Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

24 uur van Olen

The Dutch Value wint voor 2e jaar op rij
Olen, 13 &14 augustus 2016

160814 24h olen rico

Op vrijdag 12 augustus ging ik voor het eerst sinds een jaar weer naar Goodwill Karting in Olen, want komend weekend stond de 24-uurs race op het programma. Zoals ieder jaar gingen we op vrijdagmiddag trainen en dit jaar deden we dat met Mats, Corné, Rico, Selina en ik, we reden net als vorig jaar voor The Dutch Value. Het trainen ging erg lekker en traditiegetrouw sliepen we daarna bij Mats thuis de avond voor de wedstrijd, altijd gezellig en makkelijk, want hij woont vlakbij de kartbaan. Op zaterdag hoefden we pas aan het begin van de middag weer op de kartbaan te zijn voor de briefing en vervolgens de 30 minuten vrije training. Dit was gewoon nog even lekker rijden, want de kwalificatie was al een aantal weken geleden verreden, Mats en Rico hadden hier gezorgd voor een 2e startpositie. Rico ging de race voor ons starten en tijdens de vrije trainingen leken we niet de allerbeste kart te hebben. Hier had Rico zich dan ook al op ingesteld en hij wist dat hij constant moest rijden om zo te schade te kunnen beperken. Op kop reed BIER team 1 met Mo Staal en achter ons kwam Kevin Lemmens voor onze grootste concurrent DWT al snel naar voren. Ook Jochen Vanderspikken van RMK Racing begon de race sterk.

160814 24h olen ruben achter

In de eerste uren van de race waren er nogal wat rode vlaggen met daarbij de luide toeter zoals we die in Olen kennen. Hierbij is er even een moment van rust en kan er eventueel iets gedronken worden. Onder meer DWT had een aantal kartwissels nodig om weer op weg te komen, dit kostte hun wat tijd. Hierdoor kon Rico de schade in de eerste 4 uur beperken tot zo’n halve ronde. Na een stint van 4 uur en 15 minuten hadden we eindelijk een kartwissel en ging ik verder. De 2e kart was wat beter dan onze eerste en langzaam maar zeker kon ik van de 3e plek het gat naar de koplopers verkleinen. Eerst naderde ik Filipe Viera van DWT en daarna kwam Dylan de Wolf erin bij hun. Na een uur of 6 racen grepen wij de macht en kon ik met een nieuwe snelste raceronde van 1.02.777 een gaatje slaan naar RMK en DWT. Omdat DWT lang met een iets mindere vervangkart had moeten rijden werd er bepaald dat wij ook 45 minuten met deze kart moesten rijden, dus moest ik nog even wisselen en alles uit deze kart persen. Na ruim 7 en een half uur race kon Mats voor het eerst zijn opwachting maken. Ook deze kart was net als onze 1e niet super, maar Mats liet zijn specialiteit zien door met een matige kart toch supertijden te rijden.

160814 24h olen selina

We behielden onze leidende positie met het ingaan van de nacht en Corné kwam als 4e rijder van ons de baan op rond 1 uur ’s nachts. We namen telkens de kart over van DWT en we wisten dat onze volgende 2 karts heel goed waren. Door onze snelle pitstops en 1 rijderswissel minder had Mats de voorsprong naar anderhalve ronde gebracht. Kevin reed toen tegen Corné en samen lieten ze indrukwekkende rondetijden zien van 1.02 laag. Het gat naar de rest van het veld werd in deze uren definitief geslagen en de snelste tijd werd keer op keer verbroken. Uitiendelijk reed Kevin met een hotlap naar een geweldige 1.01.887 en die zou niet meer verbroken worden. Terwijl de ochtend aanbrak was Selina klaar om te vertrekken, met een goede ronde voorsprong ging zij weg. Het was al de hele race lekker weer, de dreiging van regen bleef dit jaar uit en daar waren we niet rouwig om. Selina verloor eerst een klein beetje op Kevin die wel in een mindere kart reed, de voorsprong kwam weer even onder de ronde, maar daarna wonnen we weer wat terug toen Dylan ging rijden.

160814 24h olen mats training

Het was voor Selina de eerste 24 uurs race in Olen en het ging eigenlijk iets minder lekker dan in de training op vrijdag, dus besloten we haar iets vroeger dan oorspronkelijk gepland te wisselen en later nog eens in een andere kart te laten rijden. Dit pakte goed uit want ik kon met mijn 2e stint een mooi gat creëren. Terwijl bij DWT de fysieke vermoeidheid bij sommige rijders leek toe te slaan bleven wij hele constante tijden rijden, en met de kart kon ik 1.02.2 rijden waardoor ik per ronde vaak anderhalve seconde won op de rest. De voorsprong liep snel op van ruim 1 naar ruim 3 en een halve ronde zo’n 2 en een half uur later, we hadden onze beste karts goed benut. Het gat leek geslagen maar ondertussen moest er nog wel zo’n 6 uur gereden worden, dus we moesten scherp blijven. En scherp dat waren Mats en Rico nog, zij namen beiden nog eens ruim 2 uur voor hun rekening. Bij DWT moest Nikki Swannet nog ingeschakeld worden als 5e rijder en tegen hem reed Selina haar 2e stint. Dit keer zat ze veel beter in de wedstrijd en bleef de voorsprong nagenoeg gelijk, inmiddels zo rond de 5 ronden. Vooral onze lange stints en het goede teamwork en elkaar aanmoedigen, tot in de kleine uurtjes ’s nachts, hadden ons een royale voorsprong opgeleverd.

160814 24h olen corne finish

Corné had de eer om de laatste minuten van de race te volbrengen, hij won voor het 5e jaar op rij deze wedstrijd, voor mij zelf was het de 4e keer in totaal. Om 4 uur ’s middags werd de finishvlag gezwaaid, een top overwinning met een hele mooie bijbehorende trofee! DWT kwam op 4 en een halve ronde binnen als 2e en daarachter was het opnieuw Traxxis dat de 3e plek voor zich opeiste na een spannend duel met RMK die ook erg sterk waren dit weekend. Dank aan de organisatoren van Goodwill Karting voor deze mooie race en op naar de 14e editie volgend jaar.

160814 24h olen podium

BEKC en 24 uurs raceweekend in België

Ruben zoekt de limiet op met ruim 10 uur racen!
Genk/Brussel, 23/24 april 2016

160424 24h fki corne

Op zaterdag 23 april ging de wekker al om 6 uur, een lang en hopelijk mooi kartweekend voor de boeg. De 24 uur van Brussel vindt plaats en ik doe daaraan mee met The Dutch Value, met teamgenoten Corné, Rico en gelegenheidsrijder Amandio Costa Paz. Tegelijkertijd is race 3 van het BEKC vandaag gaande in Genk, en ook daar wilde ik graag acte de présence geven. Een overvol schema dus, maar wel 2 hele leuke races dus ik had er erg veel zin in. Ik zette eerst koers richting Roosendaal om daar mijn (team)maat Corné op te pikken en samen reden we richting Brussel. Daar was ’s ochtends de briefing en training voordat de race om 13 uur van start ging. Omdat de baan compleet veranderd was wilde ik wel even rijden in de training om in de race later vandaag gelijk snel te kunnen zijn. Ik reed 10 minuutjes en ging er daarna meteen vandoor richting Genk, de 24 uurs race moest ik even laten voor wat het was, mijn teammaten ging de eerste uren van de race afleggen, die we overigens startten vanaf een 11e plek na de kwalificatie in een lastige kart van Rico.

160424 24h fki teamfoto

Aangekomen in Genk waren monteurs Nick en Edward en Veersedam teamgenoten Dave en Marcel al druk in de weer om de kart te prepareren om de baan op te gaan. Gisteren hadden de mannen al getraind toen ik nog in de examenzaal van de Erasmus Universiteit zat, maar we hadden de nodige tegenslag. We moesten zelfs een nieuw frame opbouwen nadat we een scheurtje in ons eigen frame hadden ontdekt, hoogstwaarschijnlijk ook de verklaring voor de moeizame race in Mariembourg vorige maand. Marcel reed vandaag en gister vooral om ervaring op te doen, Dave en ik namen vandaag uiteindelijk de race voor ons rekening. Het was worstelen om de juiste afstelling te vinden, maar in de kwalificatie bleek dat de afstelling zo slecht nog niet was, onze set banden uit de training was gewoon een hele slechte. We kwalificeerden als 5e, maar wel vlak achter de snelste mannen. Het weer was gelukkig eens droog en dat zou ook zo blijven voor de gehele race. Ik nam de start en kwam prima van mijn plek. In de eerste bochten nam ik geen risico en verloor daardoor een paar plekjes, maar de kart voelde heel erg goed aan en al snel kon ik me opwerken naar P3. Even later kwam ik naar 2 en daarna kwam Berghmans langszij die ook een mooi tempo had.

160424 24h fki rico corne

Na ongeveer 20 minuten rijden maakte ik een foutje en raakte 1 van de kussens in de chicane, waardoor ik even rondging en ook mijn stuurstang een opdonder kreeg. Gelukkig kon ik snel weer verder en kon ik dezelfde tijden blijven rijden, ondanks dat mijn stuur licht scheef stond. Na een uurtje kwamen we vanaf P3 de tankzone binnen en nam Dave het van mij over. De nummers 1 en 2 waren een stukje weggelopen van ons, wij streden met Sloebs en GS1 om de 3e plek en tot onze verbazing had GS1 met de wissel heel veel tijd gewonnen en lag nu voor ons, dit terwijl we in het 1e uur een stukje waren weggereden. Dave had even last van de afgekoelde banden maar reed al snel tijden die beter waren dan onze concurrenten MD Racing en Sloebs, alleen op Berghmans en GS1 verloren we iets. Na de 2e wissel ging ik nog een keer rijden en opnieuw verloren we bizar veel ten opzichte van GS1 met de wissel, dit terwijl we voor ons gevoel geen langzame stop hadden. Wellicht is het wisselen van rijder met bijbehorende gewichten toch nadeliger dan we dachten. Ik kon vanaf plek 4 nog prima tijden rijden, maar het gat naar plek 3 was te groot om nog te dichten. Ondanks dat we nagenoeg de hele race sneller reden dan GS1 finishten we toch een halve ronde achter hun, best frustrerend. De overwinning ging naar Berghmans, P2 was voor een team dat eenmalig meedeed en GS1 werd dus 3e. De snelheid was goed vandaag, helaas net geen podium!

160424 24h fki corne charlotte

Na de wedstrijd ging ik linea recta door naar Brussel, waar de 24 uurs ondertussen in volle gang was, sterker nog, toen ik aankwam zaten de eerste 7 uur van de wedstrijd er al op. Rico, Corné en Amandio hadden allen al een stint gedaan van ruim 2 uur en we lagen op de 5e plek terwijl Rico nu aan zijn 2e stint bezig was. Vooral de top 5 was van een ongekend hoog niveau en zat dicht bij elkaar. Met 24 teams was het weer lekker druk op de baan en rond de klok van 10 uur ’s avonds maakte ik me op voor mijn 1e stint. Er moest 6 uur op 90kg gereden worden (verder 80kg) en ik ging deze tijd voornamelijk vullen. Ik stapte in op 90 en ging meteen voor een hele lange stint van 3 uur en driekwartier, dat terwijl ik nog aan het bijkomen was van 2 uur sturen in de Rotax! Het ging erg lekker en ik verloor weinig op de top 3 die op 80kg reden, de nacht viel en dan beginnen de echte uren van een 24 uurs race. Constant rijden en weinig tijd verliezen met achterblijvers is dan het devies, iedere ronde weer concentreren en alles blijven geven. Nadat ik was uitgestapt ging Amandio verder, hij had veel last van grote blaren op zijn handen en na 1 uur en 45 minuten wilde hij wisselen. Rico en Corné waren even gaan slapen en dus was ik genoodzaakt om alweer in te stappen. Na een massage in de massagezaal en wat drinken zette ik mijn helm weer op, nu even op 80kg en knallen maar.

