alejandro Fenwy onder de noemer Five Star Designs gezien Dennis, Bram en ik allemaal daar onze helm hebben laten spuiten.

wk19 podium

Het WK 2019 zat er op, een hele mooie week op een geweldige baan, samen met de roadtrip die ik met mijn pa voorafgaand aan het WK heb gemaakt, de Nations Cup en de mooie tijd in Charlotte is het een fantastische periode geworden waaraan ik nog vaak met plezier zal terugdenken. Helaas geen podium maar gezien de races die ik gereden heb maar ik tevreden zijn. Ik ben trots op mijn 11e top 10 klassering in 12 jaar WK indoorkarten en ga volgend jaar in Portugal opnieuw een gooi doen naar een 3e titel.

wk19 organisatie