Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

12 uur van Eupen

BlueStar komt sterk terug en eindigt 2e in toprace
Eupen, 19/20 mei 2018

In de nacht van 19 op 20 mei werd wederom de 12 uur nachtrace bij Karting Eupen gehouden. Een heel sterk veld van zo’n 25 teams stond aan de start en daarbij ook 2 teams van BlueStar, een Nederlandse en een Belgische line-up. Samen met Romano Franssen en Christian Douven vormde ik BlueStar 1, terwijl Logan Sougne, Mathias Grooten en Yoan Medart het 2e topteam vormden. Een aantal sterke concurrenten waren de Duitsers van DMC, de Belgen van Modave Racing, Acquity Racing en Traxxis uit België en het Nederlands/Belgische gelegenheidsteam van Rico Haarbosch, Giovanni Baccellieri en Kevin Caprasse (KGR Racing). De race werd verreden op 85kg maar 4 stints dienden gedaan te worden op 95kg en traditiegetrouw werd er na 6 uur ook van richting gewisseld. De kwalificatie werd gedaan door Romano die zich als 4e wist te kwalificeren. Alle topteams waren vooraan te vinden en het waren vooral Benjamin Kaivers van Modave en Logan die indruk maakten met hele snelle tijden. Iedere 55 minuten werd je binnengeroepen om van kart te wisselen en zoals we gewend zijn in Eupen was alles zeer strak georganiseerd en verzorgd.

Romano deed meteen een dubbele stint en kon in de 2e stint ook goede tijden rijden. Omdat ieder team naast de 12 kartwissels ook nog 3 extra stops moest maken en daarbij een minimaal aantal seconden in de pits moesten staan, was het lastig te volgen hoe de stand van zaken op het moment was. Sommige teams maakten al meteen langere stops en andere deden weer meer stints op 95kg in het begin, dus het was een beetje aftasten. Christian ging na Romano ook gelijk een stint op 95kg doen en dat ging goed. We zagen we dat BlueStar 2 in de kart van ons (zij kregen telkens de kart na ons) meteen harder ging dan wij, en dus moesten we ons wel een beetje achter de oren krabben. Er was extreem veel grip op de baan, veel karts hadden nieuwe voorbanden gekregen en het gripniveau werd hoger en hoger. Ook Christian deed een dubbele stint en daarna mocht ik voor het eerst gaan rijden. Ik deed 2 stints op 95kg omdat we deze graag gedaan wilden hebben voor de richtingswissel, het is dan namelijk niet voordelig om op kop te rijden en we hadden nu ook een paar prima karts.

180520 12h eupen BS2

Ik moest wel wennen omdat er zoveel grip was, hierdoor reed ik in het begin niet constant genoeg. In mijn 2e uur kwam ik achter Bart Paret van Acquity te rijden die ook op 95kg reed, ik kon bij hem aanpikken en mijn tijden waren direct iets sneller. Een beetje afkijken van iemand die sneller is kan geen kwaad, maar Acquity besloot om vervolgens een extra stop te doen en ons niet mee op sleeptouw te nemen. Om ik een lastige kart had kwam ik alleen net niet aan de tijden die ik achter Bart reed, en dus deed ik ook een pitstop en kwam net voor Bart weer de baan op, zo kon ik even later zijn slipstream weer oppakken. Romano deed de stint na mij ook op 95kg en dat ging veel beter dan zijn eerste stint. We begonnen langzaam maar zeker terrein goed te maken, want dat was ook nodig aangezien we rond plek 4/5 rondreden op dat moment. BlueStar 2 en Modave voerden nog steeds de race aan en zij leken deze nacht heel erg sterk.

De richtingswissel was zoals altijd een zenuwachtig gedoe, veel teams kwamen binnen net voor het sluiten van de pits om zo nog een extra stop te doen en een goed moment uit te kiezen op de baan voordat de safety kart naar buiten kwam. Acquity Racing verloor hierbij het meeste doordat zij de 1e plek in handen hadden toen de safety kart de baan op kwam, wij hadden met enig geluk een veel betere trackpositie en wonnen wat tijd. Romano knalde in de andere richting gelijk lekker door en deed dus al zijn 2e dubbele stint. Christian en ik deden daarna 2 enkele stints afgewisseld en we werden beter en beter. Ik kon in mijn stints heel veel tijd goedmaken op alle 3 de teams voor ons, we waren KGR Racing inmiddels voorbij en ik kon ook Acquity en BlueStar 2 achterhalen en tevens de snelste raceronde verbeteren. Modave reed nog wel op kop, maar door een misser bij hun laatste pitstop waren we ze genaderd tot op 10 seconden, en dat terwijl we halverwege de race nog zo’n anderhalve ronde achter lagen. We hadden een mega sterk laatste deel van de race gereden en Christian nam de laatste stint nog voor zijn rekening.

180520 12h eupen BS1

In het begin van de stint bleef het verschil gelijk, maar aan het einde van het laatste uur moesten we nog iets terrein prijsgeven, we realiseerden ons dat de overwinning er helaas niet meer in zat. De 2e plek was ruimschoots in onze handen, Yoan van BlueStar 2 had zijn ribben geblesseerd en door een extra stop van hun moesten ze nog uitkijken voor plek 4, maar hun podiumplek kwam niet meer in gevaar. Al met al een zwaarbevochten race van zeer hoog niveau, en met 2 BlueStar teams op het podium deden we het bepaald niet slecht. Modave was vannacht net iets te sterk, felicitaties aan hun. Ik wil graag mijn teammaten Romano en Christian bedanken en zeker ook Mellanie die ons de hele race van start tot finish fanatiek heeft aangemoedigd en geholpen heeft met de tactiek! Op naar de 24 uur van Eupen later dit jaar, waar we met BlueStar weer met een topteam aan de start zullen verschijnen.

180520 12h eupen podium

Formula Karting race 11

Ruben stelt 2e plek in kampioenschap veilig in finalerace
Eupen, 2 december 2017

Op zaterdagavond 2 december was de 11e en laatste race van het Formula Karting seizoen 2017, deze finalerace vond net als vorig jaar plaats in Eupen. Voor de race hadden we een speciale kwalificatie die bestond uit 3 delen waarbij steeds 10 mensen afvielen. We begonnen met 30 man voor allemaal 5 ronden. Ik had in de eerste 2 delen geen geweldige kart en moest dus gewoon zorgen dat ik bij de eerste 20 en daarna eerste 10 rijders zat, dit lukte telkens makkelijk en met de laatste 10 rijders werd er opnieuw geloot voor de karts. Ik had een redelijke kart en kwalificeerde mezelf als 7e, niet echt bijzonder, maar mijn rivalen voor de strijd om de 2e plek in het kampioenschap, Mats en Yoan, stonden danwel achter me (Mats 15e) of vlak voor me (Yoan 4e). Na een pauze van een uur ging de race van start, eindelijk weer eens een andere opzet dan de sprintraces, want er was dit keer gekozen voor een 1-uurs race met daarbij 2 verplichte kartwissels tussen minuut 5 en 25 en tussen minuut 35 en 55, plus de optie op 2 shortcuts. Een race vol tactiek dus en ik ging voortvarend van start door gelijk een man of 3 in te halen.

171202 fk wedstrijdleiding

Mijn eerste stint ging heel goed en ik reed bij de snelsten op de baan. Ik besloot mijn shortcuts te bewaren tot later in de race om zo nog een tactisch element achter de hand te houden. Toen Logan binnenkwam voor mijn 1e stop aasde ik op zijn kart, het lukte me om deze te pakken alleen viel het enorm tegen hoe goed deze kart was. Achteraf had ik dus iets te makkelijk mijn 1e kart opgegeven en met de 2e kart verloor ik eigenlijk in het middendeel van de wedstrijd de aansluiting met het podium. Daarom besloot ik om in het 3e deel van de wedstrijd niet te lang te wachten en een risico te nemen door relatief snel weer te wisselen. Mijn 2e plek in de eindstand leek relatief veilig aangezien zowel Yoan als Mats inmiddels ruim achter mij lagen, maar ook met mijn 3e kart kon ik de aanval op het podium niet inzetten. Zo strandde ik uiteindelijk op een 6e plek en dus een ietwat teleurstellende race voor mij, al was ik wel blij dat ik achter Rico de 2e plek in de eindstand kon bemachtigen, meer zat er voor mij niet meer in dit jaar. Romano won knap de race vanaf een 6e startplek, voor Rico en dagrijder Bjorn Aelberts. Mats kon net als vorig jaar en nu ten koste van Yoan beslag leggen op de 3e plek in de eindstand. Na een leuke prijsuitreiking kon de organisatie wat mij betreft terugkijken op een succesvol 2e jaar met een sterk deelnemersveld op hele leuke banen. Volgend jaar zal Formula Karting opnieuw proberen een 2e divisie op te starten, ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen de komende weken/maanden.

