Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Fun Boost Magny-Cours (Fr)

Ruben maakt autosport debuut in Frankrijk
Magny-Cours (Fr), 25 september 2017

In de 2e helft van 2016 won ik in Brussel het Belgian Indoor Kart Championship. Als prijs daarvoor kon ik in 2017 eindelijk een kleine droom laten uitkomen, ik mocht samen met Selina (winnaar BIKC 2016 bij de dames) en Massimo Petralia deelnemen aan een racedag van de Fun Boost cup in het Franse Magny-Cours. Op zondag 24 september vertrok ik met mijn pa richting Frankrijk om daar de volgende dag vol verwachting richting het circuit te gaan. We gingen vandaag rijden op het 2.5 kilometer lange test circuit dat gelegen is pal naast het voormalige formule 1 circuit van Magny-Cours. De auto’s waren prototypes met een Yamaha R1 motor, lichte wagens met dak die zo’n 420kg wogen en maar liefst 130PK tot hun beschikking hadden. Een fantastische combinatie zo zou even later blijken (klik hier of op 1 van de foto’s voor een korte video). Na een ontvangst met ontbijt en een algemene en technische briefing, mochten we ons klaarmaken voor een eerste kennismaking met het circuit en de auto. Het was even wurmen om in de cockpit te komen want alles was zo ingericht dat het zo licht mogelijk was en dat je zo dicht mogelijk bij de grond zat. Ik mocht de eerste 20 minuten van ons team doen en het was ongelooflijk gaaf om de brullende motor te starten en de baan op te gaan. Met flippers achter het stuur konden we schakelen zonder te koppelen en de auto’s hadden veel vermogen allemaal op de achterwielen.

1 (2)

De dag begon gelukkig droog en ik kon me helemaal uitleven, het was fantastisch en in al mijn enthousiasme schoot ik in de 1e ronde meteen even van de baan, gelukkig zonder erg, want ik kon meteen mijn weg weer vervolgen. Het gaf een enorme kick om het gas vol in te trappen en je voelde de snelheid doordat de zijkanten van de wagen open waren (er zat geen deur in). Er waren 12 andere teams waaronder veel rijders en teams die al veel ervaring hadden in de autosport. Voor mij was het de allereerste keer dat ik echt op een autosport circuit ging racen en ik vond het waanzinnig. Ik klokte een 1.28.8, goed voor de 6e tijd op 2 seconden van de pole position maar ik voelde dat er nog heel veel meer in zat en wilde niet meteen in mijn 1e sessie alle risico’s nemen. Als 2e ging Massimo en die kwam tot een tijd van net boven de anderhalve minuut, goed voor de 4e tijd in die groep. Het gemiddelde van de 3 sessies zou gebruikt worden als startpositie voor de 1e race. Selina ging als 3e en kreeg na een paar ronden te maken met regen. We hadden gehoopt dat de regen (nog iets langer) zou uitblijven maar dat was helaas niet het geval.

1

We startten de 1e race vanaf plek 6 en ik mocht die race gaan starten, de baan was kletsnat en het regende ook nog door. Ik had nog geen meter op een natte baan gereden dus het was even aftasten in het begin. Het ging goed, ik werd door 1 iemand ingehaald maar kon strijden met de 2 rijders voor me. Na een paar ronden kon ik de rijder voor me buitenom inhalen, ook rijden in de regen met deze auto’s was super gaaf. Het was genieten en na 20 minuten werd ik binnengehaald voor onze eerste rijderswissel. We hadden hiervoor een minuut de tijd en we moesten ook de vierpuntsgordels van de volgende rijder weer vastmaken. Selina ging als 2e en met de pitstop wonnen we 3 plaatsen en lagen we even 4e. We vielen daarna wel weer terug naar plek 7 en Massimo kon deze klassering vast houden in het laatste deel van de race. Na race 1 was het tijd voor een lunchbuffet met alle rijders en rond de klok van 3 uur startten we met de 2e race van 1 uur. Nu draaiden we de volgorde van de rijders om en dus ging Massimo starten, Selina als 2e en ik als laatste. Het regende nu harder dan eerst en dus hadden veel teams last van een beslagen voorruit en kwamen binnen om deze in te laten smeren met anti condens vloeistof.

1 (1)

Toen ik instapte lagen we rond de 7e plek en ik kon de jacht openen op de nummer 6. Het ging me steeds beter af en ik hoefde niet veel meer toe te geven op de leiders in de wedstrijd. Het was jammer dat het niet droog was omdat je nu toch iets voorzichtiger moest zijn, maar dat mocht de pret absoluut niet drukken en ik vermaakte me dan ook uitstekend. Net voor het vallen van de finishvlag begaf mijn motor het en had ik geen power meer. Ik viel stil op de baan en een reset van de motor mocht ook niet meer baten. Helaas haalden we dus in race 2 de finish niet en daarom vielen we in de eindstand terug naar een 10e plek. Maar het resultaat was vandaag niet zo belangrijk, ik heb enorm genoten van het racen met een eigen raceauto op het circuit en dat was een onvergetelijke ervaring. Dit smaakt natuurlijk naar meer maar ik besef me ook dat zo’n kans om gratis te rijden niet vaak zal voorkomen, maar wie weet! In ieder geval wil ik Marc Pilloy bedanken voor deze kans!


1 (4)