Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

8 uur FKI

Ruben & Opnithi naar prachtige BlueStar overwinning

Brussel, 16 september 2018

De 8 uur van Brussel is altijd een toprace op de kalender en zeker dit jaar, met de afwezigheid van de 24 uur van FKI Brussel was deze race er eentje die ik absoluut niet wilde missen. Na overwinning in 2014 en 2016 met Rico Haarbosch ging ik nu voor een 3e overwinning samen met mijn Thais Belgische BlueStar teammaat Opnithi Puyato. Opnithi is één van de jongste teamleden van ons team maar maakte afgelopen zomer grote indruk tijdens het WK indoorkarten in Szczecin door lang in de top 3 van het klassement te staan en uiteindelijk te eindigen op een hele mooie 6e plek. Opnithi is altijd snel in Brussel en ook voor mij is het één van mijn favoriete banen, dus we hadden er heel veel zin in. We hadden 45 minuten training voor de wedstrijd en die konden we goed gebruiken om de nieuwe baan (de baan is altijd anders bij FKI) onder de knie te krijgen.


We zaten er redelijk bij en ik ging de 15 minuten kwalificatie doen. Daarin was het heel erg spannend en zou een goede hotlap het verschil maken tussen pole position of P5. Ik had zeker niet het idee dat wij de beste kart hadden, maar ik kon er P2 uitpersen op 0.003 van de pole position van Rayhan Mouoya, één van de jongste deelnemers aan de race en een groot talent, al mocht hij wel iets onder gewicht rijden omdat hij meer dan 20kg mee moest nemen. Bij de start van de race om 12.00 uur kon ik hem net niet volgen maar werd ik wel gelijk onder druk gezet door de rijders achter me. Dat bewees dat ik een hele goede kwalificatieronde had gereden maar dat mijn kart niet echt top was. Gelukkig kregen alle top 8 teams 9 dezelfde karts, en dus moesten we er gewoon het maximale uithalen. Na enkele wilde acties viel ik iets terug naar plek 5, waarna ik weer opklom naar 4. Er waren maar liefst 23 teams waaronder veel recreanten die listig waren om in te halen. Onze grootste concurrenten kwamen even vast te staan, Filipe Vieira en Dylan de Wolf reden vandaag voor DWT en zijn altijd heel snel op deze baan.


Na zo’n 45 minuten was het tijd voor de eerste kartwissel en ik reed nog een stint door. Ik kon de koppositie in de 2e stint terugpakken al bleven DWT en Traxxis (virtueel) in de buurt. We moesten 8 rijderswissels maken en de meeste teams wisselden meteen van rijder. Wij besloten te beginnen met dubbele stints. Na mij ging Opnithi dus ook voor een dubbele stint, wat neerkwam op zo’n uur en 50 minuten. Hij deed het heel goed en we bleven ongeveer gelijk tred houden met Dylan en Filipe, Traxxis viel langzaam maar zeker een stukje terug richting de helft van de race. De altijd strenge raceleiding van Ilse & Dimi zorgde weer voor een strak geregisseerde koers met vandaag heel weinig kapotte kart, dat is altijd goed om te zien. Het was lekker weer, buiten in het zonnetje was het goed toeven. Na Opnithi zijn dubbele stint moest ik opnieuw aan de bak, een prima stint waarbij ik de voorsprong op zo’n 20 seconden kon houden. Er waren nog 4 stints te gaan waarvan we er alle twee nog 2 gingen doen, en allen DWT kon ons nog pakken, zo leek het.


Vooral de op 2 na laatste kart was een lastige, en we besloten dat ik deze kart zou pakken. Ik verloor terrein, want Filipe was ook aan het rijden, maar telkens kregen wij de kart van DWT in de stint na hun, en daar wist Opnithi dan weer goed gebruik van te maken in onze voorlaatste stint. We moesten nog steeds twee extra stops maken ten opzichte van al onze concurrenten, en die maakten we aan het begin van het laatste uur. Ik mocht het afmaken en met zo’n 40 seconden voorsprong hoefde ik niet te vrezen voor de 1e plaats. We verloren een heel klein beetje, maar ik was constanter dan Filipe en kon daardoor de voorsprong makkelijk boven de 30 seconden houden. Een hele lekkere marge die wel eens kleiner is geweest tijdens de 8 uur van FKI. Ondertussen barstte ook de strijd los om de snelste raceronde, want daar is in Brussel altijd een mooie trofee voor. Ik kwam nog in de buurt, maar onze kart was niet goed genoeg om echt aanspraak te maken op deze bokaal, die uiteindelijk naar Cedric Wauters ging. Maar de winst was voor BlueStar, en daar waren Opnithi en ik heel erg blij mee! Na 8 uur lang knokken mochten we de hoogste treden van het podium beklimmen. DWT werd verdiend 2e, voor Traxxis met Kenny Verbinnen, Nick van Ostade en Nicolas Leroy die het podium completeerden. Al met al een succesvolle dag, met de nodige spierpijn tot gevolg, hopelijk kunnen we volgend jaar opnieuw de 24 uurs race op deze fantastische baan rijden!

BlueStar 2 x 2-uurs race

Ruben en Mats missen podium in Eupen
Eupen, 19 augustus 2018

De eerste race na mijn succesvolle WK campagne in Polen was een 2x2 uurs race georganiseerd door ons eigen BlueStar Racingteam in het Belgische Eupen. Met gloednieuwe karts stonden zo'n 20 teams aan de start van deze endurance race die in 2 richtingen werd verreden. Eerst 2 uur de ene kant op en vervolgens 2 uur de andere kant. Mats en ik reden voor het eerst sinds een tijd weer eens samen en we hadden beiden al even niet meer in Eupen gereden. Het was daarom goed dat er training bij de race was inbegrepen. In de 5 minuten kwalificatie die volgde hadden we enige moeite om de top bij te houden, en we moesten dan ook starten rond de 5e plek. Aan kop van het veld werd hard gereden en Mats probeerde in het begin van de race de schade te beperken. Dat lukte op zich goed en daardoor hielden we het podium in zicht. Na ongeveer een uur werden we binnengeroepen voor de verplichte kartwissel en ging ik verder. We lagen nu op de 6e plek maar behalve de nummers 1 en 2 was er nog veel mogelijk. Er waren maar weinig teams die in de elite klasse reden vandaag, de meeste namen deel in de divisie 1 categorie die streden voor een eigen klassement. Ik kon nog een plekje winnen maar meer dan een 5e plek zat er helaas niet in.

In race 2 nam ik de start in de omgekeerde richting en dit keer vertrokken we vanaf plek 3. Ik kon de leiding pakken in de eerste stint na een mooi gevecht met Logan Sougne, maar de kop zat dicht bij elkaar en onze 2e kart was geen geweldige kart. Mats ging als 2e en kon niet voorkomen dat we iets terugzakten naar een 4e plek. We hadden het idee dat we zelf nog iets meer uit de karts hadden kunnen halen en de concurrentie liet weinig steken vallen, daardoor eindigden we uiteindelijk op een ietwat teleurstellende 4e plaats in de eindrangschikking. Logan en Giovanni Baccellieri wonnen de race, voor een Belgische combinatie met Simon Delvenne als kopman. De 3e plek was voor Selina Balneger en thuisrijder Christian Douven.

12 uur van Eupen

BlueStar komt sterk terug en eindigt 2e in toprace
Eupen, 19/20 mei 2018

In de nacht van 19 op 20 mei werd wederom de 12 uur nachtrace bij Karting Eupen gehouden. Een heel sterk veld van zo’n 25 teams stond aan de start en daarbij ook 2 teams van BlueStar, een Nederlandse en een Belgische line-up. Samen met Romano Franssen en Christian Douven vormde ik BlueStar 1, terwijl Logan Sougne, Mathias Grooten en Yoan Medart het 2e topteam vormden. Een aantal sterke concurrenten waren de Duitsers van DMC, de Belgen van Modave Racing, Acquity Racing en Traxxis uit België en het Nederlands/Belgische gelegenheidsteam van Rico Haarbosch, Giovanni Baccellieri en Kevin Caprasse (KGR Racing). De race werd verreden op 85kg maar 4 stints dienden gedaan te worden op 95kg en traditiegetrouw werd er na 6 uur ook van richting gewisseld. De kwalificatie werd gedaan door Romano die zich als 4e wist te kwalificeren. Alle topteams waren vooraan te vinden en het waren vooral Benjamin Kaivers van Modave en Logan die indruk maakten met hele snelle tijden. Iedere 55 minuten werd je binnengeroepen om van kart te wisselen en zoals we gewend zijn in Eupen was alles zeer strak georganiseerd en verzorgd.

Romano deed meteen een dubbele stint en kon in de 2e stint ook goede tijden rijden. Omdat ieder team naast de 12 kartwissels ook nog 3 extra stops moest maken en daarbij een minimaal aantal seconden in de pits moesten staan, was het lastig te volgen hoe de stand van zaken op het moment was. Sommige teams maakten al meteen langere stops en andere deden weer meer stints op 95kg in het begin, dus het was een beetje aftasten. Christian ging na Romano ook gelijk een stint op 95kg doen en dat ging goed. We zagen we dat BlueStar 2 in de kart van ons (zij kregen telkens de kart na ons) meteen harder ging dan wij, en dus moesten we ons wel een beetje achter de oren krabben. Er was extreem veel grip op de baan, veel karts hadden nieuwe voorbanden gekregen en het gripniveau werd hoger en hoger. Ook Christian deed een dubbele stint en daarna mocht ik voor het eerst gaan rijden. Ik deed 2 stints op 95kg omdat we deze graag gedaan wilden hebben voor de richtingswissel, het is dan namelijk niet voordelig om op kop te rijden en we hadden nu ook een paar prima karts.

