Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

ZIKK race 9

Veersedam/Kastaci knokt zich naar podium
Middelburg, 18 maart 2019

Na onze zwarte vlag in race 8 waren onze titelambities voorlopig in de koelkast beland en we wilden er vandaag vooral een goede race van maken. Marcel deed de kwalificatie over 1 ronde en kwam daarin net te kort voor pole position. De top 5, bestaande uit alle hoofdklasse teams, was enorm aan elkaar gewaagd in het eerste deel van de race en zij reden kort van elkaar. De verschillen gingen dus later in de race gemaakt worden. Wij hadden geen erestraf en konden P2 innemen na de eerste kartwissels, Guillermo ging als 2e en trof het niet met zijn kart. We zakten hierdoor iets terug in de wedstrijd terwijl Auto Sturm na 10 seconden erestraf weer sterk kwam opzetten. Ook De Looff reed sterk met 30 seconden aan hun broek, en dus hadden eigenlijk alle teams nog kans op de overwinning.

190318 zikk race 9

In het 2e uur was het Mcomm dat aan de leiding lag maar Auto Sturm was op komst en nam de leiding over. Patrick Bakker had de snelheid weer gevonden na een teleurstellend IEKC en reed weg van de rest. Mika ging als 3e bij ons en op dat moment kwam ik zelf aan op de kartbaan na de files van de maandagmiddag spits te hebben overleefd. Mika deed het goed maar de verschillen bleven klein, we lagen op plek 4 net achter Mcomm en Klaver 4. Het kwam op de laatste stint aan en Auto Sturm had de beste papieren, Nick reed de race zonder problemen uit en onderstreepte daarmee andermaal de titelambities van de Middelburgers. Ik kwam met pijn en moeite op de achterbumper van Klaver 4 nadat ik eerst Mcomm al voorbij was gegaan, virtueel streden we om plek 2, maar De Looff moest nog een longcut maken en zat net voor ons, hierdoor hadden zij ook nog kans op plek 2. Ik probeerde met alle macht Mike voorbij te komen. Hij ging vol in de verdediging en offerde daarmee al snel de 2e plek op, daarmee dus niet denkend aan de titel. Voor ons was dat nu minder van belang en wij gingen daarom vol voor de 3e plek. Ik probeerde het op allerlei plekken waarbij we allebei een waarschuwing kregen, maar uiteindelijk kwam ik er na een foutje van Mike mooi langs in bocht 3 en pakten wij de 3e podiumplek. Wederom geen geweldig resultaat voor de stand, maar het voelde wel goed om de zwaarbevochten race af te sluiten met een podium.

12 uur nachtrace Eastkart

Dylan, Opnithi en Ruben naar mooie 2e plek
Burg Reuland (Be), 16-17 maart 2019

5 jaar na de laatste KartGrid Cup race kwam ik terug op de prachtige baan van Eastkart in het Belgische Burg-Reuland, vlakbij de Duitse en Luxemburgse grens. Een heel eind rijden voor mij, maar na Formula Karting Swalmen was ik al een stukje op weg en na die race ging ik door in Zuidelijke richting. Na een uurtje slapen in mijn auto maakte ik me op voor een lange en zware nacht, samen met Dylan de Wolf en Opnithi Puyato deed ik mee aan de 12 uur nachtrace van Eastkart. Het veld was uitverkocht met 20 teams en daaronder heel veel sterke teams met enkele Duitse en Belgische toppers. We hadden eerst 30 minuten training gevolgd door 8 ronden kwalificatie. Ik had zelf nog nooit op deze lay-out gereden en dus was de training meer dan welkom. Opnithi was wel bekend met de baan en hij ging super snel, in de kwalificatie reed hij naar een 5e plek toe terwijl we zeker niet de beste kart hadden om mee te beginnen. We moesten in totaal 8 kartwissels gaan maken waarbij je bij de eerste 7 op volgorde werd binnengeroepen. De laatste was op eigen initiatief.

