Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

24 uur van FKI Brussel

Winst voor BlueStar Racing Team

Brussel, 25/26 april 2015

150426 fki bluestar racing team

Voor de 6e keer (op rij) stond ik afgelopen weekend aan de start van één van de belangrijkste 24 uurs races van het jaar, die van First Kart Inn te Brussel. Net als in 2012 (2e) en 2014 (3e) reed ik ook dit weekend weer mee met mijn vrienden van het Belgische Bluestar Racingteam. Een topteam dat in de hele wereld al vele titels heeft gewonnen.

Dit weekend stonden we aan de start met iets meer rijders dan gebruikelijk. Jan de Winter, Robin Borremans, Mathias Grooten, Gregory Laporte, Yoan Medart en ik vormden het sextet dat Kinepolis – Bluestar 1 moest gaan vertegenwoordigen. In een veld van 22 teams hadden we zeker goede hoop op het podium, al waren er zeker 5 hele snelle andere teams aanwezig. Tijdens de race moesten we 11 keer van kart en 11 keer van rijder wisselen, en moest er minimaal 6 uur op 90kg ipv 80kg gereden worden. De weersomstandigheden waren wisselvallig en de training en kwalificatie waren al op een natte baan. Het ging bij ons allemaal gelijk goed, en ondanks dat Mathias in zijn snelste ronde in de kwalificatie gehinderd werd, pakten we toch een 2e startpositie achter de snelle thuisrijder Kevin Vandenhoeck van TT FSA.

150426 fki paul

De 20e editie van deze race begon om 12 uur ’s middags, en er werd gelijk een verrassing aangekondigd, de race zou voor deze jubileumeditie geen 24 maar 25 uur gaan duren! De meeste teams vonden dit leuk nieuws, al was het afwachten of dat na 24 uur racen nog steeds zo was!! De lay-out was erg leuk, maar wel uitdagend, vrij zwaar en dus beloofde het weer een slijtageslag te gaan worden.

Mathias liet er bepaald geen gras over groeien, want al na enkele bochten pakte hij resoluut de leiding in de race en ging er als een komeet vandoor. Hij declasseerde het hele veld in de eerste stint van bijna 2 en een half uur, en pakte al meer dan een ronde voorsprong op de rest. Hoewel dat in een 24 uurs race weinig zegt was het toch een lekkere start, je kan de voorsprong beter maar alvast hebben. In onze 2e stint uur kregen we meteen één van onze minste karts, en we besloten dat ik deze stint op 80kg zou gaan doen. Ik kon heel constant rijden en zo de schade tot een minimum beperken. Een uur of 4 later zou blijken dat ik in deze stint eigenlijk heel veel tijd had gewonnen toen onze concurrenten niet aan deze tijden kwamen. Dat het zwaar was werd wel onderstreept door het feit dat ik anderhalve kilo vocht was verloren in deze stint.

150426 fki finish

Als 3e ging Gregory rijden, ook hij op 80kg. Onze grootste concurrenten leken de teams DWT Racing (oa Filipe Viera en Mats de Jong), TT FSA (onder andere Andy Gaban en Arnaud Teuwen) en topfavoriet in de ogen van velen Hola Lulu Racing (onder andere Matts Breckpot, Giovanni Baccellieri en Amandio Costa Paz) te gaan worden. Deze laatste reed met Amandio al erg sterk in het begin van de race. Gregory hield het verschil echter boven de ronde.

Yoan ging na Greg als 4e rijden, de man uit Wallonië liet zijn snelheid meteen zien en is altijd een constante factor voor endurance races. Hier en daar waren er enkele kleine pechgevalletjes met de karts, maar dat werd door FKI weer feilloos opgelost, er stonden altijd meerdere reservekarts verspreid over de baan, en je kon dan weer aansluiten achter degene waar je achter reed en kreeg de volledige ronden zo terug. Ik was even 2 uurtjes gaan liggen toen ik alweer werd wakker gemaakt om na Yoan weer te gaan rijden. Ook deze stint was een iets minder kartje, maar op constantheid kon ik de voorsprong toch uitbouwen naar iets meer dan 2 ronden na 10 uur wedstrijd.