180520 12h eupen BS2

Ik moest wel wennen omdat er zoveel grip was, hierdoor reed ik in het begin niet constant genoeg. In mijn 2e uur kwam ik achter Bart Paret van Acquity te rijden die ook op 95kg reed, ik kon bij hem aanpikken en mijn tijden waren direct iets sneller. Een beetje afkijken van iemand die sneller is kan geen kwaad, maar Acquity besloot om vervolgens een extra stop te doen en ons niet mee op sleeptouw te nemen. Om ik een lastige kart had kwam ik alleen net niet aan de tijden die ik achter Bart reed, en dus deed ik ook een pitstop en kwam net voor Bart weer de baan op, zo kon ik even later zijn slipstream weer oppakken. Romano deed de stint na mij ook op 95kg en dat ging veel beter dan zijn eerste stint. We begonnen langzaam maar zeker terrein goed te maken, want dat was ook nodig aangezien we rond plek 4/5 rondreden op dat moment. BlueStar 2 en Modave voerden nog steeds de race aan en zij leken deze nacht heel erg sterk.

De richtingswissel was zoals altijd een zenuwachtig gedoe, veel teams kwamen binnen net voor het sluiten van de pits om zo nog een extra stop te doen en een goed moment uit te kiezen op de baan voordat de safety kart naar buiten kwam. Acquity Racing verloor hierbij het meeste doordat zij de 1e plek in handen hadden toen de safety kart de baan op kwam, wij hadden met enig geluk een veel betere trackpositie en wonnen wat tijd. Romano knalde in de andere richting gelijk lekker door en deed dus al zijn 2e dubbele stint. Christian en ik deden daarna 2 enkele stints afgewisseld en we werden beter en beter. Ik kon in mijn stints heel veel tijd goedmaken op alle 3 de teams voor ons, we waren KGR Racing inmiddels voorbij en ik kon ook Acquity en BlueStar 2 achterhalen en tevens de snelste raceronde verbeteren. Modave reed nog wel op kop, maar door een misser bij hun laatste pitstop waren we ze genaderd tot op 10 seconden, en dat terwijl we halverwege de race nog zo’n anderhalve ronde achter lagen. We hadden een mega sterk laatste deel van de race gereden en Christian nam de laatste stint nog voor zijn rekening.

180520 12h eupen BS1

In het begin van de stint bleef het verschil gelijk, maar aan het einde van het laatste uur moesten we nog iets terrein prijsgeven, we realiseerden ons dat de overwinning er helaas niet meer in zat. De 2e plek was ruimschoots in onze handen, Yoan van BlueStar 2 had zijn ribben geblesseerd en door een extra stop van hun moesten ze nog uitkijken voor plek 4, maar hun podiumplek kwam niet meer in gevaar. Al met al een zwaarbevochten race van zeer hoog niveau, en met 2 BlueStar teams op het podium deden we het bepaald niet slecht. Modave was vannacht net iets te sterk, felicitaties aan hun. Ik wil graag mijn teammaten Romano en Christian bedanken en zeker ook Mellanie die ons de hele race van start tot finish fanatiek heeft aangemoedigd en geholpen heeft met de tactiek! Op naar de 24 uur van Eupen later dit jaar, waar we met BlueStar weer met een topteam aan de start zullen verschijnen.

180520 12h eupen podium

12 uur McChallenge

BlueStar pakt vroeg initiatief in nachtrace en wint
Kortrijk, 3 & 4 februari 2018

In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 februari 2018 stond mijn 1e endurance race van het kalenderjaar op de planning een 12 uur nachtrace in Kortrijk die ik met BlueStar ging rijden. Ons team werd dit weekend ondersteund door sponsor Sopraan en de rijdersbezetting bestond uit Mathias Grooten, BlueStar thuisrijders Antoine Coudron en Jonathan Bert, gastrijder Nicolas Laridon en ikzelf. Op papier een heel sterk team maar er stonden nog 14 andere teams aan de start waaronder een tweetal zeer sterke rivalen, Standwork met onder meer Matts Breckpot, en titelhouder Kartevents.be. In de kwalificatie, die een half uurtje duurde, was het al gelijk een strijd tussen deze 3 teams. Ik begon de kwalificatie voor ons en had lange tijd pole position in handen, Mathias ging na mij en Antoine deed de laatste 6 minuten om te proberen de pole te pakken. Het ging om honderdsten van seconden en uiteindelijk wist Stefan Verhofste pole te pakken voor Kartevents.be (59.43). Antoine stond 2e (59.49) en Matts 3e voor Standwork. De race werd verreden op 80kg en er moesten 6 kartwissels gemaakt worden, waarbij je telkens een half uur de tijd had om zelf binnen te komen, een extra tactisch element waardoor je zelf de slechte karts kon ontlopen. Verder moesten er nog 8 rijderswissels gemaakt worden, tijdens de kartwissels mocht er niet van rijder gewisseld worden. Antoine deed ook de start van de wedstrijd. Hij liet zich in het begin even verrassen door Matts, maar werkte zich daarna vrij snel weer op naar de leiding in de wedstrijd en kon zelfs een kleine voorsprong gaan opbouwen.

180204 mcchallenge kwali

Na 45 minuten ging de pits voor het eerst open voor de 1e verplichte kartwissel, dit ging niet helemaal zoals gepland en dus hadden we voor de 2e stint een middelmatige kart. Kartevents kwam nog voor het pit window open was binnen en verspeelde daarmee kostbare seconden. Antoine wist met onze kart toch mooie tijden te rijden, we verloren geen tijd op Kartevents en alleen Matts van Standwork was sneller en pakte ook de koppositie weer terug. Na 2 uur racetijd ging ik rijden en ik zat er meteen lekker in. De 2e kartwissel ging goed opnieuw ging onze grootste rivaal, Kartevents de mist in, dit keer kwamen zij binnen toen er al 2 teams binnen stonden, en er waren maar 2 lampen en dus moesten ze opnieuw doorrijden. Toen ze vervolgens ook nog eens te laat wisselden van kart maakten ze het zichzelf wel heel erg moeilijk, al hadden ze nu wel kart 19 welke de beste kart uit het pak leek te zijn. Wij hadden ook een goede wissel en ik had met kart 12 een kart waarmee ik de schade kon beperken. We wonnen nu tijd op Standwork en namen de leiding in de wedstrijd stevig terug in handen. Ik kon zelfs de snelste raceronde zetten op 58.71 en kon gemiddeld dezelfde tijden rijden als Siebert van Kartevents. Aan het einde van de stint wist ik zelfs nog verder weg te lopen. Net voor de 3e kartwissel nam Mathias plaats in de kart, hij ging net als mij een stint van zo’n 2 uur en 40 minuten doen.

180204 12h mcchallenge podium

Opnieuw hadden we een klein misverstand tijdens de kartwisselperiode. Daardoor hadden we nu kart 10, een goede kart maar wel eentje die niet makkelijk was om mee te rijden. Ik was dus blij dat Mathias in de kart zat, hij wist na een tijdje hele mooie tijden te klokken en bouwde de voorsprong langzaam verder uit richting de 2 ronden voorsprong. Met nog 5 uur te gaan was onze positie comfortabel en vanaf nu was het vooral zaak om geen fouten meer te maken en de voorsprong te consolideren. Nicolas was klaar voor zijn eerste stint en deed dat heel goed, hij is geen onbekende in Kortrijk en liet gelijk zijn snelheid zien door de tijden van Mathias te benaderen. Terwijl de concurrenten nog een stop&go penalty opliepen bleven wij voorlopig zonder grote fouten en na een uurtje racen ging Jonathan van start voor zijn 1e stint. Ik ging even een uurtje slapen al werd ik daar niet veel fitter van. De enige echte fout die we tijdens de race maakten kwam na een uur of 10 en een half toen we na de 2e stint van Nicolas opnieuw Jonathan wilden inzetten, maar het was druk in de pits en we kwamen binnen toen er al 2 teams aan het wisselen waren van rijders. Hierdoor moesten we doorrijden en de rijderswissel tot na de laatste kartwissel uitstellen. Gelukkig verloren we daarmee niet al te veel tijd en bleef onze voorsprong van zo’n 2 ronden intact.

180204 mcchallenge uitslag

Onze laatste kart was de beste, want met enig geluk kregen we het voor elkaar om nummer 19 eindelijk eens te pakken. Nicolas mocht er eerst mee knallen en verbeterde al rap de snelste rondetijd naar een 58.65, de overwinning leek in de pocket. Jonathan ging na Nicolas en kon ook makkelijk 58ers klokken, een heerlijke manier om het laatste uur van deze lange race af te ronden. Ook ik mocht mijn helm nog even opzetten want we moesten nog 2 rijderswissels maken en dus kon ik nog even 10 minuutjes vlammen. Hier wist ik de snelste ronde nog aan te scherpen naar 58.35. Om de race af te ronden kroop Nicolas nog eenmaal achter het stuur voor een paar ererondjes. Een hele mooie overwinning kon worden toegevoegd aan het palmares van ons team. Voor mij een leuk feitje was dat precies 9 jaar geleden ik mijn debuut maakte voor BlueStar, ook in Kortrijk, destijds werden we tijdens de 24 uurs race (toen nog zonder minimumgewicht) 2e. Dit keer wonnen we dus de race en met 2 hele sterke teams naast ons op het podium. Ik kijk alweer uit naar de volgende race op deze prachtige baan in het West Vlaamse Kortrijk. 

