Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

8 uur nachtrace Silver Hotel & Gokart Center

Ruben & Rico weer op oorlogspad in nachtrace
Szczecin (PL), 28 oktober 2018

De 3e editie van de 8 uur nachtrace georganiseerd op de prachtige baan van Silver Hotel & Gokart Center in het Poolse Szczecin vond plaats in het weekend van 27 en 28 oktober 2018. Na vorig jaar een jaartje overgeslagen te hebben is deze race weer terug van weggeweest en met The Dutch Value waren we er opnieuw bij. In 2015 won ik samen met Corne de eerste editie van deze race, terwijl we het jaar daarop 2e werden. Dit jaar reed ik samen met Rico, allebei nog podium finishers tijdens het afgelopen WK op deze baan, en we hadden er dan ook enorm veel zin in. Er waren dit keer 13 teams en tijdens de training op zaterdagavond was het genieten om weer in deze snelle karts te rijden. Het niveau was erg hoog, onder meer de nummers 2 en 4 van het afgelopen WK (Jakub Klek en Michal Grzyb) reden samen in het sterke team van Hussarya Karting Poland, samen met Wojtek Grzyb en Mikolaj Marczyk, een oude bekende die zijn Skoda rallywagen weer eens had omgeruild voor een kart.


Voor de race was er een 6 minuten kwalificatie en hierin was het een nek aan nek race tussen ons en PPR RT, de winnaar van 2 jaar geleden die met Sebastian Papke nooit te onderschatten zijn. Verder bestond hun team uit Edyta Paleczka en Michael Ryndzionek. PPR pakte de pole position met een miniem verschil, terwijl Rico onze kart op de 2e startplek mocht parkeren voor de traditionele Le Mans start. Op plek 3 Hussarya Karting Poland en ook een van de favorieten was Traxxis met Peter Neefs en Kenny Verbinnen. Tijdens de race moesten we 13 kartwissels gaan maken zodat alle teams om de beurt in 14 dezelfde karts rijden, iedereen op 90kg. Rico ging starten en was in de eerste stint meteen sterk. Het buitendeel lag ook open vannacht en dat was interessant, want er druppelde af en toe wat regen uit de lucht en dat maakte het opletten geblazen. In de eerste ronde werd Rico hier even door verrast waardoor we meteen een achterstand hadden op Papke, maar Rico reed dit gat langzaam maar zeker weer dicht en nam ook de leiding over de in de eerste stint. We besloten te beginnen met dubbele stints en in de 2e stint kwam Papke weer terug en maakte zijn eerste extra pitstop waarvan ieder team er 4 moest maken.


Virtueel lagen we even op plek 2, maar in de 3e stint kon ik weer inlopen op Papke (die meteen begon met 3 stints) en kregen we de leiding virtueel weer terug in handen. Op de 2e plek in de wedstrijd lag Hussarya die net als ons nog geen extra stop hadden gemaakt. Zij reden steeds 1 stint en na Michal Grzyb had Jakub Klek als 2e gereden en wij kregen telkens hun kart in de stint na hun. Het was lekker om te zien dat ik steeds iets sneller was dan Klek, dat gaf vertrouwen in de rest van de race want ook Rico was snel gezien hij harder ging dan Papke in zijn 1e kart. De tijden liggen op deze baan altijd heel dicht bij elkaar, en dat was deze race niet anders. Zelfs de teams in de middenmoot konden heel goed meekomen, en eentje die er positief uit sprong wat Team Holland, waarbij de jonge rijders Tess Verschoor, Mike Dijkgraaf, Max op den Kamp en Guido van den Heiligenberg furore maakten door hele nette tijden te rijden en zich te handhaven in de subtop. Enkele Poolse teams gingen hard maar er werden hier en daar ook fouten gemaakt op de baan en in de pits, bijvoorbeeld door te vroeg weg te rijden, wat resulteerde in een extra stop van 43 seconden.


