Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

12 uur Inkart

Ruben met DWT Racing naar eenzame zege in 12h Inkart
Puurs (Be), 22 juni 2019

Op zaterdag 22 juni 2019 werd de 25e editie van de 12 uur van Inkart Puurs georganiseerd vlakbij Antwerpen. In 2012, 2013 en 2014 had ik deze race meegereden met mijn Belgische vrienden van Vantrico waarmee we in 2014 de race wonnen na een mooie strijd met de eeuwige rival DWT Racing. De mannen van Vantrico zijn inmiddels bijna allemaal gestopt met actief wedstrijdkarten, maar DWT zeker nog niet en het was door hun dat ik gevraagd was om deze editie met ze mee te rijden. Samen met Dylan de Wolf en Nikki Swannet hadden we een topteam in een veld van zo’n 20 teams. Samen met Nikki won ik mijn 1e 24 uurs race in 2010, sindsdien had ik nooit meer met hem samen in een team gereden, dus dat was ook erg leuk om weer te doen! Het circuit in Puurs lag er fantastisch bij, ieder jaar leggen ze in de zomer een prachtig buitencircuit aan de vaste baan waarmee een uitdagend kilometer lang circuit ontstaat. Bij ontvangst was er gelijk een heel uitgebreid en luxe ontbijt, geheel in de typerende stijl van Inkart. Na een training was er aansluitend kwalificatie die ik voor mijn rekening nam. Ik kwam hierin net te kort voor pole position, achter Jarne Verbraeken eindigde ik op een 2e plek.

Dylan startte de race en deed dat super, hij kon al redelijk snel de leiding in handen nemen en langzaam maar zeker beginnen met het opbouwen van een voorsprong. Bij de 12 uur van Inkart word je altijd op de proef gesteld qua uithoudingsvermogen, er is namelijk geen minimum aantal pitstops en daarom loont het om lange stints te rijden. We reden de race met slechts 1 kart en op 80kg. Dylan deed daarom meteen een stint van ruim 2 uur, waarbij hij al bijna een ronde voorsprong te pakken had op de nummer 2. Veel deelnemende teams reden in de zogenaamde fun klasse waarbij wel een minimum aantal wissels was ingesteld, dit waren veelal bedrijventeams die minder fanatiek waren als ons. Nikki ging als 2e en waar Dylan het aanstormende talent is liet Nikki als ervaren rijder zien dat hij zijn snelheid ook zeker nog niet verloren heeft! Hij deed een iets kortere stint dan Dylan waarna ik als 3e ging rijden met al een rondje voorsprong op de 2e plek.

190622 12h inkart uitslag

Het leek erop dat we vandaag weinig echte concurrentie hadden voor de zege, we stelden onszelf daarom nieuwe doelen zoals een x aantal ronden voorsprong en ook probeerden we om elkaars tijden in dezelfde kart te verbeteren. Hierdoor dreven we elkaar tot hele snelle tijden. Ik deed een hele lange stint van bijna 3 uur en dat ging erg lekker. Halverwege de race lagen we al een ronde of 4 voor op de eerste achtervolgers. Na iedere 3 uur gingen we tanken en daardoor werd de kart vaak weer even wat langzamer. Aan het begin van de avond opende ook de uitgebreide barbecue, heerlijk om weer even op krachten te komen. We bouwden onze voorsprong verder uit ondanks een neutralisatie voor het recht leggen van het parcours waarbij we zo'n halve ronde verloren. Dylan reed weer een hele sterke stint en als voorlaatste ging ik weer rijden. Het was de hele dag erg warm en lekker weer en langzaam ging de zon onder. Nikki reed nog het laatste half uurtje en was opnieuw erg snel. Rond 11 uur 's avonds viel de finishvlag en werden we met zo'n 9 minuten voorsprong afgevlagd, plek 2 ging naar Kryotech voor het team van STLK! Voor mijn snelste raceronde werd ik ook nog beloond met een grote fles Duvel en ook voor de race overwinning kregen we een aantal mooie prijzen overhandigd. Het was een erg gave dag waarvoor ik onze sponsor DWT en mijn teamgenoten Dylan en Nikki graag nog eens wil bedanken! Wie weet tot volgend jaar.

190622 12h inkart podium

5. TKC Lauf - 12 Stunden Nachtrennen

Ruben met Duitse vrienden naar 2e plek in sterk bezette nachtrace
Grimma (De), 15/16 juni 2019