180204 12h mcchallenge podium compleet

24 uur van Eupen

BlueStar Racing wederom de beste in spannende 24h
Eupen, 7 / 8 oktober 2017

Op zaterdag 7 oktober verzamelden vele internationale topteams zich weer op de indoor kartbaan van Eupen in België, een nieuwe editie van de 24 uur van Eupen stond op het punt van beginnen. Dit jaar werd er weer gewoon gestart op zaterdag en niet op vrijdag zoals in het verleden wel eens het geval was geweest. De kwalificatie vond plaats rond half 11 nadat de teampresentatie had plaatsgevonden. Er waren dit jaar 21 teams, waarvan er 10 in de elite klasse gingen strijden en 11 in de divisie 1 waarbij er naast het standaard gewicht van 80kg ook op 100kg gereden moest worden. BlueStar had dit jaar 2 sterke teams, waarbij ik reed in het 1e team met als teamgenoten Rico Haarbosch, Mathias Grooten, Romano Franssen en Yoan Medart, en Gregory Laporte niet onbelangrijk aan de zijkant van de baan als teammanager. Het 2e team was een jeugdig team bestaande uit Tristan Foldesi, Logan Sougné, Bastien Cabrera, Christian Douven en Opnithi Puyato. Alle 21 teams kregen 22 dezelfde karts en er werd dus na iedere 65 minuten gewisseld van kart. Daarnaast moesten er ook weer 5 extra stops gemaakt worden en moest er een totale tijd van minimaal 1300 seconden in de pits worden doorgebracht. Na 12 uur wedstrijd werd de rijrichting omgedraaid. De kwalificatie was een sessie van 20 minuten en die ging Rico bij ons rijden. Terwijl wij het moeilijk hadden om ons te mengen in de strijd om pole position reed Logan verrassend naar de 1e tijd toe voor BlueStar Junior, wij startten vanaf positie 6.

171008 24h total eupen bluestar

Om 11 uur werd de race gestart en ging het geweld los. Voor mij was het nog even geduld hebben want na Rico gingen eerst Yoan en Romano rijden. Pas in de middag mocht ik aantreden voor mijn eerste stint en na een paar lastige stints lagen we nog buiten de top 3 en mocht ik de jacht op de kop openen. Het ging gelijk goed en ik voelde me comfortabel op de baan, alle karts waren vertrokken op nieuwe banden en daardoor was er heel veel grip en dat werd met het uur meer en meer. Na mijn stint lagen we op een 2e plek nog achter Modave die erg hard van start waren gegaan, ook BlueStar Junior deed voorin mee. Na mij gingen achtereenvolgens Yoan, Rico, Romano en ik nog eens. Romano leek vandaag op oorlogssterkte, hij reed erg hard in de karts die hij kreeg en daarmee wonnen we tijd terug. De avond was aangebroken en mijn stint was een lastige, we hadden inmiddels wel in de gaten dat het een hele kluif ging worden om Modave dit weekend te snel af te zijn. Zij reden met Paoleschi, Breckpott, Baccellieri, Germis en Kaivers, zeker de laatste was erg snel. Yoan wilde graag veel rijden in de omgekeerde richting omdat dat beter voelde voor zijn rug, daarom ging hij na mij weer rijden en ook Rico deed zijn 3e stint nog in deze richting.

171008 24h total eupen podium

Toen kwam de richtingswissel eraan en die ging Romano voor zijn rekening nemen terwijl Gregory, Mathias en ik de tactiek bespraken. We hadden veel opties en wisten uiteindelijk tijd te winnen op onze concurrenten, al had het nog meer kunnen zijn. We lagen na 12 uur wedstrijd zo’n 40 seconden achter op Modave en het leek een tweestrijd te gaan worden tussen ons en hun. DMC1 en BlueStar Junior waren ook sterk en streden constant om het podium. In de normale richting ging Mathias voor het eerst de baan op, hij was was later aangekomen maar had niet veel moeite om zich aan te passen aan de omstandigheden. Romano, Mathias en ik namen de hele nacht voor ons rekening, het ging goed en met een enkele en dubbele stint kon ik zelf wat tijd inlopen op Modave. Ook Romano en Mathias bleven onverminderd hard gaan. Met nog een kleine 3 uur te gaan, de ochtend was weer aangebroken en al 20 uur racetijd zat erop, nam Romano de leiding in de wedstrijd over, Romano en ik hadden toen allebei al ruim 5 uur gereden. Mathias deed zijn 4e stint en kon veel tijd winnen op Modave, de wedstrijd leek langzaam onze kant op te kantelen maar we wisten dat Modave ook nog een aantal goede karts aan het einde zou krijgen. Ondertussen hadden alle karts nogmaals nieuwe voorbanden gekregen, alsof er nog geen grip genoeg was werd er nog een laagje bovenop gelegd!

171008 24h total eupen podium bluestar

Ondertussen stond Gregory nog onvermoeid langs de baan, hij was weer eens van onschatbare waarde qua tactiek, maar zeker ook qua motivatie en hield alle regels scherp in het oog. Als wij dreigden te verslappen of tekenen van vermoeidheid vertoonden pepte hij ons weer op. Nog 2 uur te gaan en Romano was nog fit genoeg om nog een 6e stint te doen en aangezien hij de beste rijder van ons team leek dit weekend, konden we nu de genadeklap uitdelen. Ondertussen waren Yoan en Rico ook weer klaar om nog te vlammen en Yoan begon het laatste uur. Hij reed hele sterke tijden en gaf met een ruime marge van een ronde voorsprong het stuur voor de laatste keer over aan Rico. De Duitsers van DMC 1 had inmiddels de 3e plek bemachtigd en BlueStar Junior was net iets te ver weg om hun nog in gevaar te brengen. Desalniettemin een hele knappe race en dat beloofd veel voor de komende jaren. Het laat in ieder geval zien dat we binnen BlueStar genoeg rijders hebben waarmee we 1 of meerdere topteams kunnen opstellen. Dan terug naar de wedstrijd waar Rico bezig was met de laatste minuten, een lastige kart en hij verloor wat terrein op Modave, ze kwamen terug tot binnen een ronde, maar wat maakte het uit. De overwinning zat in de tas en na 24 uur werden we als winnaar afgevlagd. Wederom een superprestatie van ons team, deze 24 uur is niet makkelijk om te winnen en daarom smaakt de overwinning altijd heel erg goed! Modave had het ons erg lastig gemaakt maar uiteindelijk bleken wij toch de sterkste. Ik wil graag namens het team onze sponsor voor deze wedstrijd, M&S Construct, bedanken. En zeker wil ook Gregory nog eens benadrukken, ook voor zijn inzet is grote dank op zijn plaats. Voor mij was het een jubileumoverwinning, na 4 keer Olen en 3 keer Brussel was dit ook mijn 3e in Eupen en dus mijn 10e 24 uurs overwinning bij elkaar!! Op naar nummer 11.

171008 24h uitslag1
171008 24h uitslag2

6 uur RoSt Racing

Ruben, Tristan & Logan winnen voor BlueStar
Eupen (Be), 23 september 2017

Op zaterdag 23 september was de jaarlijkse 6 uurs race georganiseerd door het Duitse RoSt Racing team in Eupen. Dit jaar maakte deze race ook deel uit van de Pro Endurance Series in Eupen, een kampioenschap over meerdere endurance races waarbij een gratis deelname aan de 24 uur van Dubai kan worden gewonnen. Vandaag stond ik aan de start samen met mijn Frans-sprekende vrienden van BlueStar, de jonge talenten Tristan en Logan. We reden vandaag met 17 teams op minimaal 80kg, we begonnen de race in de normale richting en wisselden na 3 uur van rijrichting. In de training/kwalificatie van 30 minuten reden we allemaal 10 minuten, ik sloot af als laatste en miste op 0.011 seconde de pole position en stond daarmee 2e. Voor ons stond het Duitse team DMC 1, die ook aan de leiding staan in de pro endurance series. In het eerst uur kon ik samen met hun 1e rijder, Michael Joussen, een mooie voorsprong opbouwen op de rest van het veld. Kortstondig pakte ik nog even de leiding, maar ik besloot niet te veel in gevecht te gaan om vooral veel meters te pakken op de andere teams. Als 2e ging Logan en die reed een sterke stint, gevolgd door Tristan die ook heel goed ging. We moesten naast een kartwissel ieder uur ook nog 2 extra stops maken en Tristan deed daarvan de eerste. Dit wilden we namelijk voor de richtingswissel doen omdat dan de leider in de wedstrijd weer zou worden opgepikt door de safety kart en die verloor altijd tijd, dus wilden we de tijd die we verplicht in de pits moesten spenderen maar alvast gehad hebben.