Hierdoor kon Traxxis opklimmen naar een 3e plek in de race. Wij konden ondertussen onze voorsprong lekker uitbouwen en in de 11e stint kreeg ik een heel lekker kartje waarmee ik de snelste raceronde vastlegde op 49.14! Het was koud op en rond de hal en daarom stonden niet alle luiken open, hierdoor bleef er een smerige lucht van uitlaatgassen hangen, waardoor veel mensen last hadden van hoofdpijn en of misselijkheid. Ook ik had er last van en omdat Rico zich nog relatief fit voelde, besloten we hem de laatste 2 stints te laten doen, waardoor hij op 8 stints uitkwam en ik op 6. In deze stints maakten we achter elkaar de 4 verplichte pitstops die we nog moesten doen. De voorsprong die overbleef was riant, met bijna 2 ronden voorsprong op Hussarya en 2-3 ronden op Traxxis en PPR die streden om plek 3. Een geruststellende voorsprong die tot grote tevredenheid stemde bij Rico en mij. PPR had qua snelheid een 3e plek verdiend, maar door een fout in de pit bleven ze steken op zo’n 20 seconden van Traxxis die daarmee opnieuw op het podium kwam in deze race. Een mooi podium met het winnende team en de volledige top 4 van het afgelopen WK. Er was ook een apart klassement voor teams met 4 of meer rijders, dat waren eigenlijk alle teams behalve PPR, Traxxis en wij, en daarbij werd het podium volledig bezet door Poolse teams en eindigde Team Holland net buiten het podium op een eervolle 4e plek en 7e plek algemeen, petje af voor hun! Na het podium konden alle rijders nog lekker ontbijten, maar de meeste waren vooral toe aan hun bed na een zware nacht! In de wandelgangen werd al gesproken over een 24-uurs race volgend jaar, hopelijk hebben we dan mooi weer en kunnen alle luiken dan wagenwijd open voor frisse lucht.

8 uur FKI

Ruben & Opnithi naar prachtige BlueStar overwinning

Brussel, 16 september 2018

De 8 uur van Brussel is altijd een toprace op de kalender en zeker dit jaar, met de afwezigheid van de 24 uur van FKI Brussel was deze race er eentje die ik absoluut niet wilde missen. Na overwinning in 2014 en 2016 met Rico Haarbosch ging ik nu voor een 3e overwinning samen met mijn Thais Belgische BlueStar teammaat Opnithi Puyato. Opnithi is één van de jongste teamleden van ons team maar maakte afgelopen zomer grote indruk tijdens het WK indoorkarten in Szczecin door lang in de top 3 van het klassement te staan en uiteindelijk te eindigen op een hele mooie 6e plek. Opnithi is altijd snel in Brussel en ook voor mij is het één van mijn favoriete banen, dus we hadden er heel veel zin in. We hadden 45 minuten training voor de wedstrijd en die konden we goed gebruiken om de nieuwe baan (de baan is altijd anders bij FKI) onder de knie te krijgen.


We zaten er redelijk bij en ik ging de 15 minuten kwalificatie doen. Daarin was het heel erg spannend en zou een goede hotlap het verschil maken tussen pole position of P5. Ik had zeker niet het idee dat wij de beste kart hadden, maar ik kon er P2 uitpersen op 0.003 van de pole position van Rayhan Mouoya, één van de jongste deelnemers aan de race en een groot talent, al mocht hij wel iets onder gewicht rijden omdat hij meer dan 20kg mee moest nemen. Bij de start van de race om 12.00 uur kon ik hem net niet volgen maar werd ik wel gelijk onder druk gezet door de rijders achter me. Dat bewees dat ik een hele goede kwalificatieronde had gereden maar dat mijn kart niet echt top was. Gelukkig kregen alle top 8 teams 9 dezelfde karts, en dus moesten we er gewoon het maximale uithalen. Na enkele wilde acties viel ik iets terug naar plek 5, waarna ik weer opklom naar 4. Er waren maar liefst 23 teams waaronder veel recreanten die listig waren om in te halen. Onze grootste concurrenten kwamen even vast te staan, Filipe Vieira en Dylan de Wolf reden vandaag voor DWT en zijn altijd heel snel op deze baan.