160424 24h fki rico

Gelukkig had ik deze stint een lekker kartje, want dat sleepte me wel door de stint. Het was genieten, een uur of half 5 in de morgen en ik pakte de voorlopig snelste raceronde met 52.3, we wonnen veel tijd en we schoven weer op naar plek 3. Toch was ik blij om Corné klaar te zien staan na de volgende kartwissel, eindelijk kon ik even mijn rust pakken en ‘Snoopy’ stapte in. Dit was in mijn ogen Corné zijn beste stint van de wedstrijd, we liepen verder uit op plek 4 en 5 en hij reed hele knappe tijden. Ondertussen reden DWT en Hola Lulu ook hard en aan kop. Bluestar had als sterkste wapen Mathias, die reed veel en telkens ontzettend hard. Hij was de enige rijder die nog onder mijn tijd door ging en reed eigenhandig van plek 4 terug naar P2. Dit betekende dat wij ook weer terugvielen naar 4, we hadden een paar lastigere kartjes in de morgen. Terwijl ik nu even anderhalf uur ging slapen, kon Rico weer instappen, hij zag er nog het meest fit uit van ons 4! Na Rico ging Corné weer en toen nog een keer Rico voor een korte stint op 90kg. We moesten immers nog 2 uur en 20 minuten op 90 en ik zou daarvan de laatste anderhalf uur doen.

160424 24h fki ruben kristof

De finish naderde en onze podiumkansen leken kleiner en kleiner te worden, we lagen met nog 2 uur te gaan meer dan een ronde achter op P2 en 3 en Hola Lulu had aan kop al 2 ronden voorsprong! Toch bleven we alles geven, nog 1 keer mijn inmiddels al van pijn vertrokken lichaam opgeladen en mijn handen afgewerkt met duct tape. Nadat Derek en Charlotte ons vannacht al hadden aangemoedigd kwamen nu ook Mike en zijn ouders en zus langs de baan om ons te supporteren, wat een teamspirit van The Dutch Value! De weersomstandigheden waren listig, af en toe een klein buitje maar dit was niet verkeerd voor ons. Op 90kg verbaasden we vriend en vijand door gewoon de snelste op de baan te zijn, sterker nog, zelfs op een droge baan kon ik zo veel winnen dat het podium heel langzaam weer in zicht begon te komen. Het ging zelfs zo goed dat we, met nog 1 verplichte rijderswissel te gaan, de stint op 90kg helemaal rekten tot het einde, waardoor we dus onnodig lang op 90kg reden, maar ja, we wonnen zo veel tijd dat het de moeite loonde. Met nog 15 minuten leek het pleit beslecht, ik had P3 virtueel in handen en toen kwam er nog weer een flinke bui uit de hemel. Het rijden was glibberen en glijden en Rico stond klaar voor nog 3 ronden tot de vlag. We kwamen de pits uit en yes, 15 seconden voorsprong op DWT op P3, we lagen zelfs maar 7 seconden achter Bluestar op 2!!! Dit was een ontzettend lekkere afsluiter van de race, wat een comeback om nog het podium te mogen beklimmen, en dat podium is tijdens deze toprace altijd speciaal. Ik heb genoten van de teamspirit die we hadden dit weekend maar nog voor ik het podium betrad voelde ik al wel enorme spierpijn op komen door mijn hele lichaam. Ik had in 24 uur tijd meer dan 10 uur gereden (waarvan ruim 2 uur in een Rotax) en het was dat de laatste stint zo goed ging, maar o wat was het zwaar. Complimenten aan FKI voor een hele strakke organisatie en natuurlijk felicitaties aan de verdiende winnaars van Hola Lulu op het podium (Sebastien Lamarque, Matts Breckpot, Giovanni Baccellieri en Arnaud Teuwen).

Foto’s met dank aan Paul, Kristof en Derek !

160424 24h fki podium

BEKC race 2

Veersedam 5e na lastige race
Mariembourg, 19 maart 2016

Op zaterdag 19 maart was race 2 van het BEKC seizoen 2016 en dit keer moesten we helemaal richting de Franse grens naar het circuit van Mariembourg, nieuwe op de kalender. Dit weekend was ik samen met Nick en op vrijdagmorgen gingen we met de bus naar het Zuiden. Het was een eind rijden maar dan heb je ook wat, de baan is prachtig en biedt veel uitdaging. Op vrijdag hebben we lekker kunnen trainen, het tempo en het gevoel was goed en op zaterdag kregen we nog hulp van monteur Luk die namens de Feyter voor ons sleutelde deze keer. Op zaterdag hadden we vooral met nieuwe banden wat problemen om de juiste afstelling te vinden, we probeerden vanalles maar gedurende de dag zakten we een beetje terug in pace vergeleken met de competitie. Waar we ’s ochtends nog ruim de snelste waren kwam ik in de kwalificatie met een langzamere tijd niet verder dan P6. We maakten nog enkele kleine aanpassingen aan de kart en gingen vol goede moed de wedstrijd in met 13 teams aan de start.

Mijn start was matig, en vanaf ongeveer plek 8 kwam ik langzaam maar zeker naar voren toe. Sloebs en Berghmans reden aan kop echter een stuk harder dan de rest en ik kwam in een groepje te zitten met K-suckers, GS1 en MD Racing en we streden voor plek 4. We kwamen duidelijk snelheid tekort om ons te kunnen bemoeien met de strijd om de overwinning. Het was dus zaak om geen fouten te maken en in ieder geval de schade te beperken door in een redelijke positie over de finish te komen, iets waar het vorig jaar soms aan ontbrak. De pitstops verliepen vlekkeloos en een tweetal Iame teams kende wat problemen, hierdoor kwamen wij op plek 4 te liggen. GS1 had op P3 wat afstand genomen en de top 3 was beslist, met Sloebs op kop. Wij vochten met MD Racing om de 4e plaats en in de laatste 15 minuten van de race werd het donkerder en donkerder op de baan. De baan was totaal niet verlicht en dus was het de laatste minuten echt oppassen want het zicht werd steeds slechter. Zelfs met helder vizier was het heel lastig inschatten wanneer je moest remmen. Met de 2e pitstop had ik MD Racing nog ingehaald maar ze hadden nog iets meer snelheid en ik kon ze er helaas net niet achter houden. Een 5e plek was dus het eindresultaat, zeker wel teleurstellend maar voor het kampioenschap niet dramatisch aangezien we nog steeds 1e staan in de Rotax Max klasse.

BEKC race 1

Veersedam naar overwinning in Genk
Karting Genk, 13 februari 2016

Het nieuwe seizoen Belgian Endurance Kart Cup (BEKC) startte dit jaar half februari in Genk. Afgelopen jaar was voor ons een seizoen met veel teleurstellingen en vaak pech, ondanks dat de snelheid vaak goed was bleven de resultaten uit, we wonnen geen enkele race. Leon en Cuma besloten eind 2015 om verschillende redenen te stoppen maar Dave en ik wilden eigenlijk toch erg graag aan de start staan. Onze Gillard kart van afgelopen seizoen was nog prima en met zo’n seizoen als afgelopen jaar wil je ook niet afsluiten, zeker niet omdat we weten dat er meer in zat. Echter blijft outdoor karten een dure hobby en dus moesten we puzzelen om het budget rond te krijgen. Uiteindelijk hebben we besloten om het seizoen van start te gaan en van race tot race te bekijken hoe de situatie er sportief en financieel voor staat, uiteraard wel met de intentie om voor het kampioenschap te gaan en dus alle races mee te doen! Veersedam teamgenoot Marcel Kouijzer zal ook mee trainen en zal hopelijk ook een aantal wedstrijden mee kunnen rijden. Net als in 2014 staan we dit jaar in de tent bij de Belgische formatie van DFK de Feyter, met onze trouwe monteur/coach Nick van Overveld aan onze zijde.

Schermafbeelding 2016-02-14 om 18.24.46

Op zaterdag 13 februari was al race 1 gepland in Genk. Op vrijdag 5 en 12 februari gingen we trainen, eerst in de regen en de dag voor de race op een droge baan. Ook de zaterdag begon droog en net als gisteren hadden we de snelheid super voor elkaar. We waren constant bij de 2 snelste teams en hadden veel vertrouwen in de kart na de laatste aanpassingen op zaterdagmiddag. Voor deze race stond de Belgische monteur Robert Allemeersch ons bij, naast ook de technische input van Tim de Feyter. We zagen een droge race wel zitten, maar eind van de middag kwamen de eerste spetters uit de lucht vallen en voor de rest van de avond bleef het regenen en droogde de baan niet meer op. Afstelling omgooien, regenbanden erop en nu op een natte baan proberen om de best mogelijke tijden eruit te persen. In de kwalificatie reden Dave en ik allebei een stintje en voelde de kart nog niet helemaal zoals we wilden, we noteerden de 4e tijd van de Rotax Max klasse en 6e algemeen (inclusief de iets snellere Iame X30 motoren).

12657911_1062967787086976_8902962426707007486_o 2

We voerden nog wat aanpassingen door aan de kart en stonden om 5 uur op de grid voor 2 uur bikkelen in de kou en de regen. Ik begon de race goed, pakte meteen 3 plaatsen maar viel ook weer iets terug in de eerste ronden. Ik was erg voorzichtig om vooral niet in een crash of naast de baan te belanden in de eerste ronden, want wat ik vorig jaar zeker geleerd heb is dat constant uitrijden essentieel is om mee te kunnen doen in de top van het klassement. De snelheid was iets beter dan tijdens de kwalificatie en ik haalde enkele mensen in, en na een kleine spin (iets te veel risico om weg te rijden van een concurrent) vond ik weer de weg naar voren. Mijn handen voelden als bevroren aan en het zicht was zeer slecht. Gelukkig liep de motor goed en er vielen ook al enkele teams weg die van de baan gingen of pech hadden. Na ruim een uur gingen we tanken en de pitstop verliep vlotjes, geen gekke dingen en na de pitstop werden onze tijden ten opzichte van de concurrenten alleen maar beter. We lagen op dat moment op plek 4, ik had net Berghmans ingehaald en andere concurrenten voor het klassement als Sloebs, MD Racing en GS1 reden al een stuk achter ons.

IMG_1844

We besloten doordat het podium in zicht was om mij de race uit te laten rijden en ik kon inderdaad opschuiven naar plek 3 met nog een half uur te gaan. Na onze laatste pitstop had ik last van het gas dat bleef hangen. Hierdoor kon ik geen snelle tijden meer rijden. Een team van PDB voor ons had remproblemen en die kon ik nog inhalen en op dat moment lagen we dus op de 2e plek algemeen en zelfs op kop in onze eigen klasse (Rotax). Nick en Dave hielden me via onze communicatie uitstekend op de hoogte van de situatie op de baan en zo kon ik zonder risico’s te nemen de laatste 10 minuten doorkomen. We werden afgevlagd en eindelijk was er weer eens loon naar werken! Mijn allereerste overwinning in de BEKC Rotax Max en het resultaat verzachtte de pijn van de kou. Tussen 2 gelegenheidsteams van PDB met Iame motoren stonden we ook 2e op het podium in het totaalklassement, een mooie teamprestatie tijdens deze 1e race van het seizoen en dat geeft vertrouwen voor de komende wedstrijden, te beginnen in maart op de baan in Mariembourg, een nieuwe baan op de kalender.