In het weekend van 15 en 16 juni deed ik op uitnodiging mee aan de 5e race van het Duitse endurance kart kampioenschap TKC, 1 van de toonaangevende Duitse huurkart kampioenschappen. Ik reed mee in het team van Kartbahn Allemannenring waarin Michael Schöttler, Fabian Siegmann en Nicole Egner normaal met z’n drieën uitkomen. Doorgaans zijn het 7-uurs races maar voor deze 12 uurs race zochten ze versterking van een 4e rijder, ik wilde deze sympathieke rijders die ik vooral ken van het IEKC daarbij graag helpen! Ik had eenmaal eerder in Grimma gereden tijdens de 24 uur van Grimma in 2017 die halverwege werd afgebroken vanwege problemen met het tijdwaarnemingssysteem. Na een uurtje training op zaterdagmiddag had ik een goed gevoel bij de baan waar ik 2 jaar geleden nog veel moeite mee had. We hadden vervolgens nog 80 minuten training waarbij we de puntjes op de i konden zetten. De kwalificatie bestond uit 3 delen waarbij 2 keer 7 teams na 5 minuten zouden afvallen en vervolgens de 5 resterende teams in 1 kart 1 rondje zouden strijden om pole position. Fabian kwam probleemloos door Q1, ik deed Q2 en wist daarin nipt P4 te pakken, en Michael mocht de hotlap doen. Hij deed dit prima door een 3e startplek te pakken achter de snelle Duitsers Dominik Schnitzler op 1 en Maximilian Beer op 2. Beer ken ik al sinds 2011 toen we samen streden om het podium op het WK in Eupen, hij werd destijds 2e en ik 3e. Een toprijder die zijn snelheid nog niet kwijt is bleek ook weer dit weekend.

190616 grimma family

De race bestond uit 12 stints van een uur in 12 verschillende karts, waarbij op volgorde werd doorgewisseld. Verder zaten er allerlei tactische elementen in zoals een maximale rijtijd aan 1 stuk van 85 minuten, maximale totaaltijd per rijder, 1 verplichte korte stint van 20-30 minuten, 1 van 35-45 minuten en een verplichte stint van minimaal 77 minuten op 95kg in plaats van 85. Michael begon de race en reed met een trio op kop weg van de rest van het veld, hij was enorm sterk want zijn kart was de minste van de 3. Ik ging als 2e en kon tot op 1 tiende van de tijd van Michael komen in dezelfde kart, daar was ik erg blij mee, zeker gezien de rondetijden van zo’n 73 seconden. Gedurende de nacht werden de posities een beetje door elkaar geschud door de tactische elementen, maar onze snelheid bleef bij alle 4 de rijders goed. Ondertussen kon ik lekker aan mijn Duitse taal werken door het hele weekend Duits te spreken, een leuke taal die ik graag beter wil leren. Maar het ging dit weekend om het resultaat en na mijn 1e stint van ruim 80 minuten deed ik nog 2 lange stints waarbij ik veelal in de slechte karts reed en schade probeerde te beperken.

190616 podium grima 12h

Dat lukte heel goed en we klommen gedurende de race op naar plek 3. In de laatste anderhalf uur begon het zowaar nog te regenen. Door problemen met de lichtinstallatie tijdens de kwalificatie was er ruim anderhalf uur vertraging opgelopen en dat zorgde er nu voor dat we nog op een bak regen getrakteerd werden. Hier maakte Michael dankbaar gebruik van, want hij moest zijn 3e stint nog doen op 95kg en reed de sterren van de hemel. Met meer gewicht was hij toch veruit het snelste op de baan en maakte heel veel tijd goed. Hierdoor stelden we plek 2 veilig, want de koplopers, kampioenschapsleider Scharmuller met onder meer Beer waren te sterk voor de andere teams en wonnen de race dan ook met meer dan 2 ronden voorsprong op ons. Door de goede laatste stint van Michael werden wij 2e op meer dan een ronde voorsprong van P3, dat was MR performance die in de slotfase KRS Kartteam met onder meer Felix Hahn en Michael Joussen had gepasseerd. Een hele leuke race en heel gaaf om in dit super gemotiveerde team mee te rijden, waarvoor dank aan Michael, Fabian en Nicole!

190616 grimma ruben

12 uur van Eupen

BlueStar komt sterk terug en eindigt 2e in toprace
Eupen, 19/20 mei 2018

In de nacht van 19 op 20 mei werd wederom de 12 uur nachtrace bij Karting Eupen gehouden. Een heel sterk veld van zo’n 25 teams stond aan de start en daarbij ook 2 teams van BlueStar, een Nederlandse en een Belgische line-up. Samen met Romano Franssen en Christian Douven vormde ik BlueStar 1, terwijl Logan Sougne, Mathias Grooten en Yoan Medart het 2e topteam vormden. Een aantal sterke concurrenten waren de Duitsers van DMC, de Belgen van Modave Racing, Acquity Racing en Traxxis uit België en het Nederlands/Belgische gelegenheidsteam van Rico Haarbosch, Giovanni Baccellieri en Kevin Caprasse (KGR Racing). De race werd verreden op 85kg maar 4 stints dienden gedaan te worden op 95kg en traditiegetrouw werd er na 6 uur ook van richting gewisseld. De kwalificatie werd gedaan door Romano die zich als 4e wist te kwalificeren. Alle topteams waren vooraan te vinden en het waren vooral Benjamin Kaivers van Modave en Logan die indruk maakten met hele snelle tijden. Iedere 55 minuten werd je binnengeroepen om van kart te wisselen en zoals we gewend zijn in Eupen was alles zeer strak georganiseerd en verzorgd.