Na zo’n 45 minuten was het tijd voor de eerste kartwissel en ik reed nog een stint door. Ik kon de koppositie in de 2e stint terugpakken al bleven DWT en Traxxis (virtueel) in de buurt. We moesten 8 rijderswissels maken en de meeste teams wisselden meteen van rijder. Wij besloten te beginnen met dubbele stints. Na mij ging Opnithi dus ook voor een dubbele stint, wat neerkwam op zo’n uur en 50 minuten. Hij deed het heel goed en we bleven ongeveer gelijk tred houden met Dylan en Filipe, Traxxis viel langzaam maar zeker een stukje terug richting de helft van de race. De altijd strenge raceleiding van Ilse & Dimi zorgde weer voor een strak geregisseerde koers met vandaag heel weinig kapotte kart, dat is altijd goed om te zien. Het was lekker weer, buiten in het zonnetje was het goed toeven. Na Opnithi zijn dubbele stint moest ik opnieuw aan de bak, een prima stint waarbij ik de voorsprong op zo’n 20 seconden kon houden. Er waren nog 4 stints te gaan waarvan we er alle twee nog 2 gingen doen, en allen DWT kon ons nog pakken, zo leek het.


Vooral de op 2 na laatste kart was een lastige, en we besloten dat ik deze kart zou pakken. Ik verloor terrein, want Filipe was ook aan het rijden, maar telkens kregen wij de kart van DWT in de stint na hun, en daar wist Opnithi dan weer goed gebruik van te maken in onze voorlaatste stint. We moesten nog steeds twee extra stops maken ten opzichte van al onze concurrenten, en die maakten we aan het begin van het laatste uur. Ik mocht het afmaken en met zo’n 40 seconden voorsprong hoefde ik niet te vrezen voor de 1e plaats. We verloren een heel klein beetje, maar ik was constanter dan Filipe en kon daardoor de voorsprong makkelijk boven de 30 seconden houden. Een hele lekkere marge die wel eens kleiner is geweest tijdens de 8 uur van FKI. Ondertussen barstte ook de strijd los om de snelste raceronde, want daar is in Brussel altijd een mooie trofee voor. Ik kwam nog in de buurt, maar onze kart was niet goed genoeg om echt aanspraak te maken op deze bokaal, die uiteindelijk naar Cedric Wauters ging. Maar de winst was voor BlueStar, en daar waren Opnithi en ik heel erg blij mee! Na 8 uur lang knokken mochten we de hoogste treden van het podium beklimmen. DWT werd verdiend 2e, voor Traxxis met Kenny Verbinnen, Nick van Ostade en Nicolas Leroy die het podium completeerden. Al met al een succesvolle dag, met de nodige spierpijn tot gevolg, hopelijk kunnen we volgend jaar opnieuw de 24 uurs race op deze fantastische baan rijden!

8 hours Silver Hotel & Gokart Center

The Dutch Value opnieuw naar podium
Szczecin (Pl), 25 september 2016

Op vrijdagavond 23 september vertrok ik samen met Corné richting Polen voor een nieuwe editie van de 8 uur nachtrace in Szczecin. Een maandje eerder dan vorig jaar, toen we voor het eerst meededen aan deze race en ook meteen wonnen! We reden het grootste deel in de nacht en gebruikten zaterdagmorgen dan ook om even goed uit te slapen, want de nacht van zaterdag op zondag zou weer zwaar gaan worden. Op zaterdagmiddag gingen we de baan op om een paar heats te trainen, Corné had deze lay-out nog niet gereden en dus was het goed om wat meters te maken. Dit deden we samen met het andere Nederlandse team met Mike Dijkgraaf, Guido van den Heiligenberg en Davy Kerstens. Corné en ik reden net als vorig jaar voor The Dutch Value, en in de avonduren werd de briefing gegeven. Er waren 14 teams waaronder sterke Duitse, Poolse en Belgse teams, en er was 45 minuten training en 15 minuten kwalificatie voorafgaand aan de race.