171202 fk eupen podium

24 uur van Eupen

BlueStar Racing wederom de beste in spannende 24h
Eupen, 7 / 8 oktober 2017

Op zaterdag 7 oktober verzamelden vele internationale topteams zich weer op de indoor kartbaan van Eupen in België, een nieuwe editie van de 24 uur van Eupen stond op het punt van beginnen. Dit jaar werd er weer gewoon gestart op zaterdag en niet op vrijdag zoals in het verleden wel eens het geval was geweest. De kwalificatie vond plaats rond half 11 nadat de teampresentatie had plaatsgevonden. Er waren dit jaar 21 teams, waarvan er 10 in de elite klasse gingen strijden en 11 in de divisie 1 waarbij er naast het standaard gewicht van 80kg ook op 100kg gereden moest worden. BlueStar had dit jaar 2 sterke teams, waarbij ik reed in het 1e team met als teamgenoten Rico Haarbosch, Mathias Grooten, Romano Franssen en Yoan Medart, en Gregory Laporte niet onbelangrijk aan de zijkant van de baan als teammanager. Het 2e team was een jeugdig team bestaande uit Tristan Foldesi, Logan Sougné, Bastien Cabrera, Christian Douven en Opnithi Puyato. Alle 21 teams kregen 22 dezelfde karts en er werd dus na iedere 65 minuten gewisseld van kart. Daarnaast moesten er ook weer 5 extra stops gemaakt worden en moest er een totale tijd van minimaal 1300 seconden in de pits worden doorgebracht. Na 12 uur wedstrijd werd de rijrichting omgedraaid. De kwalificatie was een sessie van 20 minuten en die ging Rico bij ons rijden. Terwijl wij het moeilijk hadden om ons te mengen in de strijd om pole position reed Logan verrassend naar de 1e tijd toe voor BlueStar Junior, wij startten vanaf positie 6.

171008 24h total eupen bluestar

Om 11 uur werd de race gestart en ging het geweld los. Voor mij was het nog even geduld hebben want na Rico gingen eerst Yoan en Romano rijden. Pas in de middag mocht ik aantreden voor mijn eerste stint en na een paar lastige stints lagen we nog buiten de top 3 en mocht ik de jacht op de kop openen. Het ging gelijk goed en ik voelde me comfortabel op de baan, alle karts waren vertrokken op nieuwe banden en daardoor was er heel veel grip en dat werd met het uur meer en meer. Na mijn stint lagen we op een 2e plek nog achter Modave die erg hard van start waren gegaan, ook BlueStar Junior deed voorin mee. Na mij gingen achtereenvolgens Yoan, Rico, Romano en ik nog eens. Romano leek vandaag op oorlogssterkte, hij reed erg hard in de karts die hij kreeg en daarmee wonnen we tijd terug. De avond was aangebroken en mijn stint was een lastige, we hadden inmiddels wel in de gaten dat het een hele kluif ging worden om Modave dit weekend te snel af te zijn. Zij reden met Paoleschi, Breckpott, Baccellieri, Germis en Kaivers, zeker de laatste was erg snel. Yoan wilde graag veel rijden in de omgekeerde richting omdat dat beter voelde voor zijn rug, daarom ging hij na mij weer rijden en ook Rico deed zijn 3e stint nog in deze richting.

171008 24h total eupen podium

Toen kwam de richtingswissel eraan en die ging Romano voor zijn rekening nemen terwijl Gregory, Mathias en ik de tactiek bespraken. We hadden veel opties en wisten uiteindelijk tijd te winnen op onze concurrenten, al had het nog meer kunnen zijn. We lagen na 12 uur wedstrijd zo’n 40 seconden achter op Modave en het leek een tweestrijd te gaan worden tussen ons en hun. DMC1 en BlueStar Junior waren ook sterk en streden constant om het podium. In de normale richting ging Mathias voor het eerst de baan op, hij was was later aangekomen maar had niet veel moeite om zich aan te passen aan de omstandigheden. Romano, Mathias en ik namen de hele nacht voor ons rekening, het ging goed en met een enkele en dubbele stint kon ik zelf wat tijd inlopen op Modave. Ook Romano en Mathias bleven onverminderd hard gaan. Met nog een kleine 3 uur te gaan, de ochtend was weer aangebroken en al 20 uur racetijd zat erop, nam Romano de leiding in de wedstrijd over, Romano en ik hadden toen allebei al ruim 5 uur gereden. Mathias deed zijn 4e stint en kon veel tijd winnen op Modave, de wedstrijd leek langzaam onze kant op te kantelen maar we wisten dat Modave ook nog een aantal goede karts aan het einde zou krijgen. Ondertussen hadden alle karts nogmaals nieuwe voorbanden gekregen, alsof er nog geen grip genoeg was werd er nog een laagje bovenop gelegd!

171008 24h total eupen podium bluestar

Ondertussen stond Gregory nog onvermoeid langs de baan, hij was weer eens van onschatbare waarde qua tactiek, maar zeker ook qua motivatie en hield alle regels scherp in het oog. Als wij dreigden te verslappen of tekenen van vermoeidheid vertoonden pepte hij ons weer op. Nog 2 uur te gaan en Romano was nog fit genoeg om nog een 6e stint te doen en aangezien hij de beste rijder van ons team leek dit weekend, konden we nu de genadeklap uitdelen. Ondertussen waren Yoan en Rico ook weer klaar om nog te vlammen en Yoan begon het laatste uur. Hij reed hele sterke tijden en gaf met een ruime marge van een ronde voorsprong het stuur voor de laatste keer over aan Rico. De Duitsers van DMC 1 had inmiddels de 3e plek bemachtigd en BlueStar Junior was net iets te ver weg om hun nog in gevaar te brengen. Desalniettemin een hele knappe race en dat beloofd veel voor de komende jaren. Het laat in ieder geval zien dat we binnen BlueStar genoeg rijders hebben waarmee we 1 of meerdere topteams kunnen opstellen. Dan terug naar de wedstrijd waar Rico bezig was met de laatste minuten, een lastige kart en hij verloor wat terrein op Modave, ze kwamen terug tot binnen een ronde, maar wat maakte het uit. De overwinning zat in de tas en na 24 uur werden we als winnaar afgevlagd. Wederom een superprestatie van ons team, deze 24 uur is niet makkelijk om te winnen en daarom smaakt de overwinning altijd heel erg goed! Modave had het ons erg lastig gemaakt maar uiteindelijk bleken wij toch de sterkste. Ik wil graag namens het team onze sponsor voor deze wedstrijd, M&S Construct, bedanken. En zeker wil ook Gregory nog eens benadrukken, ook voor zijn inzet is grote dank op zijn plaats. Voor mij was het een jubileumoverwinning, na 4 keer Olen en 3 keer Brussel was dit ook mijn 3e in Eupen en dus mijn 10e 24 uurs overwinning bij elkaar!! Op naar nummer 11.

171008 24h uitslag1
171008 24h uitslag2

6 uur RoSt Racing

Ruben, Tristan & Logan winnen voor BlueStar
Eupen (Be), 23 september 2017

Op zaterdag 23 september was de jaarlijkse 6 uurs race georganiseerd door het Duitse RoSt Racing team in Eupen. Dit jaar maakte deze race ook deel uit van de Pro Endurance Series in Eupen, een kampioenschap over meerdere endurance races waarbij een gratis deelname aan de 24 uur van Dubai kan worden gewonnen. Vandaag stond ik aan de start samen met mijn Frans-sprekende vrienden van BlueStar, de jonge talenten Tristan en Logan. We reden vandaag met 17 teams op minimaal 80kg, we begonnen de race in de normale richting en wisselden na 3 uur van rijrichting. In de training/kwalificatie van 30 minuten reden we allemaal 10 minuten, ik sloot af als laatste en miste op 0.011 seconde de pole position en stond daarmee 2e. Voor ons stond het Duitse team DMC 1, die ook aan de leiding staan in de pro endurance series. In het eerst uur kon ik samen met hun 1e rijder, Michael Joussen, een mooie voorsprong opbouwen op de rest van het veld. Kortstondig pakte ik nog even de leiding, maar ik besloot niet te veel in gevecht te gaan om vooral veel meters te pakken op de andere teams. Als 2e ging Logan en die reed een sterke stint, gevolgd door Tristan die ook heel goed ging. We moesten naast een kartwissel ieder uur ook nog 2 extra stops maken en Tristan deed daarvan de eerste. Dit wilden we namelijk voor de richtingswissel doen omdat dan de leider in de wedstrijd weer zou worden opgepikt door de safety kart en die verloor altijd tijd, dus wilden we de tijd die we verplicht in de pits moesten spenderen maar alvast gehad hebben.