Romano deed meteen een dubbele stint en kon in de 2e stint ook goede tijden rijden. Omdat ieder team naast de 12 kartwissels ook nog 3 extra stops moest maken en daarbij een minimaal aantal seconden in de pits moesten staan, was het lastig te volgen hoe de stand van zaken op het moment was. Sommige teams maakten al meteen langere stops en andere deden weer meer stints op 95kg in het begin, dus het was een beetje aftasten. Christian ging na Romano ook gelijk een stint op 95kg doen en dat ging goed. We zagen we dat BlueStar 2 in de kart van ons (zij kregen telkens de kart na ons) meteen harder ging dan wij, en dus moesten we ons wel een beetje achter de oren krabben. Er was extreem veel grip op de baan, veel karts hadden nieuwe voorbanden gekregen en het gripniveau werd hoger en hoger. Ook Christian deed een dubbele stint en daarna mocht ik voor het eerst gaan rijden. Ik deed 2 stints op 95kg omdat we deze graag gedaan wilden hebben voor de richtingswissel, het is dan namelijk niet voordelig om op kop te rijden en we hadden nu ook een paar prima karts.

180520 12h eupen BS2

Ik moest wel wennen omdat er zoveel grip was, hierdoor reed ik in het begin niet constant genoeg. In mijn 2e uur kwam ik achter Bart Paret van Acquity te rijden die ook op 95kg reed, ik kon bij hem aanpikken en mijn tijden waren direct iets sneller. Een beetje afkijken van iemand die sneller is kan geen kwaad, maar Acquity besloot om vervolgens een extra stop te doen en ons niet mee op sleeptouw te nemen. Om ik een lastige kart had kwam ik alleen net niet aan de tijden die ik achter Bart reed, en dus deed ik ook een pitstop en kwam net voor Bart weer de baan op, zo kon ik even later zijn slipstream weer oppakken. Romano deed de stint na mij ook op 95kg en dat ging veel beter dan zijn eerste stint. We begonnen langzaam maar zeker terrein goed te maken, want dat was ook nodig aangezien we rond plek 4/5 rondreden op dat moment. BlueStar 2 en Modave voerden nog steeds de race aan en zij leken deze nacht heel erg sterk.

De richtingswissel was zoals altijd een zenuwachtig gedoe, veel teams kwamen binnen net voor het sluiten van de pits om zo nog een extra stop te doen en een goed moment uit te kiezen op de baan voordat de safety kart naar buiten kwam. Acquity Racing verloor hierbij het meeste doordat zij de 1e plek in handen hadden toen de safety kart de baan op kwam, wij hadden met enig geluk een veel betere trackpositie en wonnen wat tijd. Romano knalde in de andere richting gelijk lekker door en deed dus al zijn 2e dubbele stint. Christian en ik deden daarna 2 enkele stints afgewisseld en we werden beter en beter. Ik kon in mijn stints heel veel tijd goedmaken op alle 3 de teams voor ons, we waren KGR Racing inmiddels voorbij en ik kon ook Acquity en BlueStar 2 achterhalen en tevens de snelste raceronde verbeteren. Modave reed nog wel op kop, maar door een misser bij hun laatste pitstop waren we ze genaderd tot op 10 seconden, en dat terwijl we halverwege de race nog zo’n anderhalve ronde achter lagen. We hadden een mega sterk laatste deel van de race gereden en Christian nam de laatste stint nog voor zijn rekening.

180520 12h eupen BS1

In het begin van de stint bleef het verschil gelijk, maar aan het einde van het laatste uur moesten we nog iets terrein prijsgeven, we realiseerden ons dat de overwinning er helaas niet meer in zat. De 2e plek was ruimschoots in onze handen, Yoan van BlueStar 2 had zijn ribben geblesseerd en door een extra stop van hun moesten ze nog uitkijken voor plek 4, maar hun podiumplek kwam niet meer in gevaar. Al met al een zwaarbevochten race van zeer hoog niveau, en met 2 BlueStar teams op het podium deden we het bepaald niet slecht. Modave was vannacht net iets te sterk, felicitaties aan hun. Ik wil graag mijn teammaten Romano en Christian bedanken en zeker ook Mellanie die ons de hele race van start tot finish fanatiek heeft aangemoedigd en geholpen heeft met de tactiek! Op naar de 24 uur van Eupen later dit jaar, waar we met BlueStar weer met een topteam aan de start zullen verschijnen.