14369951_561454597396908_1953372726892244592_n

Zoals gewoonlijk zaten de tijden enorm dicht bij elkaar en de kwalificatie zou op enkele honderdsten beslist worden. Ik kon even de pole position pakken maar uiteindelijk was het de Duitser Sebastian Papke die 0,003 sneller was en er met de 1e startplek vandoor ging. De start was weer een Le Mans start en hier gebeurden geen gekke dingen, Papke en ik konden meteen wegrijden. Papke en ik hadden de laatste 3 jaar de PIKC titels hier in Polen verdeeld en ik kon hem dit keer inhalen na een minuutje of 5. We moesten vandaag 14 keer wisselen van kart zodat ieder team elke kart kreeg. Daarnaast moest je nog 10 keer binnenkomen voor een korte pitstop die je kon inzetten als tactisch element. Papke koos ervoor om al in de 1e stint te gaan pitten en zo had ik een gat naar P2, dat waren de snelle mannen van Traxxis Fierza. Papke reed vandaag met de lokale held Michal Ryndzionek en mijn vriendin Edyta Palecka, een sterk team onder de naam PPR RT. PPR had steeds de kart van ons 1 stint later, en telkens lagen onze tijden dicht bij elkaar. Zij maakten veel stops in het begin van de race en zo waren de posities op de baan niet helemaal duidelijk, maar na een aantal uur toen ik en Corné allebei 2 dubbele stints hadden gereden lagen we virtueel iets achter.

14463250_1259009077450691_6248995801856651816_n

In het midden van de nacht maakten we iets langere stints, ik deed er eerst 3, toen Corné 3 en ik nog eens 3. We hadden een aantal mindere karts en daarmee probeerden we wat pitstops te maken als we in verkeer kwamen. Onze pitstops waren vaak net iets sneller dan die van de rest en zo bleven we in het spoor van de leiders. In 1 stint reed Corné eerst matige tijden en ging toen opeens versnellen naar bijna de snelste raceronde, de motor leek los te komen en helaas hadden we hier maar een aantal minuten van kunnen profiteren, terwijl Sebastian Papke hier de stint na ons de snelste raceronde mee pakte en veel tijd mee won. Met nog 3 stints te gaan deed Corné nog een keer een dubbele stint en vooral zijn laatste was weer heel sterk, hierdoor bleven we binnen de 40 seconden van de leiders. Traxxis was in gevecht om P3 met de Polen van WP Trans, maar dit was wel al op meer dan een ronde achterstand van ons. Wij leken te gaan stranden op plek 2, de 1e plek zat er ondanks een lekkere laatste stint niet meer in, we werden met 28 seconden verslagen en dus was de Pools/Duitse combinatie van PPR de verdiende winnaar! Traxxis won de strijd om P3 en stond net als ons voor het 2e jaar op rij op het podium!

14481726_1259012517450347_7328367036971432907_o

8 uur van FKI Brussel

Rico en Ruben onverslaanbaar met Dutch Value
Brussel, 18 september 2016.