170923 6st rost racing

Na Tristan ging ik voor de 2e keer en ook ik deed een extra pitstop. We wilden net voor de leider in de wedstrijd wegrijden om zo te profiteren van de safety kart, maar dit lukte net niet en ik kwam juist net achter de leider te rijden. Dit was enorm nadelig, want toen de safety kart naar buiten kwam zat ik er nog steeds achter. We verloren dus veel tijd op bijna alle andere teams. De overwinning leek nu heel moeilijk te worden omdat we bijna een ronde achterlagen op de koplopers en de nummer 2. We lagen op dat moment op een 8e plek maar hadden wel al meer tijd in de pits doorgebracht, daarom lagen we virtueel eigenlijk 5e. In mijn stint kon ik tijd goedmaken en ook Logan zette die lijn voort. We deden niet veel voor elkaar onder en Tristan mocht het vandaag afmaken. Toen hij vertrok lagen we alweer 3e en zo leken we het podium toch nog gered te hebben. De achterstand op plek 1 en 2 was zo’n 30 en 20 seconden dus dat leek lastig. Tristan begon echter geweldige tijden te klokken en reed de ene na de andere snelste raceronde. Hierdoor kwamen we toch nog terug in de strijd om de overwinning. Met nog een minuut of 20 te gaan kon Tristan EuroRacing inhalen en daarmee de 2e plek bemachtigen. Nog 1 team reed voor ons, Acuity Racing uit België en ook op hun liep Tristan hard in. Met nog 7 minuten te gaan sloten we aan en jawel, Tristan nam met een mooie inhaalactie de leiding in de wedstrijd weer over en zo waren we getuige van een heel mooi en spannend einde van de race. Een topresultaat voor ons en daardoor natuurlijk ook nog eens waardevolle punten voor het kampioenschap, zeker gezien de 4e plaats van DMC 1.

170923 6st rost racing totaal

12 uur van Eupen

Romano, Rico & Ruben winnen weer!
Eupen, 6 & 7 mei 2017

Op zaterdag 6 mei was het weer tijd voor de 12 uur nightrace in Eupen, één van de grote internationale endurance races met altijd 25 of meer teams aan de start. Ook nu was het weer een spektakel met tal van sterke Belgische en Duitse teams, en ons BlueStar team 1 bestond vandaag uit louter Nederlanders, samen met Romano en Rico ging ik proberen onze winst van vorig jaar (toen onder The Dutch Value) een succesvol vervolg te geven! We hadden onlangs nog de Rental Kart Masters in Eupen gereden en er waren sindsdien nog enkele kleine wijzigingen aan het circuit doorgevoerd. Na een aantal trainingsheats begon Romano de kwalificatie van 20 minuten. Het zat weer eens enorm dicht bij elkaar en in de laatste minuten zetten we Rico in om nog een hele snelle ronde eruit te persen. Hij leidde ons naar een 3e startplek achter de Belgen Benjamin Kaivers van TGK en Mathias Grooten die voor Modave reed. In het reglement zaten weer allerlei tactische elementen, we reden de race vandaag gewoon op 80kg en er moesten 13 kartwissels gemaakt worden, zodat de top 13 allemaal 14 dezelfde karts zouden krijgen.

170507 12h eupen bluestar

Daarnaast was er na 6 uur wederom een richtingswissel en ook moesten er nog 3 extra pitstops gemaakt worden. Iedere pitstop en kartwissel moest minimaal 30 seconden duren en totaal moest je minimaal 750 seconden in de pits spenderen. Een uitdaging dus voor de tactici en daar verheugde ik mij wel op. Maar vooral was het natuurlijk weer hard en constant rijden, de nieuwe karts zijn erg snel en het gripniveau werd in de eerste uren van de race erg hoog. Rico deed eerst een dubbele stint en reed ons meteen naar de koppositie toe, daarna deed Romano ook een dubbele stint van zo’n 1 uur en 40 minuten. Toen ik moest instappen voelde de baan al totaal anders aan als tijdens de trainingen, er was extreem veel grip en dat was dus even wennen. Ik had er zelfs wat moeite mee en was daarom niet altijd even constant, maar gedurende de stint kreeg ik het beter en beter onder de knie en konden we tijden rijden waar de concurrenten moeite mee hadden. De snelle Duitsers van Blitz (vroeger Euro Racing) waren ook weer aanwezig en enorm snel, zij beschikken altijd over een sterk team in de breedte en kennen weinig zwakke schakels. Ook BlueStar 2 was enorm goed vannacht met Logan, Yoan en gastrijder Simon Delvenne.

170507 12h eupen bluestar 1 en 2

Na ruim 6 uur zat Rico weer in de kart en stuurde ik hem van de zijkant aan voor een paar extra wissels voordat we van rijrichting zouden veranderen. We wilden niet op kop liggen want dan verlies je altijd tijd en dus kienden we het perfecte moment uit om weer de baan op te gaan, dit lukte weer heel goed. We wonnen zo wat tijd op onze voornaamste rivalen. Na Rico was het opnieuw Romano die nu in de normale richting mocht gaan rijden. Romano had al de snelste raceronde op zijn naam en was ook nu weer ijzersterk, zijn constantheid en snelheid zijn altijd van grote toegevoegde waarde. Ik viel nog net niet in slaap van vermoeidheid maar moest rond half 7 ’s ochtends toch weer mijn helm opzetten voor een volgende stint. Ik had er een zwaar hoofd in maar de uitlaatgassen en benzinelucht deden me klaarblijkelijk goed want ik reed een hele sterke stint. We lagen rond plek 4 doordat we wat meer tijd in de pits hadden gestaan dan de opponenten voor de zege, maar virtueel lagen we inmiddels zeker een ronde voor op de rest van het veld. Mijn 2e kart in deze stint was één van onze minsten maar ook hiermee kon ik de schade beperken.

170507 12h eupen publiek

Na mij ging Rico nog een keer, hij was nog het meest fit en mocht de race uitrijden, gemotiveerd als altijd haalde hij er nog een keer alles uit en wist de ronde voorsprong aan de finish precies te handhaven. BlueStar 2 werkte zich nog heel knap op naar een 2e plek in de wedstrijd, nog voor de Duitsers van Blitz die daar weer net achter zaten. Op een 4e plek was het TGK die tactisch veel lieten liggen, de laatste top 5 plek was voor opnieuw een Belgisch team, Acquity Racing. Voor het 2e jaar op rij wonnen we dus deze prestigieuze race en dat stemde tot grote vreugde op het podium, een super resultaat voor ons en voor BlueStar!

170507 12h eupen podium

Rental Kart Masters Eupen 2017

Ruben sterkste in Masters maar mist overwinning
Eupen, 25 maart 2017

Op zaterdag 25 maart was in het Belgische Eupen de 2e editie van de Rental Kart Masters. In plaats van een 2-dagen durend kampioenschap was de opzet dit jaar veranderd naar een 1-daags evenement met maar liefst 7 sprintraces verdeeld over de hele dag. Er was een 80kg klasse met een kleine 40 deelnemers en ruim 10 deelnemers streden in de minder sterk bezette 100kg klasse. Op vrijdagavond was ik al op de kartbaan om een aantal trainingsheats te rijden en het ging ontzettend lekker. Ik was dan ook helemaal klaar voor de wedstrijddag en die begon al ’s ochtends vroeg. Er was telkens een kleine variatie in de opzet van de races, met af en toe shortcuts en soms pitstops, maar telkens 1 rondje kwalificeren vooraf. De groep werd steeds in tweeën gedeeld en in de 1e race was Romano Franssen mijn voornaamste concurrent. Hij kwalificeerde enkele duizendste voor mij en samen reden we een klein stukje weg van de rest. Het was een mooie race en ongeveer halverwege kon ik Romano inhalen en de race naar mij toetrekken, een mooie start. Er werden vandaag ook punten uitgedeeld voor de pole position, snelste ronde en een bonus punt voor snelste shortcut of pitstop. Deze extra punten waren erg belangrijk en met de snelste shortcut (ik nam bewust wat afstand in de 1e ronde) en snelste raceronde pakte ik meteen 2 extra punten.