180520 12h eupen podium

12 uur van Eupen

Romano, Rico & Ruben winnen weer!
Eupen, 6 & 7 mei 2017

Op zaterdag 6 mei was het weer tijd voor de 12 uur nightrace in Eupen, één van de grote internationale endurance races met altijd 25 of meer teams aan de start. Ook nu was het weer een spektakel met tal van sterke Belgische en Duitse teams, en ons BlueStar team 1 bestond vandaag uit louter Nederlanders, samen met Romano en Rico ging ik proberen onze winst van vorig jaar (toen onder The Dutch Value) een succesvol vervolg te geven! We hadden onlangs nog de Rental Kart Masters in Eupen gereden en er waren sindsdien nog enkele kleine wijzigingen aan het circuit doorgevoerd. Na een aantal trainingsheats begon Romano de kwalificatie van 20 minuten. Het zat weer eens enorm dicht bij elkaar en in de laatste minuten zetten we Rico in om nog een hele snelle ronde eruit te persen. Hij leidde ons naar een 3e startplek achter de Belgen Benjamin Kaivers van TGK en Mathias Grooten die voor Modave reed. In het reglement zaten weer allerlei tactische elementen, we reden de race vandaag gewoon op 80kg en er moesten 13 kartwissels gemaakt worden, zodat de top 13 allemaal 14 dezelfde karts zouden krijgen.

170507 12h eupen bluestar

Daarnaast was er na 6 uur wederom een richtingswissel en ook moesten er nog 3 extra pitstops gemaakt worden. Iedere pitstop en kartwissel moest minimaal 30 seconden duren en totaal moest je minimaal 750 seconden in de pits spenderen. Een uitdaging dus voor de tactici en daar verheugde ik mij wel op. Maar vooral was het natuurlijk weer hard en constant rijden, de nieuwe karts zijn erg snel en het gripniveau werd in de eerste uren van de race erg hoog. Rico deed eerst een dubbele stint en reed ons meteen naar de koppositie toe, daarna deed Romano ook een dubbele stint van zo’n 1 uur en 40 minuten. Toen ik moest instappen voelde de baan al totaal anders aan als tijdens de trainingen, er was extreem veel grip en dat was dus even wennen. Ik had er zelfs wat moeite mee en was daarom niet altijd even constant, maar gedurende de stint kreeg ik het beter en beter onder de knie en konden we tijden rijden waar de concurrenten moeite mee hadden. De snelle Duitsers van Blitz (vroeger Euro Racing) waren ook weer aanwezig en enorm snel, zij beschikken altijd over een sterk team in de breedte en kennen weinig zwakke schakels. Ook BlueStar 2 was enorm goed vannacht met Logan, Yoan en gastrijder Simon Delvenne.

170507 12h eupen bluestar 1 en 2

Na ruim 6 uur zat Rico weer in de kart en stuurde ik hem van de zijkant aan voor een paar extra wissels voordat we van rijrichting zouden veranderen. We wilden niet op kop liggen want dan verlies je altijd tijd en dus kienden we het perfecte moment uit om weer de baan op te gaan, dit lukte weer heel goed. We wonnen zo wat tijd op onze voornaamste rivalen. Na Rico was het opnieuw Romano die nu in de normale richting mocht gaan rijden. Romano had al de snelste raceronde op zijn naam en was ook nu weer ijzersterk, zijn constantheid en snelheid zijn altijd van grote toegevoegde waarde. Ik viel nog net niet in slaap van vermoeidheid maar moest rond half 7 ’s ochtends toch weer mijn helm opzetten voor een volgende stint. Ik had er een zwaar hoofd in maar de uitlaatgassen en benzinelucht deden me klaarblijkelijk goed want ik reed een hele sterke stint. We lagen rond plek 4 doordat we wat meer tijd in de pits hadden gestaan dan de opponenten voor de zege, maar virtueel lagen we inmiddels zeker een ronde voor op de rest van het veld. Mijn 2e kart in deze stint was één van onze minsten maar ook hiermee kon ik de schade beperken.

170507 12h eupen publiek

Na mij ging Rico nog een keer, hij was nog het meest fit en mocht de race uitrijden, gemotiveerd als altijd haalde hij er nog een keer alles uit en wist de ronde voorsprong aan de finish precies te handhaven. BlueStar 2 werkte zich nog heel knap op naar een 2e plek in de wedstrijd, nog voor de Duitsers van Blitz die daar weer net achter zaten. Op een 4e plek was het TGK die tactisch veel lieten liggen, de laatste top 5 plek was voor opnieuw een Belgisch team, Acquity Racing. Voor het 2e jaar op rij wonnen we dus deze prestigieuze race en dat stemde tot grote vreugde op het podium, een super resultaat voor ons en voor BlueStar!

170507 12h eupen podium

12 uur Hurricane Dolhain Karting

Bluestar domineert ook editie 2016
Dolhain, 5 november 2016

Op zaterdag 5 november was de 12 uur van HDK in het Belgische Dolhain opnieuw gepland. 16 teams stonden aan de start, met daarbij zowel Duitse, Nederlandse als natuurlijk ook Belgische deelnemers. Al vroeg waren we op de kartbaan aanwezig omdat er nog een uurtje vrije training voorzien was bij de race. Hier kon ik mooi gebruik van maken, want het was pas de 2e keer dat ik in Dolhain reed en deze layout was compleet nieuw voor mij. Ik reed vandaag mee met de Bluestar toppers Tristan, Yoan en Mathias, waarvan de eerste 2 thuisrijders zijn in Dolhain! Gregory was aanwezig om ons wederom te coachen en daarnaast was er ook nog een Bluestar Junior team dat aan de start verscheen met Bastien, Logan, Giovanni en Rico, ook een heel sterk team. De kwalificatie was 1 rondje in dezelfde kart en deze nam Tristan voor zijn rekening, hij troefde hiermee de 15 andere teams af, al was het verschil met de nummer 2 extreem klein, Benjamin Kaivers reed de 2e tijd op 0,001 seconde van ons.