160918 8u fki rr

Vandaag was er weer zo’n zondag waar je wekenlang naar kon uitkijken, één van de races die je net wat liever wil winnen dan de meeste anderen. De 8 uur van First Kart Inn werd zoals ieder jaar georganiseerd op autoloze zondag, een traditie onder de karters in de maand september. Iedereen die het indoorkarten in de lage landen een beetje volgt weet hoe moeilijk het is om hier te winnen, er zijn altijd veel kanshebbers en het komt aan op de kleinste details. Met 27 teams was de startgrid andermaal goed gevuld. Met wie anders dan met Rico zou ik deze race gaan rijden? Juist, voor het 3e jaar op rij vormden we een duo dat inmiddels, al zeg ik het zelf, perfect op elkaar is ingespeeld. We hebben dit jaar allebei al een geweldig jaar achter de rug met vele successen, zo werden we 1e en 2e op het WK en wonnen we samen onder meer de 24 uur van Olen, de 12 uur van Middelburg en Eupen en de Nations Cup, geen kleine wedstrijden. Maar we beseften ons maar al te goed dat we vandaag weer gewoon op 0 stonden, net als onze 26 opponenten. Vorig jaar werden we bijvoorbeeld verslagen door de mannen van Hola Lulu, die ook dit jaar weer aan de start stonden met een hele sterke opstelling.

160918 8u fki rico

In de kwalificatie bleek al dat we het vandaag niet cadeau gingen krijgen, we moesten genoegen nemen met de 7e plek en we stonden zodoende meteen op scherp. Het leek erop dat we met één van onze minste karts begonnen. Gelukkig is het systeem in Brussel zo dat alle topteams dezelfde 10 karts krijgen, veel eerlijker kan het niet en dus hoefde het niet per se een nadeel te zijn om te starten met een mindere kart. De kartverschillen waren overigens klein vandaag, ik kon in het 1e uur de schade beperken tot een seconde of 17 op koplopers Matts Breckpot (Hola Lulu) en Filipe Viera (DWT), beiden al jarenlang zeer snel op deze piste. Samen met mijn Belgische vriend Mathias Grooten reed ik in de 1e stint rond plek 7 over het asfalt. We hadden het zo afgesproken dat ik de eerste 3 karts zou pakken, en daarmee gelijk een stint van 2 uur en 15 minuten zou rijden. Rico stond al te popelen maar moest nog eventjes wachten. Ik werkte mezelf gestaag op naar voren met de 2e en 3e kart, waarmee ik uiteindelijk op plek 3 belandde. De top 6 zat binnen 20 seconden en dat gaf wel aan hoe moeilijk het is om afstand te nemen van de rest en ook dat de details het verschil maakten. Je kwam veel achterblijvers tegen en het was zaak om hier secuur mee om te springen, wilde je te snel en kwam je vast te staan, dan kon je dat zomaar de overwinning kosten.

160918 8u fki mathias

Met de 3e kartwissel vielen we even terug en Rico ging weg met de 4e kart in 4e positie op de baan. Mathias had met 3 Traxxis teamgenoten (Stefan Verhofste, Nick van Ostade en Kenny Verbinnen) de leiding veroverd. Hola Lulu (Matts, Arnaud Teuwen en Sebastien Lamarque) en Bluestar-Thermoklima (Kevin Lemmens en Opnithi Puyato) reden ook voor ons en vlak achter ons waren het DWT (Filipe en Dylan de Wolf) en CU@Traxxis (Mats de Jong en Cedric Wauters). Rico reed tiende voor tiende richting de 2 teams voor ons, en een tijdje later pakte hij 2 man in 1 ronde om zo de 2e plek over te nemen. Ook hij ging voor 3 stints en in zijn 3e stint had hij onze 2e mindere kart van de race. Ondanks dat we niet het snelste waren op de baan, deden we toch goede zaken, want Rico kon meer uit de kart halen dan al onze concurrenten daarvoor hadden gedaan. Hierdoor kwam ik als 2e weer de baan op met nog 3 en een half uur te gaan, Stefan van Traxxis lag op kop. Na 2 ronden had ik hem te pakken en zo lagen we voor het eerst vandaag aan de leiding van de wedstrijd! We lieten ons niet gek maken in het begin en konden daar nu de vruchten van plukken. Onze 4 laatste karts waren goed en ik begon aan het uitbouwen van een mooie voorsprong.