190317 12H Eastkart team (1)

Ik ging starten en om middernacht waren we onderweg voor 12 uur racen. De eerste stint was erg lastig, ik was nog aan het zoeken naar het juiste ritme en viel terug in het veld naar de 8e plek. Aan het einde van de stint haalde ik voor mijn gevoel wel alles uit de kart, en ik probeerde de schade zoveel mogelijk te beperken. Opnithi ging als 2e en reed ons team al snel terug richting podiumkoers, hij was enorm snel en we hadden nu ook een iets betere kart te pakken. In de uren daarna zetten we onze opmars voort en in mijn 2e en 3e stint voelde ik me helemaal thuis op de baan, ik was telkens 1 van de snelsten en had midden in de nacht een mooie stint met Christian Douven die aan de leiding van de wedstrijd reed. Wij reden op plek 2 daar 1 ronde achter, en we pushten elkaar naar hele snelle en constante tijden. De karts waren super om te rijden, je kon de bochten echt aanvallen met de banden die op de kart zaten en je had ook een laptimer op je stuur waardoor je de rondetijden perfect kon volgen.

190317 12H Eastkart ruben (1)

Aan het einde van de race leken de kaarten geschud, wij lagen nog steeds op plek 2 en de nummer 1 was buiten bereik, de voorsprong op de nummer 3 ook groot. Op plek 1 was het PF Racing, met onder meer Christian en de Duitsers Marc Schings en Florian Bredohl die een heel sterk team hadden en vanaf het begin het veld aanvoerden. Ook op plek 3, 4 en 5 hele sterke teams uit Duitsland en Belgie met onder meer Modave die naast het podium grepen. Wij waren al met al niet ontevreden met onze 2e plek, de race was goed georganiseerd en dus leek om mee te doen. Ik nam de laatste stint nog van Dylan over en kon onze snelste raceronde nog een aantal keer aanscherpen, na 12 uur zat de race erop en gezien de vermoeide gezichten en mensen die vechtten tegen de slaap was het mooi geweest, een nachtrace hakt er altijd in! Hopelijk kan ik volgend jaar opnieuw van de partij zijn.

190317 12H Eastkart podium (1)

Formula Karting race 2

Ruben sterk maar verliest dagzege
Swalmen, 16 maart 2019

Voor race 2 van Formula Karting 2019 gingen we naar Euro Indoor Karting Swalmen. Een baan waar ik vroeger veel geracet heb in de Master Kart Series, waarbij werd gereden in eigen karts. Een leuke baan en tegenwoordig hebben ze ook een brug op de baan gebouwd. Na 2 trainingsheats gingen we van start met de eerste van 5 races waarbij we telkens 1 kwalificatieronde en 1 longcut moesten doen. Mijn eerste race verliep top, ik pakte pole position, kon direct het tempo hoog leggen en afstand nemen van de rest. Achter mij werd gestreden door Mats de Jong en Eliano de Vos om plek 2 en dat gaf mij de ruimte om mijn longcut te nemen en de leiding te behouden, de longcut was slechts anderhalve seconde langzamer dan de ideale racelijn. Zonder problemen kon ik de race winnen. In race 2 had ik geen goede kart al waren de kartverschillen niet zo groot. Ik kwalificeerde me als 4e en kon die plek tijdens de race vasthouden ondanks een duel met Mats waarbij we elkaar even raken na het uitkomen van de longcut, hiervoor kreeg Mats oranje, maar dit had voor mij verder geen impact op mijn eindresultaat in deze race.