161106 12h dolhain bluestar

We reden vandaag met alle karts, dat betekende 16 kartwissels en 17 stints van zo’n 42 minuten. Tijdens de kartwissels mocht er niet van rijder gewisseld worden, en er waren verder geen minimale vereisten voor het aantal rijderswissels. Dit zorgde ervoor dat er lange stints gereden moesten gaan worden, want een rijderswissel kost al snel 12 seconden. Tristan deed dan ook meteen een lange stint en deed dat fantastisch, hij reed meter voor meter weg bij de naaste opponenten en na zo’n 3 uur hadden we al bijna een rondje voorsprong toen Mathias erin ging. Naast Bluestar Junior en het BGTK team van Benjamin, Kevin Huet, Guillaume Germis en Thomas Haglestein was ook Traxxis sterk met meerdere teams, waarvan Traxxis Thx al snel onze grootste bedreiging leek. Zij hadden een line-up van Stefan Verhofste, Christophe Verhoeven en Romano Franssen!

Mathias reed een geweldige stint, ook hij pakte net als Tristan 4 karts en breidde de voorsprong uit naar bijna anderhalve ronde. Yoan ging als 3e en hij is altijd bloedsnel in Dolhain, zo ook vandaag. Hij reed zo constant, daar kwam niemand anders in de buurt en dus een super kracht om in je team te hebben. Ondanks dat hij enkele mindere karts had wist hij toch uit te lopen naar een voorsprong van 1 ronde en 40 seconden. Als 4e en laatste mocht ik dan instappen, na ruim 8 uur gewacht te hebben, was het dan eindelijk mijn beurt. Ik had een aantal leuke stints, in mijn 1e kart kon ik Rico die voor Bluestar Junior op plek 3 reed, op 2 ronden zetten, en met de 2e kart lukte dat ook bij Stefan van Traxxis Thx. De 2 stints daarna kon ik de voorsprong nog wat uitbreiden. Er was nog 1 stint over en gezien onze royale voorsprong hadden we ruimte om nog een extra publiekswissel te doen, Tristan mocht het karwei afmaken en reed nog eens een formidabele stint. Door de extra wissel wonnen we de race met 2 ronden min 1 seconde voorsprong, Rico had nog een mooie 2e plek voor Bluestar Junior veiliggesteld!

161106 12h dolhain podium

Omdat we tijdens de race gestaag wegliepen van de rest was er nooit echt grote spanning voor de overwinning, alleen tijdens de 1e kartwissel stonden we heel even de leiding af en daarna waren we gevlogen. Een dominante overwinning en de voorsprong stemde ons met dit deelnemersveld enorm tevreden, wederom een mooie endurance race die we op ons palmares konden bijschrijven!

12 uur nachtrace Eupen

The Dutch Value naar snaarstrakke overwinning
Eupen, 21/22 mei 2016

Maar liefst 32 teams hadden zich ingeschreven voor een nieuwe editie van de 12 uur nachtrace in Eupen, een prachtige race die na een jaar afwezigheid weer terug is op de kalender van één van de mooiste banen van Europa. Vlak voor de 12-uurs race was de lay-out van de baan nog deels gewijzigd, waardoor veel teams van de mogelijkheid gebruik maakten om op de dag zelf nog een trainingssessie te doen. Samen met mijn Dutch Value teammaten Corné en Rico was ik op tijd aanwezig om ook nog even te oefenen. Een nieuwe rijder maakte dit weekend voor het eerst zijn opwachting binnen ons team, Romano Franssen is een geweldige toevoeging aan ons mooie team, een man met veel snelheid en ervaring op het gebied van endurance races. Het reglement was zoals gebruikelijk zeer uitgebreid en qua tactiek kon je werkelijk allerlei strategieën bedenken. Een klein overzicht van de regels:
• 16 kartwissels, dus 17 stints van +/- 42 minuten
• 5 stints op 100kg en 12 stints op 80kg
• 3 wissels van rijrichting, waarvan 2 dmv een pace kart en 1 dmv een lange pitstop
• minimaal 23 pitstops inclusief 16 kartwissels, dus 7 extra stops
• minimale pitstoptijd van 30 seconden per stop en 1120 seconden in totaal
• 2 kwalificaties van beide 12 ronden, in iedere richting 1