160918 8u fki ruben

Het leek alsof ik in een flow zat, de ronden vlogen voorbij en waar ik vanochtend nog spierpijn moest verbijten van mijn zware race van de dag ervoor was ik nu helemaal los en kostte het me weinig moeite om constant te rijden. Alleen Mats kon ongeveer dezelfde tijden klokken, maar zij hadden ondertussen al bijna driekwart ronde achterstand opgelopen. Het weer was al de hele dag super dus de regenpakken konden we vandaag achterwege laten, 2 jaar geleden toen Rico en ik voor het eerst hier samen wonnen hadden we nog lange tijd de regenstroom getrotseerd. De laatste 2 karts waren voor Rico die met meer dan 30 seconden voorsprong op nummer 2 DWT aan de laatste ruk van 1 uur en 50 minuten kon beginnen. Rico was zoals gewoonlijk niet moe te krijgen en gezien de voorsprong had hij al snel zijn pijlen gericht op de snelste raceronde met bijbehorende trofee. Na een aantal keer schieten was het een schot in de roos, met een goede hotlap dook hij dik onder de tot dan toe snelste raceronde en daar kwam alleen hij zelf later nog in de buurt.

160918 8u fki podium

De overwinning was met nog een uur te gaan binnen handbereik en we konden genieten van een mooie ontknoping voor een driestrijd om de 3e plaats in de wedstrijd. Traxxis en Bluestar hadden helaas af moeten haken maar Sebastien Lamarque en Matts Breckpot hadden Hola Lulu weer naar de 2e plek gereden. Matts moest echter ruim 45 minuten lang de deur dichthouden voor Cedric die op zijn bumper zat, en hij deed dat heel knap zelf zonder al te veel tijd te verliezen. Dylan van DWT sloot ook nog aan, maar die moest zijn jacht helaas staken na een aanvaring met een achterblijver. De stand bleef ongewijzigd en zo wonnen wij met uiteindelijk bijna een minuut voorsprong (:D) de 8e uur van FKI 2016, een superoverwinning waar Rico en ik mega blij mee waren. Een nieuw succes ook voor The Dutch Value dit kalenderjaar en de champagne mocht dan ook ontkurkt worden op het podium. Dat deden ook Hola Lulu en CU@Traxxis die ons, of eigenlijk mij (Rico had de beker al in veiligheid gebracht) een ferme champagnedouche gaven. Dank aan de organisatie voor het organiseren voor wederom zo’n toprace die ook nog eens heel betaalbaar is, hopelijk blijft deze klassieker nog lang bestaan, het is super om met gelijke wapens tegen zoveel andere topcoureurs te kunnen racen op een uitdagend indoor/outdoor circuit, op naar volgend jaar!

160918 8u fki uitslag

8h NightRace Silver Hotel & Gokart

Ruben en Corné met Dutch Value naar prachtige overwinning
Szczecin 24/25 oktober 2015

1a corne en ruben kopie

Het is oktober 2005, op de kartbaan van Middelburg begint het ZIKK seizoen 2005/2006 en ik rijd voor het eerst samen in een team met ene Corné Snoep, aan de verhalen van anderen te horen moet dit wel een hele goede rijder zijn, wat een eer om samen met hem bij Veersedam te mogen rijden. Precies 10 jaar later zit ik met Corné in de auto op weg naar Polen, dezelfde helm die 10 jaar geleden dienst deed staat in de kofferbak. We slaan een paar zakken drop in begeven ons in een mooi tempo richting Duitsland en dan Polen om daar mee te gaan doen aan de 8 uur nachtrace op het voor ons bekende complex van Silver Hotel & Gokart. Op deze baan in Szczecin wordt jaarlijks het Open Pools Indoor Kart Kampioenschap (PIKC) verreden waaraan we in 2014 en ook nog eerder dit jaar hebben deelgenomen. Ondersteund door The Dutch Value hadden we ons ingeschreven, en op zaterdagmiddag kwamen we aan op de baan.