555 laps KCR

Ruben en Selina met Dutch Value naar P2
Roosendaal, 9 januari 2016

logo 555

De eerste endurance race van 2016 voor The Dutch Value stond gepland op zaterdag 9 januari te Kart Centre Roosendaal. Samen met Selina vormde ik vandaag het team voor The Dutch Value, waarbij 3 stints op 80kg en 3 op 95kg werden verreden. Er stonden 13 teams aan de start en daarbij een hele hoop kanshebbers voor het podium. De kwalificatie werd gedaan door 2 rijders per team, waarbij er 1 één ronde moest rijden op 80kg en de ander op 95. Selina gleed even weg in bocht 1 en dat kostte een paar tienden, ik kon de snelste tijd neerzetten op 95kg maar het zat vrij dicht bij elkaar. We mochten vanaf de 5e plek starten, en in het eerste uur bleef alles ontzettend dicht bij elkaar. Rico (Haarbosch) ging gelijk in gevecht met Mike (VDH) en daardoor konden Selina, Jarno (Outdoor Racing), Robin (Outdoor L&F) en Danny (Lazy Monky’s) makkelijk bijblijven. Vooral het optreden van de jonge talenten Jarno en Robin was indrukwekkend. Na een uur lag de top 6 binnen 6 seconden. Na de wissel kwam ik als 6e de baan op, de wissel kwam voor ons erg slecht uit, we moesten zelfs even van ons gas voor het rode licht om niet te laat te zijn. S-Images wisselde helaas te laat en die kregen de eerste penalty van de race.

uitslag

Ik mocht gelijk stoeien met een lastig kartje, en op 95kg merk je dat goed. Ik kon 2 plaatsen winnen maar moest wel veel toegeven op Patrick van Haarbosch en Detlef van Outdoor L&F. Mellanie reed vlak voor me op plek 3 voor VDH en die reed nagenoeg dezelfde tijden als ons. Selina ging als 3e en zij zat vlak achter Mike van VDH, terwijl Danny van achter kwam opzetten voor de Lazy Monky’s. Danny reed een superstint en zette de snelste raceronde op 35.8, daarmee kon hij zelfs vlakbij Rico van Haarbosch komen. Selina haalde wel Outdoor L&F in en zo ging ik stint 4 in als 4e. We wilden vroeg wisselen omdat er een kanon van een kart binnen stond, ik zou dan op 80kg gaan, maar Outdoor Racing kaapte die net voor ons weg. Met een andere kart kon ik even later ook nu weer 2 plaatsen winnen, mijn kart was duidelijk beter dan de vorige en ik kon meestal 36.2 rijden op 95kg. Alleen Patrick kon deze tijden ook rijden en die behield zo de voorsprong van een seconde of 30 op ons. Ik wist op plek 2 nog een gaatje te slaan naar VDH en Lazy Monky’s, hierdoor leek het tussen Haarbosch en ons te gaan voor de overwinning.

podium 555 verbeterd

Bij de 4e en voorlaatste wissel kreeg een drietal teams 10 seconden straf vanwege te hard doorrijden onder geel, waaronder ook Haarbosch en VDH. Dit bracht ons op 20 seconden en we hadden een perfecte wissel. Als eerste wisselden we en Selina had een heel lekker kartje. Hiermee kon ze inlopen op Rico en verkleinde het gat van 21 naar 11 seconden, de hoop op de overwinning hadden we nog niet opgegeven! Met nog zo’n 55 ronden te gaan stapte ik voor de laatste keer in op 95kg, en jammer genoeg had ik niet de kart waarmee ik het Patrick nog lastig kon maken. Het moet gezegd worden dat Patrick vandaag ijzersterk was op 95kg, hij reed zelfs een ongelooflijke snelle 36.1 en stelde de overwinning veilig voor Haarbosch. Wij konden plaatsnemen op de 2e podiumplek en hadden een prima race gereden. Op plek 3 was het Lazy Monky’s die een knappe race reden inclusief sterke laatste stint van Bram, zij troefden VDH af die net naast de prijzen grepen. Al met al een race van hoog niveau en een hele goede opwarmer voor het 1e grote kampioenschap van het jaar dat volgende week zal aanvangen in Groot-Brittanië.

1 uur Fun Race Bilzer Karting

The Dutch Value maakt België onveilig
Bilzen, 19 december 2015

2015-12-19 kopie Bilzen 2

Een race waarin kids en volwassenen samen kunnen racen met een mix van kinderkarts en grote karts, die kom je maar zelden tegen. Na mijn deelname aan de laatste Belkart race van het seizoen in Bilzen (Be), zag ik echter de aankondiging van een 1u kerstrace voor kids&family. Een uitgelezen kans om eens gemixte teams te maken van onze meer ervaren rijders en jonge honden bij The Dutch Value, en ook nog eens op een helemaal nieuwe baan voor ons! Uiteindelijk schreven we ons met maar liefst 4 teams in. Mike met Rico, Corné met Redwan, Selina met Ian en Eliano met mij. 4 teams die op papier erg aan elkaar gewaagd zijn! Tijdens de briefing werd duidelijk dat alle teams de 10 minuten durende kwalificatie volledig in een kinderkart moesten rijden. Kinderkarts en grote karts verschilden qua grootte niet veel van elkaar en met 11 teams gingen we de baan op. Al snel werd duidelijk dat het verschil tussen de kinderkarts enorm groot was, dat was erg jammer, zeker gezien het feit dat de grote karts wel vrij dicht bij elkaar lagen. Eliano en ik hadden niks te klagen met onze kart, een lekkere kart en daar maakten we goed gebruik van door pole position te pakken. Op plek 2 stonden Rico en Mike. Het was belangrijk om te bepalen wie de kwalificatie eindigde, want die rijder ging ook de race starten, en omdat onze andere 2 teams geen goede kart hadden besloten zij te starten met een grote kart, Selina vanaf plek 5 en Corné vanaf plek 7.

2015-12-19 kopie Bilzen 4

Het reglement was verder simpel, 1 rijder moest jonger dan 16 jaar zijn, geen minimum gewicht en 1 verplichte rijderswissel. Teams die de race alleen in een grote kart reden moesten een halve minuut langer stilstaan in de pits. Eliano was scherp bij de start en klokte vanaf ronde 1 hele strakke tijden, hij sloeg meteen een gat naar de concurrentie. Selina had pech want zij werd even rond getikt en verloor zo wat seconden. Corné sneed als een warm mes door de boter en kon na een ronde of 5 de leiding over nemen van ons. We wisten dat wij nu in een kinderkart gewoon ons eigen plan moesten trekken en niet teveel focussen op de tijden van de rijders in de grote karts. Corné reed erg strak aan de leiding en ook Selina kwam weer naar voren en ging naar P2. Ondertussen deden wij wel goede zaken, want Eliano was veruit de snelste kinderkart. Mike deed het ook heel goed, hij had wel veel last van een aantal onbezonnen acties van enkele achterblijvers, maar hij hield zijn hoofd koel en pakte steeds de draad weer goed op. Er deed een aantal erg onervaren teams mee, en dit was soms erg uitkijken met inhalen. Corné had een kleine aanvaring met een achterblijver, dit was buiten zijn schuld. De wedstrijdleiding dacht hier echter anders over en besloot een penalty uit te delen. Hierdoor zakte hij terug naar plek 2.

2015-12-19 kopie Bilzen 5

Na een half uurtje gingen we allemaal wisselen van kart en rijder, en daarvoor moesten we op een knop drukken in de pits. Dit ging bij ons niet helemaal soepel, want de baanjongens vergaten even de transponder over te zetten en zo stonden we nog een seconde of 15 stil toen de lamp reeds uit was. Na de wissels lagen Ian en Selina op kop, maar Ian moest nog in een kinderkart en had het bepaald niet getroffen met zijn kart. Redwan had onze kinderkart overgenomen en lag nog net op P2. Rico en ik konden vertrekken in een grote kart. Na een paar ronden kon ik Redwan voorbijsteken om zo P2 over te pakken, en even later ook Ian die nog wel een rondje voor lag. Rico was het snelste op de baan (inclusief snelste raceronde) maar moest vanaf plek 5 komen. Ondertussen had Redwan het zwaar, ondanks dat hij niet fit was ging hij toch gewoon de strijd aan en dat toont zijn karakter! Corné stapte in de laatste 10 minuten nog even in om het af te maken, en door de penalty eindigden zij uiteindelijk net buiten het podium op plek 4. Rico had 2 teams ingehaald en lag op podiumkoers, samen met Mike pakten zij P3. Ian moest de schade beperken en hij sleepte uiteindelijk toch een mooie 2e plek uit het vuur.

2015-12-19 Bilzen 6

Na een uur rijden werden Eliano en ik als winnaar afgevlagd, ik had nog veel goed kunnen maken en uiteindelijk bedroeg onze voorsprong zelfs een rondje op P2. Al met al hadden we allemaal veel lol gehad en waren we een ervaring rijker op weer eens een hele andere baan. Ons niveau lag duidelijk wat hoger dan dat van de lokale rijders en dat is altijd goed om te zien. Enige nadeel was dus het verschil in kinderkarts, wat wel een flinke invloed op de wedstrijd had. Maar dat maakte Eliano en mij er niet minder blij om, winnen is altijd goed en zeker als je daarvoor ook nog een hele mooie trofee krijgt uitgereikt! We kregen ook allemaal nog een leuke goodiebag mee en als afsluiter van de dag gingen we nog met z’n allen even langs de McDonalds. Nadat we eerst het circuit hadden gehad, maakten we nu de ballenbak van Bilzen onveilig :P. Een zeer geslaagde dag en met 3 prijzen keerden we terug naar Nederland, op naar de volgende race met ons team, waarschijnlijk in 2016!

2015-12-19 Bilzen 12015-12-19 Bilzen 8 (1)

12 uur Hurricane Dolhain Karting

Ruben scoort overwinning met Bluestar Racing Team
Dolhain, 21 november 2015

1511-21 hurricane

Op zaterdag 21 november stond de 12 uur van Hurricane Dolhain karting op het programma, een baan waar ik nog nooit eerder geweest was. Met in totaal 14 Bluestar rijders, verdeeld over 4 teams, trokken we in alle vroegte naar Wallonië. Ik reed voor Bluestar 1 samen met regerend wereldkampioen Mathias Grooten en Yoan Medart, thuisrijder in Dolhain en ook onderdeel van ons winnende team op het afgelopen WK in Italië. Nadat we ’s ochtends met het hele team een fotosessie gedaan hadden maakten we ons op voor een uurtje vrije training. Voor mij was dit ideaal om de baan te leren kennen, in 20 minuutjes kon ik mijn tempo aardig opschroeven tot al vlakbij de snelste mannen. Het deelnemersveld was bijzonder sterk, met meer dan 10 WK deelnemers en ook veel snelle thuisrijders. Ook een aantal internationale teams uit onder meer Frankrijk en Duitsland, oude bekenden als Maximilian Beer (2e op het WK 2011) deden mee. Er werd gereden op 85kg en alle teams reden in dezelfde 17 karts, met kartwissels om de drie kwartier. Alle 16 teams moesten in dezelfde kart 1 ronde kwalificeren en Yoan pakte pole position.