2016-5 12h night Eupen 23

We besloten om Rico te laten kwalificeren in de normale richting en dat pakte goed uit, hij noteerde de snelste tijd. Ik ging in de omgekeerde richting rijden en ook dat ging goed, ik was 2e snelste achter Mathias Grooten van Bluestar en overal stonden we ook 2e, net voor de grote favorieten van het thuisteam van Modave waarbij Kevin Caprasse ging starten. De 2e rijder moest starten en dus ving ik de race aan in tegengestelde richting. Ik ging meteen voor een dubbele stint van een kleine anderhalf uur en kon met Mathias samen hard wegrijden van de rest. Na ongeveer een half uurtje moest ik Mathias langzaam laten gaan, maar ik was erg tevreden over mijn stint. Rico ging als 2e en direct na mijn stint zat ik al na te denken over de tactiek. Vooral rond de 2 wissels van rijrichting met de pace kart kon je veel winnen. De leider in de race wordt opgepikt, het was beter om alvast wat pitstops te doen en tijd van de 1120 seconden weg te laten tikken en dan net voor de leider de baan op te gaan, zodat je bijna een hele ronde achter de safety kart weer kon dichtrijden.

2016-5 12h night Eupen 1

Rico reed ondertussen op 100kg 2 lastige stints, we vielen ietsje terug in de stand maar dat was dus niet heel erg met het oog op de eerste wissel van richting. Romano maakte zich op voor zijn 1e stint, hij had de baan in omgekeerde richting nog niet gereden maar daar was weinig van te merken, hij was direct snel. Corné en ik gaven daarna de wissels aan vlak voor de pace kart, er waren meer teams die iets probeerden te doen. Veel teams hadden echter niet het overzicht en reden op het verkeerde moment de pits uit. Omdat veel mensen de pits in doken, was het vooral belangrijk om de leider op dat moment in de gaten te houden. Dit lukte bij ons perfect en we wonnen hier behoorlijk veel tijd mee! Omdat we best lang in de pits stil moesten staan realiseerden we ons dat de kartwissels vanaf nu snel moesten gaan (net boven de 30 seconden) om zoveel mogelijk speling over te hebben later in de race. Daarom besloten we geen dubbele stints meer te doen maar om beurten te rijden omdat je dan al klaar kan gaan zitten in je kart.

2016-5 12h night Eupen 10

Na Romano reed ik op 100kg, toen opnieuw Romano, daarna Rico en nog eens Romano. Zo waren we halverwege en hadden we er alle 3 4 stints op zitten. We wonnen veel in dit deel van de race en ik ging in de tegengestelde richting verder op 100kg. Net als mijn vorige stint reed ik bijna gelijke tijden als de meeste rijders op 80kg, we hadden de betere karts uitgekozen om op 100 te rijden en dit pakte perfect uit. Door de vele verschillende pitstop strategieën (sommige teams hadden al 200 seconden langer stilgestaan in de pits dan anderen) was de stand helemaal door elkaar gegooid. Virtueel lagen we echter rond plek 2-5, samen met de Duitsers van MS Racing, Bluestar en Traxxis CU @ Finish. Modave Racing was op dat moment koploper, echter zij gingen de fout in door een te snelle pitstop en dit kostte ze een ronde. Wij deden qua snelheid zeker niet onder voor de andere teams en ons sterke punt was dat we geen zwakke schakel hadden, we waren extreem aan elkaar gewaagd. Qua tactiek waren we de rest steeds een stap voor. Na 9 uur moest Corné helaas richting Nederland om kartles te geven, maar zijn bijdrage was de hele nacht lang zeer waardevol geweest. De laatste wissel van rijrichting kwam eraan met Rico aan het stuur en ik langs de kant timeden we onze stop opnieuw heel goed. Veel teams hadden al te veel pitstops of tijd in de pits verbruikt en waren dus hun flexibiliteit kwijt, wij niet en daar maakten we opnieuw gebruik van.

2016-5 12h night Eupen 16

Met nog 2 en een half uur te gaan lag MS Racing nu op kop, 5 zeer snelle Duitsers en wij waren in de achtervolging. Voordeel voor ons was dat we al onze 100kg stints al gehad hadden want ook Rico had er nog eentje gedaan. De Belgische teams haakten af voor de overwinning en Traxxis bleek de sterkste voor plek 3, heel knap, Stefan Verhofste, Mats de Jong en Cedric Wauters mochten na 12 uur als 3e naar het podium. Toen was er de strijd tussen MS en ons. Romano, ik en Rico deden allemaal nog een stint met nog 2 uur te gaan, en iedere stint waren we sneller dan de opponent. Toen Rico wegging voor de laatste 50 minuten moesten we nog 2 keer stoppen en hadden we de leiding in handen genomen. Een schitterend opgebouwde race en met een pijlsnelle laatste ruk van Rico kwam de overwinning niet meer in gevaar. Rico stoomde door tot en met de laatste ronde en door nog een penalty voor de Duitse concurrenten wonnen we uiteindelijk zelfs met ruim anderhalve ronde voorsprong op deze lange baan. Wat smaakte dit goed, een magnifieke overwinning in deze toprace, heerlijk!!! Voor mij is dit het hoogtepunt met The Dutch Value tot nu toe, zeker omdat we geen fouten hebben gemaakt en zowel op tactiek als op snelheid de race naar ons toe wisten te trekken, we waren dan ook dik, dik tevreden! Gelijk een mooi debuut voor Romano bij ons, we kijken al uit naar onze volgende samen.