170923 6st rost racing

Na Tristan ging ik voor de 2e keer en ook ik deed een extra pitstop. We wilden net voor de leider in de wedstrijd wegrijden om zo te profiteren van de safety kart, maar dit lukte net niet en ik kwam juist net achter de leider te rijden. Dit was enorm nadelig, want toen de safety kart naar buiten kwam zat ik er nog steeds achter. We verloren dus veel tijd op bijna alle andere teams. De overwinning leek nu heel moeilijk te worden omdat we bijna een ronde achterlagen op de koplopers en de nummer 2. We lagen op dat moment op een 8e plek maar hadden wel al meer tijd in de pits doorgebracht, daarom lagen we virtueel eigenlijk 5e. In mijn stint kon ik tijd goedmaken en ook Logan zette die lijn voort. We deden niet veel voor elkaar onder en Tristan mocht het vandaag afmaken. Toen hij vertrok lagen we alweer 3e en zo leken we het podium toch nog gered te hebben. De achterstand op plek 1 en 2 was zo’n 30 en 20 seconden dus dat leek lastig. Tristan begon echter geweldige tijden te klokken en reed de ene na de andere snelste raceronde. Hierdoor kwamen we toch nog terug in de strijd om de overwinning. Met nog een minuut of 20 te gaan kon Tristan EuroRacing inhalen en daarmee de 2e plek bemachtigen. Nog 1 team reed voor ons, Acuity Racing uit België en ook op hun liep Tristan hard in. Met nog 7 minuten te gaan sloten we aan en jawel, Tristan nam met een mooie inhaalactie de leiding in de wedstrijd weer over en zo waren we getuige van een heel mooi en spannend einde van de race. Een topresultaat voor ons en daardoor natuurlijk ook nog eens waardevolle punten voor het kampioenschap, zeker gezien de 4e plaats van DMC 1.

170923 6st rost racing totaal

12 uur van Eupen

Romano, Rico & Ruben winnen weer!
Eupen, 6 & 7 mei 2017

Op zaterdag 6 mei was het weer tijd voor de 12 uur nightrace in Eupen, één van de grote internationale endurance races met altijd 25 of meer teams aan de start. Ook nu was het weer een spektakel met tal van sterke Belgische en Duitse teams, en ons BlueStar team 1 bestond vandaag uit louter Nederlanders, samen met Romano en Rico ging ik proberen onze winst van vorig jaar (toen onder The Dutch Value) een succesvol vervolg te geven! We hadden onlangs nog de Rental Kart Masters in Eupen gereden en er waren sindsdien nog enkele kleine wijzigingen aan het circuit doorgevoerd. Na een aantal trainingsheats begon Romano de kwalificatie van 20 minuten. Het zat weer eens enorm dicht bij elkaar en in de laatste minuten zetten we Rico in om nog een hele snelle ronde eruit te persen. Hij leidde ons naar een 3e startplek achter de Belgen Benjamin Kaivers van TGK en Mathias Grooten die voor Modave reed. In het reglement zaten weer allerlei tactische elementen, we reden de race vandaag gewoon op 80kg en er moesten 13 kartwissels gemaakt worden, zodat de top 13 allemaal 14 dezelfde karts zouden krijgen.

170507 12h eupen bluestar

Daarnaast was er na 6 uur wederom een richtingswissel en ook moesten er nog 3 extra pitstops gemaakt worden. Iedere pitstop en kartwissel moest minimaal 30 seconden duren en totaal moest je minimaal 750 seconden in de pits spenderen. Een uitdaging dus voor de tactici en daar verheugde ik mij wel op. Maar vooral was het natuurlijk weer hard en constant rijden, de nieuwe karts zijn erg snel en het gripniveau werd in de eerste uren van de race erg hoog. Rico deed eerst een dubbele stint en reed ons meteen naar de koppositie toe, daarna deed Romano ook een dubbele stint van zo’n 1 uur en 40 minuten. Toen ik moest instappen voelde de baan al totaal anders aan als tijdens de trainingen, er was extreem veel grip en dat was dus even wennen. Ik had er zelfs wat moeite mee en was daarom niet altijd even constant, maar gedurende de stint kreeg ik het beter en beter onder de knie en konden we tijden rijden waar de concurrenten moeite mee hadden. De snelle Duitsers van Blitz (vroeger Euro Racing) waren ook weer aanwezig en enorm snel, zij beschikken altijd over een sterk team in de breedte en kennen weinig zwakke schakels. Ook BlueStar 2 was enorm goed vannacht met Logan, Yoan en gastrijder Simon Delvenne.

170507 12h eupen bluestar 1 en 2

Na ruim 6 uur zat Rico weer in de kart en stuurde ik hem van de zijkant aan voor een paar extra wissels voordat we van rijrichting zouden veranderen. We wilden niet op kop liggen want dan verlies je altijd tijd en dus kienden we het perfecte moment uit om weer de baan op te gaan, dit lukte weer heel goed. We wonnen zo wat tijd op onze voornaamste rivalen. Na Rico was het opnieuw Romano die nu in de normale richting mocht gaan rijden. Romano had al de snelste raceronde op zijn naam en was ook nu weer ijzersterk, zijn constantheid en snelheid zijn altijd van grote toegevoegde waarde. Ik viel nog net niet in slaap van vermoeidheid maar moest rond half 7 ’s ochtends toch weer mijn helm opzetten voor een volgende stint. Ik had er een zwaar hoofd in maar de uitlaatgassen en benzinelucht deden me klaarblijkelijk goed want ik reed een hele sterke stint. We lagen rond plek 4 doordat we wat meer tijd in de pits hadden gestaan dan de opponenten voor de zege, maar virtueel lagen we inmiddels zeker een ronde voor op de rest van het veld. Mijn 2e kart in deze stint was één van onze minsten maar ook hiermee kon ik de schade beperken.

170507 12h eupen publiek

Na mij ging Rico nog een keer, hij was nog het meest fit en mocht de race uitrijden, gemotiveerd als altijd haalde hij er nog een keer alles uit en wist de ronde voorsprong aan de finish precies te handhaven. BlueStar 2 werkte zich nog heel knap op naar een 2e plek in de wedstrijd, nog voor de Duitsers van Blitz die daar weer net achter zaten. Op een 4e plek was het TGK die tactisch veel lieten liggen, de laatste top 5 plek was voor opnieuw een Belgisch team, Acquity Racing. Voor het 2e jaar op rij wonnen we dus deze prestigieuze race en dat stemde tot grote vreugde op het podium, een super resultaat voor ons en voor BlueStar!

170507 12h eupen podium

24 uur van Brussel

Ruben en Mathias presteren het onmogelijke!
Brussel, 22&23 april 2017

Een wereld ging voor mij open in april 2010, samen met 3 gevestigde namen uit de top van het indoorkarten mocht ik mee gaan doen aan de 24 uur van FKI Brussel. Voor het eerst reed ik op deze speciale indoor/outdoor baan en meteen in een topteam. Al een aantal jaar was ik actief in allerlei kartwedstrijden maar wat ik dat weekend meemaakte was toch weer van een andere orde. Endurance races hebben altijd iets speciaals, en het was in deze race dat ik mijn normen en standaarden een stukje heb verlegd. Opeens waren stints van 2 en een half uur de normaalste zaak van de wereld, voor piepen of klagen was geen plaats, er moest gepresteerd worden en de inspanningen werden beloond. Samen met Bart van de Vel, Nikki Swannet en Mathias Grooten won ik de 24 uur, in zo’n topveld een uitslag om van te dromen. 5 jaar later toen ik deze race voor de 2e keer won in 2015, besefte ik veel meer dan in 2010 hoeveel een overwinning in de 24 uur van FKI eigenlijk waard was, in de tussenliggende jaren had ik wisselende successen geboekt en bleek het niveau altijd hoog en bleek ook dat deze race winnen bepaald geen gemakkelijke opgave is. Het was ook rond 2015 dat het idee opkwam om samen met Mathias deze race eens met z’n tweeën te rijden. Van een gekscherend idee naar het inbeelden van de kick om het onmogelijk geachte te doen. Het inschrijfgeld was vaak een barrière maar eind 2016 besloten we definitief om er in 2017 eenmaal vol voor te gaan, maar dan ook echt vol.

170423 24h team

Op 22 april was het dan zover, de voorbereidingen waren getroffen en we stonden aan het begin van één van de meest uitdagende races uit onze kartloopbaan. Voor mij was deze uitdaging aangaan op dit moment eigenlijk alleen een optie met Mathias, zijn uithoudingsvermogen, mentale kracht en zijn snelheid vormden een combinatie die nodig was om een gooi te kunnen doen naar het podium met 2 rijders. Want eerlijk is eerlijk, uitrijden zou al een hele mooie prestatie zijn, maar eigenlijk was het podium ons enige doel en iedereen weet dat op het podium er 1 plek is die toch net even wat mooier is dan de andere 2. We hadden ons dit weekend naast de baan wel versterkt met onder meer Robin Borremans, Bluestar teamgenoot die bereid was om ons het hele weekend te helpen met coaching en tactiek zodat wij ons na het rijden zo goed mogelijk konden richten op ontspanning en herstel. We hadden vooraf geen concrete verdeling gemaakt van de rijtijden en de stints omdat we dit tijdens de wedstrijd zelf wilden bekijken aan de hand van hoe fit we ons nog zouden voelen. We wilden voorkomen dat we ons in het eerste deel van de race met hele lange stints al kapot zouden rijden, maar anderzijds is met kortere stints het gevaar van te korte rustpauzes aanwezig.