0b silver hotel en gokart center kopie


Honderden, vele honderden races hebben we in de afgelopen 10 jaar gereden, maar toch blijft het altijd weer leuk om zo nu en dan eens samen te rijden, en zeker in dit soort grote wedstrijden over de grens. Na een hapje eten en een praatje met de sympathieke Belgen van Traxxis (vertegenwoordigd met 3 teams) was het tijd voor de briefing. Ook deze was in endurance stijl, wat duurde dit lang. Gelukkig zat de sfeer er zoals gewoonlijk al goed in en vloog de tijd voorbij. Voor we het wisten waren we in onze kenmerkende zwart/oranje pakken gehesen en begaven we ons op de baan voor de 50 minuten training. Er waren nieuwe karts en de baan was een klein beetje aangepast, dus het was lekker om even wat meters te maken. Verschil tussen Corné en mij aan het einde van de sessie was 3 honderdste, dat zat wel goed, en ook ten opzichte van de anderen kwamen we uitstekend mee. In de 15 minuten kwalificatie stond ik lang bovenaan, maar uiteindelijk waren het de Duitsers van Formiko die met 4 duizendste de pole van ons afpakten. De race bestond uit 14 stints van ruim een half uur, alle teams reden met alle 14 karts en het minimumgewicht was 85kg.

3 le mans 2 kopie


Ik begon de race met een Le Mans start en pakte in de 1e ronde meteen de leiding. Samen met Lars-Ole Jens kon ik wegrijden van de andere teams, vooral Team Poland (één van de grote concurrenten met toppers Marczyck, Pel en Klek) had in de 1e stint een mindere kart en daar pakten we gelijk een ronde op. Ik deed 2 stints (een uur en 6 minuten ongeveer) en reed ons in het 2e uur een stukje los van de Duitsers, maar Traxxis Frieza (Nick van Ostade en Christophe Verhoeven) bleven ook in de buurt. Corné ging ook voor een dubbele stint en kon zeer constant rijden. Het was ons al snel duidelijk dat constantheid vandaag het sleutelwoord was, de tijden lagen extreem dicht bij elkaar en dus moet je op constantheid het verschil maken. Dat is aan Corné wel toevertrouwd en hij reed een mooie 1e stint, met ook 1 van onze mindere kart. De verschillen in karts waren vrij klein overigens, niet meer dan 4 tienden tussen de langzaamste en snelste kart.

4a corne kopie


Na mijn 2e stint van wederom een uur was Traxxis genaderd tot op enkele seconden, maar we behielden de leiding in de wedstrijd en we wisten dat zij deze karts ook nog gingen krijgen. Ook de andere teams van Traxxis met Peter Neefs, Bjorn Vermeulen, Stefan Verhofste en Ward Maenhout deden goed mee in de top 5, en ook enkele Poolse teams verrasten met snelle tijden. Na 3 en een half uur rijden gingen zowel Corné als ik voor een triple stint van ongeveer 1 uur en 45 minuten. Hier hebben we een enorme slag geslagen, stuk voor stuk goede stints en tiende voor tiende liepen we weg van de opponenten. Traxxis gaf echter niet zomaar op en lag met nog anderhalf uur te gaan nog steeds binnen de ronde. Corné deed nog een enkele stint en liet ze geen meter dichterbij komen, maar we hadden in de laatste stint nog een mindere kart. Dit zorgde gelukkig niet meer voor problemen, de voorsprong was groot genoeg om nog een halve ronde over te houden aan de finish. Het vallen van de finishvlag bracht ontlading met zich mee, wat een heerlijke overwinning na 8 uur knokken, een top race zowel op organisatorisch vlak als qua prestatie van ons zelf.

7 podium 2 kopie


Met het ontvangen van de prijzen op het podium sloten we de nacht af, het ontbijt stond klaar en er werd tevreden teruggekeken op een sportieve race. Traxxis Frieza ging er vandoor met een keurige 2e plek, terwijl Team Poland zich nog terug knokte naar het podium, ten koste van het snelste Duitse team. Dit alles wel op bijna 2 ronden achterstand van ons, een mooi gegeven. We kijken al uit naar de volgende editie van deze race!