150426 fki podium champagne

Toen de nacht aanbrak was het tijd voor dubbel wereldkampioen Robin om in te stappen, geloof het of niet, voor het eerst sinds juli 2014 weer in een wedstrijd. Hij had dan ook even tijd nodig om op snelheid te komen, en dit lukte hem aardig, al was ie zelf nog niet helemaal tevreden over de constantheid. Met een aantal kilo’s overgewicht reed hij toch een sterke stint op 90kg. Matts Breckpot reed op dat moment een super stint op 90kg voor Hola Lulu en reed zicht terug tot een verschil van ongeveer een ronde. Terwijl ik weer even ging slapen gingen de hemelsluizen wagenwijd open, het kwam met bakken uit de lucht vallen en Jan de Winter kon zich opmaken voor een stint in het nat. Na een tijdje werd de race zelfs even stilgelegd vanwege teveel water op de baan. In de nacht reden we 6 uur aan een stuk op 90kg, Robin, Jan en Mathias namen deze stints voor hun rekening, en hierdoor verloren we een klein stukje van onze voorsprong, maar deze bleef overeind. Vooral tijdens de 2e stint van Mathias deden we geweldige zaken, want net als vorige week in Polen op 90kg was hij weer ‘on fire’.

150426 fki ruben opa

Na Mathias ging Yoan met nog een goede 8 uur te gaan, en ook hij reed weer sterk alvorens ik wederom mocht instappen. Dit keer had ik een hele lekkere kart, en ik kon het complete veld op 2 rondjes achterstand zetten met het ingaan van de laatste 4 uur. Hola Lulu Racing was de eerste achtervolger, maar hun toprijders hadden in de nacht niet het verschil kunnen maken en zowel Mathieu Huls als Cedric Wauters verloren nu tijd. Hier maakte Arnaud Teuwen dan weer goed gebruik van, hij reed in totaal meer dan 8 en een half uur en knokte zich samen met PIKC finalist Andy Gaban voorlopig naar plek 2. Mathias laadde zichzelf nog eens op voor een laatste stint en het begon er beter en beter voor ons uit de zien. Met nog een kleine 2 uur op de klok werd mij de vraag gesteld of ik nog een keer kon instappen, en dit wilde ik uiteraard graag doen, ondanks de pijn in heel mijn lichaam! Met pa en ma en ook opa langs de kant van de baan was het leuk rijden en de voorsprong was inmiddels comfortabel.

Met nog een uur te racen begon het nog even te regenen, hier verloor ik nog een beetje tijd, maar ik hoefde absoluut geen risico te nemen met zo’n 2 ronden voorsprong, en dus kon ik lekker uitrijden. TT FSA en DWT waren sterk in regen met Kris Cools en Mats de Jong, zij pakten beiden veel tijd op Hola Lulu in de regen. Zij besloten om nog een extra wissel te doen en Baccellieri te ruilen voor Breckpot, die ging een stuk harder en kon de 3e plek achter TT FSA en voor DWT Racing veiligstellen, voor hun een teleurstellend resultaat. Voor ons was de 1e plek een feit, een waanzinnig mooie overwinning, dik en dik verdiend denk ik. Na bijna 8 uur racen kon ik na 2010 voor de 2e keer deze race op mijn naam schrijven, wederom met Mathias als teamgenoot, hij had een belangrijk aandeel met zijn sterke stints op zowel 80kg maar zeker ook die op 90kg. Echter een 24 uurs race kan je alleen maar winnen als het hele team top is, want iedereen moet zijn steentje bijdragen en dat hebben we gedaan, zowel tactisch als op de baan waren we weer sterk en dit weekend kennelijk de beste! Een forse champagnedouche was het resultaat, iets waar niet iedereen even blij mee was, maar dat moesten we maar even voor lief nemen, en de gigantische beker en de smaak van de overwinning maakten alles goed! Een top weekend en hiervoor wil ik de organisatie van FKI, alle rijders van Bluestar en zeker ook de sponsor Kinepolis bedanken!

150426 fki podium groot