151121 12h dolhain bluestar racing team kopie (1)

We begonnen alle drie met 3 stints achter elkaar, dus Yoan reed eerst zo’n 2 uur en 15 minuten. In het begin van de race kwam het Bluestar Junior team met Tristan Foldesi naar voren, zeker één van de aanstormende Belgische talenten en dat geldt ook voor zijn teamgenoten Guillaume Huls en Bastien Cabrera. Bluestar Junior pakte brutaal de leiding en ook team Outsiders was dicht bij. Mathias nam in zijn 1e deel de leiding weer terug over, maar de top 3 bleef binnen dezelfde ronde, op plek 4 lag Bluestar 2 met Robin Borremans, Gregory Laporte en Mathieu Huls, ook een heel snel team. Zij werden op de voet gevolgd door het beste Duitse team met Beer, André Lohse en Lars-Ole Jens (onlangs nog opponent in Polen). Ik stapte na 4 en een half uur wedstrijd in voor mijn 1e stint, en het ging vrij goed. Ik kwam misschien nog een tiende te kort op de aller snelste thuisrijders, maar ik kon heel constant rijden en dat is in dit soort lange races altijd heel belangrijk. De organisatie was top, niet alleen waren de kartverschillen klein en lag de baan er mooi bij, ook werd er de hele race uitstekend blauw gevlagd en liepen de wissels in de pits op rolletjes.

151121 12h dolhain ruben vlag kopie

Na mijn 1e stint waren de nummers 2 en 3 een paar seconden ingelopen, maar we wisten toen al dat we nog een aantal goede karts aan het einde van de race zouden krijgen. Yoan ging wederom rijden voor 3 stints, en ondanks wat pijn aan zijn rug kon hij zich handhaven aan kop, even kwam Bluestar Junior weer langszij maar nog voordat Mathias weer instapte hadden we de leiding weer terug. Ook de Walen van Outsiders volgden nog op de voet, en na 10 uur race lag de top 3 nog steeds binnen de 10 seconden, ongekend spannend dus. Ondertussen was de spanning om te snijden, de nervositeit nam toe en er werd op het scherpst van de snede gereden en gewisseld, want iedere seconde telde. Mathias kreeg in zijn laatste stint onze beste kart, en dit buitte hij uitstekend uit. Hij kon het niet laten om wat hotlaps te rijden en pakte hiermee ook nog de snelste raceronde.

151121 12h dolhain podium

Ondanks zijn hotlaps was hij wel flink uitgelopen en toen ik instapte hadden we zo’n driekwart ronde voorsprong op P2 en 3 die in gevecht waren. De Duitsers lagen nu op 4, maar wel al op meer dan 3 ronden achterstand. Bluestar 3 streed in de middenmoot, Justine van Wynsberghe, Jonathan Bert, Antoine Coudron, Timothy Laporte en Nicolas Vanpuyvulde maken allemaal ook al jarenlang deel uit van dit mooie vriendenteam. Een team dat altijd voor elkaar door het vuur gaat, en ook een team waar op zo’n hoog niveau wordt gereden dat iedere race die je met zulke teamgenoten rijdt jezelf ook beter en beter maakt. In mijn laatste stint kon ik de voorsprong naar 1 ronde brengen en sloot ik met een heel lekker gevoel de race af. Mijn pace was nu heel goed en natuurlijk het belangrijkste, we wonnen de 12 uurs race!!! Het was mijn eerste kennismaking met de kartbaan van Dolhain maar ik kijk al uit naar de volgende keer! Complimenten aan de nummers 2 en 3 die erg hard gingen, zeker de jonge Bluestars maakten het ons lang lastig. Dank aan Kinepolis voor de sponsoring en aan alle teammaten van Bluestar Racing Team voor de geweldige dag.

151121 12h dolhain uitslag

BEKC race 8

Seizoen eindigt zoals het begonnen was
Genk, 14 november 2015

De laatste race van het BEKC seizoen 2015 zit erop, een heel lastig seizoen voor ons (Veersedam Auto – Kastaci Auto) met regelmatig pech, veel regen en wisselende resultaten. Met het ingaan van de laatste race waren onze kansen op een top 3 klassering in de eindrangschikking helaas al verkeken, en dus moesten we gewoon voor dagsucces gaan tijdens race 8 te Genk. We wisten dat ook dit lastig ging worden, gezien het gigantisch grote deelnemersveld van niet minder dan 40 teams! Hieronder vele Europese toprijders die veelal als gelegenheidsteam meereden. Vanwege mijn werk kon ik er dit weekend pas vanaf zaterdag eind van de middag bij zijn. Op vrijdag en zaterdagmorgen was het voornamelijk droog en onze Gillard deed het onder deze omstandigheden erg goed. Dave was ook pas op zaterdag van de partij maar had ’s ochtends al direct een lekker gevoel. Net voor de kwalificatie begon het echter, zoals bijna iedere race dit jaar, te regenen.

Leon was de man voor de kwalificatie, weer terug van weggeweest. We hadden wat kleine problemen met de motor waardoor we aan het einde niet meer voor een verbetering van onze tijd konden gaan, hierdoor zakten we iets terug naar een 14e startplek. Toen de race begon rond een uur of 5 was het nog iets harder gaan regenen, de baan was zeiknat en het leek er geenszins op dat dit nog voor het einde van de wedstrijd zou gaan veranderen. Leon had weer eens een hele goede start en manoeuvreerde zich direct langs 4 opponenten. In het begin van de race was het wel knokken met de kart, waarvan de afstelling niet helemaal optimaal was. Doordat we nauwelijks onder deze omstandigheden hadden kunnen trainen moesten we een beetje gokken en dat pakte niet super uit.

151114 bekc ruben

Leon bleef echter knokken en bleef rond plek 10-12 rijden, regelmatig viel er een team uit dus ook op de baan blijven en niet stuk gaan leverde al positiewinst op. Na ongeveer een uur en 10 minuten ging ik rijden als 2e en ik had veel last van de motor, waarschijnlijk omdat er water in de motor kwam. Na een tijdje werd dit minder en kon ik vrij goede tijden rijden, we schoven de top 10 weer binnen. Door 1 uitstapje naast de baan verloren we helaas de 8e plek, en na onze 2e stop in de laatste 10 minuten kwamen we op plek 9 te liggen. Niet een resultaat waar je direct heel warm of koud van wordt, maar van de reguliere teams die normaal in het BEKC reden lagen we wel 2e achter MD Racing.

Zo sloten we het seizoen af op een nat Genk, zoals het ook begon. Helaas dit jaar maar 1 podiumplaats, dit is natuurlijk niet wat we ervan gehoopt hadden aan het begin van het jaar. De snelheid zat er vaak heel erg goed in, in zowel Spa als Emmen (2x) waren we ontzettend snel en hadden we telkens kans op de overwinning, maar pech of kleine tegenslagen gooiden telkens roet in het eten. Toch heb ik genoten van alle weekenden, zowel op als naast de baan, want het rijden blijft erg vet en zeker met zo’n gaaf Zeeuws team met Leon, Dave, Cuma en Nick (monteur)! Bij deze wil ik graag Veersedam Auto, Kastaci Auto en KCR bedanken voor de ondersteuning tijdens het seizoen, hopelijk sta ik volgend jaar opnieuw aan de start en kan ik dan alsnog mijn 1e overwinning scoren en voor de titel strijden.

151114 bekc uitslag 1
151114 bekc uitslag 2
151114 bekc uitslag 3
151114 bekc uitslag 4

BEKC race 7, Spa-Francorchamps

Veersedam-Kastaci met FA Kart in de Ardennen
Spa-Francorchamps, 3 oktober 2015

151003 start

Op vrijdag 2 oktober ging ik samen met Dave, Ellen en Nick met een volgeladen auto richting Spa voor race 7 van het BEKC. De auto zat vol met kartspullen, maar onze Gillard was in Zeeland achtergebleven. We reden dit weekend met een door Edward Terol geprepareerde FA Kart, we waren erg benieuwd hoe dat zou zijn. Op vrijdag hadden Dave en ik helaas weinig trainingsmeters, toen we aankwamen was er eerst een middagpauze en vervolgens was het om kwart over 4 al afgelopen. Maar we hadden wel degelijk enkele waardevolle meters kunnen maken. De kart had heel veel grip, dat was fijn, maar ook even wennen, zeker qua sturen moest ik me heel erg aanpassen aan de kart. Dit ging echter iedere sessie beter, en we hadden er aan het eind van de middag geen slecht gevoel over. Cuma sloot zich in de loop van de avond ook aan bij het gezelschap en we ging op zaterdag vol goede moed van start.

151003 ruben

We hadden zoals gebruikelijk 3 sessies alvorens de kwalificatie zou starten en we deden er allemaal 1. In de laatste sessie leken we de afstelling voor elkaar te hebben, ik kon op oude banden hele goede tijden klokken en we keken met vertrouwen richting kwalificatie. Dit bleek terecht, want in de kwalificatie pakte ik voor de 2e keer dit seizoen pole position! Ik nam ook de start van de race en kwam redelijk goed weg, op P3 kwam ik de eerste bocht uit en ik kon meteen aandringen bij de koplopers. Na wat positiewisselingen kwam ik wederom op plek 3 te liggen, achter 2 gelegenheidsrijders Noah Lhoez en Max Timmersmans. Bij deze mannen leek het alsof ze dachten dat ze in een sprintrace zaten, want in het eerste half uur begonnen ze zelfs al te verdedigen om maar de leiding te kunnen houden. Ik liet me hierin net iets teveel meeslepen, want ik voelde dat de kart erg lekker lag en wilde graag een constant tempo rijden. Daarom nam ik net iets teveel risico om mijn plek te behouden en schoot ik even van de baan af.

151003 cuma

Dit kwam ons duur te staan, ik verloor ruim 30 seconden. Ik kon vanaf dat moment wel een goed tempo rijden en tijd goedmaken, en na onze eerste tankstop bij 1 uur en 15 minuten wedstrijd kwam Cuma terug de baan op als 5e. Cuma had slechts 15 minuten getraind dus moest logischerwijs (zeker in een nieuwe kart) nog even zoeken naar het juiste ritme. Hij reed dezelfde tijden als de rijders op P4 en 6, alleen de top 3 reed op dat moment ietsje harder en lag inmiddels een rondje voor ons. Met nog ongeveer een uur te gaan ging ik opnieuw rijden en ik kon direct mijn tempo van het eerste uur weer oppakken, sterker nog, ik verbeterde mijn snelste rondetijden en begon in te lopen op de top 4. De kart bleef in het laatste uur, terwijl de avond viel en het donker werd, ontzettend lekker rijden. Terwijl veel teams terugvielen in rondetijden kon ik als enige onder de 46 blijven rijden. Ik pakte P4 nog terug, maar voor de top 3 had ik net wat tijd te weinig. Helaas bleek achteraf dat mijn uitstapje in het begin van de race ons waarschijnlijk P2 heeft gekost. Jammer, maar desondanks waren we zeer tevreden over 1. Het halen van de finish, en 2. Onze pace, de kart lag super en we konden de hele race lang pushen zonder dat de banden eraan gingen.

151003 team

Met nog 1 race te gaan is er qua klassement weinig meer te redden, dit seizoen zat het bepaald niet mee op veel momenten, maar qua snelheid zaten we er bijna altijd goed bij. Tijdens de laatste race in Genk willen we graag nog eens knallen en dan wel voor het bijbehorende resultaat gaan!!