rental kart masters 2017 nl

In race 2 was het een strijd met Rico die nipt de pole position pakte. In de race kon hij iets van mij weglopen en moest ik mijn 3e plek ten opzichte van Benjamin Kaivers verdedigen, dit lukte ondanks een pitstop prima en zo werd ik 2e. Race 3 was een hele mooie, met Romano de hele race vlak achter me moest ik alles geven en kon ik me geen foutje veroorloven, we dreven elkaar tot grote hoogte en met de snelste raceronde in de laatste ronde kon ik alle punten pakken. In race 4 was het enorm spannend, de race ontpopte in een strijd tussen Rico en mij. Rico haalde mij eerst mooi in nadat ik de pole position had gepakt, vervolgens ging hij in de verdediging en moest ik een gaatje zien te vinden. Dit is bij Rico nooit makkelijk maar met een schitterende verrassingsaanval in de laatste ronde kon ik hem toch voorbijkomen en mijn 3e race winnen, opnieuw met maximale punten! Simon Delvenne, één van de Belgische troeven stelde tot nu toe teleur maar kon nog wel de 2e plek in de race pakken.

rental kart masters 2017 ruben 1

In race 5 pakte ik met een middelmatige kart opnieuw pole position en kon ik alles netjes dichthouden. Helaas probeerde Benjamin Kaivers een veel te opportunistische actie waardoor ik werd rondgetikt en hard achteruit de boarding inging. Hij kreeg meteen oranje maar ik was wel 2 plekken kwijt, ik had nog geluk dat ik terug de baan in werd gekatapulteerd met een 3e plek als gevolg. Hier was ik niet blij mee want deze race had ik gewoon moeten winnen. In race 6 werd er erg hard gestreden, hele agressieve inhaalacties over en weer maar uiteindelijk wist ik wel weer de pole position en overwinning veilig te stellen, ik ging duidelijk als leider in de stand de finale in en Rico en Romano waren de enige nog overgebleven concurrenten. Met z’n drieën hadden we het grootste deel van alle overwinningen bijeen gereden. In de finale waren er dubbele punten en laat ik nu net mijn slechtste kart van de dag loten. Van de 6 voorrondes kon je er nog 1 schrappen maar dat was nu natuurlijk niet het geval en met de 20 sterkste rijders bijeen wist ik dat het nu schade beperken zou worden.

rental kart masters 2017  r r r

Ik kwalificeerde op een 7e plek terwijl Romano en Rico wel een goede kart hadden en helemaal vooraan stonden. In de race werd ik aan alle kanten belaagd door mensen achter me en kon ik uiteindelijk een 8e plek pakken, daar ging de titel. Nu was er nog wel een super final shootout waarin de top 3 uit het klassement nog 3, 6 en 9 bonuspunten konden behalen in een rechtstreeks duel met 3 hotlaps in 3 karts. Veel eerlijker kan het niet en ondanks dat ik door de finale al 2 punten te ver achter stond om nog te kunnen winnen, was ik gebrand om mijn snelheid hier te laten zien. Met 3 mooie rondjes wist ik de shootout ruimschoots te winnen, meer dan 5 en 8 tienden had ik voorsprong op respectievelijk Rico en Romano, en ondanks dat Rico er voor het 2e jaar op rij met de titel vandoor ging had ik in ieder geval laten zien dat ik vandaag de snelste was, meer kon ik niet doen en dus moest ik toch tevreden zijn met een 2e plek, Romano werd 3e voor Christian Douven en Benjamin Kaivers. Het was weer een mooi event op een mooie baan, hopelijk beperken ze volgend jaar de geluksfactor in de finale door de opzet iets anders aan te pakken, en er mag misschien iets strenger gevlagd worden, verder was er weinig aan te merken op deze 2e editie van de Rental Kart Masters bij Karting Eupen. Proficiat aan Rico en Romano voor erg sterke races en aan Nils Hartman die de 100kg klasse won!

rental kart masters 2017 podium

Formula Karting race 10

Ruben gekroond tot 1e kampioen Formula Karting
Eupen (Be), 26 november 2016

Op zaterdag 26 november was in Eupen de 10e en laatste race van het Formula Karting seizoen 2016, het eerste seizoen van deze nieuwe internationale huurkart competitie. De race begon pas laat op de dag en er werd afgetrapt met een drietraps kwalificatie. Eerst 10 minuten, dan 5 minuten tegendraads voor de top 15 uit Q1 en vervolgens een hotlap voor de top 10 uit Q2. Ik kwam alle sessies makkelijk door en reed uiteindelijk een ietwat teleurstellende 4e tijd in de laatste sessie. Mats pakte de pole position, voor Rico en dagrijder Romano. De race was een bijzondere, met 1 uur en 15 minuten niet alleen de langste van dit seizoen maar met daarin ook een richtingswissel door middel van een pacekart. Dit was jammer, aangezien hiermee het 1e deel van de race een beetje teniet werd gedaan. We moesten in zowel het eerste als laatste deel van de race een kartwissel maken en verder hadden we 1 shortcut tot onze beschikking.

161126 fk eupen groep

Vrijwel iedereen bewaarde de shortcut tot het 2e deel van de race, vrij logisch als je er geen ronde mee kunt winnen. In de eerste minuten van de race gebeurde weinig schokkends, Christian Douven kwam naar voren en Rico nam de leiding over, maar er was vooral in het achterveld veel strijd. De top 5 waarvan ik de deur sloot reed vlak bij elkaar en wachtte lang met wisselen, deze kartwissel zou veel gaan bepalen voor de uiteindelijk uitslag. Met 5 man doken we tegelijk de pits in en dit was iets teveel voor de marshall die in zijn eentje de transponders overzette. Bij Mats en mij was hij niet op tijd en daardoor verloren we allebei veel tijd (Mats in de pits en ik op de baan) toen we moesten stoppen om de transponder alsnog over te zetten. Vlak daarna werd de pacekart in de baan gebracht en mochten wij gelukkig onze oude plek terug innemen.

161126 fk eupen organisatie

Ik had net als in het 1e deel van de race een middelmatige kart, terwijl sommige toppers voor me hele goede karts hadden, hierdoor werd het voor mij een hele lastige opgave om vandaag te winnen. Nadat we van richting waren gewisseld werden alle karts in de pits ook nog eens door elkaar gehusselt toen ze omgekeerd werden (we kwamen nu van de andere kant de pits in) en hierdoor liep mijn strategie ook een beetje in het honderd. Ik bleef op plek 5 en aan het einde van de race kwam ik nog in aanraking met Opnithi toen ik door de shortcut vloog. Aangezien ik door de shortcut ging was dit mij aan te rekenen, ik had gehoopt dat hij aan de binnenkant zou blijven en mij ruimte geven, maar hij had me (begrijpelijk) niet gezien. Achteraf gaf ik dit zelf aan bij de wedstrijdleiding en ik werd hiervoor bestraft met een 20 seconden penalty. Al met al was het niet mijn race, gelukkig kon ik in de laatste paar ronden nog wel een hele snelle tijd neerzetten in mijn laatste kart die ik overnam van Romano, dit gaf mij wel het gevoel dat het met de snelheid vandaag wel goed zat.

161126 fk eupen podium finalerace

Aangezien ik veel voorsprong had op Thom op de 6e plek bleef ik gewoon 5e. Gelukkig was de titel vandaag al veilig, dit scheelde wat spanning vandaag! Uiteindelijk win ik het kampioenschap met 5 punten voorsprong op Rico die vandaag zijn 4e dagoverwinning pakte voor dagrijders Romano en Christian. Mats werd knap 3e in de eindstand, voor Thom en Selina. Het was een mooi seizoen en dit werd afgesloten met een schitterende 5,3kg wegende trofee op het eindpodium, mijn dank gaat uit naar de Raoul en Luciano die een heel mooi kampioenschap hebben opgezet. Ik ben er volgend jaar zeker weer bij en ik ben benieuwd naar de nieuwe kalender en kijk al uit naar de start van het nieuwe seizoen!