2016-5 12h night Eupen 18

12 uur van Middelburg

Ruben en Rico domineren 6e editie 12u IKM
Middelburg, 9 april 2016

Op zaterdag 9 juni werd voor het 6e jaar op rij de 12 uur van Middelburg georganiseerd. Samen met Rico Haarbosch deed ik mee voor The Dutch Value, voor mij voor het eerst dat ik een 12 uurs race ging rijden met slechts 1 teammaat! We waren allebei goed voorbereid want we wisten dat de concurrentie sterk was met onder meer Klaver 4 (Mellanie, Mike en Wouter), Auto Sturm (Mika, Annelien en Joris) en de Pablo’s (Lorenzo en Patrick). In totaal stonden er 10 teams aan de start waarvan ook 1 uit België en 1 uit Oostenrijk, een mooi internationaal tintje. Er moesten 2 stints op 100kg gereden worden en 10 op 80kg. Ik ging kwalificeren over 1 rondje waarbij ik de pole position kon pakken met een 42.4, net 1 tiende voor Lorenzo. We hadden besloten om te beginnen met stints van 2 uur om zo wat meer rust te krijgen tussen de stints in. Het begin van de wedstrijd verliep erg lekker, we konden na een half uur al voorsprong noteren van zo’n 15 seconden en die voorsprong kon ik langzaam maar zeker verder uitbreiden. Lorenzo en Patrick wisselden ieder uur van rijder en meteen het 2e uur ging Patrick op 100kg rijden, dit deden wij ook en ik kon weer ietsje verder uitlopen, al was het verschil nu kleiner.

logo ikm zwart klein

Rico maakte zich ondertussen op voor zijn eerste stint en met 25 seconden voorsprong kwamen we de baan op. We liepen langzaam verder uit, alleen tijdens de 3e wissel verspeelden we wat tijd. We wilden even het gewicht checken maar daar was eigenlijk te weinig tijd voor en zo verloren we zomaar 6 seconden in de pits, dat zou ons daarna niet meer gebeuren! Rico reed die 6 seconden in het 4e uur weer weg van Patrick en zo kwam ik met ruim driekwart ronde voorsprong weer de baan op. In het 5e uur deelden we een flinke tik uit, ik kon nu ruim een ronde winnen in een uurtje tijd. Klaver 4 had zich gesetteld op een 3e plek, maar wel al op zo’n 3 ronden achterstand van ons, en daar weer 2 ronden achter reed Auto Sturm die wel al meteen 2 stints op 100kg hadden gedaan. De teams van ’t Begin Domburg vochten samen een mooie strijd uit om de plekken 5 en 6, ieder uur zaten ze dicht bij elkaar en hun rijden streden op sportieve wijze met elkaar. Aan de kop van de wedstrijd was het wat minder spannend, de top 4 lag eigenlijk ver uit elkaar en wij konden uur na uur steeds weer wat verder weglopen, voor ons dus een ideaal scenario.

podium 12h ikm

De kartverschillen bleken tijdens de race ontzettend klein, in alle karts konden Rico en ik 42 laag rijden en in het 7e uur wisten we nog eens een kleine ronde voorsprong erbij te nemen. Zo kwamen we op 2 en driekwart ronde voorsprong, in het 8e uur was Patrick erg sterk en bleef de afstand gelijk, maar we hadden mentaal de wedstrijd al een heel eind in ons voordeel beslist. In het 9e uur ging ik dan op voor een 2e stint op 100kg en de baan was nu duidelijk langzamer dan eerder in de race toen ik nog 42.4 kon klokken met al dat gewicht. Nu niet meer en omdat Lorenzo deze stint op 80kg reed kon hij nu een rondje terugpakken. Joris reed voor Auto Sturm een aantal hele sterke stints en kwam weer dichterbij aan Klaver 4, maar daar bleef Mike hard rijden en de aansluiting kwam er niet. Toen Patrick in het 10e uur op 100kg reed kon Rico (we deden de laatste 4 uur om en om) weer een rondje terugpakken en in de laatste 2 uur stormden we onvermoeid door naar een kleine 4 ronden voorsprong. Dat is best veel op een totaal van goed 1000 ronden. Fysiek hielden we het gelukkig allebei goed vol, en dus was het tot en met de laatste stint ook genieten op de baan. Na 12 uur waren alle teams echter blij om de finishvlag te zien en zeker als je als eerste wordt afgevlagd kan de race niet meer stuk. Rico en ik waren uiteraard dik tevreden en boekten de eerste overwinning in een endurance race voor The Dutch Value in Middelburg. Complimenten aan de andere podiumgangers en zeker ook voor de organisatie van IKM die vandaag super was, er werd uitstekend blauw gevlagd en er waren nauwelijks problemen met de karts.