BEKC race 1

Wel de snelheid, niet het resultaat
Genk, 21 februari 2015

Op vrijdag 20 februari ging ik samen met Cuma Kastaci, Leon de Visser en Nick van Overveld richting Genk voor de 1e race van het nieuwe BEKC seizoen. Na vorig seizoen voor Rocli Racing te hebben gereden met Praga was het dit jaar in meerdere opzichten terugkeren naar het oude nest. Ik reed weer voor Veersedam-Kastaci, Veersedam het team waar ik al sinds mijn 12e voor rijd. Daarnaast rijden we dit jaar met een nieuw Gillard frame, ook hier rijd ik al sinds jongs af aan mee, vooral in outdoor wedstrijden en nu ook de voorremmen weer afgeschaft zijn was ik weer terug bij de basis. Met Nick als monteur en Cuma, Leon en Dave als snelle teamgenoten ging ik dit seizoen met veel nieuwe energie en motivatie tegemoet. We worden dit jaar ondersteund door Ton van der Hof van KCR. Op vrijdag hadden we een trainingsdag die helemaal in het nat werd afgewerkt, de snelheid zat er goed in en we deden veel vertrouwen op voor de racedag van morgen.

150221 bekc race 1 (1)

Op zaterdag is er zoals vorig jaar ook al bleek nog maar weinig tijd om veel te proberen, kleine veranderingen konden natuurlijk nog wel getest worden en die konden later op de dag wel eens de doorslag gaan geven. Na een gebroken achteras in de trainingen konden we in de laatste sessie nog even op droog rijden. Echter vlak voor de kwalificatie begon het weer te regenen, maar niet erg hard, en daarom startten alle topteams de kwalificatie op slicks. Leon en ik zaten telkens dicht bij elkaar, en net als vorig jaar toen Leon alle 8 races voor Veersedam-Kastaci kwalificeerde, ging hij ook nu de quali rijden. De baan was nog glad en Leon zette ons op een 6e plek op de startgrid, in een veld van 20 teams. Pole position was er voor de gelegenheidsrijder uit Zweden, Viktor Oberg. Van de klassementsteams stond MD Racing er het beste voor op plek 3.

150221 bekc race 1 (2)

Nog voor de start van de race begon het weer flink te regenen en de race zou op regenbanden van start gaan voor alle teams. Leon had weer eens een hele goede start en lag al snel op plek 3, achter MD Racing en Berghmans. Deze twee teams reden net een tandje harder, en dus moest Leon die schade zien te beperken. Ondertussen kwam Oberg weer opzetten nadat hij vanuit de pits met motorproblemen moest starten. Hij was een stuk sneller dan de rest en maakte moeiteloos zijn achterstand goed. Na een goed uur rijden was de baan nog steeds zeiknat, en net toen ik wilde instappen begon het weer te regenen. Ik had geen regenpak aangetrokken en had hier ook geen tijd meer voor, want Leon kwam de tankzone binnenrijden. Na de wissel ging het echter helemaal mis, want de kart wilde niet meer starten, de accu bleek het probleem. Nick haalde snel een andere accu, waardoor we toch nog verder konden, weliswaar met flink tijdsverlies.

150221 bekc race 1 (3)

In de stromende regen was ik al snel helemaal doorweekt en kreeg het dan ook flink koud. Ook de motor had last van de kou en de regen en hield af en toe in. Toch kon ik nog prima tijden rijden en wat tijd goedmaken op de meeste teams. Na onze 2e pitstop bleef ik rijden en ondertussen was duidelijk dat PDB Racing met Oberg de race ging winnen, voor MD Racing en Berghmans. Met nog zo’n 15 minuten te gaan lagen wij net in de top 10, maar bleef mijn gas hangen en werd het steeds gevaarlijker rijden. Ik besloot binnen te komen maar we konden de problemen niet verhelpen. Ik ging wel weer de baan op, het was niet lang meer, en gebruikte de aan/uit knop als het ware als gaspedaal, en stuurde met 1 hand. Zo bracht ik de kart nog op een 13e plek over de finish, bijna 10kg te zwaar vanwege al het water in mijn pak. Nadat ik weer was opgedroogd en opgewarmd kwam het besef dat we vandaag een podiumplek en dus dure punten waren misgelopen, heel erg zonde! Ondanks het tegenvallende resultaat beloofde de snelheid het hele weekend veel goeds voor de rest van het seizoen, we zaten er telkens uitstekend bij. Volgende race in Emmen begin april zullen ook Dave (net terug van vakantie) en Cuma hun opwachting maken, we zullen er dan alles aan doen om terug te slaan!

BEKC race 2

Superrace eindigt in tranen
Emmen 11 april 2015

Op donderdag 9 april ging ik samen met Cuma en Nick richting het Drentse Emmen voor race 2 van het BEKC seizoen 2015. Het weekend voordien waren we al gaan trainen in Emmen en op vrijdag stond er opnieuw een lange en zonnige trainingsdag op de rol. Net als vorige week ging het erg goed en met monteur Edward Terol aan onze zijde sleutelden we aan de afstelling tot in de kleinste details. Op zaterdag hadden we nog 3 trainingssessies. Hierin werkten we nog wat aan de fine tuning, en Cuma en ik zaten qua tijden heel erg dicht bij elkaar. We hoopten dat de bewolking van vandaag niet zou veranderen in neerslag, want het ging lekker op droog. Echter in de loop van de dag begon het toch te regenen. We sloegen de laatste training over en ging de natte kwalificatie in vertrouwende op de afstelling die Edward had klaargezet. Dit bleek uitstekend uit te pakken, want ik ging er vandoor met de pole position voor Veersedam-Kastaci, we hadden daarbij 2 tienden voorsprong op Sloebs racing en al een halve seconde op de verrassende nummer 3, IKM Racing (de enige Iame X30 in het veld).

Na het bestuderen van de buienradar was het voor ons duidelijk dat het eerste deel van de race in de regen zou worden verreden. Het was echter droog vlak voor de start, en dat zorgde voor veel commotie in de pits. Het was dat de mensen van de organisatie het parc ferme niet op tijd sloot, anders had 75% van de teams te laat geweest. Wij niet, want we hadden gekozen voor regenbanden, en de regen kwam net voor de start over de baan neervallen. Enkele teams stonden nog op slicks maar de topteams allemaal niet. Bij de start kwam ik na bocht 1 op plek 4 door, maar na een ronde of 2 lag ik alweer op P2. Ik had even tijd nodig om Franky van Sloebs in te halen, maar ook dat lukte na een minuutje of 10 en ik ging er als een speer vandoor. De kart lag top en niemand kon ons tempo bijbenen. Alleen Lorenzo van IKM was in staat om nog redelijk in de buurt te blijven, al had ik al snel een seconde of 15 voorsprong.

150411 klaar voor de start

Na een goed half uur racen schoot ik eind rechte stuk van de baan, net iets te laat geremd, en in het spekgladde gras moest ik uitstappen en mijn kart terug naar de baan duwen. Lorenzo kwam er langs en we vielen terug naar P2. Ik kon mijn tempo daarna weer redelijk oppakken en we probeerden de eerste tankstop zo lang mogelijk te rekken. Na maar liefst 1 uur en 40 minuten kwam ik eindelijk binnen voor onze 1e (en als het goed is enige) tankstop. De baan was langzaam aan het opdrogen en dus ging ik nog even door in deze 3 uurs race. Terwijl Cuma zich klaarmaakte lagen we inmiddels weer op kop met 45 seconden voorsprong op IKM en ruim een ronde op Sloebs en ruim 3 ronden op de ranglijstaanvoerders Berghmans en MD Racing. Onze afstelling was fantastisch, maar toen sloeg het noodlot toch toe. Net na het verstrijken van de 2 uur wedstrijd raakte ik waarschijnlijk met de onderkant van de kart de kerbs, en knapte de ketting.

Om het nog vervelender te maken sloeg deze kapotte ketting ook nog eens een gat in de radiateur en dat betekende een abrupt einde race. Dit was gigantisch balen, Cuma stond klaar om de overwinning binnen te halen, we lagen er royaal voor, maar een ongelukkig moment deed ons wederom de das om, een domper in ons kampioenschap, zeker gezien we vandaag gewoon hadden moeten winnen. GS1 Racing won de wedstrijd voor Sloebs en de sterk rijdende mannen van SignMind. IKM viel terug naar plek 5 door het maken van een extra tankstop. De volgende race is over 4 weken in Emsbüren, dan moeten we dan die eerste overwinning van het jaar maar binnenslepen.

BEKC race 3, Kartworld Emsbüren

Gifbeker nog niet leeg voor Veersedam-Kastaci
Emsbüren, 9 mei 2015

Op donderdag 7 mei gingen we met ons team richting Hengelo om de volgende dag vroeg te beginnen met trainen in het Duitse Emsbüren. Daar stond een dag later de 3e race van het BEKC op het programma. De training op vrijdag verliep redelijk, we hadden wat kleine probleempjes en het was zoeken naar de laatste tienden, maar we hadden goede hoop op zaterdag, de baan ligt ons traditiegetrouw altijd goed. Op zaterdag kwamen we telkens was te kort op de snelste teams, en ook in de kwalificatie bleek dit met een 5e plaats (4e Rotax). Weliswaar stonden andere teams die meestreden voor het kampioenschap zoals Sloebs, MD Racing en Berghmans rond of vlak achter ons. We maakten ons op voor de wedstrijd en pasten nog een aantal dingen aan aan de afstelling, met behulp van de data-analyse van monteur Edward Tirol hadden we goede hoop om mee te strijden voor de podiumplaatsen.

Echter na de opwarmrondes, vlak voordat we op mochten rijden naar de startgrid, wilde de motor niet meer starten. Na meerdere pogingen kwam er rook uit de startknop en er leek kortsluiting te zijn. Ik duwde de kart zo snel mogelijk richting de pits, maar de andere teams gingen al van start. We probeerden het euvel te vinden, maar dit bleek uitermate lastig te zijn op snel te vinden, laat staan op te lossen. Uiteindelijk zijn we de race helemaal niet meer van start gegaan. Een vrij dramatisch weekend dus, de teleurstelling was enorm, niet eens deelnemen aan de race terwijl je de andere teams ziet rijden is echt verschrikkelijk. Zeker gezien de wisselende weersomstandigheden tijdens de race hadden we nog zeker mee kunnen spelen om de overwinning, die ging uiteindelijk naar MD Racing voor Berghmans en Sloebs. Onze kansen op de titel zijn compleet verkeken na 3 waardeloze resultaten, wat een pechseizoen. We zullen ons vanaf nu moeten richten op dagsuccessen.

Race of Champions

Rico en Ruben pakken overwinning voor Nederland
Brussel, 21 maart 2015

150321 race of champs 2

In het weekend van 21 en 22 maart werd er bij FKI in Brussel het Belgisch kampioenschap indoorkarten verreden. Voorafgaand aan deze race was er een Race of Champions georganiseerd, voor alle nationaal kampioenen van het afgelopen jaar. Van ieder land deed er een junior en senior mee, bij ons dus Rico en ik, en we moesten op 70 respectievelijk 80kg rijden. Er waren 4 races, elk 20 minuten en je reed voor een individueel klassement (gek genoeg dus op verschillende gewichten) met 1 schrapresultaat en een landenklassement. Er werd gereden met de Italiaanse PGK-Z schakelkarts die deze zomer ook gebruikt zullen gaan worden tijdens het WK. Op zaterdagmiddag gingen we trainen in deze karts die speciaal waren overgekomen uit Italië. Het rijden met deze karts was sensationeel, wat een beleving, wat een power, het schakelen bracht een fantastische nieuwe dimensie aan het indoorkarten.