161126 fk eupen eindpodium

24 uur van Eupen

Bluestar naar sensationele overwinning
Eupen, 30 september & 1 oktober 2016

De 24 uur van Eupen, één van de, zo niet de grootste indoor 24 uurs race op de kalender. Deze race wil iedere amateur karter graag rijden en dat was ook dit jaar weer te zien aan de indrukwekkende deelnemerslijst die teams kende uit onder meer Frankrijk, Polen, Denemarken, Nederland, België en niet in de laatste plaats veel sterke Duitse teams. Met 28 teams en een vloot nieuwe 13pk karts waren alle ingrediënten voor een waanzinnig mooie race aanwezig. Bluestar Racingteam was 1 van die ingrediënten en ik had dit jaar weer de eer om deel uit te mogen maken van dit topteam met louter toprijders in de gelederen. Het team was dit weekend extra sterk door de inzet en het fanatisme van onze coach/tacticus Gregory Laporte, deze voormalig wereldkampioen cijferde zichzelf 24 uur lang weg in het belang van het team.

161001 24h eupen bluestar

De 24 uur begon op vrijdagavond met een lange kwalificatie/training. Hierin reed Romano voor ons, samen met Mathias, Yoan, Tristan en ik vormden we dit weekend het team dat tot de kanshebbers werd gerekend. Er was een aantal topteams uit Duitsland en de grootste favoriet, Avia Racing, ging er met de pole position vandoor, Michael Schöttler was de man op pole. Een andere kanshebber was het Belgische Modave onder aanvoering van de Belgen Simon Delvenne, Logan Jadot, Matts Breckpot Fabio Poaleschi en Filipe Viera, dit team was al eerder winnaar van deze 24 uur. Dat waren wij met Bluestar overigens ook, in zowel 2011 en 2012 (met mij erbij) wonnen we, al was die laatste wel in een jaar dat er 2 klassen waren, en dat maakt het toch iets minder speciaal. De kwalificatie verliep niet goed, we moesten vertrekken vanaf plek 14, maar als er dan toch een type race is waar de kwalificatie iets minder moet zijn, dan maar bij een 24 uurs. Romano kwam erachter dat de choke nog een klein beetje openstond en dat was te merken, vanaf het vertrek schoot hij uit de startblokken en binnen no time knalde Romano de top 5 in.

161001 24h eupen finish

Er was enorm veel grip op de baan en dat werd gedurende de race alleen maar meer en meer, listige omstandigheden want de karts wilden makkelijk op 2 wielen gaan. We moesten 3 keer van richting wisselen, 6 stints op 100kg rijden, 36 pitstops maken waarvan 29 kartwissels en ook nog eens een minimumtijd in de pits staan. Dit zorgde er tijdens de race voor dat tactiek heel belangrijk was, maar ook dat de stand soms een vertekend beeld gaf. Mathias reed voor ons de eerste stint op 100kg en ging meteen loeihard. We kozen ervoor om de goede karts te gebruiken voor de 100kg stints en dit pakte goed uit, hierdoor verloren we weinig tijd. Ook Yoan reed zijn eerste meters in de omgekeerde richting terwijl Tristan en ik nog even moesten wachten. Om 9 uur ’s avonds was het startschot gegeven en in het holst van de nacht ging het even mis, de tijdwaarneming viel uit door kortsluiting en de race werd geneutraliseerd en voor zo’n anderhalf uur stilgelegd. Er was overleg want er ontstond een lastige situatie daar deze situatie zich voordeed middenin de kartwissel periode. Daardoor werd de stand van voor de wissels gepakt en werd deze kartwissel geschrapt en werden de teams manueel in hun volgende kart gezet. Dit duurde even en we wisselden ook meteen van richting. Dit betekende dat ik me klaar kon gaan maken voor mijn 1e stint. We streden op dit moment al voor de kop van de race en mijn stint op 100kg ging ontzettend goed.

161001 24h eupen gregory ruben

Na een klein uurtje pauze waarin Tristan reed, ging ik bij het opkomen van de zon weer verder voor een dubbele stint op 100 en daarna 80kg. Helaas moest ik daarna rond half 9 de kartbaan even verlaten voor een andere race in Brussel. In deze uren dat ik weg was deden we goede zaken, Mathias maakte veel indruk en de top 3 weekte zich langzaam los van de rest van het veld. Het was ontzettend spannend toen ik rond het begin van de avond weer terug was, al deed de stand anders vermoeden. We lagen namelijk zo’n 8 ronden achter op Modave, maar hadden al circa 500 seconden langer in de pits gestaan!! Avia leek net te kort te komen om zich nog te mengen in de strijd om de overwinning, zij hadden virtueel iets meer dan een ronde achterstand. Ik ging weer rijden op 80kg en even later nog eens op 100kg en dat was gelijk onze laatste stint op dit gewicht. Hier konden we nogmaals verschil maken doordat ik bijna dezelfde tijden op zelfs sneller reed dan veel teams op 80kg. Dit was dan ook een superkart en onze strategie pakte weer heel goed uit.

161001 24h eupen podium

Romano had er na 18 uur race met een schitterende move nog voor gezorgd dat we bijna en ronde konden terugpakken op Modave en nu de finish in zicht kwam werd duidelijk dat wij de leiding met zo’n anderhalve ronde in handen hadden. Tristan en Romano reden beiden nog een stint en ik mocht het de laatste 30 minuten afmaken. Het laatste rukje voelde als 1 grote ereronde, met zoveel publiek langs de baan en in de blauw/witte kleuren van Bluestar was het genieten en op naar de finish. Rond half 11 ’s avonds viel het zwart/wit geblokt voor mijn neus en konden de overwinningsdrankjes worden ingeschonken, een magnifieke overwinning waar we als team enorm trots op zijn. Onze teamspirit bracht ons tot het hoogste treetje van het podium, voor de andere kleppers van Modave op 2 en Avia op 3. De rest van de top 10 was enorm sterk, met vooral veel Belgische en Duitse teams die furore maakten. Met een prachtige ervaring erbij verspreidde het deelnemersveld zich weer over de landen van Europa, op naar de editie van 2017!

161001 24h eupen uitslag

6 uur Rost Racing Eupen

Ruben & Annelien rijden weer eens samen
Eupen, 17 september 2016

160917 eupen ruben annelien

Op zaterdag 17 september werd er in Eupen voor het eerst met een nieuwe serie 13pk karts geracet. Annelien en ik hadden ons ingeschreven voor deze mooie 6 uurs race georganiseerd door het Duitse Rost Racingteam. Er stonden maar liefst 28 teams aan de start, voor Eupen geen ongewoon aantal, maar het blijft fantastisch om tegen zoveel teams te kunnen racen op een mooie baan als die van Eupen. Het was alweer een poos geleden dat we samen hadden geracet, vroeger hebben we best wat endurance races samen gereden (en gewonnen) maar het werd wel weer eens tijd. De line up van de deelnemende teams was enorm sterk, het was duidelijk dat de 24 uur van Eupen eraan zit te komen en bijna alle (Duitse en Belgse) topteams waren dan ook aanwezig om alvast een competitieve race te rijden met de nieuwe karts. We hadden 30 minuten kwalificatie en hierin was te merken dat de motoren nog moesten loskomen, de tijden waren nog redelijk langzaam en zakten met de minuut. Annelien begon en stapte halverwege uit toen we rond de 10e plek lagen. Ze gaf al aan dat dit geen superkart was en ook ik kwam niet verder dan een 11e startplek. We moesten 6 stints van ongeveer een uur gaan rijden en na de 3e reeks kartwissels, dus na ruim 3 uur, werd er van richting gewisseld.

160917 eupen annelien

Ik begon de race en het was niet makkelijk om in de 1e stint de schade te beperken. Ik reed rond plek 8 en probeerde vooral constant te rijden. We begonnen in de normale richting en een aantal teams nam meteen een voorsprong. Er was veel grip op de baan en dit maakte het rijden redelijk zwaar en dwong je er ook toe om heel rustig te sturen. Regelmatig zag je mensen eventjes op 2 wielen gaan dus het was oppassen om geen snelheid te verliezen uitkomen bocht. Annelien ging als 2e en omdat we een relatief laag nummer hadden moesten we telkens vroeg wisselen. Ze zat al direct aan mijn tijden en wist de positie te consolideren. Langzaam maar zeker gingen de rondetijden verder omlaag en ondertussen reden we 2 seconden per ronde sneller dan tijdens de kwalificatie, de karts begonnen op stoom te komen. Na een goede stint van Annelien lagen we nog steeds op plek 8, ik ging op pad met onze 3e kart. De verschillen aan de kop waren ongelooflijk klein in rondetijden, dus het was lastig om veel in te lopen. Onze 1e kart had ervoor gezorgd dat we net iets meer dan een ronde achter lagen, en dat was niet gunstig gezien de richtingswissel die zou volgen. Dit doen ze in Eupen namelijk vaak (en zo ook nu) met de safety kart en dus komt het hele veld bij elkaar. Hierbij kan je veel pech of geluk hebben en het blijft jammer dat ze hier geen goede oplossing voor kunnen vinden.