In race 3 had ik een goede kart en hiermee kon ik de race net als in race 1 vrij makkelijk winnen. Ik stond er dus uitstekend voor, maar er waren nog 2 kapers op de kust, Opnithi Puyato die race 2 had gewonnen won ook de 4e race, en Christian Douven bleef op plek 3 in de stand ook nog in de race. In de laatste 2 races had ik 2 karts die duidelijk minder waren en waarmee Christian, Mats en Opnithi (zij hadden allemaal 1 van deze karts gehad) niet voorin konden eindigen. Ik kon er wel alles uithalen en met een 5e en 6e plaats kon ik mezelf niks verwijten, maar doordat Christian de laatste race won en Opnithi 3e werd, gingen ze me allebei voorbij in de stand, ik miste de dagzege op 1 schamel puntje en dat deed pijn. Toch een mooi podium en belangrijke punten voor het klassement. De volgende race is op 13 april in Poperinge!

190316 fk swalmen

ZIKK race 8

Veersedam valt weg uit titelstrijd na dubieuze straf
Middelburg, 4 maart 2019

Met het IEKC net achter de rug stond de volgende race van het ZIKK alweer op de agenda. We reden vandaag in tegengestelde richting en het was 1 rondje kwalificeren in je eigen kart. Hierbij pakte Mats van Loonbedrijf de Looff de pole position, net voor mij en voor Mike Sturm van Auto Sturm. In de eerste tien minuten reden we met z’n drieën weg en kon ik Mats na een piepklein foutje inhalen. Ik kon niet ver wegrijden maar wel de snelste raceronde rijden, goed voor een extra puntje. Tijdens de 1e wissel werden de erestraffen uitgedeeld en dit haalde de stand weer flink overhoop. Wij kwamen rond plek 3 weer terug de baan op na onze 20 seconden die we na de 2e plek van vorige keer moesten incasseren. Guillermo ging als 2e en had een goed tempo te pakken, alleen Mike Bartelen van Klaver 4 reed een stukje harder, maar op de rest van de teams konden we toch wat tijd terugwinnen. Auto Sturm lag na de 30 seconden straf achteraan, maar ze waren zeker nog niet kansloos voor een podiumpositie.

190304 zikk zwrte vlag

De Looff reed fier aan kop terwijl bij ons invaller Opnithi als 3e ging. Na enkele ronden kreeg hij een zwarte vlag, wat bleek, bij het uitkomen van de pits was nu ook in tegengestelde richting een lijn gelegd en daar mocht je niet overheen. Andere teams die de lijn bij de pituitgang overschreden gingen vrijuit, maar wij kregen direct zwart, opnieuw een beslissing waarbij het leek of er met verschillende maten werd gemeten door de wedstrijdleiding. Onze race was voorbij, we kwamen op de 5e en laatste plek te liggen en lagen meer dan een ronde achter de nummer 4. Daarmee was ook onze laatste hoop op het kampioenschap vervlogen, dit gaat nu een strijd worden tussen Klaver 4 en Auto Sturm. Daarbij deed Klaver 4 vandaag de beste zaken met plek 2 achter De Looff die de race netjes won. Auto Sturm vocht zich nog langs Mcomm om de laatste plaats op het podium veilig te stellen. Mika reed bij ons als 4e maar r was weinig meer te halen. Ondertussen hadden ook 4 ereklasse teams de penalty lane hadden mogen passeren en ging de Zwarte Ruiter op de overwinning af in die ereklasse. Soms zou je willen dat Jan-Willem de Coninck weer wedstrijdleider was, maar helaas is dat tijdperk voorbij. Wij zullen in de laatste races van het jaar proberen om zo goed mogelijk het seizoen af te sluiten, te beginnen op maandag 18 maart.