150321  race of champs 1

’s Avonds begonnen we met een kwalificatie van 10 minuten om de startgrid voor race 1 te bepalen. Rico startte op 3, ik op 5. De eerste race was gelijk heel spectaculair met de nodige positiewisselingen, Rico won de race, terwijl ik 4e werd achter Rico, de Italiaan Bongiovanni, de Belg Laporte (die reed voor Italië CIKI) en net voor de snelle Duitser Schings. Race 2 werd gewonnen door de Belg Baccellieri, net voor Rico en daarna kwam ik als beste senior, we stonden er met team Nederland super goed voor. Race 3 was opnieuw een prooi voor Rico, terwijl ik met P7 na een kleine spin de schade nog beperkt hield. Tijdens de finale begon het lichtjes te regenen, hier maakte ik optimaal gebruik van, en met onder meer de snelste rondetijd wist ik 2e te worden, net achter Baccellieri (die dus op 70 ipv 80 reed) en voor de Poolse junior Walczak, Schings en Rico. Uiteindelijk bleek dit meer dan genoeg voor een 1e plaats bij de landen, een mooie overwinning en met de snelheid zat het ook wel goed. Bij de senioren was ik 1e, hiervoor waren geen prijzen, maar wel voor een 3e plek in het gecombineerde junior/senior klassement waar Rico nipt de hoofdprijs pakte voor Baccellieri.

150321 podium race of champs

24 uur van FKI Brussel

Winst voor BlueStar Racing Team

Brussel, 25/26 april 2015

150426 fki bluestar racing team

Voor de 6e keer (op rij) stond ik afgelopen weekend aan de start van één van de belangrijkste 24 uurs races van het jaar, die van First Kart Inn te Brussel. Net als in 2012 (2e) en 2014 (3e) reed ik ook dit weekend weer mee met mijn vrienden van het Belgische Bluestar Racingteam. Een topteam dat in de hele wereld al vele titels heeft gewonnen.

Dit weekend stonden we aan de start met iets meer rijders dan gebruikelijk. Jan de Winter, Robin Borremans, Mathias Grooten, Gregory Laporte, Yoan Medart en ik vormden het sextet dat Kinepolis – Bluestar 1 moest gaan vertegenwoordigen. In een veld van 22 teams hadden we zeker goede hoop op het podium, al waren er zeker 5 hele snelle andere teams aanwezig. Tijdens de race moesten we 11 keer van kart en 11 keer van rijder wisselen, en moest er minimaal 6 uur op 90kg ipv 80kg gereden worden. De weersomstandigheden waren wisselvallig en de training en kwalificatie waren al op een natte baan. Het ging bij ons allemaal gelijk goed, en ondanks dat Mathias in zijn snelste ronde in de kwalificatie gehinderd werd, pakten we toch een 2e startpositie achter de snelle thuisrijder Kevin Vandenhoeck van TT FSA.

150426 fki paul

De 20e editie van deze race begon om 12 uur ’s middags, en er werd gelijk een verrassing aangekondigd, de race zou voor deze jubileumeditie geen 24 maar 25 uur gaan duren! De meeste teams vonden dit leuk nieuws, al was het afwachten of dat na 24 uur racen nog steeds zo was!! De lay-out was erg leuk, maar wel uitdagend, vrij zwaar en dus beloofde het weer een slijtageslag te gaan worden.

Mathias liet er bepaald geen gras over groeien, want al na enkele bochten pakte hij resoluut de leiding in de race en ging er als een komeet vandoor. Hij declasseerde het hele veld in de eerste stint van bijna 2 en een half uur, en pakte al meer dan een ronde voorsprong op de rest. Hoewel dat in een 24 uurs race weinig zegt was het toch een lekkere start, je kan de voorsprong beter maar alvast hebben. In onze 2e stint uur kregen we meteen één van onze minste karts, en we besloten dat ik deze stint op 80kg zou gaan doen. Ik kon heel constant rijden en zo de schade tot een minimum beperken. Een uur of 4 later zou blijken dat ik in deze stint eigenlijk heel veel tijd had gewonnen toen onze concurrenten niet aan deze tijden kwamen. Dat het zwaar was werd wel onderstreept door het feit dat ik anderhalve kilo vocht was verloren in deze stint.

150426 fki finish

Als 3e ging Gregory rijden, ook hij op 80kg. Onze grootste concurrenten leken de teams DWT Racing (oa Filipe Viera en Mats de Jong), TT FSA (onder andere Andy Gaban en Arnaud Teuwen) en topfavoriet in de ogen van velen Hola Lulu Racing (onder andere Matts Breckpot, Giovanni Baccellieri en Amandio Costa Paz) te gaan worden. Deze laatste reed met Amandio al erg sterk in het begin van de race. Gregory hield het verschil echter boven de ronde.

Yoan ging na Greg als 4e rijden, de man uit Wallonië liet zijn snelheid meteen zien en is altijd een constante factor voor endurance races. Hier en daar waren er enkele kleine pechgevalletjes met de karts, maar dat werd door FKI weer feilloos opgelost, er stonden altijd meerdere reservekarts verspreid over de baan, en je kon dan weer aansluiten achter degene waar je achter reed en kreeg de volledige ronden zo terug. Ik was even 2 uurtjes gaan liggen toen ik alweer werd wakker gemaakt om na Yoan weer te gaan rijden. Ook deze stint was een iets minder kartje, maar op constantheid kon ik de voorsprong toch uitbouwen naar iets meer dan 2 ronden na 10 uur wedstrijd.

150426 fki podium champagne

Toen de nacht aanbrak was het tijd voor dubbel wereldkampioen Robin om in te stappen, geloof het of niet, voor het eerst sinds juli 2014 weer in een wedstrijd. Hij had dan ook even tijd nodig om op snelheid te komen, en dit lukte hem aardig, al was ie zelf nog niet helemaal tevreden over de constantheid. Met een aantal kilo’s overgewicht reed hij toch een sterke stint op 90kg. Matts Breckpot reed op dat moment een super stint op 90kg voor Hola Lulu en reed zicht terug tot een verschil van ongeveer een ronde. Terwijl ik weer even ging slapen gingen de hemelsluizen wagenwijd open, het kwam met bakken uit de lucht vallen en Jan de Winter kon zich opmaken voor een stint in het nat. Na een tijdje werd de race zelfs even stilgelegd vanwege teveel water op de baan. In de nacht reden we 6 uur aan een stuk op 90kg, Robin, Jan en Mathias namen deze stints voor hun rekening, en hierdoor verloren we een klein stukje van onze voorsprong, maar deze bleef overeind. Vooral tijdens de 2e stint van Mathias deden we geweldige zaken, want net als vorige week in Polen op 90kg was hij weer ‘on fire’.

150426 fki ruben opa

Na Mathias ging Yoan met nog een goede 8 uur te gaan, en ook hij reed weer sterk alvorens ik wederom mocht instappen. Dit keer had ik een hele lekkere kart, en ik kon het complete veld op 2 rondjes achterstand zetten met het ingaan van de laatste 4 uur. Hola Lulu Racing was de eerste achtervolger, maar hun toprijders hadden in de nacht niet het verschil kunnen maken en zowel Mathieu Huls als Cedric Wauters verloren nu tijd. Hier maakte Arnaud Teuwen dan weer goed gebruik van, hij reed in totaal meer dan 8 en een half uur en knokte zich samen met PIKC finalist Andy Gaban voorlopig naar plek 2. Mathias laadde zichzelf nog eens op voor een laatste stint en het begon er beter en beter voor ons uit de zien. Met nog een kleine 2 uur op de klok werd mij de vraag gesteld of ik nog een keer kon instappen, en dit wilde ik uiteraard graag doen, ondanks de pijn in heel mijn lichaam! Met pa en ma en ook opa langs de kant van de baan was het leuk rijden en de voorsprong was inmiddels comfortabel.

Met nog een uur te racen begon het nog even te regenen, hier verloor ik nog een beetje tijd, maar ik hoefde absoluut geen risico te nemen met zo’n 2 ronden voorsprong, en dus kon ik lekker uitrijden. TT FSA en DWT waren sterk in regen met Kris Cools en Mats de Jong, zij pakten beiden veel tijd op Hola Lulu in de regen. Zij besloten om nog een extra wissel te doen en Baccellieri te ruilen voor Breckpot, die ging een stuk harder en kon de 3e plek achter TT FSA en voor DWT Racing veiligstellen, voor hun een teleurstellend resultaat. Voor ons was de 1e plek een feit, een waanzinnig mooie overwinning, dik en dik verdiend denk ik. Na bijna 8 uur racen kon ik na 2010 voor de 2e keer deze race op mijn naam schrijven, wederom met Mathias als teamgenoot, hij had een belangrijk aandeel met zijn sterke stints op zowel 80kg maar zeker ook die op 90kg. Echter een 24 uurs race kan je alleen maar winnen als het hele team top is, want iedereen moet zijn steentje bijdragen en dat hebben we gedaan, zowel tactisch als op de baan waren we weer sterk en dit weekend kennelijk de beste! Een forse champagnedouche was het resultaat, iets waar niet iedereen even blij mee was, maar dat moesten we maar even voor lief nemen, en de gigantische beker en de smaak van de overwinning maakten alles goed! Een top weekend en hiervoor wil ik de organisatie van FKI, alle rijders van Bluestar en zeker ook de sponsor Kinepolis bedanken!

150426 fki podium groot

2 uur Verso race Mol

Kartloting bepalend in 2 uurs race

Mol, 5 juni 2015

150605 mol

Op vrijdagavond 5 juni ging ik weer eens naar Mol toe voor een wedstrijd. Het was enorm warm, maar dat betekende niet dat we er minder zin in hadden. Op de omgekeerde baan werd een 2 uurs race gehouden met 1 verplichte pitstop. Er was een 5 minuten kwalificatie en geen kartwissel. Ik reed vandaag samen met Rico en ik ging kwalificeren. Onze kart had veel onderstuur, desondanks kon ik toch nog plek 2 pakken op de grid met een mooie hotlap. Voor me stond Nick van Ostade en achter me onder meer een aantal thuisrijders waaronder ook de razendsnelle Mats de Jong.

Nick kon na een paar minuten wegrijden van de rest, en ik kreeg een treintje van 4 in mijn nek. Ik probeerde niet te verdedigen en het tempo hoog te houden. Dit lukte vrij aardig, maar de kart kreeg wel steeds meer onderstuur terwijl de mannen achter me nog iets harder gingen rijden. Uiteindelijk wist Mats me vlak voor onze pitstop nog in te halen, net als thuisrijder Ayrton Slegers die veruit de beste kart had. Rico ging na mij en met de wissel verloren we nog een plekje. We lagen 5e, en ondanks dat Rico heel constant reed konden we niks meer beginnen richting het podium. Het was erg jammer dat er geen kartwissel was, hierdoor waren we in een voor ons saai laatste uurtje eigenlijk vrijwel kansloos. Een teleurstellende 5e plek was ons resultaat, Ayrton Slegers won de race in zijn eentje.

8 uur Dino run

Corné, Rico en Ruben in topvorm
Olen, 6 juni 2015

150606 olen corne

Vlakbij Mol waar een dag eerder nog een race was, was Olen nu de plaats van handeling voor de 8 uur Dino run. Een 8 uurs race met de nieuwe karts, een hele mooie race die ook gelijk als training voor de 24 uur later dit jaar gebruikt kon worden. Onze teamsamenstelling was om van te smullen, met Corné en Rico hadden we een topteam met veel ervaring en jong talent, maar vooral met 3 zeer fanatieke en aan elkaar gewaagde rijders, vandaag voor het eerst onder de naam The Dutch Value, een naam die we waarschijnlijk vaker gaan terugzien de komende jaren!