170423 24h mathias

Hoe dan ook, dat het afzien ging worden was wel duidelijk, misschien mentaal zelfs nog wel meer dan fysiek. De concurrentie was ook niet van de minste, Bluestar 2 reed met louter wereldtoppers, Hola Lulu was één van de te kloppen teams, en dan was er ook nog het team van DWT met een viertal toppers aan de start. In de training reden we beide richtingen van de baan, want we zouden ’s nachts van richting wisselen. De baan was nog nat en uiteindelijk besloten we om Mathias de kwalificatie te laten rijden. Onze eerste kart was niet heel geweldig, dus deden we dit gewoon op 80kg en Mathias wist hier een 3e plek uit te slepen. 6 uur moest er op minimaal 90kg gereden worden, de rest op minimaal 80kg. Mathias moest ook de start van de race voor zijn rekening nemen en de eerste stint verliep zonder problemen, we bleven in de top 5 al had Mathias wel veel last van blaren nadat hij met een nieuw paar handschoenen had gereden, wat dat betreft geen lekker begin van de race. We moesten 10 kartwissels en 10 rijderswissels doen en dus waren het stints van zo’n 2 uur en 10 minuten. Na de 1e wissel ging ik meteen rijden en ik kon me in de volgende 2 uur meteen opwerken naar plek 2 achter DWT. Ook ik deed een stint van ruim 2 uur en toen ging Mathias weer verder, meteen op 90kg want nu kwam er een prima kart aan. Onze tactiek was duidelijk in zoverre dat we de beste 3 karts wilden gebruiken voor de 6 uur op 90kg omdat we daarmee dan het minste zouden verliezen. Dit bleek ook wel toen Mathias op 90kg alsnog één van de snelsten op de baan was en we dus hele goede zaken deden.

170423 24h ruben

Met het vallen van de avond ging ik beginnen aan een wat langere stint, waar ik in 2010 nog opkeek tegen een goede 2 en een half uur rijden, was nu een relais van 4 uur en 30 minuten al geen uitzondering meer. We namen het initiatief in de wedstrijd over en ik had een hele strakke dubbele stint, ik stapte rond middernacht uit en Mathias had even kort kunnen slapen, ik voelde me nog relatief fris. Kort voor het einde van mijn stint gebeurden er nog iets opmerkelijks. Eerst viel het licht uit en was het opeens pikkedonker op de baan. Enkele teams verminderden fors van snelheid, maar ik besloot vol door te rijden en daarmee wel een groot risico te nemen, want het zicht was heel beperkt. We wonnen hiermee wel 2-3 seconden per ronden op bijvoorbeeld Hola Lulu voor zo’n minuut of 5 toen het licht weer aan ging en de race gewoon verder ging! We waren constant iets sneller dan de concurrenten in dezelfde karts en dat gaf hoop, maar we wisten ook dat de zwaarste uren nog zouden gaan komen. Terwijl ik voor de 2e keer deze race op de massagetafel ging bij de kinesisten, wisselde Mathias en co van richting, een primeur tijdens de 27-jarige geschiedenis van de 24 uur van FKI, en wel op zo’n manier dat niemand er tijd mee won of verloor, een mooi voorbeeld dat bijvoorbeeld ook in Eupen toegepast zou kunnen worden!

170423 24h podium

Dat betekende dus dat we halverwege waren en we hadden inmiddels ruim 2 ronden voorsprong. Verschillende weddenschappen of we het al dan niet zouden vol houden waren inmiddels afgesloten. Mathias reed weer op 90kg in één van de betere karts en daarom moesten we na 2 uur en 10 minuten wel weer wisselen. In mijn volgende stint merkte ik vervolgens wel dat de vermoeidheid al begon toe te slaan. Na stint van bijna 4 en een half uur had ik weinig hersteltijd gehad en ik voelde de kracht in mijn armen en handen afnemen, en het was nog zo lang. Ik reed nog wel goede tijden maar een tikkeltje minder constant, ik twijfelde een beetje of ik het nog wel zag zitten. Het begon een beetje te regenen en toen ik het stuur aan Mathias, die net voor het instappen nog over had moeten geven, over had gedragen, wilde ik snel wat eten en zo snel mogelijk gaan slapen. Ik vroeg aan de mannen van Bluestar of ze me wakker konden maken als het nodig was. Een uur of 2 kon ik slapen en ondertussen had het nog even goed doorgeregend. Ik werd wakker gemaakt toen Mathias zo’n 3 uur had gereden en ik voelde me wonder boven wonder weer een stukje beter en gooide enkele pijnstillers, zakjes suiker en een blikje energy drank naar binnen. Net als tijdens de 3e stint deed ik (zeer uitzonderlijk) een nekbeschermer om en nog dikke trui aan om de pijn minder te voelen. Dit moest me weer door de volgende stint heen helpen. Mathias stapte uit en schreeuwde in mijn helm, ‘blijven pushen, blijven pushen’. Nog een beetje extra motivatie en het ging weer lekker, met het opkomen van de zon kreeg ik er zelfs weer een beetje lol in en hield ik de 2 ronden voorsprong intact, en dit bleef ook bij de concurrenten niet onopgemerkt.

170423 24h champagne

Ongeveer 4 en een half uur was er nog te gaan toen Mathias weer verder ging. Bij mij begon het geloof in de overwinning langzaam weer te groeien, al was ik wel wat misselijk. DWT bleef nog wel in de buurt, ze kwamen weer op anderhalve ronde en wij moesten nog een uur en driekwartier op 90kg rijden en ook nog een rijderswissel extra doen. Ik ging de laatste stint op 90kg doen en langs de kant werden we fanatiek aangemoedigd, dit was zeer welkom. Filipe Vieira reed bij DWT en liep heel langzaam in, maar ik kon hem op afstand houden. Zodra we de 6 uur rijtijd op 90kg hadden aangetikt kwam Mathias erin en door de wissel slonk onze voorsprong tot slechts 35 seconden! We zaten er allebei behoorlijk doorheen, maar bizar genoeg konden we toch nog hele competitieve rondetijden blijven noteren. Een memorabele overwinning lonkte. Na 24 uur was het dan echt geschiedenis, met 2 rijders wonnen we de 24 uur van Brussel, een waanzinnige prestatie die door velen voor onmogelijk werd gehouden. De waardering die we kregen was zeer, zeer bijzonder en de mooiste overwinning uit mijn kartcarrière was een feit. DWT kwam op 38 seconden als 2e over de streep terwijl Bluestar 2 op 5 ronden van ons Hola Lulu met een ronde had afgetroefd. De champagne mocht nu rijkelijk vloeien en met onze laatste krachten tilden we de beker op boven ons hoofd, we hebben het geflikt al moest het besef nog binnendringen. De uren (en dagen) die volgden waren iets minder prettig en stonden in het teken van herstel, maar voor deze keer was het alles meer dan waard, de smaak van voldoening en tevredenheid ging de pijn ver te boven. Iedereen die ons geholpen heeft, de toeschouwers en onze Bluestar teamgenoten en niet te vergeten de sponsors Kinepolis en Foamzoo wil ik bij deze nogmaals hartelijk bedanken!

Foto’s met dank aan Serge Coppieters

170423 24h mathias en ruben

6 uur nightrace FKI

Bluestar naar podium door sterk 2e deel
Machelen, 25 februari 2017

Op zaterdagavond 25 februari was de 5e editie van de 6 uur nachtrace bij FKI in Machelen (Be). Deze race wordt georganiseerd door Ward Maenhout en heeft altijd een lage inschrijfprijs en veel sterke deelnemende teams. Er waren nu 26 teams en ik reed voor Bluestar samen met Mathias en Rico. De race was deze keer opgesplitst in 2 aparte delen van 3 uur waarbij je in beide races punten kon verdienen die de uiteindelijke uitslag zouden bepalen. De kwalificatie voor race 1 was 3 maal 5 minuten in 3 verschillende karts met telkens dezelfde rijder. Omdat er voor de race nog een andere groep was die de baan bezet hield had niemand kunnen trainen, dat was op zich wel een leuke bijkomstigheid. Wij kenden een matige kwalificatie, mede door een achterblijver die 1 van onze hotlaps verknalde en een mindere kart waarmee we ook de race moesten starten, P8. Rico startte de race en had nog geen meter gereden, zeker met deze lastige kart was dat niet makkelijk. Hij viel dan ook wat terug in het begin van de race en probeerde de schade zoveel mogelijk te beperken. Mathias ging als 2e en had ook geen geweldige kart, onze directe concurrenten kregen deze karts wel na ons, maar hadden wel startkart nummer 2 (wij waren team 1 en moesten steeds als eerste wisselen) die toevallig heel goed was. Hierdoor keken we al snel tegen een grote achterstand aan op bijvoorbeeld DWT en CU@Traxxis.

Omdat we de baan nog niet kenden besloten we Rico en mij 2 stints in dezelfde richting te laten doen, zodat we niet 2 maar slechts 1 baan hoefden te leren kennen. Rico deed daarom ook de 3e stint en we lagen na de 2 verplichte rijderswissels op plek 10. Rico was dit keer goed op dreef en wist nog naar plek 7 terug te komen, DWT (Filipe Vieira en Dylan de Wolf) wonnen de race voor Mats de Jong en Cedric Wauters (CU@Traxxis). In race 2 werd de finishvolgorde van race 1 als startvolgorde gebruikt, behalve dat 1 en 2, 3 en 4 etc werden omgedraaid. Wij startten dus vanaf 8 en ik mocht gaan aanvangen. We hadden nu wel een lekker kartje en ik kon mijn weg gestaag naar voren banen met mooie inhaalacties. Na een minuutje of 20 lag ik op P2 en kon ik aansluiten bij koploper DWT. Filipe begon vol te verdedigen en dat was voor ons reden om een vroege rijderswissel te doen. Mathias ging rijden en hij was meteen razendsnel, hierdoor kwamen we na de 1e kartwissel weer aan kop van de race te liggen toen ook DWT hun 1e rijderswissel deed.

podium 6h fki

Onze 2e en 3e kart waren prima, niet zo goed als de 1e, maar Mathias kon wel een seconde of 15 weglopen bij de andere teams, en dat gaf wat ruimte voor de laatste stint. Ik kon constante tijden rijden, Filipe kwam wel wat dichterbij, maar moest eerst nog voorbij Cedric zien te komen die nu weer op P2 reed en de deur mooi dichthield. Filipe kwam er na wat duw en trekwerk wel voorbij, maar had toen wel al een achterstand van meer dan 20 seconden. Hij had nu de kart die wij in het begin van deze race hadden en dus pakte hij nog wel wat tijd. Een heel kortstondig regenbuitje kon de overwinning niet meer in gevaar brengen, ik verloor nog wat tijd door een aantal hotlaps te rijden, waarbij ik de snelste raceronde nipt miste. We wonnen race 2 met 14 seconden voorsprong en opgeteld kwamen we daarmee uit op een 3e plek, achter DWT en CU@Traxxis. Over 2 maanden is bij FKI de 24 uurs race waar er waarschijnlijk weer veel dezelfde teams en nog enkele andere sterke teams aan de start zullen staan!

