Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

12 uur McChallenge

BlueStar pakt vroeg initiatief in nachtrace en wint
Kortrijk, 3 & 4 februari 2018

In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 februari 2018 stond mijn 1e endurance race van het kalenderjaar op de planning een 12 uur nachtrace in Kortrijk die ik met BlueStar ging rijden. Ons team werd dit weekend ondersteund door sponsor Sopraan en de rijdersbezetting bestond uit Mathias Grooten, BlueStar thuisrijders Antoine Coudron en Jonathan Bert, gastrijder Nicolas Laridon en ikzelf. Op papier een heel sterk team maar er stonden nog 14 andere teams aan de start waaronder een tweetal zeer sterke rivalen, Standwork met onder meer Matts Breckpot, en titelhouder Kartevents.be. In de kwalificatie, die een half uurtje duurde, was het al gelijk een strijd tussen deze 3 teams. Ik begon de kwalificatie voor ons en had lange tijd pole position in handen, Mathias ging na mij en Antoine deed de laatste 6 minuten om te proberen de pole te pakken. Het ging om honderdsten van seconden en uiteindelijk wist Stefan Verhofste pole te pakken voor Kartevents.be (59.43). Antoine stond 2e (59.49) en Matts 3e voor Standwork. De race werd verreden op 80kg en er moesten 6 kartwissels gemaakt worden, waarbij je telkens een half uur de tijd had om zelf binnen te komen, een extra tactisch element waardoor je zelf de slechte karts kon ontlopen. Verder moesten er nog 8 rijderswissels gemaakt worden, tijdens de kartwissels mocht er niet van rijder gewisseld worden. Antoine deed ook de start van de wedstrijd. Hij liet zich in het begin even verrassen door Matts, maar werkte zich daarna vrij snel weer op naar de leiding in de wedstrijd en kon zelfs een kleine voorsprong gaan opbouwen.

180204 mcchallenge kwali

Na 45 minuten ging de pits voor het eerst open voor de 1e verplichte kartwissel, dit ging niet helemaal zoals gepland en dus hadden we voor de 2e stint een middelmatige kart. Kartevents kwam nog voor het pit window open was binnen en verspeelde daarmee kostbare seconden. Antoine wist met onze kart toch mooie tijden te rijden, we verloren geen tijd op Kartevents en alleen Matts van Standwork was sneller en pakte ook de koppositie weer terug. Na 2 uur racetijd ging ik rijden en ik zat er meteen lekker in. De 2e kartwissel ging goed opnieuw ging onze grootste rivaal, Kartevents de mist in, dit keer kwamen zij binnen toen er al 2 teams binnen stonden, en er waren maar 2 lampen en dus moesten ze opnieuw doorrijden. Toen ze vervolgens ook nog eens te laat wisselden van kart maakten ze het zichzelf wel heel erg moeilijk, al hadden ze nu wel kart 19 welke de beste kart uit het pak leek te zijn. Wij hadden ook een goede wissel en ik had met kart 12 een kart waarmee ik de schade kon beperken. We wonnen nu tijd op Standwork en namen de leiding in de wedstrijd stevig terug in handen. Ik kon zelfs de snelste raceronde zetten op 58.71 en kon gemiddeld dezelfde tijden rijden als Siebert van Kartevents. Aan het einde van de stint wist ik zelfs nog verder weg te lopen. Net voor de 3e kartwissel nam Mathias plaats in de kart, hij ging net als mij een stint van zo’n 2 uur en 40 minuten doen.

180204 12h mcchallenge podium

Opnieuw hadden we een klein misverstand tijdens de kartwisselperiode. Daardoor hadden we nu kart 10, een goede kart maar wel eentje die niet makkelijk was om mee te rijden. Ik was dus blij dat Mathias in de kart zat, hij wist na een tijdje hele mooie tijden te klokken en bouwde de voorsprong langzaam verder uit richting de 2 ronden voorsprong. Met nog 5 uur te gaan was onze positie comfortabel en vanaf nu was het vooral zaak om geen fouten meer te maken en de voorsprong te consolideren. Nicolas was klaar voor zijn eerste stint en deed dat heel goed, hij is geen onbekende in Kortrijk en liet gelijk zijn snelheid zien door de tijden van Mathias te benaderen. Terwijl de concurrenten nog een stop&go penalty opliepen bleven wij voorlopig zonder grote fouten en na een uurtje racen ging Jonathan van start voor zijn 1e stint. Ik ging even een uurtje slapen al werd ik daar niet veel fitter van. De enige echte fout die we tijdens de race maakten kwam na een uur of 10 en een half toen we na de 2e stint van Nicolas opnieuw Jonathan wilden inzetten, maar het was druk in de pits en we kwamen binnen toen er al 2 teams aan het wisselen waren van rijders. Hierdoor moesten we doorrijden en de rijderswissel tot na de laatste kartwissel uitstellen. Gelukkig verloren we daarmee niet al te veel tijd en bleef onze voorsprong van zo’n 2 ronden intact.