We hadden niet getraind en daarom was de 20 minuten kwalificatie ideaal om de baan en de nieuwe karts even te verkennen. De nieuwe Dino karts reden niet heel anders dan de oude karts, ze waren ietsje stijver maar qua rijstijl hoefde er weinig verandert te worden. We reden alle drie eventjes in de quali en we zaten lekker dicht bij elkaar. Rico sloot de kwalificatie af, we eindigden als 3e, weliswaar vlak achter P1 en 2 met Auke Meijer voor Kwik & Flipke op 1 en Kevin Lemmens met Law Racing Team op 2. Er moesten om de 2 uur kartwissels gedaan worden en dit zouden ook gelijk de enige rijderswissel betekenen voor ons.

150606 olen rico

Rico begon de race en reed een mooi tempo waarmee hij in het spoor bleef van onze belangrijkste concurrent Law. We hadden 2 keer panne met de kart, hiervoor werd de race zoals gebruikelijk stilgelegd en kregen we een reserve kart. Eentje hiervan was een goede, hiermee klokte Rico de voorlopig snelste raceronde en even later kregen we een iets mindere waar we nog best een tijdje mee door moesten rijden. Rico hield wel de schade beperkt met een seconde of 20 achterstand op raceleider Kevin, want Auke was inmiddels gewisseld van rijder.

Na 2 uur mocht ik instappen en ik ging op jacht naar Law Racing Team met Mathias aan het roer. Hij kon geen potten breken in de kart van Rico en al snel had ik hem bij- en ingehaald. Precies op dat moment gaf hij aan niet verder te kunnen met zijn kart en hij kreeg een andere. Ik kon nu niet zoveel verschil meer maken als ervoor, maar nog steeds kon ik zo’n 3 tiende per ronde uitlopen. Halverwege de wedstrijd had ik een rondje voorsprong weten te bemachtigen.

150606 olen ruben

Corné ging als 3e en had geen geweldige kart. Desalniettemin kon hij in de eerste driekwartier toch tijd pakken op de 3e rijder van Law, hierdoor groeide onze voorsprong naar anderhalve ronde.

Nikki Swannet stapte daarna in, en achter Stefan Verhofste die op plek 3 reed voor Traxxis kon hij snelle tijden noteren en inlopen op ons. Na 6 uur wedstrijd stond Rico klaar om het af te maken, toen Corné zijn kart het begaf. Omdat Law Racing Team steeds na ons moest wisselen van kart was dit voor ons erg nadelig, want de vervelende kart waar Snoopy 2 uur in het gereden kwam nu niet bij hun terecht, en wel kwam er een veel betere kart voor in de plaats waarmee Corné in 2 rondjes al ruim onder zijn snelste tijd van de rest van de stint dook.

150606 olen podium

Rico knalde er nog een super laatste stint uit, Kevin stapte nog eens in bij Law en Mats de Jong bij Traxxis, en met z’n drieën reden ze mooie tijden en bleven de onderlinge verschillen beperkt. Zo wist Rico de ronde voorsprong bijna helemaal vast te houden, en wonnen we overtuigend de 8 uurs race.

Een prestatie waar we duidelijk alle drie erg content mee waren!! Law Racing Team werd netjes 2e, Traxxis (Stefan, Mats, Nick van Ostade en Thomas Zels) 3e.

24 uur van Olen

The Dutch Value zeer sterk naar overwinning
Olen, 8/9 augustus 2015

150809 24h olen (4)

In het weekend van 8 en 9 augustus stond de 24 uur van Olen weer op het programma, een race die net even wat anders is dan alle andere races. Het weekend wordt traditiegetrouw gekenmerkt door een buitengewoon sportieve en gemoedelijke sfeer, een reglement dat geen 20 pagina’s lang is zoals bij andere 24 uurs race, maar slechts 2 enkelzijdige velletjes papier. Maar ook een race waarin de toppers zeker niet ontbreken, en waarin uithoudingsvermogen van de bovenste plank wordt vereist. Het indoor / outdoor parcours dat eigenlijk nog het meest weg heeft van een streetrace is zeer gevarieerd en veeleisend met verschillende ondergronden en ook de geduchte kombocht.

The Dutch Value stond ook ingeschreven, onder deze nieuwe naam wonnen Rico, Corné en ik laatst al de 8 uur van Olen, en nu werd ons team versterkt met Mats en Marcel, 2 vaste waarden in de 24 uur van Olen.

150809 24h olen (1)

Mats had enkele weken geleden in de kwalificatie een 1e startpositie, en daarmee het voorrecht om 24 uur met nummer 1 te rijden al gepakt. Op vrijdagavond reden we allemaal nog een heatje als training, en om 4 uur ’s middags op zaterdag zat ons startkanon Rico klaar voor het vertrek. In de warming up hadden we al gezien dat onze kart ietsje minder was, maar dat weerhield Rico er niet van om er met 100% inzet de race aan te vangen, precies de instelling die we dit weekend nodig hadden.

De concurrentie was niet mals, een topteam van DWT reed met wereldtoppers als Mathias Grooten, Kevin Lemmens, Filipe Viera en Amandio Costa Paz, een zeer sterke concurrent, en ook Traxxis is altijd goed voor de nodige strijd. Verder waren er ook veel andere Nederlandse teams aan de start, de sfeer was dus ouderwets goed.

150809 24h olen (5)

Er werd om de 3 uur van kart gewisseld, ze begonnen steeds bij de hoge nummers en zakten dan af naar nummer 1, wij waren steeds als laatste en dat zorgde ervoor dat Rico al bijna 4 uur aan het rijden was en toen het stuur aan mij overgaf, net voor de 1e wissel. We lagen op een half rondje achterstand van DWT die met Filipe een hele goede start hadden gepakt, samen met een sterk rijdende Bjorn van Traxxis hadden ze de leiding genomen, maar Rico deed in deze mindere kart al gelijk goede zaken. Voor mij was het heatje van gisteravond de eerste keer weer in een kart sinds het WK (totaal andere baan en karts), en dus moest ik wel even zoeken naar de goede lijnen, maar in de race kreeg ik al snel weer het vertrouwen en het goede gevoel. Ik kon snel inlopen op Mathias van DWT en hem na ongeveer anderhalf uur inhalen. Zo pakten we de leiding in de wedstrijd. Na de kartwissel reed ik nog even door, en met een half rondje voorsprong nam Marcel van mij het stuur over.

150809 24h olen (3)

Marcel had door zijn stage al een tijd geen grote wedstrijden meer gereden en moest dus ook even zoeken. In de training had hij zijn snelheid al weer laten zien, en gedurende zijn stint werd hij sneller en sneller. Het was inmiddels 12 uur ’s nachts geweest en dat betekende een spetterende vuurwerkshow. Ondertussen zaten wij als team non stop langs de baan om elkaar aan te moedigen en van informatie te voorzien, uitstekend teamwork. Nadat Marcel de leiding even af had moeten staan ging Mats in zijn 1e stint weer op jacht naar de koppositie, en dat lukte met een mooie inhaalactie op Dylan de Wolf die een korte stint reed in de nacht. Mats deed dit in een middelmatige kart en ook dit was dus een belangrijke stint. Toen was het tijd voor onze meest ervaren kracht, Corné had er even op moeten wachten maar diep in de nacht had hij weinig last van opstartproblemen. Nog voor het opkomen van de zon had hij de voorsprong al uitgebreid van een halve naar anderhalve ronde en hij ging onverstoorbaar door. Traxxis was in een strijd verwikkeld met enkele andere teams zoals Kwik & Flipke en het Bier team om de 3e plek, maar het uitzicht op de top 2 hadden ze wel verloren.

150809 24h olen (6)

Sommige rijders deden even een klein dutje vertrouwende op de verrichtingen van Corné die rond de volgende kartwissel nog eens veel tijd pakte. Ik maakte me weer klaar voor een tweede lange stint en nam vlak na de kartwissel van Corné over rond half 8 in de morgen. We hadden een prima kart en ik voelde me helemaal thuis op de baan, in een lekkere kart scherpte ik vele malen de snelste raceronde aan, deze bleef ook in ons bezit. In mindere karts maak je vaak het verschil tijdens 24 uurs races, maar we wisten ook dat als je een goede kart hebt, je er maximaal van moet profiteren. Dat deed ik, en met ruim 5 ronden voorsprong kon ik Marcel tijdens een supersnelle pitstop weer lanceren voor zijn 2e stint. Onze rijderswissels waren stuk voor stuk goed en hier wonnen we al zeker een halve ronde mee gedurende de hele race.

150809 24h olen podium

Er was nog een kleine 6 uur te gaan, en onze voorsprong was comfortabel. Desalniettemin wilden we niet verslappen. In de laatste stints reden Marcel, Rico, Corné en Mats vaak in dezelfde karts en dat zorgde voor een gezonde competitie binnen ons team. Wederom bleek dat onze tijden enorm dicht bij elkaar lagen, mooi om te zien. De laatste 2 karts waren niet de beste, en Kevin en Filipe zetten nog een eindsprint in voor DWT. Hierdoor verloren we nog 2 rondjes van de 5 en een half, maar dit was ruim binnen de marge. Het was genieten om dit weekend van de Dutch Value deel uit te maken, en na nog wat spetters vlak voor het einde van de race werden we op zondag om 4 uur als winnaar afgevlagd!! Voor ons allemaal had deze overwinning een eigen verhaal. Vorig jaar werden we 2e maar toen reed Corné met het winnende team mee. Voor Rico was het zijn allereerste 24 uurs overwinning en vast niet zijn laatste, voor Marcel zijn 2e, voor Mats de 3e! Voor mij was het ook de 3e in Olen in 4 jaar tijd, en de 6e in totaal, baas boven baas is Corné met 4 opeenvolgende overwinningen en al 7 zeges in totaal, maar voor ons allemaal voelde deze even goed!! We willen de organisatie graag bedanken en kijken alweer uit naar de volgende editie.

6 uurs race Tor Gokartowy

Ruben op uitnodiging naar Polen
Szczecin (Pl), 16 augustus 2015

150816 szczecin r1

Op zondag 16 augustus werd er door de Poolse rijder Remigiusz Drzazga een 6 uurs race georganiseerd op het outdoor circuit van Tor Gokartowy in Szczecin, vlakbij Silver Hotel & Gokart Center waar ik eerder dit jaar nog Pools Indoor Kart Kampioen werd. Ik was uitgenodigd door een aantal Poolse rijders en wilde graag die kant op komen voor dit leuke avontuur. Samen met mijn opa vertrok ik op vrijdagmorgen richting Duitsland, waar ik hem achterliet bij kennissen tussen Berlijn en de Poolse grens, in Friedrichswalde, hier heeft opa in de 2e wereldoorlog gewerkt en heeft daar nog steeds goede contacten. Ik reed vervolgens verder richting Polen waar ik in tegenstelling tot eerder dit jaar tijdens het PIKC ook iets van het land zelf kon zien vooraleer ik mijn kartpak aantrok.

Op zaterdag zag ik voor het eerst de baan, een circuit van ongeveer een kleine minuut met uitdagende bochten en leuke Cairoli karts. ’s Avonds gingen we met een hele groep karters uit eten, daaronder ook wereldkampioen Mathias Grooten die ook meedeed en Siebert Verfaillie van het Belgische Kart Events, die voor besprekingen omtrent het KWC 2016 in Polen was en ook nog meedeed aan de race.