160917 eupen ruben

Toen Annelien voor de 2e keer ging rijden ging ze meteen heel erg hard, we naderden de nummers 6 en 7. Annelien zat ongeveer een kwartier in de kart toen we werden opgevangen door de safety kart, we verloren vooral veel terrein op de nummers 4 en 5 die nog net niet op een ronde waren gezet. Zij konden meer dan een halve ronde dichtrijden. We hadden echter nog wel 3 lekkere kartjes dus probeerden we ons te focussen op de stints die nog kwamen. In het begin was het dringen omdat iedereen weer kort op elkaar zat en de top 3 had vrij baan en kon meteen weer een stuk wegrijden. Tijdens Annelien haar 2e stint gaf ze aan dat ze last had van weinig grip op het stuur en we besloten een extra wissel te doen. Dit kostte ons een seconde of 12 en daardoor lagen we weer even op plek 9, maar ik kon vervolgens al snel weer meters goedmaken op de teams voor ons. Ik had nog een lange stint voor me want we hadden afgesproken dat ik de laatste 2 voor mijn rekening zou nemen. Zo moest ik het een goede 2 en een half uur volhouden, voor mij op zich goed gezien ik veel meters wilde maken met het oog op de 24 uur die over 2 weken plaatsvindt.

160917 eupen groep

Het ging hartstikke lekker en na een half uurtje lagen we al op plek 7. Met de voorlaatste kart kon ik de 6e plek overnemen en ik zat in een goed ritme en maakte weinig fouten. Nu was het gat wel groot naar de top 5, maar ik was constant één van de snelste zo niet de snelste op de baan en kon hierdoor wel flink inlopen op alle teams voor ons. In het laatste uur had ik de nummer 5 in zicht maar ook die reed ontzettend hard, Bart Paret van Acquity Racing had het tempo er goed inzitten en ik moest alles geven om dichterbij te komen. Aan kop vochten de Duitsers van Euro Racing en de Belgen van Modave om de overwinning. Het was uiteindelijk Frederik Ewald die de Duitsers de overwinning bezorgde. Ik was aangesloten bij plek 5 en kon de sportieve Belgische rijders van Acquity Racing voorbijsteken, met nog een aantal ronden te gaan hadden we de top 5 te pakken en we schoven zelfs nog door naar een 4e plek. Dat was ook de positie waarop we de race eindigden. Nooit een leuke plek die 4e plaats, maar gezien we halverwege al bijna 90 seconden achter lagen was het toch netjes dat we op 32 seconden van de winnaars finishten en maar net buiten het podium. Iets meer geluk met de eerste 3 karts en we hadden wellicht met een mooie trofee naar huis gegaan. Toch was het een geslaagde dag en gingen we met een goed gevoel weg uit Eupen! De nieuwe karts waren uiteindelijk zeker iets sneller dan de oude vloot karts, het beloofd een daverende 24 uurs race te worden. Ik zal deze race rijden met mijn Belgische vrienden van Bluestar, waarmee we eerder dit jaar wederom wereldkampioen werden.

12 uur nachtrace Eupen

The Dutch Value naar snaarstrakke overwinning
Eupen, 21/22 mei 2016

Maar liefst 32 teams hadden zich ingeschreven voor een nieuwe editie van de 12 uur nachtrace in Eupen, een prachtige race die na een jaar afwezigheid weer terug is op de kalender van één van de mooiste banen van Europa. Vlak voor de 12-uurs race was de lay-out van de baan nog deels gewijzigd, waardoor veel teams van de mogelijkheid gebruik maakten om op de dag zelf nog een trainingssessie te doen. Samen met mijn Dutch Value teammaten Corné en Rico was ik op tijd aanwezig om ook nog even te oefenen. Een nieuwe rijder maakte dit weekend voor het eerst zijn opwachting binnen ons team, Romano Franssen is een geweldige toevoeging aan ons mooie team, een man met veel snelheid en ervaring op het gebied van endurance races. Het reglement was zoals gebruikelijk zeer uitgebreid en qua tactiek kon je werkelijk allerlei strategieën bedenken. Een klein overzicht van de regels:
• 16 kartwissels, dus 17 stints van +/- 42 minuten
• 5 stints op 100kg en 12 stints op 80kg
• 3 wissels van rijrichting, waarvan 2 dmv een pace kart en 1 dmv een lange pitstop
• minimaal 23 pitstops inclusief 16 kartwissels, dus 7 extra stops
• minimale pitstoptijd van 30 seconden per stop en 1120 seconden in totaal
• 2 kwalificaties van beide 12 ronden, in iedere richting 1

2016-5 12h night Eupen 23

We besloten om Rico te laten kwalificeren in de normale richting en dat pakte goed uit, hij noteerde de snelste tijd. Ik ging in de omgekeerde richting rijden en ook dat ging goed, ik was 2e snelste achter Mathias Grooten van Bluestar en overal stonden we ook 2e, net voor de grote favorieten van het thuisteam van Modave waarbij Kevin Caprasse ging starten. De 2e rijder moest starten en dus ving ik de race aan in tegengestelde richting. Ik ging meteen voor een dubbele stint van een kleine anderhalf uur en kon met Mathias samen hard wegrijden van de rest. Na ongeveer een half uurtje moest ik Mathias langzaam laten gaan, maar ik was erg tevreden over mijn stint. Rico ging als 2e en direct na mijn stint zat ik al na te denken over de tactiek. Vooral rond de 2 wissels van rijrichting met de pace kart kon je veel winnen. De leider in de race wordt opgepikt, het was beter om alvast wat pitstops te doen en tijd van de 1120 seconden weg te laten tikken en dan net voor de leider de baan op te gaan, zodat je bijna een hele ronde achter de safety kart weer kon dichtrijden.

2016-5 12h night Eupen 1

Rico reed ondertussen op 100kg 2 lastige stints, we vielen ietsje terug in de stand maar dat was dus niet heel erg met het oog op de eerste wissel van richting. Romano maakte zich op voor zijn 1e stint, hij had de baan in omgekeerde richting nog niet gereden maar daar was weinig van te merken, hij was direct snel. Corné en ik gaven daarna de wissels aan vlak voor de pace kart, er waren meer teams die iets probeerden te doen. Veel teams hadden echter niet het overzicht en reden op het verkeerde moment de pits uit. Omdat veel mensen de pits in doken, was het vooral belangrijk om de leider op dat moment in de gaten te houden. Dit lukte bij ons perfect en we wonnen hier behoorlijk veel tijd mee! Omdat we best lang in de pits stil moesten staan realiseerden we ons dat de kartwissels vanaf nu snel moesten gaan (net boven de 30 seconden) om zoveel mogelijk speling over te hebben later in de race. Daarom besloten we geen dubbele stints meer te doen maar om beurten te rijden omdat je dan al klaar kan gaan zitten in je kart.

2016-5 12h night Eupen 10

Na Romano reed ik op 100kg, toen opnieuw Romano, daarna Rico en nog eens Romano. Zo waren we halverwege en hadden we er alle 3 4 stints op zitten. We wonnen veel in dit deel van de race en ik ging in de tegengestelde richting verder op 100kg. Net als mijn vorige stint reed ik bijna gelijke tijden als de meeste rijders op 80kg, we hadden de betere karts uitgekozen om op 100 te rijden en dit pakte perfect uit. Door de vele verschillende pitstop strategieën (sommige teams hadden al 200 seconden langer stilgestaan in de pits dan anderen) was de stand helemaal door elkaar gegooid. Virtueel lagen we echter rond plek 2-5, samen met de Duitsers van MS Racing, Bluestar en Traxxis CU @ Finish. Modave Racing was op dat moment koploper, echter zij gingen de fout in door een te snelle pitstop en dit kostte ze een ronde. Wij deden qua snelheid zeker niet onder voor de andere teams en ons sterke punt was dat we geen zwakke schakel hadden, we waren extreem aan elkaar gewaagd. Qua tactiek waren we de rest steeds een stap voor. Na 9 uur moest Corné helaas richting Nederland om kartles te geven, maar zijn bijdrage was de hele nacht lang zeer waardevol geweest. De laatste wissel van rijrichting kwam eraan met Rico aan het stuur en ik langs de kant timeden we onze stop opnieuw heel goed. Veel teams hadden al te veel pitstops of tijd in de pits verbruikt en waren dus hun flexibiliteit kwijt, wij niet en daar maakten we opnieuw gebruik van.