10 uur Mol in Action

Bluestar lang aan de leiding maar wint niet
Mol, 5 februari 2017

Op zondag 5 februari was er in het Belgische Mol een 10 uurs race. 16 teams stonden aan de start en daarbij een aantal hele sterke teams. De mannen van Traxxis waren zoals altijd in Mol goed vertegenwoordigd en horen daar altijd bij de favorieten. Ook Bluestar had vandaag 3 teams ingeschreven, waarvan 1 mix team met Traxxis (Blue Traxxis bestaande uit Yoan, Romano en Stefan). Ons team bestond vandaag uit Kevin, Opnithi en Mathias, al zou laatstgenoemde pas later op de dag aanwezig zijn in verband met een andere wedstrijd eerder dit weekend. Voor mij was het al weer 2 jaar geleden dat ik in Mol had gereden en de baan was dan ook niet meer hetzelfde. Gelukkig hadden we een kwalificatie van 30 minuten waarin ik de baan even kon testen. Het ging lekker en Kevin deed het laatste deel van de kwalificatie. Hij moest alleen Bart van de Vel, terug van weggeweest maar nog steeds snel, voor zich dulden op de startgrid. De race was opgedeeld in 9 stukken van iets meer dan een uur en tussendoor werd er iedere keer van kart en eventueel ook van rijder gewisseld. Om de karts te rouleren waren er 2 poules gemaakt die helaas op loting waren ingedeeld en niet op sterkte, al is dat laatste natuurlijk nooit makkelijk en ook vervelend om wellicht enkele mensen te moeten ‘beledigen’. Toch kon dit wel een bepalende invloed op de wedstrijd gaan hebben omdat onze 2 grootste concurrenten in de andere poule zaten er en best grote kartverschillen aanwezig waren.

Onze eerste karts waren in ieder geval prima en Kevin en ik konden in de eerste 2 uur de koppositie pakken en een mooie voorsprong opbouwen van zo’n 10 seconden. Constant rijden was vandaag enorm belangrijk zoals eigenlijk altijd in endurance races, hier kan je tijd op winnen. Opnithi ging als 3e en had een heel lekker kartje. Hij maakte hier mooi gebruik van door alle andere rijders op een ronde te zetten. Vooral Traxxis BVX (Christophe en Nick) hadden in het begin wat mindere karts en verloren wat terrein. In het 4e uur kregen we onze eerste mindere kart en die stint ging ik doen, het ging redelijk goed maar we verloren wel wat terrein, aan het einde van de stint was de voorsprong op P2 (Bluestar Junior en Blue Traxxis) nog ongeveer 40 seconden. Na mij ging opnieuw Opnithi en omdat Kevin zich niet zo fit voelde deed ik de stint daarna in onze slechtste kart van de wedstrijd. Dit was geen pretje en in deze stint verloren we onze ronde voorsprong op Traxxis BVX die weer sterk kwamen opzetten en P2 hadden overgenomen. Het was inmiddels eind van de middag en ook Mathias was aangekomen op de kartbaan, hij kon in de 8e stint zijn opwachting maken. We lagen na de wissel op de 2e plek net achter Christophe, maar we hadden geen kart waarmee we hem bij konden houden. De achterstand liep op naar zo’n 20 seconden en ondertussen naderde Blue Traxxis ook snel.

De situatie werd steeds lastiger en ook Kevin kon hier met de kart die we in het 9e uur kregen geen verandering in brengen. Het was knokken voor wat we waard waren. Alle andere teams uit onze poule lagen ruim achter ons, Bluestar junior deed het netjes op een 4e plek, maar wel zo’n anderhalve ronde achter ons. OOS International met Mats, Selina en Mika reed ook sterk en finishte uiteindelijk op een verdiende 5e plek. Mathias deed bij ons de laatste stint, en onze hoop was gevestigd op een duel tussen de 2 koplopers. Dat duel kwam er ook, Romano sloot aan bij Christophe en met nog 25 minuten te gaan begonnen we flink in te lopen. Christophe verdedigde echter niet zo zwaar, en Romano zag zijn kans schoon om er snel langs te komen en de overwinning veilig te stellen. Een verdiende overwinning voor de mannen van Blue Traxxis want ze reden allemaal heel sterk. Wij finishten de wedstrijd op de 3e plek, op zich zeker niet slecht maar gezien we onze zinnen hadden gezet op de overwinning natuurlijk wel een kleine teleurstelling. Proficiat ook aan Nick en Christophe met een hele sterke race! Veel dank aan onze sponsor van deze race, Thermoklima.

170205 mol 10h

12 uur Hurricane Dolhain Karting

Bluestar domineert ook editie 2016
Dolhain, 5 november 2016

Op zaterdag 5 november was de 12 uur van HDK in het Belgische Dolhain opnieuw gepland. 16 teams stonden aan de start, met daarbij zowel Duitse, Nederlandse als natuurlijk ook Belgische deelnemers. Al vroeg waren we op de kartbaan aanwezig omdat er nog een uurtje vrije training voorzien was bij de race. Hier kon ik mooi gebruik van maken, want het was pas de 2e keer dat ik in Dolhain reed en deze layout was compleet nieuw voor mij. Ik reed vandaag mee met de Bluestar toppers Tristan, Yoan en Mathias, waarvan de eerste 2 thuisrijders zijn in Dolhain! Gregory was aanwezig om ons wederom te coachen en daarnaast was er ook nog een Bluestar Junior team dat aan de start verscheen met Bastien, Logan, Giovanni en Rico, ook een heel sterk team. De kwalificatie was 1 rondje in dezelfde kart en deze nam Tristan voor zijn rekening, hij troefde hiermee de 15 andere teams af, al was het verschil met de nummer 2 extreem klein, Benjamin Kaivers reed de 2e tijd op 0,001 seconde van ons.

161106 12h dolhain bluestar

We reden vandaag met alle karts, dat betekende 16 kartwissels en 17 stints van zo’n 42 minuten. Tijdens de kartwissels mocht er niet van rijder gewisseld worden, en er waren verder geen minimale vereisten voor het aantal rijderswissels. Dit zorgde ervoor dat er lange stints gereden moesten gaan worden, want een rijderswissel kost al snel 12 seconden. Tristan deed dan ook meteen een lange stint en deed dat fantastisch, hij reed meter voor meter weg bij de naaste opponenten en na zo’n 3 uur hadden we al bijna een rondje voorsprong toen Mathias erin ging. Naast Bluestar Junior en het BGTK team van Benjamin, Kevin Huet, Guillaume Germis en Thomas Haglestein was ook Traxxis sterk met meerdere teams, waarvan Traxxis Thx al snel onze grootste bedreiging leek. Zij hadden een line-up van Stefan Verhofste, Christophe Verhoeven en Romano Franssen!

Mathias reed een geweldige stint, ook hij pakte net als Tristan 4 karts en breidde de voorsprong uit naar bijna anderhalve ronde. Yoan ging als 3e en hij is altijd bloedsnel in Dolhain, zo ook vandaag. Hij reed zo constant, daar kwam niemand anders in de buurt en dus een super kracht om in je team te hebben. Ondanks dat hij enkele mindere karts had wist hij toch uit te lopen naar een voorsprong van 1 ronde en 40 seconden. Als 4e en laatste mocht ik dan instappen, na ruim 8 uur gewacht te hebben, was het dan eindelijk mijn beurt. Ik had een aantal leuke stints, in mijn 1e kart kon ik Rico die voor Bluestar Junior op plek 3 reed, op 2 ronden zetten, en met de 2e kart lukte dat ook bij Stefan van Traxxis Thx. De 2 stints daarna kon ik de voorsprong nog wat uitbreiden. Er was nog 1 stint over en gezien onze royale voorsprong hadden we ruimte om nog een extra publiekswissel te doen, Tristan mocht het karwei afmaken en reed nog eens een formidabele stint. Door de extra wissel wonnen we de race met 2 ronden min 1 seconde voorsprong, Rico had nog een mooie 2e plek voor Bluestar Junior veiliggesteld!

161106 12h dolhain podium

Omdat we tijdens de race gestaag wegliepen van de rest was er nooit echt grote spanning voor de overwinning, alleen tijdens de 1e kartwissel stonden we heel even de leiding af en daarna waren we gevlogen. Een dominante overwinning en de voorsprong stemde ons met dit deelnemersveld enorm tevreden, wederom een mooie endurance race die we op ons palmares konden bijschrijven!