150816 szczecin r2

Op zondagmorgen deed ik in alle vroegte 2 trainingsheats (tussen 6 en 7 uur ’s ochtends) en daarna was het tijd voor de hotlap kwalificatie. Ik reed de race met een gelegenheidsteam, samen met de Polen Michal Ryndzionek en Jacek Krahl vormde ik Team South. Er werd gewerkt met een gemiddeld teamgewicht van 80 kg en er moesten 14 stints gereden worden (1 rijder kon geen 2 stints achter elkaar doen), hiervan gingen Michal en ik er 5 doen en Jacek 4. De kwalificatie moest op minimaal 80 kg gereden worden en ik pakte de 3e tijd, net voor Mathias die bij één van de favorieten reed (met Pawel Krezelok en Bartosz Malutko). De pole position was voor het andere topteam met Piotr Wolynka, Remigiusz Drzazga en Mikolaj Marczyk.

De stints waren dus vrij kort en alle 13 teams reden in 14 dezelfde karts, een heel leuk systeem en dit zorgde voor enorm veel spanning op de baan van start tot finish.

150816 szczecin podium

Ik had geen hoge verwachtingen aangezien ik mijn teamgenoten totaal niet kende, maar al snel bleek dat we weldegelijk konden strijden voor een podiumpositie. Onder een blakende zon zat de top 7 urenlang heel dicht bij elkaar, er waren ook een aantal sterke Duitse teams die ons het vuur aan de schenen legden. Uiteindelijk bleken de 2 eerder genoemde teams toch net iets te sterk, zij pakten op ons een rondje voorsprong en finishten op slechts 4 seconden van elkaar. Het team van organisator Remigiusz won de race, hoewel in de laatste stint de inhaalactie van Wolynka op Krezelok niet netjes was. Wij konden een aantal achtervolgende teams van ons af houden en een hele mooie 3e plek opstrijken, hier waren we dik tevreden mee! Het was leuk om weer eens op een heel andere kartbaan met andere karts en tegenstanders te racen, misschien nog niet het niveau van het PIKC, maar wel een fantastisch weekend met alle gezelligheid en gastvrijheid van de Polen erbij!

BEKC race 6, Circuit Pottendijk

Pech houdt maar niet op
Emmen, 12 september 2015

Voor de 2e keer dit seizoen gingen we richting Emmen voor de BEKC. Nadat ik de races in Hahn en Genk (3e en 4e) had gemist was het nu tijd voor race 6 van de 8. Samen met Dave, Cuma en Nick gingen we richting Drenthe om daar samen met team KCR te strijden voor de prijzen dit weekend. Op vrijdag probeerden we vele dingen om de afstelling te verbeteren en dit lukte dan ook, en ook op zaterdag ochtend en middag was het gevoel positief en we hadden zin in de wedstrijd. De kwalificatie viel met een 4e plaats algemeen en 3e Rotax een beetje tegen, maar onze racesnelheid leek goed! Voor het eerst dit seizoen ging Cuma starten, hij kwam prima weg van zijn plek en kon direct aanpikken bij GS1 en Sloebs die voor ons reden. MD Racing zat op plek 5 en moest langzaam afhaken, Cuma kon de 2 eerste Rotaxen net niet bijhouden maar wel een heel mooi tempo rijden. Hij liet ze niet ver wegrijden en klokte constante tijden, de afstelling leek goed uit te pakken.

Na ruim een uur rijden was Lorenzo voor IKM de koploper en begonnen de eerste tankstops. Ik stond klaar om over te nemen van Cuma, de wissel was niet optimaal. Cuma verremde zich voor de weegbrug, het tanken duurde net iets te lang en ik kreeg de kart even niet gestart, hierdoor kwamen we opeens op een ronde te liggen van Sloebs, en een seconde of 10 achter MD op plek 4 algemeen. GS1 had een nog slechtere stop en lag nu een halve ronde achter ons, samen met hun en Sloebs was ik gelijk de snelste op de baan. Ik kon MD inhalen en reed snel van ze weg. Rico reed voor IKM maar zij kregen minder en minder grip, en ik kon in een uur tijd een ronde achterstand ongedaan maken. Met nog 55 minuten te gaan begon het te druppelen en was onze positie opeens zeer kansrijk voor de overwinning. Alleen Sloebs lag (virtueel) nog voor ons, maar zij hadden al hun wissels al gemaakt, en een bandenwissel zou voor hun dus veel tijdsverlies betekenen, terwijl wij nog 2 keer moesten binnenkomen.

Na een paar rondjes toen het harder begon te regenen riep Cuma me op het perfecte moment binnen. Na de tankstop wisselden we de banden en de stop was perfect getimed. We leken in leidende positie de baan weer op te gaan, ware het niet dat het onvoorstelbare weer gebeurde, de startmotor had het begeven en we kregen de kart niet meer aan de praat. Ongelooflijk, weer een uitvalbeurt en net als de vorige keer in Emmen in een zeer kansrijke positie. Ondanks dat het voor het kampioenschap al lang niet meer uitmaakte was het ongeloof groot, een enorme deceptie want we wilden zo graag eens een race winnen dit weekend! Zwaar teleurgesteld zagen we hoe GS1 uiteindelijke de race won (zij lagen op het moment van de wissel nog meer dan een halve ronde achter ons! Hopelijk kunnen we tijdens de laatste 2 races dit seizoen wel de finishvlag halen.

500 ronden van Middelburg

2e plek voor The Dutch Value

Middelburg, 6 september 2015


150906 500 ronden tshirt

De 500 ronden van Middelburg bij IKM is altijd een endurance race waar door veel rijders naar wordt uitgekeken. Zo ook dit jaar, met geüpgrade karts die voorzien zijn van onder meer nieuwe motoren stonden er niet minder dan 11 teams aan de start voor deze race van zo’n 6 uur in lengte. Deze keer werd er een noviteit doorgevoerd in het minimumgewicht, er moesten namelijk 2 van de 6 stints op 100kg (ja HONDERD) gereden worden! Wel heel erg veel gewicht, zeker omdat veel rijders nu moesten gaan zeulen met tientallen kilo’s lood (niet bepaald een pretje), maar wel weer eens een nieuwe uitdaging. Tijdens de kwalificatie moesten 2 rijders per team een hotlap rijden, 1 op 100kg en de ander op 80kg. Ik reed vandaag met Corné Snoep, 1 van mijn 2 teamgenoten bij The Dutch Value, ons nieuwe team waarover binnenkort meer bekend zal worden! De teamkleding was al binnen, en zo konden we in een nieuwe outfit aan de start verschijnen. Vandaag was er stevige concurrentie, onder meer van Haarbosch Racing (Rico Haarbosch en Lorenzo Stolk, de kersvers wereldkampioen junioren) en Klaver 4 (Danny van Domburg en Patrick Bakker). Maar ook vele andere toppers stonden aan de start.

Corné deed het rondje op 80kg en ik op 100, maar allebei waren we niet foutloos en vandaar stonden we slechts 4
e op de grid, terwijl Haarbosch pole pakte. Ik ging starten voor het 1e uur en dat deed ik op 80kg. In bocht 1 had ik ’t Begin Domburg al te pakken die op 100kg waren vertrokken, en niet veel later kon ik ook Rico en Danny (die Rico al had ingehaald) voorbijsteken om zo de leiding in de race te bemachtigen! Het 1e uur verliep buitengewoon voorspoedig en ik kon als enige constant in de 41ers rijden en zo al gelijk een flinke voorsprong uitbouwen. Danny bleef als enige nog redelijk in de buurt. Toprijders als Marcel Kouijzer, Ivo van Egmond en Nick van Overveld (recentelijk nog 9e op het WK) vochten zich ook een weg naar voren. Corné ging als 2e en had ook een voortreffelijke stint, hij liep nog iets verder weg van Patrick die bij Klaver 4 had overgenomen. Haarbosch Racing ging al meteen de fout in door stil te staan voor de pitstraat, dit kwam hen duur te staan, een penalty van 45 seconden wierp hun ver terug.

150906 500 ronden dutch value


Onze tactiek was super, want ik liet Corné het langste van iedereen doorrijden terwijl sommige teams al op 100kg reden en daardoor pakten we heel veel tijd en ook nog een goede kart. Omdat het een goede kart was besloot ik op 100kg in te stappen. Echter na een paar ronden kreeg ik een zwarte vlag, bleek dat Corné 2 schijven was vergeten en daardoor 3,2kg te licht was, weg voorsprong want ik moest 60 seconden stil staan!!! Dit was een enorme domper, maar door de voorsprong die we al hadden opgebouwd kwamen we alsnog op P2 te liggen, weliswaar een ronde achter op Klaver 4. Ik reed een super leuke stint met Patrick op 100kg, we waren enorm aan elkaar gewaagd en reden tijden van 42.6, veruit het snelste op dit gewicht dus we deden goede zaken.

Toen ging Corné er weer in, en vrij vroeg, wederom tactisch sterk maar hierdoor kreeg hij wel een hele lange stint voorgeschoteld. Hij reed mooie constante tijden, maar Danny zat in een hele goede kart en liep nog iets verder weg tot een ronde en een kwart. Achter ons was Haarbosch wisselvallig en leek uitgeschakeld voor de overwinning, achter de top 3 was er een flink gat naar onder meer Snap On (Annelien Boutens, Selina Balneger en Ivo), Auto Sturm (Mike, Joris en Dennie Sturm en Nick) en Team Kartplaza (Thom van Dijk en Marcel). Opvallend was wel het optreden van Thom, die zonder training enorm sterk reed in al zijn stints, heel knap! Ook Selina reed goed op 100kg. Onze 5
e stint was weer voor mij en ik besloot opnieuw op 100kg te gaan rijden. Dit was waarschijnlijk mijn beste stint van de wedstrijd, ik kon gelijke of snellere tijden rijden dan alle andere rijders op 80kg en klokte zelfs 42.4, ook op 100kg had ik de snelste raceronde, ik zat erg lekker in de wedstrijd. Alleen Mika Mathia van ’t Begin Domburg liep iets op ons in, maar hun achterstand was reeds groot. Klaver 4 consolideerde wel de leiding, zij hadden last second besloten toch op 80kg te rijden ipv 100 met een iets mindere kart, een hele slimme zet. Zij lagen met nog zo’n 80 ronden te gaan anderhalve ronde voor en dit leek niet meer in gevaar te komen. Even terug rekenend hadden we zonder tijdstraf wel op zo’n 15 tot 20 seconden gezeten (rekening houdend met de tijd die we nu gewonnen hadden door te weinig gewicht). Met nog 2 shortcuts en een stint op 80kg ipv 100kg hadden we dan wel hele goede papieren gehad, maar dan hadden we die fout maar niet moeten maken.

150906 500 ronden podium


Corné nam de laatste stint voor zijn rekening en had weinig meer te winnen noch te verliezen, de verschillen aan voor en achterkant waren meer dan 60 seconden. Zodoende leek de angel uit de wedstrijd wat het podium betrof. Corné kreeg last van krampen en daardoor besloten we nog een extra wissel te doen, hier was ruimte voor en zo kon ik nog even spelen op 80kg wat nu wel erg hard leek te gaan!! Feit was dat er vandaag niet 1 kart stuk ging, er op heel hoog niveau werd gereden, de geüpgrade karts leuk reden en het dus een top race was. De penalties waren jammer voor de strijd om de koppositie, maar waren wel terecht en dan wint uiteindelijk het team dat de minste fouten maakt. Klaver 4 was vandaag heel sterk, zowel tactisch (onder leiding van Ingmar Zonder) als qua snelheid en dus verdiend winnaar! Van Rico en Lorenzo werd wellicht ietsje meer verwacht, maar de jonge mannen stonden toch maar mooi weer op het podium. Ook wij stonden daar, en ondanks dat het niet de trede was waar we op voorhand voor gingen, konden we toch wel tevreden terugkijken gezien de snelheid die we hadden getoond en de tactiek die gewoon klopte! Op naar de volgende :)