8 groepsfoto podium kopie

8 uur van FKI Brussel

The Dutch Value naar podium in ijzersterk deelnemersveld
Brussel, 20 september 2015

150920 8u brussel 0

De 8 uur van Brussel is één van de endurance races in het indoorkarten van het aller hoogste niveau. Op de omloop van FKI te Machelen (België) had uitbater Dimi weer een fantastisch parcours aangelegd van niet minder dan 1 minuut en 10 seconden! Er stonden dertig teams aan de start en daaronder vele topteams. Net als vorig jaar reed ik mee met Rico Haarbosch, dit jaar natuurlijk als The Dutch Value. We hadden in tegenstelling tot onze concurrenten niet getraind maar gelukkig hadden we nog een warm-up op zondagmorgen. Dit ging gelijk lekker en er waren veel teams die aan elkaar gewaagd waren. De omstandigheden waren prima, er was dit keer geen regen voorspeld en daar waren we op zich niet rouwig om. De kwalificatie was in Formule 1 stijl met 3 sessies en telkens vielen er 10 teams af. Rico kwam de 1e sessie van 15 minuten eenvoudig door, ik pakte P1 in de 2e sessie van 10 minuten en Q3 van 5 ronden bracht ons naar P2 op de grid achter Hola Lulu Racing met Matts Breckpot en Sebastien Lamarque. De 10 hoogst ingeschaalde teams rouleerden in de race 11 karts, er waren dus 10 kartwissels en 3 verplichte rijderswissels.

150920 8u brussel 1

Ik begon de race en in de eerste 2 uur konden Matts en ik langzaam maar zeker wegrijden van de andere teams. Romano Franssen van Traxxis Boedha en Cedric Wauters van CU@Traxxis bleven nog wel binnen de 30 seconden. Ik kon na een paar positiewisselingen de leiding pakken en had na 2 uur een voorsprong van 4 seconden!! Het was dus wel duidelijk dat het vandaag om iedere tiende ging. In Brussel is er naast snel en constant rijden nog een essentiële factor die het resultaat bepaald, namelijk hoe snel je achterblijvers kan inhalen. Met 30 teams kon je nu eenmaal veel achterblijvers tegen en het is zaak om hier zo min mogelijk tijd mee te verliezen, er wordt ook geen blauw gezwaaid. Dit ging ons goed af en na 2 uur ging Rico op pad voor zijn 1e stint.

150920 8u brussel 2

Sebastien Lamarque van Hola Lulu reed verrassend sterk vandaag en kon Rico na een half uurtje inhalen. Rico bleef wel dichtbij en ondertussen kwam Mats de Jong van CU@Finish ook dichterbij. Na 2 kartwissels besloten we een iets eerdere wissel te doen dan oorspronkelijk gepland, en ging ik een kleine 3 uur rijden. Wederom was het knokken voor iedere tienden, honderdste zelfs, want ik zat weer vlak voor of achter Matts. Uiteindelijk wist hij in het 6e uur na een felle strijd wel een gaatje te slaan toen wij onze minste kart hadden. Zij kregen telkens onze karts 1 stint later. Op dat moment stapte Rico weer in en die ging dit keer op jacht naar de koplopers, terwijl CU@Traxxis ook was aangesloten. Na een kapotte kart voor Mats de Jong (ze kregen de ronde wel terug) nam Rico definitief afstand van P3, en verkleinde het gat naar P1 nog van 30 naar 15 seconden in de laatste 40 minuten in zijn beste stint van de wedstrijd, maar helaas geen 2e overwinning op rij voor ons. Een puike prestatie van Hola Lulu en ook van CU@Traxxis die 30 seconden achter ons eindigden. Wij konden toch zeker tevreden terugkijken op een hele spannende race, in dit veld is een podium een prima prestatie en de organisatie was top, kortom een hele leuke race die we volgend jaar zeker weer willen proberen te winnen.

150920 8u brussel 3