24 uur van Eupen

Bluestar naar sensationele overwinning
Eupen, 30 september & 1 oktober 2016

De 24 uur van Eupen, één van de, zo niet de grootste indoor 24 uurs race op de kalender. Deze race wil iedere amateur karter graag rijden en dat was ook dit jaar weer te zien aan de indrukwekkende deelnemerslijst die teams kende uit onder meer Frankrijk, Polen, Denemarken, Nederland, België en niet in de laatste plaats veel sterke Duitse teams. Met 28 teams en een vloot nieuwe 13pk karts waren alle ingrediënten voor een waanzinnig mooie race aanwezig. Bluestar Racingteam was 1 van die ingrediënten en ik had dit jaar weer de eer om deel uit te mogen maken van dit topteam met louter toprijders in de gelederen. Het team was dit weekend extra sterk door de inzet en het fanatisme van onze coach/tacticus Gregory Laporte, deze voormalig wereldkampioen cijferde zichzelf 24 uur lang weg in het belang van het team.

161001 24h eupen bluestar

De 24 uur begon op vrijdagavond met een lange kwalificatie/training. Hierin reed Romano voor ons, samen met Mathias, Yoan, Tristan en ik vormden we dit weekend het team dat tot de kanshebbers werd gerekend. Er was een aantal topteams uit Duitsland en de grootste favoriet, Avia Racing, ging er met de pole position vandoor, Michael Schöttler was de man op pole. Een andere kanshebber was het Belgische Modave onder aanvoering van de Belgen Simon Delvenne, Logan Jadot, Matts Breckpot Fabio Poaleschi en Filipe Viera, dit team was al eerder winnaar van deze 24 uur. Dat waren wij met Bluestar overigens ook, in zowel 2011 en 2012 (met mij erbij) wonnen we, al was die laatste wel in een jaar dat er 2 klassen waren, en dat maakt het toch iets minder speciaal. De kwalificatie verliep niet goed, we moesten vertrekken vanaf plek 14, maar als er dan toch een type race is waar de kwalificatie iets minder moet zijn, dan maar bij een 24 uurs. Romano kwam erachter dat de choke nog een klein beetje openstond en dat was te merken, vanaf het vertrek schoot hij uit de startblokken en binnen no time knalde Romano de top 5 in.

161001 24h eupen finish

Er was enorm veel grip op de baan en dat werd gedurende de race alleen maar meer en meer, listige omstandigheden want de karts wilden makkelijk op 2 wielen gaan. We moesten 3 keer van richting wisselen, 6 stints op 100kg rijden, 36 pitstops maken waarvan 29 kartwissels en ook nog eens een minimumtijd in de pits staan. Dit zorgde er tijdens de race voor dat tactiek heel belangrijk was, maar ook dat de stand soms een vertekend beeld gaf. Mathias reed voor ons de eerste stint op 100kg en ging meteen loeihard. We kozen ervoor om de goede karts te gebruiken voor de 100kg stints en dit pakte goed uit, hierdoor verloren we weinig tijd. Ook Yoan reed zijn eerste meters in de omgekeerde richting terwijl Tristan en ik nog even moesten wachten. Om 9 uur ’s avonds was het startschot gegeven en in het holst van de nacht ging het even mis, de tijdwaarneming viel uit door kortsluiting en de race werd geneutraliseerd en voor zo’n anderhalf uur stilgelegd. Er was overleg want er ontstond een lastige situatie daar deze situatie zich voordeed middenin de kartwissel periode. Daardoor werd de stand van voor de wissels gepakt en werd deze kartwissel geschrapt en werden de teams manueel in hun volgende kart gezet. Dit duurde even en we wisselden ook meteen van richting. Dit betekende dat ik me klaar kon gaan maken voor mijn 1e stint. We streden op dit moment al voor de kop van de race en mijn stint op 100kg ging ontzettend goed.

161001 24h eupen gregory ruben

Na een klein uurtje pauze waarin Tristan reed, ging ik bij het opkomen van de zon weer verder voor een dubbele stint op 100 en daarna 80kg. Helaas moest ik daarna rond half 9 de kartbaan even verlaten voor een andere race in Brussel. In deze uren dat ik weg was deden we goede zaken, Mathias maakte veel indruk en de top 3 weekte zich langzaam los van de rest van het veld. Het was ontzettend spannend toen ik rond het begin van de avond weer terug was, al deed de stand anders vermoeden. We lagen namelijk zo’n 8 ronden achter op Modave, maar hadden al circa 500 seconden langer in de pits gestaan!! Avia leek net te kort te komen om zich nog te mengen in de strijd om de overwinning, zij hadden virtueel iets meer dan een ronde achterstand. Ik ging weer rijden op 80kg en even later nog eens op 100kg en dat was gelijk onze laatste stint op dit gewicht. Hier konden we nogmaals verschil maken doordat ik bijna dezelfde tijden op zelfs sneller reed dan veel teams op 80kg. Dit was dan ook een superkart en onze strategie pakte weer heel goed uit.

161001 24h eupen podium

Romano had er na 18 uur race met een schitterende move nog voor gezorgd dat we bijna en ronde konden terugpakken op Modave en nu de finish in zicht kwam werd duidelijk dat wij de leiding met zo’n anderhalve ronde in handen hadden. Tristan en Romano reden beiden nog een stint en ik mocht het de laatste 30 minuten afmaken. Het laatste rukje voelde als 1 grote ereronde, met zoveel publiek langs de baan en in de blauw/witte kleuren van Bluestar was het genieten en op naar de finish. Rond half 11 ’s avonds viel het zwart/wit geblokt voor mijn neus en konden de overwinningsdrankjes worden ingeschonken, een magnifieke overwinning waar we als team enorm trots op zijn. Onze teamspirit bracht ons tot het hoogste treetje van het podium, voor de andere kleppers van Modave op 2 en Avia op 3. De rest van de top 10 was enorm sterk, met vooral veel Belgische en Duitse teams die furore maakten. Met een prachtige ervaring erbij verspreidde het deelnemersveld zich weer over de landen van Europa, op naar de editie van 2017!

161001 24h eupen uitslag

12 uur Hurricane Dolhain Karting

Ruben scoort overwinning met Bluestar Racing Team
Dolhain, 21 november 2015

1511-21 hurricane

Op zaterdag 21 november stond de 12 uur van Hurricane Dolhain karting op het programma, een baan waar ik nog nooit eerder geweest was. Met in totaal 14 Bluestar rijders, verdeeld over 4 teams, trokken we in alle vroegte naar Wallonië. Ik reed voor Bluestar 1 samen met regerend wereldkampioen Mathias Grooten en Yoan Medart, thuisrijder in Dolhain en ook onderdeel van ons winnende team op het afgelopen WK in Italië. Nadat we ’s ochtends met het hele team een fotosessie gedaan hadden maakten we ons op voor een uurtje vrije training. Voor mij was dit ideaal om de baan te leren kennen, in 20 minuutjes kon ik mijn tempo aardig opschroeven tot al vlakbij de snelste mannen. Het deelnemersveld was bijzonder sterk, met meer dan 10 WK deelnemers en ook veel snelle thuisrijders. Ook een aantal internationale teams uit onder meer Frankrijk en Duitsland, oude bekenden als Maximilian Beer (2e op het WK 2011) deden mee. Er werd gereden op 85kg en alle teams reden in dezelfde 17 karts, met kartwissels om de drie kwartier. Alle 16 teams moesten in dezelfde kart 1 ronde kwalificeren en Yoan pakte pole position.

151121 12h dolhain bluestar racing team kopie (1)

We begonnen alle drie met 3 stints achter elkaar, dus Yoan reed eerst zo’n 2 uur en 15 minuten. In het begin van de race kwam het Bluestar Junior team met Tristan Foldesi naar voren, zeker één van de aanstormende Belgische talenten en dat geldt ook voor zijn teamgenoten Guillaume Huls en Bastien Cabrera. Bluestar Junior pakte brutaal de leiding en ook team Outsiders was dicht bij. Mathias nam in zijn 1e deel de leiding weer terug over, maar de top 3 bleef binnen dezelfde ronde, op plek 4 lag Bluestar 2 met Robin Borremans, Gregory Laporte en Mathieu Huls, ook een heel snel team. Zij werden op de voet gevolgd door het beste Duitse team met Beer, André Lohse en Lars-Ole Jens (onlangs nog opponent in Polen). Ik stapte na 4 en een half uur wedstrijd in voor mijn 1e stint, en het ging vrij goed. Ik kwam misschien nog een tiende te kort op de aller snelste thuisrijders, maar ik kon heel constant rijden en dat is in dit soort lange races altijd heel belangrijk. De organisatie was top, niet alleen waren de kartverschillen klein en lag de baan er mooi bij, ook werd er de hele race uitstekend blauw gevlagd en liepen de wissels in de pits op rolletjes.

151121 12h dolhain ruben vlag kopie

Na mijn 1e stint waren de nummers 2 en 3 een paar seconden ingelopen, maar we wisten toen al dat we nog een aantal goede karts aan het einde van de race zouden krijgen. Yoan ging wederom rijden voor 3 stints, en ondanks wat pijn aan zijn rug kon hij zich handhaven aan kop, even kwam Bluestar Junior weer langszij maar nog voordat Mathias weer instapte hadden we de leiding weer terug. Ook de Walen van Outsiders volgden nog op de voet, en na 10 uur race lag de top 3 nog steeds binnen de 10 seconden, ongekend spannend dus. Ondertussen was de spanning om te snijden, de nervositeit nam toe en er werd op het scherpst van de snede gereden en gewisseld, want iedere seconde telde. Mathias kreeg in zijn laatste stint onze beste kart, en dit buitte hij uitstekend uit. Hij kon het niet laten om wat hotlaps te rijden en pakte hiermee ook nog de snelste raceronde.