2016-5 12h night Eupen 16

Met nog 2 en een half uur te gaan lag MS Racing nu op kop, 5 zeer snelle Duitsers en wij waren in de achtervolging. Voordeel voor ons was dat we al onze 100kg stints al gehad hadden want ook Rico had er nog eentje gedaan. De Belgische teams haakten af voor de overwinning en Traxxis bleek de sterkste voor plek 3, heel knap, Stefan Verhofste, Mats de Jong en Cedric Wauters mochten na 12 uur als 3e naar het podium. Toen was er de strijd tussen MS en ons. Romano, ik en Rico deden allemaal nog een stint met nog 2 uur te gaan, en iedere stint waren we sneller dan de opponent. Toen Rico wegging voor de laatste 50 minuten moesten we nog 2 keer stoppen en hadden we de leiding in handen genomen. Een schitterend opgebouwde race en met een pijlsnelle laatste ruk van Rico kwam de overwinning niet meer in gevaar. Rico stoomde door tot en met de laatste ronde en door nog een penalty voor de Duitse concurrenten wonnen we uiteindelijk zelfs met ruim anderhalve ronde voorsprong op deze lange baan. Wat smaakte dit goed, een magnifieke overwinning in deze toprace, heerlijk!!! Voor mij is dit het hoogtepunt met The Dutch Value tot nu toe, zeker omdat we geen fouten hebben gemaakt en zowel op tactiek als op snelheid de race naar ons toe wisten te trekken, we waren dan ook dik, dik tevreden! Gelijk een mooi debuut voor Romano bij ons, we kijken al uit naar onze volgende samen.

2016-5 12h night Eupen 18

Rental Kart Masters Eupen

Ruben 4e in spannende 1e editie Masters
Eupen, 25/26 maart 2016

Karting Eupen staat al jarenlang bekend als één van de toonaangevende indoorkartbanen van Europa en sinds 2 jaar zijn ze gevestigd in een nieuw pand. Vorig jaar werden er slechts enkele grote races georganiseerd, maar dit jaar is er opnieuw een 12 uurs race én werd er de 1e editie van de Rental Kart Masters georganiseerd op 25 en 26 maart. Het kampioenschap werd groots opgezet en, zoals van Evelien Bonneux en haar crew gewend, werd er ook dit weekend weer een geweldig evenement op poten gezet. De organisatie was tot in de puntjes verzorgd met onder meer een vierkoppige wedstrijdleiding uit België, Polen en Nederland, een zeer transparante en eerlijke loting waarbij iedereen in 10 verschillende karts reed, een duidelijk en gevarieerd reglement met veel tactische mogelijkheden (short-cuts en pitstops) en grootse prijzen. Er werd in 2 klassen gestreden, de grootste was de 80kg klasse en daarnaast was er nog een 100kg klasse voor de zwaargewichten. Het evenement had veel meer deelnemers verdiend dan de 38 rijders die uiteindelijk deelnamen! Ik deed mee in de 80kg klasse en op vrijdag startten we met 5 races van 18 ronden in de tegengestelde richting.

72343_1730173003936095_5826598384388651387_n

Telkens werd er een kwalificatie verreden van 1 ronde en voor pole position en snelste ronde werd een half bonuspuntje uitgedeeld. Mijn kampioenschap begon zeer goed, met 3 overwinningen en telkens de maximale score. In race 1 moest ik daarvoor afrekenen met de lokale topper Simon Delvenne (B), in race 2 vocht ik een prachtig duel uit met Romano Franssen (NL, 3e op het WK van 2008) en Daan Drehmans (NL) en in de 3e race was de Belg Stefan Verhofste mijn belangrijkste opponent. In race 4 lootte ik veruit de slechtste kart van het pak, hiermee kwam ik niet verder dan een 11e plaats, al wist ik dat we 2 schrapresultaten hadden en dus was er nog geen man over boord. In race 5 vocht ik een mooi duel uit met Christian Douven (NL), thuisrijder Guillaume Germis (B) en mijn Dutch Value teammaat Rico. Nadat Christian van de kop was teruggevallen zette ik een aanval in op Guillaume voor P1, maar hier kon Rico van profiteren doordat hij uitkomen bocht meer snelheid meenam. Zo kwam ik wederom op plek 2 en daar bleef het ook bij. Na dag 1 leek het te gaan uitdraaien op een strijd tussen Romano, Rico en mij.

12671675_528657097322741_750166087000027355_o

Op dag 2 wederom 5 races maar nu in de gewone richting. Telkens waren er 2 groepen en in mijn iets zwaardere groepen trok ik telkens middelmatige karts. Hierdoor liep ik in race 6-8 wat meer achterstand op met een 3e en 2 5e plaatsen, nu deed die hele slechte kart van gisteren opeens wel heel erg pijn, want nu moest ik een 5e plek meetellen en hierdoor stond ik niet meer aan de leiding maar op plek 4, want Simon Delvenne had zich vandaag ook terug omhoog gewerkt, zij het met een paar acties die eigenlijk niet door de beugel konden. In race 9 had ik mijn makkelijkste groep en kreeg ik juist één van mijn beste karts, mijn 4e overwinning. Dan de finale met de beste 13 rijders, de top 4 stond enorm dicht bij elkaar en het kon alle kanten op. Simon lootte van de toppers veruit de beste kart en won de race vrij eenvoudig, hoewel Romano nog wel knap pole position had gepakt. Romano eindigde op de 2e plek, ik kon P3 pakken door een hele goede strategie waarbij ik in de laatste ronde nog vlak na de short-cut Rico passeerde. Dit zorgde voor de volgende eindstand: Rico P1, Simon P2, Romano P3 en ik op 4.

12030448_528769523978165_6623295982227071563_o

Na de eerste dag ging ik zeker voor de 1e plek, en dan is een 4e positie wel teleurstellend, maar ik denk dat ik niet veel punten heb laten liggen in mijn karts dus kon ik zeker leven met het eindresultaat. Simon en Rico kwamen gelijk in punten maar Rico werd winnaar op basis van het aantal 2e plekken. Simon was zo verbolgen dat hij weigerde om naar het podium te komen, zeer respectloos naar de andere rijders en vooral richting de organisatie. Er werden voor iedere race mooie medailles uitgereikt en ook nog 25 waardebonnen verloot! The Dutch Value werd naast Rico en Ruben ook nog vertegenwoordigd door Selina en Mike, alle 4 kampioen tijdens de DOK eerder deze maand. Selina werd heel knap 6e achter Guillaume en voor Stefan en was daarmee ook beste dame. Mike was met zijn 11 jaar de jongste deelnemer, hij moest veel gewicht meenemen en dat is niet makkelijk op de nieuwe baan in Eupen die zo veel grip heeft dat je al snel begint te stuiteren. Toch verweerde hij zich kranig en reed een aantal mooie races. Rico werd tevens winnaar van de 100kg klasse, voor de Duitser Martin Hanhardt en de Belg Matthias Maas en verdiende zo 2 autosportpakken van Alpinestars, een super knappe prestatie! Ik hoop dat de Masters volgend jaar opnieuw worden georganiseerd en dan met nog meer deelnemers, ik zal weer proberen om van de partij te zijn.

Formula Karting race 1

Ruben aan de start van schitterend nieuw kampioenschap!
Eupener Karting, 6 februari 2016

Op zaterdag 6 februari 2016 was een nieuw huurkart kampioenschap geboren genaamd Formula Karting. Met het verdwijnen van de KartGrid Cup vorig jaar en het doodbloeden van Belkart in België en het gebrek aan een waardig kampioenschap in Nederland, was dit het perfecte moment voor de start van een nieuw kampioenschap dat zijn pijlen richt op vooral Nederland en België. De serie bestaat uit 10 wedstrijden op vele aansprekende circuits en dat zorgde dan ook gelijk voor een zeer sterk deelnemersveld bij de start van het seizoen. Op misschien wel de mooiste baan van de Benelux in Eupen werd de 1e race georganiseerd en 26 rijders waren hierbij aanwezig. De 10 races kennen verschillende formats en er wordt een minimumgewicht van 80kg gehanteerd. De organisatie had zijn huiswerk goed gedaan, bij binnenkomst werden je kartnummers geloot en alle rijders kregen een formulier mee met daarop alle benodigde informatie. De briefing werd gedaan door wedstrijdleider Bas van Osta en vandaag zouden we 2 races van 40 minuten gaan rijden, eentje in beide richtingen.