6 uur nachtrace FKI

Ruben & Rico grijpen net naast overwinning na tumultueuze ontknoping
Brussel, 2/3 maart 2019

190303 fki 6h ruben

Voor het eerst in 2019 ging ik naar mijn geliefde baan in Brussel, de 6 uur nachtrace stond op het programma, jaarlijks georganiseerd door Ward Maenhout in samenwerking met FKI Brussel. Er was een super sterk deelnemersveld present met maar liefst 24 teams uit Nederland en België. Ik reed samen met Rico Haarbosch onder The Dutch Value. De kwalificatie bestond uit 3 delen van 10 minuten, 5 minuten en 1 ronde waarbij steeds 8 teams afvielen. Tevens was de kwalificatie de eerste kans om de baan te rijden want die is in Brussel altijd anders. Bij ons ging het heel goed en ik wist uiteindelijk een 3e startpositie te bemachtigen achter Guillaume Huls (RG Team) en Mats de Jong (CU@Traxxis). In het eerste uur van de wedstrijd kon ik de koppositie overnemen en wegrijden van de rest van het veld, waarbij alleen Guillaume in mijn buurt bleef. Het 2e uur kreeg ik een andere kart die heel goed was, en ik reed nog een uurtje verder, waarbij ik de voorsprong op de concurrentie iets kon uitbreiden. Filipe Viera en Dylan de Wolf leken vandaag onze grootste concurrenten, al waren BlueStar (Opnithi Puyato en Mathias Grooten) en het team van Matts Breckpot, Arnaud Teuwen en Logan Sougne ook niet te onderschatten. Na 2 uur wedstrijd werd de race stilgelegd doordat de tijdwaarneming er mee ophield. Dit zorgde voor wat vertraging maar de situatie werd wel heel netjes opgelost door iedereen weer met dezelfde verschillen te laten vertrekken zoals het voor de crash van systeem was. Rico ging de volgende 2 uur rijden en was ook heel erg snel onderweg. We bleven onbedreigd aan kop rijden en hadden na 4 uur wedstrijd zo’n ronde voorsprong op de concurrentie.

190303 fki 6h rico

Toen kwam de meest lastige kart van onze race in het 5e uur, en hiermee verloren we heel veel tijd. Ik probeerde er alles uit te halen, maar met 6/7 tiende per ronde ging het hard. DWT had misschien een net iets betere kartloting als ons, want zij kregen deze kart niet en hadden wel al onze goede karts. Met nog een uur en 20 minuten te gaan kwamen ze achter ons met een ronde achterstand maar wel een rijderswissel meer (35 seconden). Ik verdedigde daarom even mijn positie, maar helaas werd ik er na een paar ronden door een ander team, die niet meededen om de overwinning en weinig sportief waren, afgeduwd. Hierdoor kwam DWT na de laatste kartwissel op enkele seconden van ons. Rico reed voor wat hij waard was, maar Filipe sloot aan en Rico ging in de verdediging. Na een aantal ronden besloot DWT hun laatste rijderswissel te doen en zo even de vrije ruimte op te zoeken. Tot onze verbazing wisselden zij hierbij helemaal niet van rijder maar ging Filipe verder, ondanks dat wij een ronde later meteen wisselden kwamen we achter hun weer de baan op. Filipe zat natuurlijk al in zijn ritme en kon een goede outlap rijden. Ik kwam Filipe met wat duw en trekwerk nog voorbij, om eerlijk te zijn geen helemaal zuivere actie, en dat vond hij blijkbaar ook want een ronde later werd ik er op mijn achterkant uitgetikt en lagen we weer op plek 2. Ondertussen verloren we niet alleen de leiding maar ging het naast de baan ook nog mis voor Rico die vol adrenaline richting wedstrijdleiding wilde rennen maar daarbij een harde aanvaring had met een glazen ruit die in zijn gezicht door midden brak. Een ziekenhuisbezoek met enkele hechtingen volgde terwijl ik de race uitreed op plek 2, vlak achter DWT. De 3e plek ging uiteindelijk naar Guillaume Huls en Rayhan Mouoya die een hele sterke race reden en veel topteams achter zich lieten. Op de vervelende afloop na was het een leuke race, hopelijk kunnen we hem volgend jaar dan eindelijk toch eens winnen!

Foto’s met dank aan: Pixolicious

190303 fki 6h