12 uur Hurricane Dolhain Karting

Ruben scoort overwinning met Bluestar Racing Team
Dolhain, 21 november 2015

1511-21 hurricane

Op zaterdag 21 november stond de 12 uur van Hurricane Dolhain karting op het programma, een baan waar ik nog nooit eerder geweest was. Met in totaal 14 Bluestar rijders, verdeeld over 4 teams, trokken we in alle vroegte naar Wallonië. Ik reed voor Bluestar 1 samen met regerend wereldkampioen Mathias Grooten en Yoan Medart, thuisrijder in Dolhain en ook onderdeel van ons winnende team op het afgelopen WK in Italië. Nadat we ’s ochtends met het hele team een fotosessie gedaan hadden maakten we ons op voor een uurtje vrije training. Voor mij was dit ideaal om de baan te leren kennen, in 20 minuutjes kon ik mijn tempo aardig opschroeven tot al vlakbij de snelste mannen. Het deelnemersveld was bijzonder sterk, met meer dan 10 WK deelnemers en ook veel snelle thuisrijders. Ook een aantal internationale teams uit onder meer Frankrijk en Duitsland, oude bekenden als Maximilian Beer (2e op het WK 2011) deden mee. Er werd gereden op 85kg en alle teams reden in dezelfde 17 karts, met kartwissels om de drie kwartier. Alle 16 teams moesten in dezelfde kart 1 ronde kwalificeren en Yoan pakte pole position.

151121 12h dolhain bluestar racing team kopie (1)

We begonnen alle drie met 3 stints achter elkaar, dus Yoan reed eerst zo’n 2 uur en 15 minuten. In het begin van de race kwam het Bluestar Junior team met Tristan Foldesi naar voren, zeker één van de aanstormende Belgische talenten en dat geldt ook voor zijn teamgenoten Guillaume Huls en Bastien Cabrera. Bluestar Junior pakte brutaal de leiding en ook team Outsiders was dicht bij. Mathias nam in zijn 1e deel de leiding weer terug over, maar de top 3 bleef binnen dezelfde ronde, op plek 4 lag Bluestar 2 met Robin Borremans, Gregory Laporte en Mathieu Huls, ook een heel snel team. Zij werden op de voet gevolgd door het beste Duitse team met Beer, André Lohse en Lars-Ole Jens (onlangs nog opponent in Polen). Ik stapte na 4 en een half uur wedstrijd in voor mijn 1e stint, en het ging vrij goed. Ik kwam misschien nog een tiende te kort op de aller snelste thuisrijders, maar ik kon heel constant rijden en dat is in dit soort lange races altijd heel belangrijk. De organisatie was top, niet alleen waren de kartverschillen klein en lag de baan er mooi bij, ook werd er de hele race uitstekend blauw gevlagd en liepen de wissels in de pits op rolletjes.

151121 12h dolhain ruben vlag kopie

Na mijn 1e stint waren de nummers 2 en 3 een paar seconden ingelopen, maar we wisten toen al dat we nog een aantal goede karts aan het einde van de race zouden krijgen. Yoan ging wederom rijden voor 3 stints, en ondanks wat pijn aan zijn rug kon hij zich handhaven aan kop, even kwam Bluestar Junior weer langszij maar nog voordat Mathias weer instapte hadden we de leiding weer terug. Ook de Walen van Outsiders volgden nog op de voet, en na 10 uur race lag de top 3 nog steeds binnen de 10 seconden, ongekend spannend dus. Ondertussen was de spanning om te snijden, de nervositeit nam toe en er werd op het scherpst van de snede gereden en gewisseld, want iedere seconde telde. Mathias kreeg in zijn laatste stint onze beste kart, en dit buitte hij uitstekend uit. Hij kon het niet laten om wat hotlaps te rijden en pakte hiermee ook nog de snelste raceronde.

151121 12h dolhain podium

Ondanks zijn hotlaps was hij wel flink uitgelopen en toen ik instapte hadden we zo’n driekwart ronde voorsprong op P2 en 3 die in gevecht waren. De Duitsers lagen nu op 4, maar wel al op meer dan 3 ronden achterstand. Bluestar 3 streed in de middenmoot, Justine van Wynsberghe, Jonathan Bert, Antoine Coudron, Timothy Laporte en Nicolas Vanpuyvulde maken allemaal ook al jarenlang deel uit van dit mooie vriendenteam. Een team dat altijd voor elkaar door het vuur gaat, en ook een team waar op zo’n hoog niveau wordt gereden dat iedere race die je met zulke teamgenoten rijdt jezelf ook beter en beter maakt. In mijn laatste stint kon ik de voorsprong naar 1 ronde brengen en sloot ik met een heel lekker gevoel de race af. Mijn pace was nu heel goed en natuurlijk het belangrijkste, we wonnen de 12 uurs race!!! Het was mijn eerste kennismaking met de kartbaan van Dolhain maar ik kijk al uit naar de volgende keer! Complimenten aan de nummers 2 en 3 die erg hard gingen, zeker de jonge Bluestars maakten het ons lang lastig. Dank aan Kinepolis voor de sponsoring en aan alle teammaten van Bluestar Racing Team voor de geweldige dag.

151121 12h dolhain uitslag