FK-LOGO-OFFICIAL

De kwalificatie bestond uit 2 keer 5 ronden in beide richtingen, in 2 verschillende karts. De snelste tijd uit beide richtingen werden opgeteld en dit bepaalde de startgrid voor race 1. Waar we na de trainingen al bang voor waren was dat de kartverschillen erg groot waren, dit uitte zich ook in de kwalificatie waarin er soms meer dan een seconde verschil zat. Gelukkig was er een tactisch element ingebouwd in de races, je moest namelijk 1 pitstop maken waarbij je van kart moest wisselen. Dit gaf de gelegenheid om een slechte kart snel in te wisselen. Ik kwalificeerde op plek 6 en kon in de eerste 2 ronden meteen Thom van Dijk en Rick Harthoorn inhalen. Mats de Jong en Selina Balneger doken vanuit de top 3 meteen de pits in en zo kwam ik achter de Belg Dylan de Wolf op plek 2 te rijden. Rico Haarbosch zat achter mij en samen probeerden we naar Dylan toe te rijden. Dylan maakte echter weinig fouten en zo bleven de verschillen heel erg klein. Van de rijders die vroeg gestopt waren kon alleen Mats onze tijden benaderen, maar we liepen langzaam op hem uit en dus leek de top 3 duidelijk. Vlak voor het einde van de race kon ik bijna aansluiten bij Dylan en we doken met z’n drieën de pits in met nog 2 ronden te gaan. In de laatste minuten moest ik nog even verdedigen voor Rico maar de top 3 bleef ongewijzigd, met Mats en Christophe Verhoeven daar achter op 4 en 5. De uitslag was ook direct de startopstelling voor race 2.

479-IMG_1000

In race 2 had ik zelf een slechte kart geloot en dus wist ik dat ik snel moest stoppen om nog kans te maken op een goed resultaat, mensen met goede karts rijden normaal gesproken lang door dus na de eerste kartwissels staan er meestal wat mindere karts. Ik kon Dylan in de eerste ronde inhalen en dook daarna direct naar binnen. Helaas had de wedstrijdleiding de tijd van de pitstop verlengd van 50 naar 60 seconden, dit om blauwe vlaggen voor gestopte mensen te voorkomen. Dit had echter een tegenovergesteld effect, want hierdoor kwam ik midden in de kopgroep weer de baan op en verloor ik meteen 4 seconden doordat ik mensen moest doorlaten en door een kleine aanvaring. Ik kon daarna snel weer mijn tempo oppakken en reed gelijk goede tijden. Ik moest wat mensen inhalen maar de meeste rijders lieten me gelukkig door en probeerden te volgen. Rico had 2 goede karts geloot, reed ruim op kop met gelijke tijden als mij en reed dus lang door. Tegen het einde van de race maakte hij zijn pitstop en kwam net een seconde of 2 voor mij de baan op. De nieuwe regel bleek dus achteraf wel een groot nadeel voor mij, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

160206 podium (1)

Na mijn kartloting was ik erg blij dat ik deze mooie resultaten er nog uit kon slepen en het moet gezegd worden dat Rico ook een ijzersterke race reed vandaag. Dat gold ook voor Stefan Verhofste en Selina, die om plek 3 streden, Selina trok hierbij met een gewaagde actie in de laatste ronde aan het langste eind. Het leek erop dat zij hiermee een 3e plek in de dag rangschikking had veiliggesteld, ware het niet dat thuisrijder Regis Bovy voor de 2e race op rij te vroeg was weggereden bij de pitstop. Jammer voor hem, want hij was erg snel, maar dit was zeker ook erg zuur voor Selina, want hierdoor schoof Mats een plekje op en pakte daardoor een mooie 3e plek. Wat betreft de eindoverwinning was het nog even spannend, aangezien Rico en ik gelijk kwamen in punten waren we benieuwd welk criteria de doorslag zou geven. Dit bleek de som van de snelste ronde uit race 1 en 2 en hierbij was Rico 0,05 seconde sneller en dus ging de 1e dagzege naar hem! Complimenten aan de organisatie, want de hele dag verliep soepel inclusief tussenstanden, een mooi gehandhaafd tijdschema en mooie bekers voor de top 3. Dit was ook duidelijk te merken aan de vele positieve reacties, op naar race 2 volgende maand in Roosendaal.

Kijk hier voor de mooie foto’s van Johan Zielman!

24 uur van Eupen

Ruben rijdt met Duitse Rost Racing 24h van Eupen
Eupen, 25/26 september 2015

Een aantal dagen voor de start van één van de grootste 24 uurs races van het indoorkarten besloot ik mee te doen bij het Duitse Rost Racing team aan de 24 uur van Eupen. Onder leiding van teamcaptain Marc Lehmann ging ik rijden samen met 3 andere Duitse coureurs en Rico Haarbosch. Een mooi gelegenheidsteam dat last minute werd samengesteld op één van de mooiste indoorkartbanen ter wereld. Iets meer dan een jaar geleden veranderde de locatie van de kartbaan in Eupen naar een nieuwe hal. Zoals ieder jaar waren er ook nu nieuwe karts en de organisatie had de entourage tot in de kleinste details verzorgd, het is altijd een plezier om in Eupen te komen en te racen. De race werd verreden op 85kg met 4 stints op 95kg en iedere 46 minuten een kartwissel zodat alle teams met alle karts zouden rijden. Op vrijdagmiddag reed ik mijn eerste trainingsmeters op deze lay-out in beide richtingen en dat ging super.

150927 24h eupen rost racing team 1

Met niet minder dan 30 teams werd er gestart in 2 groepen voor de kwalificatie van 20 minuten. Ik mocht deze voor ons rijden, maar jammer genoeg hadden we geen goede kart en zaten we in de 2e groep die beduidend langzamer was. Ik kon er nog de 2e tijd in onze groep uitpersen, goed voor een 11e plek op de startgrid. We wisten echter dat de race heel lang ging duren en de kwalificatie is dan niet van doorslaggevend belang. De start verliep goed en al snel schoof ik een aantal plekken op naar voren. Na een minuut of tien werd de race geneutraliseerd toen bleek dat de tijdwaarneming in de normale richting niet naar behoren werkte. Dit zorgde ervoor dat we omkeerden en de rest van de race in de tegengestelde richting reden, en niet 12 om 12 uur zoals vooraf was gepland. Ik reed meteen een dubbele stint en kon na een goede anderhalf uur worden afgelost door Rico.

150927 24h eupen ruben

Marc had een mooi schema opgesteld voor wie er wanneer zou rijden en iedere 5e stint was verplicht op 95kg, deze zouden gereden worden door Porsche coureur André Krumbach. Zijn broer Jochen reed ook met ons mee. Langzaam maar zeker schoven we de top 5 binnen, het niveau was echter ontzettend hoog, in dit internationale gezelschap zaten veel rijders die hard gingen op deze baan. Gedurende de nacht viel André na zijn 2e stint helaas geblesseerd uit, en dus gingen we met z’n vijven verder. Tim Hildesheim reed ’s nachts een hele sterke stint en we lagen op dat moment 4e achter thuisrijders en favorieten Modave Racing. De Belgen van DWT Racing, Bluestar en de Duitsers van Euro Racing waren ook erg sterk. Ik deed onze 3e stint op 95kg en dat was een hele leuke stint, ik kon veel mensen inhalen en met de snelle karts in Eupen merk je vrij weinig van het gewicht.

150927 24h eupen marc tim

Na een dubbele stint van Marc ging ik even twee uur slapen voor de broodnodige energie om het laatste deel van de race goed door te komen. De teamspirit was goed, maar voor het podium kwamen we helaas net iets te kort op de snelste teams, na een uur of 20 lagen we op plek 5 met team Polen en Traxxis een ronde of 2 achter ons. Ik deed mijn laatste stints en fysiek was het allemaal prima te doen, er was wel heel veel grip maar doordat de stints niet heel lang waren en de karts goed zaten was het goed vol te houden. In mijn voorlaatste stint kwam ik nog tot 8 honderdste van de snelste raceronde en ik had de eer om ook de race te finishen. In het kielzog van een mooie strijd om de 3e plaats tussen DWT en Bluestar finishten we op plek 5. Modave Racing won de race na een spannend laatste half uur, Simon Delvenne haalde Marc Schings net voor de finish nog in. Mats de Jong liet zich de 3e plek niet meer afsnoepen en stelde het podium voor DWT veilig. Na 24 uur werden de prijzen uitgereikt en kon iedereen terugkijken op wederom een intensief dagje karten, mijn dank aan onze Duitse teamgenoten voor de uitnodiging, es was richtig toll mit unseren Deutschen Freunden zu fahren!