180204 mcchallenge uitslag

Onze laatste kart was de beste, want met enig geluk kregen we het voor elkaar om nummer 19 eindelijk eens te pakken. Nicolas mocht er eerst mee knallen en verbeterde al rap de snelste rondetijd naar een 58.65, de overwinning leek in de pocket. Jonathan ging na Nicolas en kon ook makkelijk 58ers klokken, een heerlijke manier om het laatste uur van deze lange race af te ronden. Ook ik mocht mijn helm nog even opzetten want we moesten nog 2 rijderswissels maken en dus kon ik nog even 10 minuutjes vlammen. Hier wist ik de snelste ronde nog aan te scherpen naar 58.35. Om de race af te ronden kroop Nicolas nog eenmaal achter het stuur voor een paar ererondjes. Een hele mooie overwinning kon worden toegevoegd aan het palmares van ons team. Voor mij een leuk feitje was dat precies 9 jaar geleden ik mijn debuut maakte voor BlueStar, ook in Kortrijk, destijds werden we tijdens de 24 uurs race (toen nog zonder minimumgewicht) 2e. Dit keer wonnen we dus de race en met 2 hele sterke teams naast ons op het podium. Ik kijk alweer uit naar de volgende race op deze prachtige baan in het West Vlaamse Kortrijk. 

180204 12h mcchallenge podium compleet

Formula Karting race 8

Ruben vecht boeiende duels uit
Kortrijk, 30 september 2017

Op zaterdag 30 september was de 8e race van het Formula Karting kampioenschap 2017. Hiervoor gingen we naar het Belgische Kortrijk. Kortrijk is altijd een baan geweest waar ik heel graag kwam, zo reed ik er mijn 1e WK in 2008, de 24 uur van Kortrijk in 2009 en de KartGrid Cup in 2011. Daarna was ik nooit meer in Kortrijk geweest om te racen en dus werd het weer eens tijd. Tijdens de 3 trainingsheats die ik deed voelde het meteen goed en ik keek dan ook uit naar de 5 sprintraces. We reden steeds een hotlap kwalificatie gevolgd door 15 ronden wedstrijd waarin je 1 stop moest maken. In mijn eerste race kwalificeerde ik als me slechts als 4e en was ik direct op achtervolgen aangewezen. De race ging heel goed, met een gemiddelde kart kon ik op naar voren gaan en ik had een paar mooie inhaalacties. Na de pitstop die ik redelijk aan het einde maakte, lag ik op de 2e plek achter Logan Sougne, in een ultieme poging kon ik hem in de laatste ronde nog inhalen en zo de eerste overwinning veiligstellen. In race 2 ging het iets makkelijker en wist ik van kop af aan de overwinning te pakken.

Race 3 was net na de lunchpauze en hierin had ik een zware groep maar ook een goede kart. Tot mijn verbazing stond ik maar 5e op de startopstelling en dus moest ik wederom in de achtervolging. Het inhalen ging goed maar koste wel tijd, ik kwam net een ronde te kort om Stefan Verhofste nog te kunnen pakken die de race voor mijn neus won. Ik stond nu 1e in de stand, 3 punten voor Rico, de rest stond al op grotere achterstand. In race 4 had ik zo’n beetje de slechtste kart van allemaal. Ik had er een zwaar hoofd in aangezien niemand hier nog voor de overwinning mee had kunnen strijden. Toch wist ik met een superrondje de pole position te pakken. In de race werd ik van alle kanten belaagd door onder meer Yoan Medart. Ik verdedigde een beetje maar probeerde ook niet te veel tijd te verliezen. Yoan stopte vroeg en ik coverde hem, maar daardoor waren er enkele andere rijders die konden profiteren van mijn verdedigende werk. Dat waren vooral Bastien Cabrera en Selina Balneger. Yoan haalde me in en ik pakte hem direct terug. Daardoor kwamen zowel Bastien als Selina voor ons de baan op, maar gelukkig kon ik Bastien nog inhalen, zo haalde ik alles eruit wat erin zat, ik stond nu weer gelijk met Rico die zijn heat won.

20170930 fk kortrijk

Ook in heat 5 zat ik niet bij Rico in de groep, wat een toeval dat we elkaar 5 keer misliepen. Eigenlijk wel jammer, maar dat betekende niet dat er geen strijd was op de baan. Dit keer ging de strijd vooral tussen Selina en mij, we kwalificeerden op 3 honderdsten van elkaar en Selina (1e) verdedigde haar pole position met hand en tand. Pas toen ik een gaatje liet vallen kon ik haar vanaf een flinke afstand uitremmen en wegrijden. Op dat moment hadden we al wel veel tijd verloren op onder meer Christian Douven (vroeg gestopt) die er daardoor met de overwinning vandoor ging. Dit waren net als in race 3 dure punten en hierdoor kon Rico er met de dagoverwinning vandoor gaan. Voor hem de 6e van dit jaar alweer, een ijzersterk seizoen, terwijl mijn teller vooralsnog blijft steken op 4e 2e plaatsen, waarvan er toch zeker 3 een 1e plek hadden kunnen zijn mocht het wat meer meegezeten hebben. Toch was ik niet helemaal ontevreden want ik had lekker gereden en steeg door dit resultaat van plek 5 naar plek 2 in de stand. Stefan werd achter Rico en mij op gepaste afstand 3e, en doordat Mats en Yoan slechts 6e en 7e waren heb ik direct een kleine buffer opgebouwd in de strijd om plek 2. De volgende race is bij FKI in Brussel op zaterdag 21 oktober.