151121 12h dolhain podium

Ondanks zijn hotlaps was hij wel flink uitgelopen en toen ik instapte hadden we zo’n driekwart ronde voorsprong op P2 en 3 die in gevecht waren. De Duitsers lagen nu op 4, maar wel al op meer dan 3 ronden achterstand. Bluestar 3 streed in de middenmoot, Justine van Wynsberghe, Jonathan Bert, Antoine Coudron, Timothy Laporte en Nicolas Vanpuyvulde maken allemaal ook al jarenlang deel uit van dit mooie vriendenteam. Een team dat altijd voor elkaar door het vuur gaat, en ook een team waar op zo’n hoog niveau wordt gereden dat iedere race die je met zulke teamgenoten rijdt jezelf ook beter en beter maakt. In mijn laatste stint kon ik de voorsprong naar 1 ronde brengen en sloot ik met een heel lekker gevoel de race af. Mijn pace was nu heel goed en natuurlijk het belangrijkste, we wonnen de 12 uurs race!!! Het was mijn eerste kennismaking met de kartbaan van Dolhain maar ik kijk al uit naar de volgende keer! Complimenten aan de nummers 2 en 3 die erg hard gingen, zeker de jonge Bluestars maakten het ons lang lastig. Dank aan Kinepolis voor de sponsoring en aan alle teammaten van Bluestar Racing Team voor de geweldige dag.

151121 12h dolhain uitslag

24 uur van FKI Brussel

Winst voor BlueStar Racing Team

Brussel, 25/26 april 2015

150426 fki bluestar racing team

Voor de 6e keer (op rij) stond ik afgelopen weekend aan de start van één van de belangrijkste 24 uurs races van het jaar, die van First Kart Inn te Brussel. Net als in 2012 (2e) en 2014 (3e) reed ik ook dit weekend weer mee met mijn vrienden van het Belgische Bluestar Racingteam. Een topteam dat in de hele wereld al vele titels heeft gewonnen.

Dit weekend stonden we aan de start met iets meer rijders dan gebruikelijk. Jan de Winter, Robin Borremans, Mathias Grooten, Gregory Laporte, Yoan Medart en ik vormden het sextet dat Kinepolis – Bluestar 1 moest gaan vertegenwoordigen. In een veld van 22 teams hadden we zeker goede hoop op het podium, al waren er zeker 5 hele snelle andere teams aanwezig. Tijdens de race moesten we 11 keer van kart en 11 keer van rijder wisselen, en moest er minimaal 6 uur op 90kg ipv 80kg gereden worden. De weersomstandigheden waren wisselvallig en de training en kwalificatie waren al op een natte baan. Het ging bij ons allemaal gelijk goed, en ondanks dat Mathias in zijn snelste ronde in de kwalificatie gehinderd werd, pakten we toch een 2e startpositie achter de snelle thuisrijder Kevin Vandenhoeck van TT FSA.

150426 fki paul

De 20e editie van deze race begon om 12 uur ’s middags, en er werd gelijk een verrassing aangekondigd, de race zou voor deze jubileumeditie geen 24 maar 25 uur gaan duren! De meeste teams vonden dit leuk nieuws, al was het afwachten of dat na 24 uur racen nog steeds zo was!! De lay-out was erg leuk, maar wel uitdagend, vrij zwaar en dus beloofde het weer een slijtageslag te gaan worden.

Mathias liet er bepaald geen gras over groeien, want al na enkele bochten pakte hij resoluut de leiding in de race en ging er als een komeet vandoor. Hij declasseerde het hele veld in de eerste stint van bijna 2 en een half uur, en pakte al meer dan een ronde voorsprong op de rest. Hoewel dat in een 24 uurs race weinig zegt was het toch een lekkere start, je kan de voorsprong beter maar alvast hebben. In onze 2e stint uur kregen we meteen één van onze minste karts, en we besloten dat ik deze stint op 80kg zou gaan doen. Ik kon heel constant rijden en zo de schade tot een minimum beperken. Een uur of 4 later zou blijken dat ik in deze stint eigenlijk heel veel tijd had gewonnen toen onze concurrenten niet aan deze tijden kwamen. Dat het zwaar was werd wel onderstreept door het feit dat ik anderhalve kilo vocht was verloren in deze stint.

150426 fki finish

Als 3e ging Gregory rijden, ook hij op 80kg. Onze grootste concurrenten leken de teams DWT Racing (oa Filipe Viera en Mats de Jong), TT FSA (onder andere Andy Gaban en Arnaud Teuwen) en topfavoriet in de ogen van velen Hola Lulu Racing (onder andere Matts Breckpot, Giovanni Baccellieri en Amandio Costa Paz) te gaan worden. Deze laatste reed met Amandio al erg sterk in het begin van de race. Gregory hield het verschil echter boven de ronde.

Yoan ging na Greg als 4e rijden, de man uit Wallonië liet zijn snelheid meteen zien en is altijd een constante factor voor endurance races. Hier en daar waren er enkele kleine pechgevalletjes met de karts, maar dat werd door FKI weer feilloos opgelost, er stonden altijd meerdere reservekarts verspreid over de baan, en je kon dan weer aansluiten achter degene waar je achter reed en kreeg de volledige ronden zo terug. Ik was even 2 uurtjes gaan liggen toen ik alweer werd wakker gemaakt om na Yoan weer te gaan rijden. Ook deze stint was een iets minder kartje, maar op constantheid kon ik de voorsprong toch uitbouwen naar iets meer dan 2 ronden na 10 uur wedstrijd.

150426 fki podium champagne

Toen de nacht aanbrak was het tijd voor dubbel wereldkampioen Robin om in te stappen, geloof het of niet, voor het eerst sinds juli 2014 weer in een wedstrijd. Hij had dan ook even tijd nodig om op snelheid te komen, en dit lukte hem aardig, al was ie zelf nog niet helemaal tevreden over de constantheid. Met een aantal kilo’s overgewicht reed hij toch een sterke stint op 90kg. Matts Breckpot reed op dat moment een super stint op 90kg voor Hola Lulu en reed zicht terug tot een verschil van ongeveer een ronde. Terwijl ik weer even ging slapen gingen de hemelsluizen wagenwijd open, het kwam met bakken uit de lucht vallen en Jan de Winter kon zich opmaken voor een stint in het nat. Na een tijdje werd de race zelfs even stilgelegd vanwege teveel water op de baan. In de nacht reden we 6 uur aan een stuk op 90kg, Robin, Jan en Mathias namen deze stints voor hun rekening, en hierdoor verloren we een klein stukje van onze voorsprong, maar deze bleef overeind. Vooral tijdens de 2e stint van Mathias deden we geweldige zaken, want net als vorige week in Polen op 90kg was hij weer ‘on fire’.

150426 fki ruben opa

Na Mathias ging Yoan met nog een goede 8 uur te gaan, en ook hij reed weer sterk alvorens ik wederom mocht instappen. Dit keer had ik een hele lekkere kart, en ik kon het complete veld op 2 rondjes achterstand zetten met het ingaan van de laatste 4 uur. Hola Lulu Racing was de eerste achtervolger, maar hun toprijders hadden in de nacht niet het verschil kunnen maken en zowel Mathieu Huls als Cedric Wauters verloren nu tijd. Hier maakte Arnaud Teuwen dan weer goed gebruik van, hij reed in totaal meer dan 8 en een half uur en knokte zich samen met PIKC finalist Andy Gaban voorlopig naar plek 2. Mathias laadde zichzelf nog eens op voor een laatste stint en het begon er beter en beter voor ons uit de zien. Met nog een kleine 2 uur op de klok werd mij de vraag gesteld of ik nog een keer kon instappen, en dit wilde ik uiteraard graag doen, ondanks de pijn in heel mijn lichaam! Met pa en ma en ook opa langs de kant van de baan was het leuk rijden en de voorsprong was inmiddels comfortabel.

Met nog een uur te racen begon het nog even te regenen, hier verloor ik nog een beetje tijd, maar ik hoefde absoluut geen risico te nemen met zo’n 2 ronden voorsprong, en dus kon ik lekker uitrijden. TT FSA en DWT waren sterk in regen met Kris Cools en Mats de Jong, zij pakten beiden veel tijd op Hola Lulu in de regen. Zij besloten om nog een extra wissel te doen en Baccellieri te ruilen voor Breckpot, die ging een stuk harder en kon de 3e plek achter TT FSA en voor DWT Racing veiligstellen, voor hun een teleurstellend resultaat. Voor ons was de 1e plek een feit, een waanzinnig mooie overwinning, dik en dik verdiend denk ik. Na bijna 8 uur racen kon ik na 2010 voor de 2e keer deze race op mijn naam schrijven, wederom met Mathias als teamgenoot, hij had een belangrijk aandeel met zijn sterke stints op zowel 80kg maar zeker ook die op 90kg. Echter een 24 uurs race kan je alleen maar winnen als het hele team top is, want iedereen moet zijn steentje bijdragen en dat hebben we gedaan, zowel tactisch als op de baan waren we weer sterk en dit weekend kennelijk de beste! Een forse champagnedouche was het resultaat, iets waar niet iedereen even blij mee was, maar dat moesten we maar even voor lief nemen, en de gigantische beker en de smaak van de overwinning maakten alles goed! Een top weekend en hiervoor wil ik de organisatie van FKI, alle rijders van Bluestar en zeker ook de sponsor Kinepolis bedanken!

150426 fki podium groot